Kurning av R, 5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
emla

Kurning av R, 5 mån

Inlägg av emla »

Hej!
Nu har jag hängt i forumet för Späda och små i snart 2 månader och har under denna period haft schema och försökt tillämpa SM. Jag har då terroriserat hjärtekontrollanterna i den här tråden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=24495 8)

Jag har under den här perioden försökt få till allt med hjälp av verktygen för att slippa kura men har inte riktigt lyckats, dels för att jag inte ville börja med smakisar före 4 mån och dels för att jag inte lyckats vara tillräckligt konsekvent.

Vi har trots allt kommit ganska långt och har det betydligt bättre idag än innan jag hittade SHN och BB.

Sonen sover i egen säng i vårt sovrum om nätterna och i vagnen om dagarna. Läggningarna på kvällarna går relativt lätt men vi får gå in och ge honom nappen vid ett par tillfällen. Nätterna är lite olika. De blev snabbt bättre efter införande av egen säng (samsov tidigare med mig) och strax innan 4 mån var vi nere i 1 nattamning. Tyvärr blev vi båda två sjuka och jag orkade då inte behålla det goda resultatet. När vi blev friska fastnade vi i 2 nattamningar istället och har ibland gjort bottennapp med ännu fler amningar. Direkt efter amning somnar han om.

Dagarna har gått mycket upp och ner men jag börjar hitta attityden så det går lättare att komma på banan igen om det blir galet. Men pga aktiviteter har jag haft svårt att vara tillräckligt konsekvent vilket gjort det hela onödigt svårt.

De största förändringar som behöver göras är bort med napp och bort med nattamning. Övrigt känns mer som finslipning.
För att få till detta blir det en kur som kommer att påbörjas efter midsommar med min mamma som hjälp eftersom min sambo jobbar så mycket.

Eftersom sonen då är 5 mån ska schemat ändras lite från hur det är nu. Det jag hade tänkt mig är:

Natt 20.30-7.30
Frukost 7.30 Bröstmjölk
Sova 9.00-10.30
Lunch 10.30 Puré + bröstmjölk
Sova 12.00-14.00
Mellanmål 14.00 Gröt + bröstmjölk
Sova 16.15-17.00
Middag 17.00 Puré + bröstmjölk
Kvällslurk 20.00 Bröstmjök (+ ev gröt, vad tycker ni?)

Jag vet att läggningen är lite sen men det beror på att pappan inte kommer hem förrän kl 19 och jag tror att det är mer skadligt för sonen att inte få träffa sin pappa än att få natten lite senarelagd.
:?: Andra kommentarer på schemat?

:?: Är det något särskilt jag bör tänka på vid kuren eftersom vi använt oss av schema och verktyg tidigare eller är det bara att följa SHN som om vi aldrig haft någon struktur tidigare?
M april -13
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Kurning av R, 5 mån

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Jag har läst det du skrev i första tråden, bl a detta som jag verkligen vill tacka dig för - du ger Ljus i Mörkret :lol: :heart: :lol:

:arrow: "När jag sökte på nätet hamnade jag så plötsligt här. Usch, Anna Wahlgren, tänkte jag, hon misshandlar ju barn. (Förlåt mig Anna, jag är den förste att erkänna att jag hade fel, fel fel!) Nu undrar jag var detta egentligen kommer ifrån, varför har så många den uppfattningen? Jag hade läst det på Familjeliv och dumt nog trott på det. (Trots att jag slutat vara inne på den sidan för att den flera gånger fått mig att må dåligt.) Som tur väl var läste jag lite vad Anna skrivit på den här sidan och kände att det var en sund inställning. Men, tänkte jag, om det är 5 min-metoden hon förespråkar (vilket jag var helt övertygad om) så tänker jag INTE göra det. ALDRIG att min son skulle få skrika sig till sömns!"

Tack - jag kunde inte ha sagt det bättre själv, höll jag på att säga (och sa jag) :lol: Små barn ska inte skrika sig till sömns. De ska skratta sig till sömns \:D/ Eller åtminstone le så förnöjt och njutningsfullt...

Till barnmisshandlare utnämnde mig Barnläkareförbundet och Barnsjuksköterskeföreningen (eller om de heter tvärtom, ids inte efterforska) vid ett s k sömnsymposium häromåret, då de författade en skrivelse som utgick till landets samtliga bvc-centraler och till alla media ( :!: ) där jag förklarades persona non grata. Alla föräldrar skulle VARNAS för mig och mina "metoder", som kunde vara "livsfarliga" (jag blev också tidigare utnämnd till barnamörderska i både svensk och norsk press, tro det eller ej), och skulle jag alls nämnas i media, vilket jag helst inte skulle, måste "barnläkarnas kritik" vidlådas mitt namn i varje sammanhang. Och media lydde snällt - en tid. Men inte längre. SHN är för bra för det. För logisk, för förnuftig, för sann.

