Min 4 1/5 bebis vaknar flera gånger/natt plötsligt! Hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Emelliesföräldrar

Min 4 1/5 bebis vaknar flera gånger/natt plötsligt! Hjälp!

Inlägg av Emelliesföräldrar »

Min dotter har inte kurats tidigare utan vi har följt sm sedan några månader tillbaka. Hennes schema ser ut: 7 morgon och mat, 8.30-9.30 sov, 11.00 mat, sova11.30-12.30, mat, 14.30, sova 15.00-16.30, 17.00mat, 19.00 god natt. Vi har börjat med gröt kl 17 och resten av tiden ammas hon. Hon brukar vakna två gånger per natt men har nu de senaste två veckorna börjat sova sämre och sämre. De senaste två nätterna har hon varit vaken i timmar på natten och inte kunnat somna om. I vanliga fall brukar jag amma henne och sen lägga henne i sin säng och sen sover hon men inte nu. Hon vägrar ta flaska så jag har inte kunnat ge ersättning utan har börjat med gröt för att hon ska få i sig mer mat. Att amma henne har blivit svårare och svårare, hon äter men det blir skrik och strul innan. Hon väger 7 1/2 så hon går upp bra. Hon är även förändrats under dagen, hon har blivit väldigt gnällig och gråtig på dagen. Vad ska jag göra? Får hon för lite mat? Utvecklingsperiod? Kan jag kura innan hon börjat äta minst en portion gröt 17 och smakisar till lunch? På dagen, ska man mörklägga rummet om hon sover i sitt rum då eller ska det vara ljust då? Vet inte alls vad jag ska göra, klockan är 22 och emellie har vaknat och ätit två gånger redan:(!
Min Emellies födelsedag är den 14 feb 2011
videunge

Re: Min 4 1/5 bebis vaknar flera gånger/natt plötsligt! Hjäl

Inlägg av videunge »

Hej och välkommen :D

Du kommer att få massa bra svar här men jag skall ge dig några tankar att börja med.

Först en liten praktisk fråga. Kan du gå in under kontrollpanelen och under "profil" skriva in tösens födelsedatum? Då följer detta med i varje inlägg du gör och det gör det lättare för de som svarar att hålla koll på åldern. Tack. :wink:

Jag tror ju precis som du är inne på MAT, mat och mera mat...en drygt 4 månaders (tolkar jag det som i alla falll :oops: ) kan äta mycket mat. Det är inte ersättning som är intressant längre utan riktig mat. går det bra med gröt så fortsätt med annat mums, grönsaker frukt. Mata på ! :D

nattslurk? :lol: Ser ingen sån någonstans.

sen funderar jag lite på schemat. dels så kanske du bör fundera på de naturliga sömnpassen som är 20 min, 45 min 1,5 h 2h...
Sen skulle jag nog lägga den längre luren tidigare så den inte stör läggning.

jag mörklägger på dagen också om det behövs.

kram från mig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Emelliesföräldrar

Hej! Tack för snabbt svar:)! Emellie ammar strax innan 19 då hon somnar och om hon vaknar på kvällen så får hon amma igen. Men nu har hon ammat flera gånger per kväll. Jag skulle vilja att hon åt mer vid varje amningstillfälle men hon vill inte ha mer. Ska jag ge gröt två gånger per dag eller bara på eftermiddagen och ge mat smakisar på dagen? Det dröjer ju innan hon blir mätt på mat smakisarna? Ska jag frångå schemat och amma mycket mer/ oftare så hon blir mätt? Nu somnar hon vid bröstet så jag måste snart introducera vagning och buffning när hon ska sova.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Emeliesmamma! :D

Jag skulle satsa på att komma upp i rejäla mängder mat, snabbt! :wink: Allt tyder på det. Om du siktar på att hon vid 5 mån ska äta ungefär så här så kommer du ganska rätt, tror jag:
Morgonmat: amning
Lunch: mat (burkar går förstås bra men tillsätt extra smör i, annars är mosad potatis med nån/några grönsaker i en höjdare, med extra fett förstås) + ev frukt + amning till efterrätt
Mellanmål: amning
Middag: Se lunch (här har amningen fallit ifrån först för mig båda gångerna för det ligger så tätt på kvällsslurken och jag brukade ha så dåligt med mjölk då) eller så fortsätter du med gröten här ifall det går bra.
Kvällsslurk: Amning

Om du satsar på detta, och därtill ser över schemat enl Videunges rekommendation (12h natt + 45 min morgonlur, 2h lunchlur och 45 min eftermiddagslur passar många 4-månaders) är chansen ganska stor att du inte behöver kura. :wink: Och i annat fall har du hjälp av dessa förändringar när du ger dig till att kura. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Tack, videunge :heart: Tack, chokladkaninen :heart:

Du har kontaktat mig per mail och undrat om jag håller kurser i SHN. Jag föreslår dig att verkligen läsa Internationella Sova hela natten, från början till slut - där får du den kunskap du behöver om bland annat VARFÖR hon vaknar allt oftare nu och vad det är hon försöker säga dig. Ledtrådar har du redan fått :P :P

Jag har också föreslagit dig att kontakta någon av de diplomerade kurarna i Kontaktlistan. De är hjälpande händer utan motstycke.

