Hur få 2-veckors baby att somna?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Hur få 2-veckors baby att somna?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

En 1,5 mån som vaknar inom 30 min behöver påfyllning. Men vaknar man efter det behöver man vagnas om och sova vidare.
Jag hade som regel att vaknade min son skrikandes och med ögnonen stängda = sova vidare. Vaken tyst och med öppna ögon. Nytt SM pass.

Det är dags nu att sluta dutta med det hela helt enkelt. Rejäla måltider och rejält med sömn. De går hand i hand. Så börja med sömnen, även om du måste stå och dra vagn ett par 3 dagar. För att sen ta upp vaken och glad för mycket mat. Maten bör ta 1 tim och 15 min nu.

Sen skall man sova, är det 1,5 eller 2,5 är inte hela världen utan ATT man sover och vaknar pigg för nytt SM mål.

T
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

En 1,5 mån som vaknar inom 30 min behöver påfyllning. Men vaknar man efter det behöver man vagnas om och sova vidare.
Jag hade som regel att vaknade min son skrikandes och med ögnonen stängda = sova vidare. Vaken tyst och med öppna ögon. Nytt SM pass.

Det är dags nu att sluta dutta med det hela helt enkelt. Rejäla måltider och rejält med sömn. De går hand i hand. Så börja med sömnen, även om du måste stå och dra vagn ett par 3 dagar. För att sen ta upp vaken och glad för mycket mat. Maten bör ta 1 tim och 15 min nu.

Sen skall man sova, är det 1,5 eller 2,5 är inte hela världen utan ATT man sover och vaknar pigg för nytt SM mål.

Ta nu 3 dagar på dig att styra upp det hela så skall du se. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Moster Majsofi

Inlägg av Moster Majsofi »

Tack, det var mycket nyttig information. Ska hela SM-passet alltså klaras av på 1 h 15 min? Vi har försökt hålla honom vaken minst 1,5 h. :oops: Finns dylika hålltider i komprimerad form att läsa nånstans??
// Mia, mamma till Venla f. 21 jan -09 och Veikka f. 31 maj -11
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, mitt hetaste råd är att du går in under "våra favoriter" och flanerar runt lite där. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070

Sen finns denna tråden jag gjort för de som bara behöver lite småfakta kring SM som en påminnelse.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416

Sen kan denna vara bra att läsa om om du inte sett den.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

:idea: Sist, glöm inte läsa i BB, där har du alla svaren på HUR, VARFÖR och framförallt NÄR man gör vad. I femte delen finns massa bra som jag missade i början av min tid.
Tor 2006

Moster Majsofi

Tack, det var mycket matnyttigt. Känns som att vi börjat få ordning på dagarna nu. Kvällstrasslet kvarstår däremot och det är MYCKET utdraget och en hel del skrik. :( För trött för att äta, för hungrig för att sova... Inte ens 20-minutersluren tycks hjälpa. Han äter visserligen efter den, men har så oerhört svårt att komma till ro efteråt.

En viss rytm har börjat infinna sig, men nätterna blir för korta och vi får inte in något nattmål eftersom kvällarna drar ut på tiden. Hur kunde vi rätta till detta och få in ytterligare en timme sömn? Ska visa hur det senaste dygnet sett ut:

06.00 SM-mål, vaken 1 h
07.00 Sova 1,5 h
08.30 SM-mål, vaken 1,5 h
10.00 Sova 2,5 h
12.30 SM-mål, vaken 1 h 15 min
13.45 Sova 2,5 h
16.15 SM-mål, vaken 1 h 15 min
17.30 Sova 2 h
19.30 SM-mål + bad, vaken 1 h
20.30 Sova 20 min
20.50-23.30 Kvällstrassel och nattslurk, vaken 2 h 40 min
23.30 Sova 6,5 h

Sömn totalt 15 h 20 min, vaken totalt 8 h 40 min

Mia
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

En stilla fråga. skulle det gå att hålla henne vaken längre på vakenpassen? så att ni kan få till kanske 4 mål i stället och sen natt? Det är ju mot 2-2 ni strävar. Ibland blir det ju verkligen inte så speciellt inte på morgonen men man kan ju sträva lite fint. För natten blir ju som du säger väldigt kort. Jag bara funderar :-k

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Moster Majsofi

Gud ändå, jag vet inte inte vad vi ska ta oss till..... Allt strular, känns det som. LILLEN KAN INTE SOVA. Han som hittills varit nöjd då han fått nappen och somnat för sig själv, ev. mej hjälp av lite vagning, är plötsligt helledsen i vagnen för jämnan. OCH VI FATTAR INTE.

Han är vaken ungefär så mycket som han borde per dag. Det är dock svårt att hålla honom vaken längre än 1,5 h åt gången. Sen somnar han relativt enkelt, förutom på kvällen, men vaknar snart igen. Vi har försökt vagna tills han "sovit" 1,5 h, men han skriker upp sig och vi får stå och dra vagnen i parti och minut. Han somnar sällan om, och om han gör det, så vaknar han snart igen.

Han är inte hungrig heller. Äter bättre nu då vi bytt till Dr Brown´s flaskor. Det är väl det enda positiva just nu.

