Morgon-sömnstrul

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
grabbmamman
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 13 mar 2010, 20:18

Morgon-sömnstrul

Inlägg av grabbmamman »

Hej forumare!
Det har varit en härlig vår med god sömn för våra killar 2 och 4 år. Minstingen kurades vid 7 mån och har god sömn sedan dess. Storebror lyckades vi ge 11,5-12 timmars-nätter först nu i vintras/våras då han och lillebror började dela rum och storebror äntligen fick erfara hur skönt det var att sova kvar en hel natt i sitt eget rum! Han har sovit från 19-06.30 i snitt, kilat upp o kissat, viskat till mig frågande om det inte var morron snart, men vid nekande svar smugit in i rummet igen och inväntat väckning.

De senaste två-tre veckorna har det börjat strula på många sätt. Det började med att lillebror som börjar bli blöj-fri inte kissade i blöjan på natten utan vaknade vid 06.00 och var kissenödig, och kom då på hur man klättrar ur sin spjälsäng :shock:
Storebror tyckte det var spännande, både med hans kissande och klättrande, så nästa morgon när storebror vaknade lite tidigt för att han var kissenödig väckte han lilleb och fick honom att oxå vilja kissa.
Visst, killarna accepterar att gå in i rummet igen, men sover gör de självklart inte utan stojjar och stimmar trots ramsande och hyssjande.

Nu har det eskalerat med storebror. Han vaknar av okänd anledning efter 10.45-11.15 timmars sömn, och är tjurig (är för övrigt inne i en allmänt MYCKET tjurigare period än vad jag nånsin sett honom). Några mornar gallskrek han för han ville inte ligga kvar, jag ledde honom tillbaka till sängen i 45 minuter en morgon, innan han gav upp i 5 min innan morgon-signalen. Nu, de senaste mornarna har de väckt varann för tidigt (vet inte vem som börjar tjattra men jag tror det är storebror) och så håller de på att klättra till varandras sängar fram och tillbaka...

Båda är gnälligare, mer trotsiga och svårhanterade.
Vad som beror på värmen, testande mot oss, fnurra, jag vet inte. Jag själv sover inte så bra när det är så här varmt...

Vad ska jag göra tycker ni? Jag försöker förklara för båda att de ska låta varann vara ifred på mornarna, men det hjälper inte. Och hur gör jag m spjälsängen? Vet att A.W förespråkar längre tid i spjälsäng än till 2 års ålder, men nu när han bara klättrar vet jag inte. De ska glädjande nog få ett småsyskon i december och då är frågan om man ska ha bytt ut sängen innan bebis ankomst. Bebisen ska ju ta över sängen är det tänkt.

Alltså, hur sköter jag mornarna bäst? Ska jag tro att det ebbas ut av sig självt bara jag fortsätter vara "väckningskonsekvent".
Och hur gör jag m spjälsängen?

Mycket tack för att ni finns!!

/grabbmamman
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Morgon-sömnstrul

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: (Det har jag nog inte sagt förut :oops: )

Man vaknar inte för att man är kissnödig, utan man blir kissnödig för att man har vaknat. Så mörklägg :!: Mycket mer ordentligt än du tror. Det ska vara så beckmörkt att man bokstavligen inte ser handen framför sig. Detta totala beckmörker signalerar till lilla barnahjärnan att det är NATT (fortfarande), och på natten sover man.

Direkt på rutorna kan du fästa aluminiumfolie efteratt ha sprutat vatten på dem med en blomspruta.

Ett par svarta lakan kan också vara behjälpliga. Man kan arrangera med en tvättlina och klädnypor för att stänga ute minsta glipa till ljus.

Finns minsta ljusglimt - och det gör det ju verkligen nu på sommaren - sätter lilla barnahjärnan omedelbart igång. 90% av små barns alla intryck kommer genom synen.

Införskaffa också en väckarklocka! Låt dem vara delaktiga i planeringen och inköpet - klockan ska vara husets lilla hjälpreda och prompt tala om varje morgon när, och att, det är morgon. Ge dem några dagar så har det gått in i systemet: när klockan ringer är det morgon. Inte förr. Men då :lol:

Klockan bör stå utanför deras rum någonstans där den väcker er alla (som det heter :roll: ), alltså inte inne hos dem.

Behåll spjälsängen till den lille. Det är hans egna lilla "rum". Du kan köpa en billig begagnad till bebisen :idea:

Och så har du ju alltid ramsan, den vänliga men bestämda, tjatiga men effektiva, x4. Om och när det skulle behövas :mrgreen: Inga resonemang. Klara papper. Uthållighet och mild envishet. Men ingen trafik därinne. Ramsan ska ha sista ordet.


O:) O:) :heart: :heart: :sleep: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
grabbmamman
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 13 mar 2010, 20:18

Re: Morgon-sömnstrul

Inlägg av grabbmamman »

Tack så mycket för snabbt svar Anna!

Ja, mörklägger gör vi, fast det finns glipor :oops: , ska sätta upp aluminiumfolie ikväll!
Inatt sov båda tolv timmar, jätteskönt, och de är på MYCKET bättre humör. Helt otroligt vad den extra timmen gör gott för välbefinnandet!
Det kom in ostadigare väder igårkväll så det var mycket svalare på vår sovrums-våning än på länge, jag tror det gör gott oxå.

Hade väckarklocka ett tag, men kände att det blev bråk om var den skulle stå, vem som skulle stänga av osv, osv, Jag har en morgonsång som jag kommer in och sjunger för dem när det är morgon. Det känns som om den funkar bra, och även om min morgonstämma inte är carola-ljuv så är det mildare än väckarklocke-piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiipet :lol:

Ska jag acceptera att de går över t varandras sängar om de vaknar tidigare? Hittills har jag gått in och burit tillbaka när jag hört att de förflyttat sig. Men det innebär ju massa spring från min sida... Är det bättre att låta vara tills jag kommer in och sjunger?

När vet jag att det är läge att byta ut spjälsängen? När han inte får plats längre?

Återigen Tack!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Morgon-sömnstrul

Inlägg av SusanD »

Behåll du spjälsängen tills trotsen är passerad eller när lilla barnet blivit så stor att det inte längre ryms i den. Att de kan klättra ur spjälsängen betyder inte att de inte trivs i den. Och när världen sätt i gungning under trotsen känns det bra med en liten säng som är trygg och sätter gränser.

Vår äldsta sov i spjälsäng tills han var fyra, nästa tills han var tre och ett halvt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "