Det har varit en härlig vår med god sömn för våra killar 2 och 4 år. Minstingen kurades vid 7 mån och har god sömn sedan dess. Storebror lyckades vi ge 11,5-12 timmars-nätter först nu i vintras/våras då han och lillebror började dela rum och storebror äntligen fick erfara hur skönt det var att sova kvar en hel natt i sitt eget rum! Han har sovit från 19-06.30 i snitt, kilat upp o kissat, viskat till mig frågande om det inte var morron snart, men vid nekande svar smugit in i rummet igen och inväntat väckning.
De senaste två-tre veckorna har det börjat strula på många sätt. Det började med att lillebror som börjar bli blöj-fri inte kissade i blöjan på natten utan vaknade vid 06.00 och var kissenödig, och kom då på hur man klättrar ur sin spjälsäng
Storebror tyckte det var spännande, både med hans kissande och klättrande, så nästa morgon när storebror vaknade lite tidigt för att han var kissenödig väckte han lilleb och fick honom att oxå vilja kissa.
Visst, killarna accepterar att gå in i rummet igen, men sover gör de självklart inte utan stojjar och stimmar trots ramsande och hyssjande.
Nu har det eskalerat med storebror. Han vaknar av okänd anledning efter 10.45-11.15 timmars sömn, och är tjurig (är för övrigt inne i en allmänt MYCKET tjurigare period än vad jag nånsin sett honom). Några mornar gallskrek han för han ville inte ligga kvar, jag ledde honom tillbaka till sängen i 45 minuter en morgon, innan han gav upp i 5 min innan morgon-signalen. Nu, de senaste mornarna har de väckt varann för tidigt (vet inte vem som börjar tjattra men jag tror det är storebror) och så håller de på att klättra till varandras sängar fram och tillbaka...
Båda är gnälligare, mer trotsiga och svårhanterade.
Vad som beror på värmen, testande mot oss, fnurra, jag vet inte. Jag själv sover inte så bra när det är så här varmt...
Vad ska jag göra tycker ni? Jag försöker förklara för båda att de ska låta varann vara ifred på mornarna, men det hjälper inte. Och hur gör jag m spjälsängen? Vet att A.W förespråkar längre tid i spjälsäng än till 2 års ålder, men nu när han bara klättrar vet jag inte. De ska glädjande nog få ett småsyskon i december och då är frågan om man ska ha bytt ut sängen innan bebis ankomst. Bebisen ska ju ta över sängen är det tänkt.
Alltså, hur sköter jag mornarna bäst? Ska jag tro att det ebbas ut av sig självt bara jag fortsätter vara "väckningskonsekvent".
Och hur gör jag m spjälsängen?
Mycket tack för att ni finns!!
/grabbmamman