Tack för dina varma ord
emla skrev:Under vägens gång har det blivit alltmer likt BB och SHN eftersom jag märkt att kompromisserna inte fungerat helt. Jag ångrar dock inte detta eftersom det gjort att det hela tiden har känts bra det jag gjort och att det känns som "min" metod.
Där har du Attityden av Självklarhet =D> Vårda den ömt!
emla skrev:Det känns helt enkelt inte bra med mage och jag kommer inte att kunna låta honom vara ifred tillräckligt, ens med larm. Om han, när han sedan kan, vänder sig själv från rygg till mage kommer han att få ligga kvar.
Låter utmärkt. Magkänslan är lika viktig som magläget, om man säger

(Försumma inte magläget under vakentiden bara, helst ett rejält pass vid varje mål med allt vad därtill hör.)
emla skrev:Jag hade gärna haft larm men fungerar det när man har kudde?
Ja då. Man lägger en sensorplatta under madrassen. (Babysense ii tycker jag personligen är enklast och bäst.)
emla skrev:Sonen ska snart få ett eget rum, det måste bara renoveras klart först. Måste han vara helt avskärmad i vårt sovrum trots total mörkläggning och att vi smyger in i mörkret och lägger oss? Ljudmässigt blir det ju ingen skillnad tänker jag och är det mörkt så är det väl?
Ljud stör honom inte, men minsta synintryck sätter igång lilla barnahjärnan. Och har ni verkligen så beckmörkt att ni inte ser handen framför er
Sedan tjänar avskärmningen ett psykologiskt syfte också - barnet får en skön hemkänsla av ett eget ostört, fredat utrymme, ett rum i rummet. Och det även om inte hela sängen skärmas av. Bolagret har lätta, billiga treviksskärmar (och det är ju inte heller så svårt att göra en själv, för den som inte har tummen mitt i handen). Det är ingen dålig investering - man kan använda den länge framöver, vid ensamleken t ex och överhuvudtaget när barnet behöver vara i fred.
emla skrev:Ja, hur läkarna tänker i den här frågan är ett mysterium. --- Först när kuren är avklarad och vi verkligen är i mål kommer jag att berätta det. Men då kommer jag att skrika ut det.
Haha, då måste du skvallra
emla skrev:Roligt att du nämner just palsternackan. Det enda jag har kvar hemma nu är just palsternacka och både jag och sambon har varit väldigt frågande till om sonen verkligen kan tycka att det är gott. Det gör ju inte vi. Då skippar jag definitivt den idag och går och köper lite burkmat tills jag hinner mosa själv.
Jag säger tack å lilla barnets vägnar \:D/
emla skrev:Dessutom tycker han bättre om burkmaten än om min hemlagade. Svider i mammahjärtat men vadå, huvudsaken är att han äter.
That's my girl. Huvudsaken är att han äter! Men mammas mat slår ut det mesta om hon lär sig tryffera den rikligt med de gamla pålitliga läckerheterna (äkta) smör och vispgrädde... Utom i frukten, peståss, bör kanske tilläggas
emla skrev:Det svåra tycker jag är att veta när han är nöjd. Det är ofta gnäll vid bordet men ibland gnäller han för att han är trött och inte vill ha mer och ibland för att vi är för långsamma med att hiva in maten i munnen. 8)
Tröttheten kommer ju att kuras bort så det bekymret slipper vi. Men väldigt, väldigt vanligt är det att man - barnet - tröttnar på att det tar sådan evinnerlig tid att få maten i munnen

Folk - ömma föräldrar - är alldeles för försiktiga av sig (i regel) och för långsamma och framför allt för SNÅLA. Uttrycket "smakportioner" är vilseledande i sig och bvc:s rekommendationer om en tesked hit och två dit gör inte saken bättre. Ungen behöver MAT, mycket mat, mer mat och ännu mera mat, och fort ska det gå

