Vi tänker kura vår dotter när hon blir fem månader gammal.
Vi har dock problem med att skapa ett bra schema.
Det finns äldre syskon som vi kör till och från skolan vissa tider under dagen, som ställer till det något. (Måste köra bil, det är för långt för att gå)
Vi vill gärna att hon sover 12 timmar på natten. Mellan 7.30 och 8.00 lämnar vi i skolan och mellan 12.35 och 13.15 hämtar vi i skolan.
Kan någon klurig person hjälpa oss med ett schema som funkar?
Tack på förhand:)
Vi behöver hjälp med schemaplaneringen
Re: Vi behöver hjälp med schemaplaneringen
Hej och välkommen hit!
Hur gammal är er dotter nu? Vad har ni för sömnsituation nu, dvs vilken rytm har ni i dagsläget?
Har du Internationella Sova Hela Natten boken? I den står nämligen en rad olika förslag på schema beroende på ålder. Men generellt gäller för en sån liten dam, som då behöver 15 timmar på sitt schema, tre daglurar och en lång natt, 11-12 timmar efter önskemål. Efterhand som juvelerna blir äldre justerar man daglurarna, kortar fm och em-luren för att till sist ha en lång lur mitt på dagen från 1 års ålder, vissa vid 15 månader beroende på tröttis eller piggis. SÅ, min starka rekommendation är att ni nu sätter ett schema som endast behöver små justeringar allteftersom tiden går om man säger.
:thumbsup:
Hur gammal är er dotter nu? Vad har ni för sömnsituation nu, dvs vilken rytm har ni i dagsläget?
Har du Internationella Sova Hela Natten boken? I den står nämligen en rad olika förslag på schema beroende på ålder. Men generellt gäller för en sån liten dam, som då behöver 15 timmar på sitt schema, tre daglurar och en lång natt, 11-12 timmar efter önskemål. Efterhand som juvelerna blir äldre justerar man daglurarna, kortar fm och em-luren för att till sist ha en lång lur mitt på dagen från 1 års ålder, vissa vid 15 månader beroende på tröttis eller piggis. SÅ, min starka rekommendation är att ni nu sätter ett schema som endast behöver små justeringar allteftersom tiden går om man säger.
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
Tack för ditt svar.
Jag har Shn boken som jag köpte -06. Och jag kurade väldigt lyckat min dotter då.
Det jag har problem med nu är att få till ett vettigt schema eftersom vi har hämtningar och lämningar på lite dumma tider.
Det var det vi behövde hjälp med.
Men tack ändå
Jag har Shn boken som jag köpte -06. Och jag kurade väldigt lyckat min dotter då.
Det jag har problem med nu är att få till ett vettigt schema eftersom vi har hämtningar och lämningar på lite dumma tider.
Det var det vi behövde hjälp med.
Men tack ändå
-
Rosenknoppen
Jag gillar klurigheter, så jag har försökt få till ett bra schema.
12+45+1,5+45 = 15 h sömn
6:30 godmorgon
7 frukost
(7.30-8 vaken under lämning i skolan)
8:15-9 sova
9:15 mellanmål
10:30-12 sova
12:00 lunch
(12:35-13:15 vaken under hämtning i skolan)
14-14:45 sova
15 middag
18 gröt
18:30 godnatt
Om lillan kan sova i babyskydd i bilen när du lämnar syskon, kan detta funka.
12+45+2+45 = 15,5 h
6 godmorgon
6:15 frukost
7:30-8:15 sova i babyskydd under lämningen i skolan
9 frukost nr 2
10:00-12 sova
15 middag
17 gröt
18:00 godnatt
Som alternativ till det sista kanske natten kan bli lite kortare, och istället för 45-minutersluren kanske det blir en 1,5 h, och läggdags lite senare?
Hoppas du får till något bra, har själv klurat en del för att få det att gå ihop för oss, och då har vi ändå inga syskon att ta hänsyn till...
12+45+1,5+45 = 15 h sömn
6:30 godmorgon
7 frukost
(7.30-8 vaken under lämning i skolan)
8:15-9 sova
9:15 mellanmål
10:30-12 sova
15 middag
18 gröt
18:30 godnatt
Om lillan kan sova i babyskydd i bilen när du lämnar syskon, kan detta funka.
12+45+2+45 = 15,5 h
6 godmorgon
6:15 frukost
7:30-8:15 sova i babyskydd under lämningen i skolan
9 frukost nr 2
10:00-12 sova
15 middag
17 gröt
18:00 godnatt
Som alternativ till det sista kanske natten kan bli lite kortare, och istället för 45-minutersluren kanske det blir en 1,5 h, och läggdags lite senare?
Hoppas du får till något bra, har själv klurat en del för att få det att gå ihop för oss, och då har vi ändå inga syskon att ta hänsyn till...
Lilla L född 2010-10-04
Hej,
vilken fantastisk hjälp du fått från Rosenknoppen! :thumbsup:
Vad bra att du har boken, läs den gärna igen, helst flera gånger så att du är riktigt uppdaterad inför kommande kurning. Det lönar sig, jag lovar. Kom även ihåg att öva verktyg och ramsan ordentligt.

vilken fantastisk hjälp du fått från Rosenknoppen! :thumbsup:
Vad bra att du har boken, läs den gärna igen, helst flera gånger så att du är riktigt uppdaterad inför kommande kurning. Det lönar sig, jag lovar. Kom även ihåg att öva verktyg och ramsan ordentligt.
//Anna
Mamma till Ester -
Mamma till Ester -
Tack snälla Rosenknoppen!
Wow, att du dessutom fick till TVÅ varianter =D> Den första låter som att den kommer funka perfekt!
Anna09: Jag pluggar på friskt
Det är drygt en månad kvar innan vi ska kura och på den månaden ska jag försöka införa ett grötmål på kvällen. Det är mycket kul på gång nu 
Wow, att du dessutom fick till TVÅ varianter =D> Den första låter som att den kommer funka perfekt!
Anna09: Jag pluggar på friskt
//Anna
Mamma till Ester -
Mamma till Ester -