14 veckors bebis och trött mamma

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Krabbans mamma

14 veckors bebis och trött mamma

Inlägg av Krabbans mamma »

Hej!

Jag dök in här efter ännu en sömnlös natt..Är inte jätte insatt i Barnaboken eller SHN kuren så jag ber er "ruttade" mammor om lite överseende med detta.
Min son föddes den 30 mars och är alltså 14 veckor.
Han har alltid varit ett nöjt barn, en riktig solstråle om än lite av ett matvrak. Han är stor till växten och har ökat mycket i vikt och längd, dock enligt kurvan. De första 2 månaderna var vi tvungna att ge honom lite ersättning då han annars åt med endast 2 max 3 timmars mellanrum.( första månaden endast 45 min-1 timmas mellanrum=trött mamma)
För ca 2 veckor sedan sov han över sitt första mål och vaknade då först 03.00 efter att jag lagt honom 19.30. Detta höll i sig några dagar ( allt ifrån 02.30-04.00)men sedan har det varit rätt fram och tillbaka, och inatt var tredje natten med 3-4 matningar och jag börjar bli en riktigt trött zombie-mamma..
Han sover rätt kort på dagarna och har försökt få bukt med detta men han verkar ha svårt att sova mer än 30 min i stöten ibland lyckas jag få till 45 på fm och max 1 h mitt på dagen. Här är en schablon över hur en dag kan se ut. Inatt åt han dessutom kl 23.00 men det hör inte till vanligheterna. Han sover på rygg och sida, han har napp men bara vid insomning.
Hoppas jag fått med allt..

Ca 7.30 VAKNA & MAT
VAKEN
9.00-9.30 SOVA
10.45 ÄTA ca 10-15 min på 1 bröst
VAKEN
12.20-12.50 SOVA
VAKEN
13.20-14.00 SOVER
14.00 ÄTER ca 10-15 min 1 bröst
VAKEN
15.50-16.15 SOVER
16.30 ÄTER ca 10 min 1 bröst
VAKEN
19.10 ÄTER ca 30 min 2 bröst
19.40- SOVER NATT
1.00 ÄTER10 min 1 bröst
4.00 ÄTER i ca 10-15 min 1 bröst
07.30 ÄTA+GÅ UPP

Har jag missat några värdefulla detaljer så säg bara till. Oerhört tacksam för svar!

Ps. Det ska tilläggas att jag beställt Barnaboken..Ds
Mamma till finaste gubben född 20110330
videunge

Re: 14 veckors bebis och trött mamma

Inlägg av videunge »

Hej och välkommen är du! :D

Hoppar in med ett snabbsvar. får komplettera sen om ingen annan gör det :wink:
Överseende? Äh vi hjälps åt! Det viktigaste är ju att man är öppen för tänket. Vi som svarar är ju förutom Anna helt vanliga mammor.

bra att du beställt boken. den är en guldgruva många år framöver :wink:

Kan du vara så snäll och gå in under kontrollpanelen och under "profil" skriva in juvelens födelsedatum. det underlättar enormt för oss som svarar att hålla koll på åldern då den på det sättet skrivs in i alla inlägg du gör. tack! :D

Här är en bra snabbguide till standardmodellen

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Jag skulle nog börja med att sträva efter 2h vaken och sen 2h sömn. det är dock inte slaviskt utan en strävan. försöka lägga liten innan övertrött. Det finns sätt att hjälpa liten till ro. Det lättaste med små är att vagna. Video finns
här.
under vaken tiden krävs så mycket mat som det någonsin kan gå ner. (se länken med snabbguide till standardmodellen) Fyll på med ersättning om ni är det minsta osäkra. När man börjar bli så här stor beror trassel oftast på matbrist. Det här är en modell som står beskriven för mindre barn men är ett bra sätt att börja få till tillvaron. Sen när man ser hur liten fungerar kan man spika ett schema, men en sak i taget. Men som sagt mata!

kram så länge :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Krabbans mamma

Tusen tack för snabbt svar!
Vilket underbart forum!
Ska kolla in länken och vagnandet..
Ofta brukar jag bara lägga ner honom på dagarna brukar han inte säga ett knyst om detta ibland inte på kvällen heller. Ska jag ändå vagna?
Menar du 2 h sömn mitt på dagen?
Han har visserligen lite svårt att äta på dagen om jag är ute ( blir okoncentrerad och lite sur) det kan då bli korta pass. Får försöka gå iväg och få lugn och ro kanske?
Idag har jag fått till följande:TEstar att lägga kl 19 men amma först 20.30, ska jag ge honom nattslurk nu kl 22.30 innan jag lägger mig? Även om han sover?
Mitt sotra problem är ju att även om han sover länge nu att mina bröst är inställda och kommer ömma redan kl 01..Då blir det handmjölkning hela natten och inte så mycket sömn ändå=(
7.00 vaken+mat
VAKEN
8.30-9.15 sova
VAKEN
10.12-10.29 Äta
VAKEN
11.55-12.30 SOVA
VAKEN KORT
13.00 14.20 SOVA
14.20-14.40 ÄTA BÅDA BRÖSTEN
VAKEN
15.45-16.15 SOVA
16.40 ÄTA 1 BRÖST
VAKEN
18.50-20.30 SOVA
20.30 ÄTA BÅDA BRÖSTEN CA 20 min
20.50 SOVA NATT?
Lägga till nattslurk eller ej??

Tack igen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, videunge :heart:

:D Välkommen är du, Krabbans mamma, och GRATTIS till den lilla älsklingen :heart:

Jag tror du får stor nytta av Barnaboken och Standardmodellen. Jag kan bara hålla med videunge i hennes råd och tips.

Man tror inte barnet äter "för lite" eftersom han väger så mycket, men faktum är att han äter för KORT och för lite åt gången, samt sover för lite - och då blir det viktpåslag som heter duga :roll: När du får ordning på måltiderna, så att han får sina "fyra små rätter" under (inte mer än) en och en halv timme varje mål (med allt vad därtill hörer enligt SM) och du lärt dig truga och inte ge dig, kommer hans viktökning paradoxalt nog att lugna ner sig, trots att han äter så mycket mer än förut.

Strävar du efter 2-2 och verkligen håller honom vaken och alert i (helst) 2 timmar kring varje mål (med passiv social delaktighet sista halvtimmen), kommer han också att kunna sova fint i 6 tim sammanhängande natt, få ett nattmål vid ca 4 och sedan sova vidare i ca tre tim till. Nu är han över tre månader gammal och kan gradvis och lätt, när du väl fått ordning på schemat och låtit det "sätta" sig, sova inte bara 8 utan 10 timmar sammanhängande på natten. Man kan ta en vecka i taget här :P

Magläget är sömnbefrämjande, medan ryggläget är sömnförsvårande för de allra flesta späda barn; det är därför hans lurar blir så pass korta. (Ryggsovare brukar ta sig 45 min i sträck som mest.)

:arrow: Han behöver 15.5 tim sömn sammanlagt per dygn.

Skaffa ett andningslarm, om du inte redan gjort det (det bör han ha oavsett sovläge), och lägg honom på mage på slätt underlag (man kan vika ett örngott och stoppa ner runt kanterna på madrassen, i vagnen, som ett litet "draglakan", och i spjälsängen ha ett större trevikt lakan som "kudde", slätt och fint. Saglas det och småkräks kan man då lätt vika fram en ren sida utan att behöva byta i hela sängen). På mage kan du ta bort nappen direkt. Den ställer bara till problem ju större han blir; nappen är en sömnstörare av rang. På mage hittar han sin lilla hand, om så skulle vara (och får därmed användning för tre av de fem sinnena, inte illa :lol: ).

:heart: O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Krabbans mamma

Anna & och Videung!
Ett STORT TACK för två så bra och snabba svar! Denna site är systraskap i dess ädlaste form, tänk om vi kvinnor kunde hjälpas åt så här i fler sammanhang..
Jag har idag testat att ge honom fler mål ( kom upp till 3 idag) under 1,5 tim och jag har sett till att han har sovit bra under dagen. Natten igår vart också betydligt bättre även om jag inte gav mer mat mer än den extra nattslurken vid 23..Han vaknade 04.40 och sov sedan vidare till 7.20.
Har inte fått hem boken än och undrar lite om jag förstått vad ni menar med 4 rätters..Ska han alltså få i sig mat vid 4 tillfällen under 1,5 timme? Hur mycket ska jag sikta på?
Blandar med ersättning och bröst.
Tack igen..
Hälsar
Amanda
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

gott att det börjar gå bättre! =D>

4rätters= ge bröst 1 tills han verkligen släpper själv. ät i lugn och ro. testa gärna ömma järngreppet (kolla på sidan med filmklipp som jag gav dig.) det är kanon för att få bebisar att äta i lugn och ro ovasett om det är flaska eller bröst. RAPA sen. lägg till samma bröst igen. Truga till det verkligen inte går i mer (samma med flaska) Sen följer blöjbyte och umgänge. sen påfylning som går till på samma sätt fast på andra sidan :lol: Barn som bara äter ersättning brukar vi sikta på att komma upp i ca 200g per mål (dvs "1,5h matning"

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"