Den enda tänkbara orsaken vi kan komma på är att han trots allt varit vaken för lite. Vad tror ni? Och hur får man en 1,5 månaders bebis att hållas vaken 2 h åt gången? Han blir SÅÅÅ skrikig då han är trött....
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

liite försiktigt tänker jag ändå MAT...om jag inte har fel (rätta mig gärna någon 8-[ ) så är det en ökningsperiod nu någon gång. Har han verkligen övertygat dig om att han inte ens får ner en enda droppe till? verkligen jätteövertygat? Men annars ta det lugnt när det gungar och mata på. Om man vaknar snart igen är det nog maten som spökar.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Moster Majsofi

Vi kom till den slutsatsen själva att han varit vaken för lite och gjorde ett drastiskt drag fr.o.m. igår. Vi gick alltså in för 2-2 med en gång. Vi känner redan att det var klokt. Han orkar mycket bättre än vi vågade hoppas. Det blir inte speciellt mycket gnäll ens, mycket mindre än då han var vaken för lite faktiskt!!! Ibland orkar han inte med mer än drygt 1,5 h vakentid, men oftast orkar han tiden ut. Han har sovit bra på dagen också och vi har väckt honom efter 2 timmar ungefär.

Mat har han nog fått så mycket han nånsin kan ta emot.

MEN. Hur ska vi få nån ordning på kvällarna??? Han går upp vid halv 6-6 på morgonen och avslutar dagens fjärde måltid kring halv 8 på kvällen. Då är han dödstrött och vi har gett honom en 20-minuterslur innan kvällsslurken. Sen är det meningen att han ska ta natt, men icke sa nicke. Kvällarna har strulat länge nu... Dagtid somnar han rätt enkelt i vagnen, men inte kvällstid. Han börjar skrika direkt och lugnar sig inte fast man vagnar. Sen måste vi ta upp och ger mer mat, fast han äter knappt. Så försöker vi få honom lugn innan vi lägger honom igen och så upprepas hela proceduren ett par tre gånger innan han slutligen somnar kring 10. :cry: Tips på hur vi kunde hjälpa honom att komma till ro kvällstid :?: :?: :?:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Moster Majsofi :D

Vâra älsklingar är nästan precis lika gamla! :D

Hos oss är kvällstrulet en ren konsekvens av övertrötthet. Som leder till att det blir svârt att äta, och sâ rullar det pâ. :?

Vad tror du om att lägga för natten efter fjärde mâlet, där vid halvâtta, och se vad som händer? Du skulle ju kunna ge en liten nattslurk i sömnen när du gâr och lägger dig om du tror att det behövs.

Moster Majsofi

Hej Sarisparis!

Jamen tänk, då vet du precis hur det är att ha en liten kille på 7 veckor. :D

Jo vi har prövat den varianten också, men han vaknar snabbt igen och vill ha mer mat.

Det som fungerat bäst är då vi låter honom sova 2,5 h på sista luren. Sen orkar han vara vaken ca 1,5 h, innan vi ger honom en 20-minuterslur i bärsjal. Därefter mera mat och bärsjalen/vagnen igen. Då han vaknar (oftast direkt vi lägger honom i vagnen) blir det mera mat. SEN brukar han oftast vara såpass nöjd att han somnar i vagnen och tar natt. Han sov faktiskt 8 timmar i natt! :) Men nåt nattmål hinner vi inte med, eftersom klockan är kring 22 innan vi får honom i säng. Natten blir därmed endast 7-8 h lång just nu.

Ingen optimal lösning kanske, men som jag sa, detta funkar bäst just nu. :roll:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Moster Majsofi skrev:Jamen tänk, då vet du precis hur det är att ha en liten kille på 7 veckor.
:lol: Bästa sorten! :lol:
Moster Majsofi skrev:Han sov faktiskt 8 timmar i natt!
=D> Underbart! (det är nâgot jag drömmer om för egen del :^o ).

Hur ser era kvällar ut? Hâller ni till i tex vardagsrummet med ljus och ljud? Eller har ni tyst och mörkt och signalerar att det är Natt och Dags att sova? Just i skarven där vi gick frân läggningar vid cirka 22 till 20.30-21 sâ märkte jag att min lilla kille gick igâng igen sâ att säga om det var för mycket liv runtomkring. Sâ nu bestämmer jag helt enkelt att Nu är det Natt och dâ gâr vi in i sovrummet. Eventuella pâfyllningar sker dâ i mörker och ingenting annat roligt händer.

Man fâr känna sig fram lite, de är ju inte sâ väldans världsvana än, men det kommer, det kommer!

Moster Majsofi

Jo vi ska tänka på att hålla oss i sovrummet nattetid i fortsättningen. På den punkten har vi nog slarvat. :oops:

För övrigt så sov vår lilla prins väldans bra i natt! Denna gång behövdes varken 20-minuterslur eller kvällsslurk. :D Han somnade 20.30 och sov som en stock till 04.45! =D>

Sen tog det ett tag att somna om, han är ju inte van vid detta ännu. Men så somnade han kring 06 och sov till 07.40. Hurra hurra hurra! =D> Känns som att vi är inne på rätt spår nu.
videunge

Inlägg av videunge »

Heja på =D> :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Moster Majsofi

Hej igen!

Hörni, hjärtat är nu 2 månader men ett SM-mål räcker fortfarande väldigt länge... Har för mej att jag läst nånstans att en 2-månaders ska klara ätandet på en timme. Stämmer det? Och varför är det viktigt?

Hos oss är det bra om vi klarar ätandet på 1,5 h. Han har ju varit en liten mattrasslare från första början, och att äta är fortfarande lite jobbigt. Han börjar lätt gråta när han sugit en liten stund (oftast omgångarna 2 och 3) och sen får vi ta paus, rapa ordentligt och försöka på nytt om en liten stund. Vi använder Dr Brown´s flaskor som vi ändå tycker är mycket bättre än dom som vi änvände tidigare.

Finns det nåt vi kan pröva, eller ska vi bara fortsätta som hittills???
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"