Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
videunge

Re: Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Inlägg av videunge »

Hej :D och glad midsommar i regnet :lol:

Här kommer lite tankar från mig.
ligger lite högt med sömn dagtid men jag vågar inte justera mer.
:?: När jag räknar så får jag ihop 15,5h sömn, vilket är precis rekommenderat...men varför inte satsa på 1,5 h första passet. det är ett naturligt sömnpass och lättare att vakna efter. :wink: Då blir det visserligen en "kvart för mycket" men dels kan det vara att han behöver den och märker du att det blir för mycket så får du väl justera det då. Eller dra en kvart någonstans.
FRÅGA :?: :?: BÖR MAN SPIKA TID FÖR NATTMÅLET?
Visst kan du spika tid för nattmål om du vill. Alla gör vi nog olika. Själv är jag för trött och tänker mer att sover han så får han göra det. Satsar mer på att få dagarna att flyta så får nätterna hänga med. Men om du känner att det skulle vara en hjälp så absolut, satsa på en tid. :D

kram från mig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
aso

Inlägg av aso »

YIPEEEEEEE :D , måste få dela med mig av min glädje - vår lille kille har hittat sin tumme och med den på plats somnar han nu för andra dagen i rad helt själv utan så mycket som ett pip. Lägger honom och så tar det 5-10 minuter för honom att installera sig i vagnen, hitta rätt sovställning och sutta färdigt på tummen - SEN SOMNAR HAN SJÄLV, vilken lycka :D!!!
Vi har varit på gång och läggningaran har gått bättre och bättre men först nu med tummen i mun föll den sista pusselbiten på plats. Som en bonus sover han längre på morgonen utan vagning och vargtimmen har varit stilla. Nya schemat funkar fint än så länge, har följt det nogrannt i två dagar och jag känner mig glad över att ha spikat tider, han skarvar inte och är nöjd under vakentiden :) .

Tack för ditt inspel om tid för nattmål videunge, vi har bestämt oss för att han inte får mat tidigare än 01.30, men låter honom välja själv när han vill äta efter den tiden :wink: känns som en bra lösning för oss.

Ha en fortsatt fin midsommarhelg!
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Underbart!
Bra jobbat av hela familjen, stora som små!

Fortsatt fin helg!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D :D
Herlig å lese!!! Visst er det stort når de små reponderer så bra på et skjema (og attityden sitter ;))
Min lillesøster har også tummen å ta til. Det er jo så søtt, og ja, til stor hjelp!
:heart: :heart:
aso

Inlägg av aso »

Har fått vår prins att sova till 07.00 och kortade därför morgonluren från 1 tim 15 min till 45 min, han var lite trött första dagarna men sov bättre på natten så vi har fortsatt på den linjen. Inatt kom belöningen han somnade själv efter ett härligt skratt til godnattet vid 19.00 sov til 04.00 (!! har alltid vaknar senast 02 innan) :D ammade somnade om och vaknade 06.56 utan ett pip däremellan :D !
Vilken lycka :heart: !

Så tack Clara för att du uppmuntrade mig till att korta in lurarna dagtid, utan ditt tips om det och vagning på morgonen hade vi fortfarande behövt stiga upp 05.30...!

När man verkligen har gjort sitt allra bästa och strävat, försökt, läst på, testat och frågat är det en fantastisk känsla när belöningen kommer i form av en liten unge som nu nöjd somnar helt själv varje gång vi lägger honom med lilla tummen i munnen, sover gott på natten och är pigg på vakentiden :D :D .

Nu är Z 3 månader och vi kör precis efter Torsmammas förslag till schema:
7 godmorgon
7-8.45 vaken
8.45-9.30 sova 45
9.30-11.30 vaken 2, mat 10.00
11.30-13.30 sova 2
13.30-15.30 vaken 2
15.30-16.15 sova 45
16.15-19.00 vaken 2 tim 45 min, nattslurk 18.30

Kan inte fatta och begripa att det kan funka SÅ BRA jag är så ENORMT IMPONERAD av er mammor som arbetat fram alla rutiner och schemaförslag - tack för att ni hjälpt mig att få en riktig liten glad-unge som älskar sina rutiner :heart: !
Tack vare rutinerna vet jag precis när vi kan åka till stranden härliga soliga dagar som idag, just för att jag vet när han ska sova kan jag njuta av sol och bad i 2 timmar medan han sover gott i skuggan :D .

