Ny gammal fin säng

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Ny gammal fin säng

Inlägg av /LO »

Hej
Vill bara säga hur nöjd jag är.
Vi har fåt låna en gammal fin utdragssäng som har gått i arv i några generationer. Den har ganska höga kanter runt om och hela gavlar.
Vi har inte tänkt att byta ut spjälisen riktigt än, men när vi gör det så blir det ju i alla fall inget hav att sova i sedan.
Andra som använt den har haft den tills de är 6-7 år.

När har ni andra bytt bort spjälisen. Vad har ni haft för säng då?
En kompis gav tips om att skaffa en riktig säng till barnet för att man själc skulle få plats - när barnet kom till ens egna säng. Jättebra tips tänkte jag, men jag tror inte att jag kommer att behöva det. :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej LO
vi kommer att behålla spjälisen så länge det bara går! Men den dagen det inte går längre dvs hon helt enkelt är för stor för den (efter trotsåldern) så kommer vi nog att skaffa en sån där juniorsäng med höga kanter.

Anser inte att man behöver köpa en vanlig stor säng på en gång. Att ligga bredvid kommer vi inte att göra då det inte behövs :wink: Läsa saga och mysa gör vi i vår stora säng. :D Men det kanske är mest ekonomiskt att köpa en stor säng på en gång men hoppet från spjälis till en vanlig känns enorm!
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!
När Felicia var 2 år tog vi bort spälsängen, visste inte bättre då :P 8)
Men i alla fall, då fick hon en växa säng, inte med höga kanter dock.
Den är 80 bred och kan bli 1,80 tror jag. I vilket fall har den varit jättebra eftersom hon aldrig har legat som en ärta i en stor säng. Den har ju anpassats efter henne och hon älskar den så det kan jag verkligen rekommendera. Numer och det började väl när hon var 4 så kan det låta såhär efter en natt
"Tessan, jag tror att det är bra om jag drar ut min säng lite nu för jag kände att mina ben växte så där inatt du vet"
Vi har pratat mycket om växtvärk :wink: :lol: och träningsvärk här hemma :lol:

Tycker det låter perfekt, jag har själv likadant, min pappas gamla utdragbara säng ska jag ta hem när det blir dags för Emma :D

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Första flickan fick en växasäng när hon var drygt 1.5 år. Nästa lilla flicka är nu 26 månader och ligger fortfarande i spjälsängen och växasängen står kvar i garaget. :D Där får den stå kvar tills hon är tonåring, eller i alla fall ett år till.

Växasäng är sedan toppen i många år. Kändes lagom att byta vid ca 7 års ålder.

Min syssling gjorde något smart. Hon satte in en sådan tjock madrass med hård botten på golvet med ett mjukt överdrag över. Fullt av kuddar och gosedjur på så blev den en myshörna på dagen. På natten sover hennes dotter i spjälsängen men madrassen finns för eventuella sjukdomar och mys på dagen.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Benjamin har också en sån där gammal växasäng med höga kanter och hela gavlar (gammal arve-klenod) - han sover som en gris i den :lol: Rekommenderas varmt att rota på farmor och farfars vind i jakt på dylik! :thumbsup:
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

vår son klättrade ur sin spjälsäng likt tarzan i lianen när han var runt 1.5 år gammal, då fick han ta över en utdragssäng gjord av makens morfar, med just höga gavlar och sidor, har funkat jättebra och är verkligen en trevlig säng för en liten kille, det går att bygga koja genom att hänga täcket över sidorna så man kan kura inne i sängen och den är även en fiskebåt emellanåt, och nu när vi sett polarexpressen på dvd så har den blivit ett ånglokomotiv :lol: Synd att sådana sängar inte finns i affären, skulle nog behöva en till om typ ett år :D
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Katarina.
Nja, någon tarzan har vi väl inte :lol: Hon är en liten semla som inte anstränger sig i onödan med sådant som hon inte tror att hon klarar av, så klättra över spjälsängen vet jag inte om hon kommer att klara ens när hon är fem år :lol:
Den fina blå sängen får nog stå i garaget ett tag till, hon trivs bra i sin spjälis.

/LO

PS tack för alla era svar.
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

hej!
Var in på ikea i helgen och fick se en ganska fiffig säng, http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/s ... ctId=11210
inte dyr heller, tror kanske jag ska införskaffa en sådan när lilltjejen blir störrre, kanske en ide för den som inte har en vind att leta saker på :D
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Veladis

Säng

Inlägg av Veladis »

Vilya har aldrig haft en spjälsäng, hon har haft en gammal växasäng hela tiden, med ungefär samam mått som en spjälsäng.
Hon har aldrig ramlat ur den heller. Den har varit jättebra. Den har höga gavlar, så när hon var liten "klämde" vi fast den mellan vår dubbelsäng och väggen, så den enda fria sidan var upp i vår säng.
Mamma till Vilya f?dd -03
Och snart till "Egil", ber?knad 9/5 -06
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"