Vi ska kura vår son på 5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Freckles
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 08:56

Vi ska kura vår son på 5 månader

Inlägg av Freckles »

Hej!
Nu har vi bestämt oss för att kura S med start 30 juni. Han är snart 5 månader och sover katastrofalt dåligt och vi avskyr nappen numera. Periodvis har han sovit rätt okej men nu det senaste har det bara blivit värre och värre med ständiga uppvak, flera nattmål och inpluttning av nappen. Han sover dock i sin egna säng, och har gjort ett tag, och i eget rum sen några veckor tillbaka.

Han äter mjölkfri ersättning och har börjat så smått med gröt, potatis, katrinplommonpuré mm men har tyvärr inte kommit upp i några större mängder ännu. Vår första fråga är om vi kan kura trots att han fortfarande äter 2-3 mål på natten? Inga jättemål men ändå. Han är ingen liten bebis så han borde inte svälta ihjäl tänker vi;)
Vi kommer kämpa på fram till kurstart med att få i honom mer mat dagtid och minska nattmålen.

Vi har jättesvårt att få ihop ett vettigt schema, synpunkter tas glatt emot! Såhär ungefär har dagarna sett ut med mat och sömn de senaste veckorna när vi följt S och vi funderar på om det kan fungera?

Natt: 19.00-06.30
Äta: 6.30 (Ersättning)
Sova: 08.00-08.45
Äta: 9.30 (Ersättning och gröt)
Sova: 10.30-12.00
Äta Lunch: 12/ 12.30
Sova: 14.00-14.45
Äta: 15.30 (Ersättning och fruktpuré)
Sova: 16.45-17.15
Nattslurk, bad, skratt: 18.00/18.30
Sova : 19.00

Nästa fråga gällande dagslurarna, fungerar det att ha honom på mage på natten och ryggläge i vagn på dagen? Vi har nämligen tippbar sittdel och vår liggdel är ändå för liten. Vi vill kunna ha honom i vagnen för att inte känna oss för låsta… Han har hittills sovit ganska så bra i vagnen med napp och snutte och sovit bättre i sittdelen än han någonsin gjorde i liggdelen. Vi undrar även om det ska vara mörkt i vagnen på dagen då han ska sova eller om det räcker att bara hänga över ett tunt tyg för att stoppa synintrycken.

Jag och min man är helt slutkörda och desperata och även lite oroliga inför kurningen men vi har inget att förlora, kan ju knappast bli värre.

Vi har en massa frågor men börjar med detta.
Tacksamma för svar och förslag!
S. född - 2011-01-26

Kurstart - 2011-06-30
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Re: Vi ska kura vår son på 5 månader

Inlägg av Emma80 »

Hej Freckles och varmt välkommen till forumet! Grattis till beslutet att kura, kan nog lova att ni inte kommer ångra er :D !

Absolut kan ni kura trots (eller snarare på grund av :wink: ) att han äter flera gånger per natt. Ni kommer märka att han äter mer och mer på dagen och blir mer glad, så det är inga problem alls!

En femmånaders behöver ca 15 h per dygn och jag föreslår att ni delar upp det på 12 h natt, 45 min fm-lur, 1,5 h långlur och 45 min em-lur. Fyra dagvilor kommer bli svårt så satsa på tre. Sen har ni att ge fyra mål + nattslurk. Fundera vilka tider som kan passa er, spridningen ser rätt bra ut på mattiderna i det schemat ni gjort, kanske att jag hade dragit ut lite på det så att middagen blir närmare nattslurken, nattslurken kan komma tätt inpå middagen, bara 1, 1,5 h efter eller så.

Angående vagnsovning dagtid hade jag i första hand satsat på en gammal vagn, kanske från Blocket som är mer rymlig, då kan han sova på mage och ni bara hänger för en filt som avskärmning. Många lyckas få barnen att sova på rygg också (häng för lite tyg då med) men det har inte varit min starka sida så jag har haft långluren inne från det att de varit små. Där jag kan göra mörkt och skönt och vila själv.

Du ska se att ett helt nytt liv väntar runt hörnet! Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Freckles
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 08:56

Re: Vi ska kura vår son på 5 månader

Inlägg av Freckles »

Tack så mycket för ditt svar Emma! Vi är jättepeppade och håller för fullt på och försöker fixa ihop ett nytt schema.