Kram kram och njut av sommaren!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:thumbsup: \:D/ :heart: :sleep: =D> :-({|=

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
aso

Inlägg av aso »

Hej i sommarvärmen :) !

Läggningarna går för det allra mesta alldeles strålande vilket är jättehärligt :D! Ska jag börja introducera ramsa? När var och hur i så fall?

Han bökar runt en del på nätterna en omgång vid 23-tiden och så en runda vid 5-tiden kommer till ro själv (utan vår insats) men är vaken ca 30 min var gång (äter en gång mellan kl 2-4, natt är 19-07). Är varannan dag lite väl trött på något/några av vakenpassen, men förövrigt strålande pigg. Vi får väcka honom när han sovit sin långa lur 2 timmar mitt på dagen. På de övriga lurarna, bägge 45 min, vaknar han punktligt själv.
:?: Kunde det vara en idé att förlänga luren till 2.5 tim mitt på dagen? Tror ni det påverkar natten?

Och förresten så har han börjat vända sig från rygg till mage den lille busungen :wink: , jättekul tycker han och vänder sig så fort vi lägger ner honom på skötbordet :wink: .
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
aso skrev:Hej i sommarvärmen :) !
Läggningarna går för det allra mesta alldeles strålande vilket är jättehärligt :D! Ska jag börja introducera ramsa? När var och hur i så fall?
:D Vid varje läggning, dag som natt - en för dagen en för natten gillar jag personligen, dvs en med "natt" i, den andra med typ "sov lite nu så ses vi sen" Börja nu bums vid varje läggning lite så så där x 4. Dvs smyg in den som vi kallar det :D

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
aso

Inlägg av aso »

Ok :D , då börjar vi med ramsa vid alla läggningar.
Har jag förstått det hela rätt?
-Skratta
-Lägga ner i vagnen
-Lägga tilrätta
-Ramsa x4 (första versen hos honom, övriga på väg därifrån)

Ramsar ni även efter ammning på natten :oops: ?

:?: :?: Kan jag göra något för att hjälpa honom vid vargtimmen, vi blir verkligen jättetrötta både han och jag som det är nu, han vaknar vid 5-tiden och sen sover han i små omgångar fram till 7. Jag behöver inte hjälpa honom för det är ingen gråt och han hittar tummen själv, han somnar om av sig själv men det tar en stund och sen vaknar han igen, och igen, och igen. Har varit värre än vanligt de senaste dagarna men så är det också väldigt varmt och kvavt på nätterna...
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D
Har jag förstått det hela rätt?
-Skratta
-Lägga ner i vagnen
-Lägga tilrätta
-Ramsa x4 (första versen hos honom, övriga på väg därifrån)
JA du har förstått rätt. :D

hm bra fråga. jag har haft en mer eller mindre sovande kotte och då har jag faktiskt bara lagt ner. mer sett nattmålet som att "inget har hänt" 8) men om liten är vaken skulle jag nog göra det.

vargtimme. KOOOlmörkt skall det vara. gå in i rummet på dagen och se om det finns några ljusinsläpp. Vi har tom fäst aluminiumfolie på rutan m.hj.a en vattenspruta :roll: handduk i dörrspringan. vi brukar vädra rejält de första timmarna på natten då det inte gör något om det är lite ljusare och stängt fönstret sen. Det kan räcka med att ha ett tunt lakan på sig om det blir varmt.

Sen tror jag att han snart sover över det hela om du inte börjar hjälpa till för mycket. Det nöts bort liksom. Det värsta man kan göra i vargtimmen är nog att göra en massa :roll: bra att du avvaktar i stället. =D>

kram från mig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
aso

Inlägg av aso »

Aha :o att ha det kolmörkt kanske kan hjälpa - bra tips videunge!
Vi får göra lite förbättringar för vi har det bara mörkt.
Jag kan ju ha öppet och vädra fram till nattmålet som han oftast intar kring 3-tiden och så tar vi kolsvart natt efter det :wink: .

