Hej
Vår lilla kurade dotter ska börja på dagis när hon är 16 månader i augusti och jag är lite orolig för hur det ska gå med hennes sovtider.
Sedan hon kurades vid 6 månaders ålder sover hon väldigt bra enligt nedan schema
07 vaknar
09 - 10 sover
12 - 1330 sover
16 - 17 sover 45 min - 1h, oftast iallafall
1930 nattslurk
20 sover
Så hon sover alltså fortfarande 3 gånger på dagen oftast. Eftermiddagsluren går att hoppa över även om det märks på henne att hon ibland behöver även den luren. Hur ska vi göra för att dels anpassa tiderna till dagis och dessutom minska antalet sovstunder till en enda, den längre lunchsömnen? dagisstart om bara två månader...
Hoppas forumet har massa bra svar som vanligt!
Minska antalet sovstunder och justera tider inför dagis
Minska antalet sovstunder och justera tider inför dagis
Dotter född 100427, kurad oktober 2010
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: Minska antalet sovstunder och justera tider inför dagis
Hej,
Ja du först hade jag frågat dagis om man kan få ha enkort fm lur och sen en längre middagslur. Många är faktiskt inte helt främmande för det. Så fråga först.
Annars..
Förläng natten till 12 timmar, är en nödvändighet anser jag.
Sen kan du lägga en middagslur på 2 timmar, när har dagis sin långsovning? Detta bör du anpassa hela schemat på tycker jag i alla fall.
Med 2 tim sovning så har du redan där 30 min mer tid än rekommenderat och behövs en 5 eller 20 min lur på fm så blir det ytterligare + på schemat. Kanske kan vara något?
Ja du först hade jag frågat dagis om man kan få ha enkort fm lur och sen en längre middagslur. Många är faktiskt inte helt främmande för det. Så fråga först.
Annars..
Sen kan du lägga en middagslur på 2 timmar, när har dagis sin långsovning? Detta bör du anpassa hela schemat på tycker jag i alla fall.
Med 2 tim sovning så har du redan där 30 min mer tid än rekommenderat och behövs en 5 eller 20 min lur på fm så blir det ytterligare + på schemat. Kanske kan vara något?
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej
Tack för svar!
Ja, dagis har sovtid från 12 till 13.30 så det passar ju bra. Jag tror vi kommer att förlänga natten med en timme, dvs lägga henne tidigare. Men hur gör man det bäst? Justerar med en kvart per dag eller bara lägger henne tidigare?
När det är dags för dagis i slutet av augusti kommer hon alltså ha följande schema:
07 vaknar
12-1330 sovstund
19 sova natt
Det känns som en stor förändring men hoppas hoppas det funkar bra!
Tack för svar!
Ja, dagis har sovtid från 12 till 13.30 så det passar ju bra. Jag tror vi kommer att förlänga natten med en timme, dvs lägga henne tidigare. Men hur gör man det bäst? Justerar med en kvart per dag eller bara lägger henne tidigare?
När det är dags för dagis i slutet av augusti kommer hon alltså ha följande schema:
07 vaknar
12-1330 sovstund
19 sova natt
Det känns som en stor förändring men hoppas hoppas det funkar bra!
Dotter född 100427, kurad oktober 2010
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Ändra allt på en dag och ta 3 dagar att införa och 7 dagar att befästa. Så 10 dagars tålamod. 
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej
Man kan ju göra lite som man vill med ändringar, själv är jag av den mer radikala (och lata 8) ) typen som alltid gör alla ändringar på en gång. Enklast så, och barnen kan inte klockan så jag törs påstå att det, som nästan alltid, hänger på ens egen attityd.
Annars ser schemat jättebra ut, det kan ni ha kvar länge!
Kram Mia
Man kan ju göra lite som man vill med ändringar, själv är jag av den mer radikala (och lata 8) ) typen som alltid gör alla ändringar på en gång. Enklast så, och barnen kan inte klockan så jag törs påstå att det, som nästan alltid, hänger på ens egen attityd.
Annars ser schemat jättebra ut, det kan ni ha kvar länge!
Kram Mia
Oj, där var jag och TorsMamma ute i samma ärende