Vi undrar om han kommer att kunna vara vaken lite längre mellan sovpassen sen än han klarar nu innan kuren? Är 2,5 timmar ok? Som det är nu så är han helt slut efter 1,5-2 timmar...Så svårt att få ihop schemat annars.
Undrar även om det är ok att ha en andra frukost med lite gröt så att han klarar sig till lunch?

Skönt att höra att det bara är bra att kura trots att han äter på natten, ska bli såå skönt med en bebis med god aptit dagtid :D

Vi återkommer med fler frågor men nu ska vi packa oss iväg till landet!

Tack igen!
S. född - 2011-01-26

Kurstart - 2011-06-30
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Re: Vi ska kura vår son på 5 månader

Inlägg av Emma80 »

Hej! Den första luren brukar ligga efter 2 h vakentid, sen sprider du resten av dagen så det blir jämnt. Sätt upp schemat och följ det slaviskt så kommer dagarna också bli bra, han kommer kunna vara vaken längre men det kan ta några dagar- Gör allt du kan för att följa schemat, håll vaken även om han verkar trött. Enda sättet att verkligen spika schemat.

Ja, många har en andra frukost också utan att tappa aptiten till lunch.

:D Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
emla
Inlägg: 99
Blev medlem: tis 26 apr 2011, 12:58

Re: Vi ska kura vår son på 5 månader

Inlägg av emla »

Hej Freckles!
Vi ska börja kura vår 5 månader gamla son imorgon. Titta gärna i vår tråd http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24726 där du kommer att kunna följa våra framsteg. Kan ju vara intressant när de är så jämngamla och dessutom kuras så när inpå varandra.

Våra förutsättningar är lite andra än era eftersom vi vid 3 mån började med schema och att använda verktygen till viss del. Nu gäller det framför allt att flytta in honom i eget rum, ta bort nappen och fixa till vargtimmen/morgonen.

Angående att sova i vagn på dagen så vet jag att de flesta rekommenderar mage och ett tyg över så att det blir lite skumt. Vår son sover på rygg både på dagen och natten. Ett tag provade vi att ha tyg för vagnen dagtid men det fungerade inte alls för oss. Sonen fick lite panik och skrek så att det blev jättevarmt i vagnen och jag blev nervös av värmen och tappade förmodligen attityden. Däremot fungerar det superbra utan tyg. Han kan somna utan problem så länge han inte kan titta på någon. Helst ska vagnen stå på samma ställe inomhus (sov tidigare utomhus men det fungerade sämre eftersom jag även då tappade attityden när grannarna kunde höra).
Lite om mina erfarenheter nu innan kuren... Får se om det ändras efter kuren.

Lycka till! Det här ska vi fixa!
M april -13
Freckles
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 08:56

Re: Vi ska kura vår son på 5 månader

Inlägg av Freckles »

Hej igen!
Tack Emma och Emla. Vi följer ditt kurande av R. Emla, spännande.

Nu så har vi satt ihop ett nytt schema som ser ut såhär:

7.00-Morgon, Ersättning
8.00-Extra frukost med gröt
9.00-9.45- Sova
11.00-Lunch
12.00-13.30 Sova
14.00- Äta
16.00-16.45 Sova
17.00- Äta middag
18.00-19.00- Bad, nattslurk, bus och sova.
19.00-07.00- Sova natt

Ser schemat bra ut? Vad gäller maten så äter han fortfarande inga större mängder, varken av smakisar eller sin ersättning. Han äter väldigt sällan upp det i sin flaska. Vi undrar vad vi gör OM han hungerskriker under kuren, är det bara att köra på? Han äter oftast lite mer på natten och på dagen äter han hyfsat om det är lugnt och han inte ser eller hör så mycket...

Nu ska vi fortsätta läsa på och öva buffning och ramsa.
Kram/ trötta föräldrarna
S. född - 2011-01-26

Kurstart - 2011-06-30
emla
Inlägg: 99
Blev medlem: tis 26 apr 2011, 12:58

Re: Vi ska kura vår son på 5 månader

Inlägg av emla »

Ska berätta lite om vårt ätande/matande, kanske kan du hitta någon hjälp i det.

Vi hade stora besvär med maten i början. R spydde av smakisarna i nästan en månads tid, tills jag svalde stoltheten och började köpa burkmat istället för att ge honom hemlagat. Då lossnade det. Gröten fungerade från början för oss så vi körde hårt på den, framför allt på kvällen.

En annan grej som gjorde stor skillnad var ordningen. Jag försökte ge puré först och avsluta med bröstmjölk men ofta var R så hungrig att han bara grät när jag satte honom i stolen och vägrade äta. Nu ger jag bröstmjölk direkt och så får han puré sen, det fungerar toppen. Först gav jag bara från ett bröst för att han inte skulle bli för mätt men nu kan jag ge från båda, han vräker ändå i sig purén/gröten... och katrinplommonen... och mangon... och ibland en extraslurk mjölk. :roll: På detta sätt får han även i sig rätt mycket bröstmjölk vilket känns viktigt för mig. Mitt mål har varit att fram till 6 mån ge så mycket bröstmjölk som möjligt men sedan komplettera med annat så att han blir mätt.

Gällande extra frukost så försökte jag ett litet tag att ge gröt en stund efter amningen på morgonen. R tryckte glatt i sig gröten men sedan var det svårt att få i honom lunch vilket gjorde att han vaknade i halvtid på lunchvilan. Vi har löst detta genom att extrafrukosten också består av amning. Så om ni får samma problem som vi så ge lite ersättning igen istället för gröt.

Och så slutligen en grej som jag lärt mig under de här två månaderna: var inte rädd för att göra fel! Det går inte att veta på förhand vad som passar just ditt barn. Testa er fram. Huvudsaken är ju att man lär sig av sina misstag så att man inte gör om dem. På midsommardagen var vi trötta och sega och "fuskade" genom att enbart ge bröstmjölk till lunch då brösten var sprängfyllda och R vräkte i sig. Han blev mätt och go' för stunden men blev hungrig och vaknade alldeles för snabbt. Så då lärde vi oss att han absolut inte klarar sig utan puré till lunch längre. Och så fick han Visst tar det längre tid att komma i mål om man gör misstag, men i mål kommer man om man bara ser framåt. Som TorsMamma skrev i sin signatur tidigare: "Alla vägar bär till Rom även om de inte är raka utan lite kringelkrokiga ibland, mamma kanske tar en och annan omväg, men dit skall vi – tillsammans!"
M april -13
Freckles
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 08:56

Re: Vi ska kura vår son på 5 månader

Inlägg av Freckles »

Hej igen!

Tack så mycket Emla, verkar som att man får prova sig fram lite med maten.. Våran kille verkar faktiskt också föredra köpemat just nu. Jaja, huvudsaken han får i sig nåt:)
Idag kämpar vi på med att få i honom så mycket som möjligt under dagen och har redan lyckats få i honom mer ersättning nu på morgonen än vi brukar:) Hoppas det håller i sig under dagen för jag vill absolut inte att han ska vara hungrig mitt i alltihopa inatt,...

Jag känner mig lite nervös inför kurstarten ikväll och vete sjutton om jag har nån attityd alls!? Givetvis har S sovit hyfsat nu de senaste 3 nätterna så då känns det svårare att genomföra. Men min man är peppad iaf:) Vi har ju hoppats och blivit besvikna nu ett par vändor vad gäller sömnen och bara för att han sover hyfsat nu så kommer det nog inte fortsätta så så lika bra att ta tag i det hela!
Sen är det ju det med aptiten som behöver fixas till..ja vi måste kura!

Vi funderar lite över vem som ska ta de första två nätterna, min man var med om en olycka för några år sen och har lite problem med motoriken och kan därför inte lägga S lika snabbt och smidigt som jag kan. Men å andra sidan så är jag osäker på om jag klarar att genomföra de två första nätterna med tanke på min egna oro, min man är lugnare och övertygad om att det kommer gå och har nog helt enkelt den rätta attityden. Jag tycker det känns svårt och undrar om detta verkligen kommer funka på vår son, men varför skulle det inte? Jag gör det nog till en större grej än det är.

Nu ska vi läsa på mer och öva!
Kram/orolig mamma & lugn pappa
Hur bör vi göra med de första nätterna? Vad tycker ni?
S. född - 2011-01-26

Kurstart - 2011-06-30
Freckles
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 08:56

Re: Vi ska kura vår son på 5 månader

Inlägg av Freckles »

Nu är första natten igång. Det är nu maken som skriver då vi beslutade att jag skulle ta de första nätterna. Vi tog ett beslut och tänkte att attityden och lugnet nog är viktigare än om det går snabbt och enkelt med tillrättaläggning etc.

Hittills går det hyfsat. Har än så länge varit några uppvak (gråt, gnäll och skrik) med både buffning och ramsor som följd (kl. är nu 02.11 och han somnade strax efter 19.00 som bestämt). Han börjar redan svara på ramsorna lite...

Det enda jag tänker på nu är
:arrow: 1, Värmen. Det är varmt idag och vi fick inte till mörkläggning med fönster öppet. Vi har dock en bordsfläkt som står och får luften att cirkulera i hans rum.
:arrow: 2. Han är så van vid mat på natten och han brukar ALLTID äta en stor portion ersättning ungefär vid 03.00 och klockan tickar...

Jopp, det skall nog gå bra detta!
S. född - 2011-01-26

Kurstart - 2011-06-30
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Vi ska kura vår son på 5 månader

Inlägg av SusanD »

Bra beslut att du tog de två första nätterna, det handlar mindre om snabbhet och mycket mer om lugn och den rätta attityden.

Värmen är varm och det kan ju få vem som helst att få svårt att sova. Försök vädra innan läggdags, tunna eller inga kläder alls på lilla barnet, ett lakan som täcke. Vi har fläkt på i rummet tills vi går och lägger oss. Och ibland öppnar vi fönstret och tar bort lite mörkläggning när barnen har somnat och så sätter vi tillbaka det när vi går och lägger oss. Under kuren så är det ingen bra metod men framöver när ni har en säker sovare så fungerar det fint.

Hur gick det vid nattamatstiden?

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Freckles
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 08:56

Re: Vi ska kura vår son på 5 månader

Inlägg av Freckles »

Nu har vi fått S att somna inför natt 2. 19.11 verkade han somnat och det hjälpte direkt när vi började skramla med saker utanför hans rum. Då blev han lugn och tyst och jag kunde bekräfta.

Natt 1 gick över förväntan. Han verkar gilla att sova :wink: . Några "längre" uppvak blev det men det löste sig efter några vändor tillrättaläggande, buff och ramsor... Han vaknade sin vanliga mattid men det gick att få honom att somna om då efter lite protester.

Idag har han inte ätit speciellt bra så vi får se hur natten blir. Brukar det vara krångel med natten i början om man inte får i barnet tillräckligt med mat?

Dagens första 2 dagslurarna gick bra och han somnade snabbt. Vila nr 3 var besvärligare då det tog 20 min innan han somnade. Vi är lite osäkra på hur det är tänkt med vagnandet på dagen och vi kan inte riktigt finna något om detta. Är tanken att man skall gå ifrån vagnandet helt på dag 2 och enbart köra skak i handtag + ramsa?
Vi tycker det är svårt att höra om det är skrik av ilska, frågor, om han är ledsen etc? Tycker att det mesta låter som "gråt" och det skär lite i hjärtat!
Var får man tag i dessa luftgenomsläppliga mörkläggningstyger? Vi har letat och läst här på forumet men hittar inget.

Tack så länge!
S. född - 2011-01-26

Kurstart - 2011-06-30
Freckles
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 08:56

Re: Vi ska kura vår son på 5 månader

Inlägg av Freckles »

Natt 2 gick helt galet bra! Han somnade som sagt 19.11 och sen hörde vi inte ett knyst förrän kl.1.30. Jag(mamman) var väldigt nojjig och föreställde mig alla möjliga hemskheter eftersom det var så TYST! I alla fall så somnade han om själv efter nån minut av smågnäll. Vi stökade lite smått utanför. (Borde han fått en bekräftelse här eller var det rätt att inte göra någonting?...)

Efter det hörde vi inget förrän 06.05 då han nöjt låg och pratade till 06.20. Sen blev pratet mer gnälligt och klagande. Min man ramsade utan resultat, han blev bara irriterad och lät mer och mer missnöjd. Gick in och la tillrätta lilla S som låg på rygg med huvudet i fotändan :D Han slappnade av på en gång och blev tyst några minuter för att sen sätta igång och böka igen. Jag(frun) skramlade och stökade i köket och maken ramsade en sväng, avvaktade, S blev tyst en kort sväng men var ändå missnöjd igen så in igen, tillrättaläggning, och här glömde han av sig och buffade, och det lite väl länge medan jag diskret försökte få ut honom därifrån :? Hoppas vi inte pajjat något nu... Han var arg en sväng till och sen 6.45 (använde marginalkvarten) när han var tyst så rusade vi glatt in och tjoade och tjimmade! Han blev så glad men jösses vad trött och nyvaken han såg ut! Så sött!

Nu undrar vi hur vi gör om han vaknar för tidigt igen och inte lugnar sig, ska vi då rusa in glatt när det är dags och vakna och inte låtsas som någonting eller hur gör vi?? Tips!!

Sen undrar vi även över om man kan göra något så att han inte kan snurra runt så i sängen eller är det bara att gilla läget?!

