hur mkt får de gråta under shn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Marpis

hur mkt får de gråta under shn?

Inlägg av Marpis »

Har en liten fråga till er kunniga? Enligt SHN-kuren skall man ju backa och låta barnet lära sig att somna själv och ingripa så lite som möjligt. Det svåra är när jag går ut så ställer sig min dotter upp i sängen och gråter, om jag inte går in så lägger hon sig inte ned. Vet inte hur länge jag skall stå utanför och ramsa = låta henne gråta. Går jag in och lägger tillrätta och buffar blir hon tyst. Någon som vet? :roll:

Tacksam för svar, skall köra natt 2 i natt. Suck... :?:
Mamma till underbar liten tjej på 20 månader. Ny bebis kommer i maj-07.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Hela första natten ska du in och lägga tillrätta och buffa vid minsta pip. Så fort hon tystnar ska du ut igen - med ramsan. När du går ska du dirket gå och göra något som är nödvändigt för dig - inte stå och vakta utanför hennes dörr (det märker hon).
Blir hon ilsken för att du går så kan du inte göra så mycket åt det, men blir hon ledsen, så in igen, lägg tillrätta och buffa om det behövs. Ut med ramsan. Upprepa tills hon somnar. Och igen om/när hon vaknar.

Natt två ska du backa LITE till. Du går alltså inte IN vid minsta pip utan ramsar tydligt utanför dörren (när du går förbi för att du råkade gå förbi, inte för att du stod där). Lyssna av hennes reaktioner. Blir hon arg, låt henne vara det. Lugnar hon sig något, så låt henne få chansen att lugna sig lite till.

När DU känner att det får vara nog, så gå in, snabbt och lägg ner, buffa om det är nödvändigt och gå ut igen, med ramsa. För varje gång du är inne ska det gå längre och längre mellan gångerna och du ska vara inne kortare och kortare. Det viktiga är att vara tydlig och säker i sina handlingar. Minsta tvekan märker hon direkt (lätt att säga men SÅÅ viktigt!).

Du fixar detta, du har ju bara precis börjat - men slopa sucken, den kommer i form av lättnad om några dagar från lilltjejen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"