Konstant trött efter schemaändring

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
EmilieJolie

Konstant trött efter schemaändring

Inlägg av EmilieJolie »

Min dotter på snart 9 månader började vakna alldeles för tidigt på mornarna och vägrade sova längre än 45 mitt på dagen. Då gick jag tillbaka och läste i SHN-boken och hittade stycket om lilla Laura på sid 131

"Lilla laura blir snart nio månader, och sömnbehovet har då minskat med en halvtimme. Det signalerar hon genom att plötsligt börja vakna alldeles för tidigt på morgnarna. Hon hade också kunnat tala om att tiderna förändrats genom att ifrågasätta den 1,5 tim långa middagssömnen - det vill säga vakna efter 45 min och inte somna om. Små barn talar om när det är dgas att justera schemat."

Efter att ha läst detta tolkade jag min dotters signaler som att schemat behövde justeras. Detta gjorde jag genom att korta eftermiddagsluren från 45 till 20 minuter (precis som man gjorde med Laura, fast med förmiddagsluren) Då fick hon följande schema:

06:30 Välling
08:00 lite yoghurt el liknande
08:30- 09:15 Förmiddagslur 45 min
11:00 Gröt
12:00- 13:30 Middagslur 1,5 timme
14:00 Mat och fruktpuré
15:45 Lite frukt
16:00 - 16:20 Eftermiddagslur 20 min (tidigare 45 min)
17:30 Mat
18:45 Välling
19:00-06:30 sova

Detta har jag kört nu i fyra dagar och min dotter känns nu nästan konstant trött och gnällig. Istället för att vara glad och nöjd hela tiden, som hon var förut, är hon sur och gnäller hela tiden. Och inte sover hon längre varken på morgonen eller på middagsluren heller. Hon gråter och är ledsen när jag väcker henne vid morgonluren och eftermiddagslurens slut och jag känner mig osäker på vad jag ska göra.
Är detta bara en övergångsfas och kommer hon automatiskt justera sina tider? Eller är det för lite sömn i schemat? Det är ju en halvtimme mindre än vad Laura i boken har, men det var ju precis vad jag hade tidigare och det fungerade ju inte heller...
Vad ska jag göra? Jag vill ju gärna ha tillbaka min pigga glada dotter, men ändå få henne att sova som hon ska...
frk Carlsson

Re: Konstant trött efter schemaändring

Inlägg av frk Carlsson »

Hej :-)

Vid 9 mån skär man ner till 2 lurar/dag - fm-luren är då 20 minuter och sen en lur på 1.5 tim efter lunchen. Jag tror att i ert fall skulle din dotter vara mer betjänt av att få ha en 12-timmarsnatt och sen en 20-minuterslur på fm och en 1.5-timmeslur efter hon ätit lunch. Då får hon all den tid hon ska ha, iaf på pappret :wink: Det kan vara svårt för lite äldre barn att sova 3 lurar/dag...och även svårt att komma till ro på lunchvilan om fm-luren har varit av det längre slaget.

:?: Hur är det med matintaget då? Är hon tillräckligt mätt när hon ska sova sina dagslurar? Ser att du har ett mellis på fm, det är ju kanon :thumbsup: du kan ju gärna kombinera yogurten med en liten macka eller så.

:?: Är sovrummet tillräckligt mörklagt? Det är ju lite tricky nu på sommaren 8) . Att spraya vatten på fönstret och sen smeta på aluminiumfolie är outstanding.

:arrow: Jag hade nog bytt gröten kl 11 mot ett rejält mål med mat (minst en stor burk puré, motsvarande om du lagar egen mat) och frukt till dessert och sen kört mellis (varför inte gröt då?byt mot fruktpuré samt macka om ni ledsnar ngn dag) redan vid 14/14.30-snåret. Middagen hade jag nog gett kring 17.

Man får oftast ge dem samma antal dagar som kuren+uppföljningsveckan är innan man kan börja utvärdera.

Det är bara mina synpunkter det :wink: men jag hoppas du hittar ngt värdefullt i dem :-)

Mvh Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"