Du lägger ledningen och ansvaret på barnet väldigt mycket och det kan, tyvärr :cry: inte leda till annat än förvirring, elände och stigande desperation hos båda parter. Ledningen är - ska vara - din :!:

Läs, tänk och fatta Beslutet :wink: =D>

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Emelliesföräldrar

Tack snälla ni! Jag ska genast se över emellies schema. När det gäller maten så sa vår BVC att jag bara skulle ge en liten smakportion mat, tex 1 tesked potatis och på 3 dagar komma upp i tre teskedar för att därefter byta till någon annan smakportion o göra samma sak. Jag skulle inte ge ett helt mål mat innan hon var sex månader. Men menar ni att jag ska komma upp i en hel matportion, och ge en hel portion frukt efter eller hur mycket ska jag ge? Jag försöker visa emellie att vi vet vad som är bäst för henne men har inte alltid lyckats. Jag håller på att ännu en gång läsa SHN.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej igen :D

Bara som inspiration... :lol:

min son är i princip jämngammal.

frukost: ersättning och sen direkt ca 1/2 vuxenport havregrynsgröt m fruktmos

lunch:1-2 små barnmatsburk lunchpure +ersättning

mellis:1/2 banan +ersättning

kvällsmat: som lunch

kvällsslurk ca 2 dl välling...

:lol: :shock:

det kan gå i mycket mat. jag ökade rätt snabbt när han greppade ättekniken. Har en hungrig typ som tjuvstartade redan vid 3 månader. :wink:

kram från mig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Jag håller med Videunge, det där om att komma upp i hela portioner först vid 6 månader är bara blaj! :lol: Visst kan man ta det lite vackert de allra första dagarna, så att Liten hänger med och vänjer sig vid konsistensen, och man kan också införa en nya smak i taget, men i övrigt är det bara att ta fram en jätteladdning mat och skeda i tills barnet själv säger stopp! :D

Mera mat åt bebisarna! :thumbsup: Och sedan paltkoma. :sleep:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Emelliesföräldrar

Hej igen! Nu har emellie fått mer mat i två dagar och hon känns gladare på dagarna men nätterna strular fortfarande ordentligt. Nu äter hon som följer:frukost, amning och banangröt, lunch, smakportion potatis några teskedar endast och amning, mellanmål, halv banan och amning, middag, amning och banangröt, nattslurk amning. Nu undrar jag om jag kan ge henne potatis och majs till lunch då enbart potatis inte är så kul? I och med att hon provat potatis tidigare kan jag ge henne lite mer av potatis och majs på en gång? Vad tycker ni om matportionerna? Ska jag fortsätta att bara ge mer av dem eller ska jag byta ut dem mot något annat tycker ni? Hur gör jag nu, inväntar jag bara att hon ska kunna äta mer vid varje mål( Hon äter bara en halv smakportion gröt åt gången) för att hon ska börja sova bättre igen? Nätterna är jobbiga, hon vaknar 4-5 gånger per natt. Jag tycker inte att hon verkar så hungrig men hon äter ändå när hon blir erbjuden. Nattningen undrar jag även över. Nu får hon en nattslurk innan hon ska sova och då är hon sömnig när hon läggs i sängen eller så har hon somnat, själva skrattet till godnatten får hon innan nattslurken. Men hur ska vi göra där? Ändra så att hon får vakna till igen efter nattslurken o därefter få skratta? Tack o kram till alla er
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Bara några tankar angående maten.

Alla våra fyra barn har börjat äta riktig mat när de varit 3,5 månader gamla. För mig betyder smakportioner att de ska vänja sig vid att få in annan mat i munnen är bröstmjölk och ersättning. De måste lära sig hantera mat med tungan och tugga och svälja. När det motoriska fungerat, vilket har tagit ett par dagar, sen har de fått äta tills de själv sagt stopp. Jag har inte haft en smak i tre dagar för att sen byta till en annan utan bara kört på. Det tar lite tid att lära sig tycka om olika smaker så det gäller att en smak återkommer för att den ska gillas.

När våra barn är 4,5 mån på ett ungefär äter de både fisk och kött och hela mål mat med ersättning som topping. De sover 12 tim natt från de är 4 mån, mår bra och är glada.

Mat är oftast nyckeln när man ska få till hela nätter, få glada och pigga barn.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"