(Se kanske "Nyheter i rutinerna" i BB om fast föda till små femmånaders.)
emla skrev: 
I SHN står det att när lille Gustav läggs första kvällen ska han omedelbart buffas. Gäller det även om han är lugn och glad när han läggs eller endast om han genast börjar skrika/gnälla?
Nej, det gör det inte, peståss. (Man får tänka på att Gustav väl överhuvudtaget aldrig hade blivit lagd förut, i egen säng och utan mamma som sövande tutte... så han fick säkert omedelbart slag

). Man behöver ju inte lugna ett lugnt barn. Här är det läge för UT med den trevliga, glada och nöjda bekräftelseramsan x4 :-({|=
emla skrev: 
Jag har inte riktigt förstått när solfjädern ska användas. Är det som ett steg istället för buffning eller efter buffning? Går det att solfjädra över huvud taget på rygg?
Handpåläggning kan du ju alltid använda, om du känner att det verkar vara läge. Ryggliggare kan man solfjädra med ett mjukare men fortfarande statiskt tryck med ena handen på övre bröstkorgen (akta halsen) och andra över pannan/huvudet - alternativt låren/benen.
Vid kris skulle jag dock hellre buffa. Bara för att jag tycker det är enklare att lugna en ryggliggare så, mera handfast om man säger O:)
Ett tips för din lilla ryggliggare, något att nästan likna vid en solfjäder:

Stoppa om honom med ett lakan som är så rejält tilltaget att ändarna går nästan runt madrassen, om du förstår vad jag menar. Dra åt ordentligt, under de små armhålorna, och stoppa om slätt och stadigt, för att inte säga hårt. Det blir som en lindning. Ett sådant välomstoppat, oflyttbart, statiskt tryck över lhela illa kroppen ger honom en känsla av fysiskt skydd - av ett "skal" över mjukdelarna (tänk sköldpadda). Sitt eget lilla skal - ryggraden och revbenen - ligger han ju på
emla skrev:Jag har de sista dagarna försökt mig på tillrättaläggning och så en mycket lätt solfjädring som markering men det blir han fly förbannad av. Är det övergående så att jag bara ska fortsätta med tillrättaläggning och markeringstryck?
Tumregeln är att en "fly förbannad" liten älskling ska få svära klart i fred. Han är ändå inte mottaglig för den hjälp han inte ber om. Han kan bli sur för att du lägger dig i och misstror honom om att kunna somna själv, vilket han ju bevisligen kan. Hans manliga stolthet, hmhm, kan bli djupt kränkt #-o
Så lägg tillrätta, exakt likadant varje gång, som en signal till lilla barnahjärnan at all aktivitet upphör och det är dags att sova, och ge honom en smällkyss i stället, kanske lite magkittel avslutningsvis, inte vet jag - bekräfta glädjen, helt enkelt \:D/ Men snabbt ska det gå (allrahögst två min för läggning). Och satsa sedan det verkliga krutet på Ramsan, den magiska. Se Verktygslådan - öva högt och noga

Det är den som är själva magin i SHN-kuren, själva tricket och hemligheten :-({|=
emla skrev: 
Sonens säng står så att ljuset från hallen faller in på den när man öppnar dörren (finns tyvärr ingen möjlighet att ställa den någon annanstans i sovrummet). Bör vi släcka i hallen när vi ska gå in till honom? Jag menar framför allt under kuren men även annars.
Ja. Alternativt ha en liten röd lampa i hallen tänd när ni öppnar. Små barn tycks associera enstaka röda små lampor till natt. Snällt nog.
Annars löser ju en lätt flyttbar vikskärm det problemet
emla skrev: 
Är det någon som har tips på någon tråd där förutsättningarna inför kurning varit lite som i vårt fall, dvs ungefär samma ålder och inte totalt kaos innan kur? Gärna någon där händelseförloppet beskrivits ganska detaljerat natt för natt. Jag letar naturligtvis runt lite själv också, men om någon kan komma på en tråd så vore det ju trevligt att få läsa lite om vad som kan hända.
Vi ska hoppas någon ser och tipsar, någon som är bättre bevandrad än jag i det omfångsrika trådbeståndet [-o<
O:)