Om han gapar och håller på vid läggning ska jag ramsa igen då? Vid enstaka läggningar tar han sig en liten gråt/skrik mellan tumsugandet, men brukar få ordning på situationen själv - fast de gångerna tar det oftast typ 15 min för honom att komma till ro och somna, i vanliga fall somnar han på 5 min.

Önskar er en fin sommarkväll :D !
aso

Inlägg av aso »

HJÄLP våra bilresor har blivit en mardröm :cry: .

Han skriker inte varje bilresa men varannan, jag förstår inte vad skillnaden är försöker göra likadant varje gång dvs åka samma tid som var succè förra gången men det hjälper inte.
Han är nöjd när jag sätter honom i bilen och allt ifrån 5-10 min innan illvrålet brakar loss och sen skriker han som en besatt tills han knappt får luft och är alldeles hes.
Vad ska jag ta mig till??????

Han slutar så fort jag tar ut honom ur bilen, även om han sitter kvar i barnstolen. Har försökt lugna honom i bilen men inte lyckats. Är verkligen helt förfärligt att höra på när han skriker för full hals, hjärtskärande. Men bil måste vi åka vi bor på landet.

TIPS????
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:? Tja, hva skal man si..? Jeg håpte også på at det fantest en facit på hvordan løse et slikt problem. Lillesøster har gjort som din lillemann. Attityden tror jeg ikke hjelper meg noe særlig her, men det gjelder jo å ikke virke for stresset innen avreise. Det som gjorde det bedre var visst jeg satt i baksetet og kunne underholde på forskjellige måter. Det hjelper for det meste. Men ikke når man skal kjøre selv... Myke underholdende leker som er "nye" innen avreise kan også gjøre det hele mer spennende. Det gjelder jo å ikke "redde" den lille for mye når man etter en stund stopper og tar opp og tar en pause. Korte bilreiser har også hatt en bedrende effekt, tror jeg.

Å kjøre når lillis skal sove er en dårlig løsning for oss. (men sist vi kjørte var innen leggetid på kvelden, og da gikk det faktisk kort tid innen hun sovnet :shock: :thumbsup:) Men det er virkelig uhyre sjelden at hun har sovnet i bilen. Av og til går det bra, andre ganger tar det laang tid før vi kommer frem... Musikk gjør ting bedre, særlig en sanger som er favoritt her i gården. (storebror ble lei av å høre en sang som funket gang etter gang, men det var jo bedre enn at lillesøster skrek...) Lydbok blir oftest trøbbel, stillhet likedan. Da vi bor 1,5 time fra byen funderer jeg seriøst på å flytte nærmere sivilisasjonen :) Jeg vil dit oftere enn slik det er nå, men min trivsel her har jo ikke lillesøster noe med å gjøre ;)

Men - hun er ikke illemående? Det ble storebror hos oss. Kanskje ble det noe mindre spy når vi brukte seabands.

Håper du får flere tips og hjelp på veien :)
aso

Inlägg av aso »

Tack tack söta AMAMA för ditt inlägg, läste det flera gånger och bestämde mig sedan för att göra ett nytt försök. Vi kan ju bara inte sitta hemma, har 20 min till stan och 15 min till badplatsen. Tog bort alla leksaker utom en, som han inte kan nå utan bara se på, höjde musiken och gav honom en snuttefilt att hålla i och simsallabim har vi haft tre bilturer i rad utan gråt och han har somnat på alla tre. Yipeee tror att det var musiken som hjälpte :D , tog liksom bort fokuset ifrån honom och gråten. Så än en gång TACK för att du svarade, det gav mig precis den energi som behövdes för att våga prova en gång till :D .
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:heart: :heart:

Bra jobbet! Håper det fortsetter! Visst er musikk viktig og fantastisk! (sier den arbeidløse musikeren... :wink: )

Klem
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"