Kan förresten meddela att första dagsluren gick bra, han somnade efter några minuter, lite protester först, vagnade två ggr ytterst kort, ramsade och stökade sen i köket. Detta fungerade finfint!

Så sammanfattningsvis sov han 6 timmar och 10 minuter innan första uppvaket, som han klarade ut själv på någon minut, och efter det ytterligare ett sovpass på 4 timmar och 20 minuter!! Helt fantastiskt!
Vi är så lyckliga och förbluffade över hur bra det gått! Och vi märker ju redan hur glad och nöjd han är över att få sooova!!! Vi med för den delen.. Nu gäller det att inte gå och förstöra något så jag ska läsa, läsa och läsa!

Kram och TACK Anna Wahlgren!!
S. född - 2011-01-26

Kurstart - 2011-06-30
Freckles
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 08:56

Re: Vi ska kura vår son på 5 månader

Inlägg av Freckles »

Det blev fel förra inlägget, är snurrig! 6 timmar och 20 minuter innan första uppvaket och sen 4 timmar och 30 minuter till nästa:)

Jo en sak till, om S vaknar för tidigt på dagslurarna ska vi då ändå hålla stenhårt på tiderna och försöka få honom att somna om/bli lugn för att sen ta upp när det är dags?? Lurigt, många frågor som poppar upp!
S. född - 2011-01-26

Kurstart - 2011-06-30
Freckles
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 08:56

Re: Vi ska kura vår son på 5 månader

Inlägg av Freckles »

Natt 3

Hej, natt nr:3 gick sjukt bra. Han somnade på 3 minuter efter lite argt skrik då min man inte lämnade rummet snabbt nog(tror vi). Vi hörde inget, absolut ingenting förrän 23.20 då han smågnällde nån minut för att sen somna om själv. Nästa uppvak var kl:04.30 då han grät lite tyst först men sen mer och mer gnällgråtskrik så då ramsade vi x4 + bekräftelse ihopdraget då han tystnade på två ramsor- så häftigt!! Nästa gång vi vaknade var kl.7 då klockan ringde! Det har inte hänt på över 5 månader!! Så himla skönt!

Nattens sömn för S blev då 12 timmar minus kanske 3 minuter, max!
Det här är så skönt! Vi höll på att bli knäppa här av sömnbristen! Tänk att det kan bli såhär bra!! Det är en liten bit kvar men att det gått såhär bra dessa 3 nätter och läggning natt 4 är helt otroligt. Nu längtar vi efter vår lilla bebis och är överlyckliga när vi får kliva upp och träffa honom. Han är så glad med och nyfiken på allt varje morgon. Vi går alltid en vända i lägenheten på morgonen då han glatt tittar på allt och våra ansikten studerar han också glatt och klappar och gosar.

Det som fortfarande är jobbigt är värmen. Vi försöker lösa det hela men det är lurigt..

En fråga: är det vanligt att det dröjer ytterligare några dagar innan S får ordentlig aptit?? Han har ätit hyfsat men fortfarande klent. Inget matvrak direkt,.. Kanske beror lite på värmen?

Daglurarna är krångliga men har gått hyfsat idag, i alla fall vila 1 och 3, middagsvilan blev sådär. Vi tror det beror på värmen, kan det inte bli svalt, vi kurar vår bebis!

Det är fantastiskt hur bra det här fungerar! Nu slipper vi skilsmässa och kan istället börja njuta av livet med vår underbara lilla tjocka bebis :wink:

Men som sagt, en liiten bit kvar men ack så långt kommet redan!
Kram på er
S. född - 2011-01-26

Kurstart - 2011-06-30
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Vi ska kura vår son på 5 månader

Inlägg av Anna09 »

Det är fantastiskt hur bra det här fungerar! Nu slipper vi skilsmässa och kan istället börja njuta av livet med vår underbara lilla tjocka bebis
ÅH, va härligt att läsa!!! :heart: Sprid budskapet vidare... det är alldeles för få, och då tyvärr för många som har det som ni hade, som får ta del av denna fantastiska filosofi. Går man till BVC, som nästan alla gör när de får sömnbekymmer, får man höra att små barn inte vill sova och att det är normalt att vara helt utskiten (ursäkta :oops: ) av sömnbrist som småbarnsförälder... nonsens!!!

Kör på, besvara frågorna och njut av er nya situation. Ni kan alltid vända er hit för pepp och vägledning när det gäller ALLT, spana in de andra forumen, där finns allt för alla kan jag nästan påstå.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"