8-månadersångest för liten 9 månades kille

Skriv svar
KAKRI77

8-månadersångest för liten 9 månades kille

Inlägg av KAKRI77 »

Hej!!

Min lilla kille kurades för 2 månader sen, när han var 7 månader, med mycket bra resultat. Har inte haft problem med uppvak, vargtimme eller dagslurar :)

Men nu lagom till 9-månadersdagen har han blivit som förbytt. Visar alla tänkbara tecken på 8-månadersångest, gråter för allt på dagarna bortsett från när han är i min famn - då är han strålande glad och ler mot allt och alla. Dagarna funkar om han får vara med på allt jag gör och om jag tar ner aktiviteterna till honom. Men nätterna..... :( :( Jag vet snart inte vad jag ska göra. Är inne på natt 5 med lång, ledsen läggning 20-30 min, trots skratt till godnatt. Han vaknar sen någon gång mellan 00 och 02, somnar ibland om på 5 min och ibland på upp emot en timme. Han tystnar och ligger (står ibland....) tyst ett par minuter och sen drar han igång jordens vrål igen. Jag ramsar, han tystnar. Tyst. Vrål igen. Och så vidare. Akut superledsen morgon rivstartar senast 05. Måste ramsa med jämna mellanrum, han fixar det inte själv. :( :(

Har försökt leta runt bland alla trådar och läst i BB om 8-månadersångesten och hittade bra tips om dagsaktiviteter och hur man visar förståelse för den period och de tankar barnet går igenom men jag har lite panik gällande nätterna. Hur gör jag för att stötta min lille kille genom det här utan att förstöra den fina sömn vi byggt upp???? Att avvakta fungerar inte!! Ikväll dammsög jag vid läggningen, fungerade mycket bra. Men vad gör jag nu mitt i natten och sen kl. 05-06.30?? I skrivandets stund sitter jag utanför hans dörr och ramsar på varje ny omgång skrik. :(

Schema:
06.30 morgon
06.30 tuttemjölk
07.30 gröt
09.00-09.45 sova 45min
09.45 tuttemjölk
11.00 mat
12.00-13.30 sova 1.5h
13.30 tuttemjölk
14.30 mellis
16.00-16.45 sova 45min
17.00 mat
18.30 tuttemjölk + välling
Skratt till godnatt
19.00 godnatt

Tyck gärna till om schemat också, har haft det från 7 mån, kanske dags att ändra lite?

Kram kram!
/Kimis mamma
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
KAKRI77

Re: 8-månadersångest för liten 9 månades kille

Inlägg av KAKRI77 »

Hej igen!! Ville bara kommentera mitt eget inlägg med att läggningen igår gick skitbra!! Inte ett pip. Har heller inte hört något från lille mannen sen dess (19.00) och nu är klockan lite efter 06.00. Bra natt och morgon alltså!!! Igår tog jag fasta på ett par av tipsen för "dagtidshantering" av 8/9-månadersångest och var ute hela dagen från 9 till 17. Mycket vakentid ute med andra ord. De få minuter vi tillbringade inne gällde matlagning och då körde jag stenhårt på social delaktighet för lillen. Han brukar få vara med men nu tog jag det ett steg till. Angående schemat så lät jag honom bara sova 20 minuter på sista sovpasset vilket skulle ge oss 11.5-45-1.5-20=14h 5min vilket kanske är rätt nu när han precis blivit 9 månader?

Nu är kl.06.12 och storasyster vaknade precis. Glad som en lärka! Är det inte den ena så är det den andra... ;)
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
miniz

Re: 8-månadersångest för liten 9 månades kille

Inlägg av miniz »

Perfekt! :thumbsup:

Det man gör om dagen spelar in pà natten. Du fick ett snabbt resultat efter ditt (ert) arbete.

Det nya schemat med 14 timmar och 5 minuter làter kanon. Du kan byta till tvà lurar om de börjar strula. Han kan sova en 2 timmars mmitt pà dagen, sà kan du bjuda pà en 5 minutare (eller 20 i början om lite är trött) till kvällen efter behov. Men om alla är nöjda med tre, sà kör pà det.

Rapportera gärna hur det gàr framöver.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"