Klart det svider i prestigen - här har etablissemanget lurat i folk i decennier att bvc kan hjälpa, "be om råd på bvc", "fråga din bvc-sköterska" etc, och så visar det sig att bvc - som jobbar på order uppifrån - inte alls kan hjälpa. Det de kunnat (och kan och ska) erbjuda är 1) femminutersmetoden, som du ju vet vad den går ut på, 2) medicinering med neuroleptika eller histaminer (till fullkomligt friska, späda barn :!: Trots att det på exempelvis Theralenförpackningen står på tre ställen att det INTE ska ges till barn under två år). Det är då inte mycket till hjälp. DET - skulle jag säga vad gäller båda "råden" - är barnmisshandel :evil:

Sova hela natten-kuren går inte att hejda, lika lite som jag har gått att tysta. För jag arbetar i de små barnens intresse, och i detta ligger bland annat och inte minst barnens rätt att få sova så gott på nätterna, SÄKRA för liv och lem (vilket ju för övrigt gäller oss alla). Det ruskiga, riktigt skrämmande är ju att barnläkarna och barnsjuksköterskorna med sina hätska angrepp avslöjar en likgiltighet för de små barnens välbefinnande som man - även jag - i det längsta trodde skulle vara främmande för dem. Jag trodde de VILLE de små barnens väl, även om de inte alltid kunde. Jag trodde de höll de små barnen HELIGA så som jag alltid har gjort. Men hade det varit så - hade de verkligen sett till de små barnens bästa - så hade de naturligtvis sökt samarbete med mig, när de förstått att jag, i motsats till dem själva, knäckt koden, dvs förstått VARFÖR små barn vaknar ideligen på nätterna (Safarin :idea: ) och vad som ska till för att de ska få det lugn och den säkerhet som hjälper dem till den sammanhängande, livsviktiga, utvecklingsbefrämjande, immunförsvarsstärkande, sköna och trygga sömn de så innerligt väl behöver (vilket ju också alla vet, innerst inne). Men de har valt att motarbeta mig och fördöma min beprövade erfarenhet och kunskap, som de små barnen själva gett mig. Det talar sitt bedrövligt tydliga språk. Det inger inte förtroende. Det inger snarare häpnad och beklämning.

* * * * *

Schemat ser förträffligt ut, tycker jag. Han får ju sina tolv timmar natt och dem kan man lägga hur som helst - fråm midnatt till 12 på dagen, om så skulle vara :lol: Skämt åsido ( :?: ) - små barn gör som vi lär dem, och det är klart han ska få träffa sin pappa.

Det viktiga är att du verkligen trattar i honom mat, och det blir en lätt match nu när ramadan är slut, om man säger 8) dvs han får sluta fasta. Sitt bara inte och vänta på att han ska be om mer utan mata på bara, och låt HONOM sätta stopp, inte x antal små försiktiga skedar. Ge gärna katrinplommonpuré varje dag nu i början. Och för allt i världen, plåga inte det arma barnet med bvc:s rekommenderade palsternacka och vad det är. Ge honom det han gillar - mosad banan brukar vara ett säkert kort liksom alla fruktpuréer och milda småsöta grönsakspuréer som majs och morot. Mosad färskpotatis med (äkta) smör brukar också gå fint ner :wink: Ge bröstmölk som måltidsdryck efteråt och som endamål morgon och kväll, tycker jag.

Nappen glömmer han på en natt om du gör det, men han gör det onekligen enklare på mage än på rygg. På mage hittar han sin lilla hand som duger att smaka på, känna och lukta på - tre av de fem sinnena tas i bruk. Dessutom får han sin välbehövliga rörelsefrihet på mage och slipper sprattla i luften med armar och ben utan att komma någonstans. (Och tro mig, han är programmerad att "komma någonstans", dvs framåt, även i sömnen.)

Det kan hända att han endera dagen själv försöker ta sig runt på mage, som är det naturliga läget för ett litet barn ("sova groda") och klart sömnbefrämjande. Det kan också hända att han blir förskräckt om du lägger honom på mage - till en början - därför att han alltid sovit på rygg förut. Det går i så fall över. Det kan också vara så att DU absolut vill ha honom på rygg - varning i så fall för plattskalle, som inte går tillbaka efter sex månader - och då ska du veta (vilket ju också framgår av Internationella Sova hela natten) att det går alldeles utmärkt att kura också på rygg, även om man onekligen gör det lite svårare för sig. Andningslarm ska han ha i vilket fall, menar jag bestämt - särskilt om du avser att vaccinera honom kring fem månader.

Annars vet jag inte vad du skulle behöva tänka på särskilt - han är ju redan invaggad i rätt trygga rutiner; pris och beröm för det :-({|= Och du har boken; då vet du att mörkläggning och lugn och ro är A och O. Ska ni ha kvar honom i sovrummet bör han alltså avskärmas. Man tycker inte om att tro det, men faktum är att man STÖR... med sin blotta närvaro :shock:

LYCKA TILL =D>

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
emla

Inlägg av emla »

Att få svar här av hjärtekontrollanterna är naturligtvis både nyttigt och roligt men att få svar av självaste Anna är lite mer... wow på något vis. :D Tack för ditt svar!

Jag började inte att följa råden från BB och SHN rakt av utan tog det som passade mig och provade mig fram. Under vägens gång har det blivit alltmer likt BB och SHN eftersom jag märkt att kompromisserna inte fungerat helt. Jag ångrar dock inte detta eftersom det gjort att det hela tiden har känts bra det jag gjort och att det känns som "min" metod.
När jag nu ska köra igång med kuren är det endast magläget som jag inte kommer att ha, för övrigt blir det som rekommenderat. Det känns helt enkelt inte bra med mage och jag kommer inte att kunna låta honom vara ifred tillräckligt, ens med larm. Om han, när han sedan kan, vänder sig själv från rygg till mage kommer han att få ligga kvar.

En av de saker som jag verkligen gillade med SHN var just att du, Anna, sa att det är möjligt att kura även på rygg. Att du sedan säger att det är svårare är ju en sak, men det är ju bra att inte låsas vid det.
Min son sover på en kudde som är rekommenderad just för att undvika platt skalle. Jag hade gärna haft larm men fungerar det när man har kudde?

Sonen ska snart få ett eget rum, det måste bara renoveras klart först. Måste han vara helt avskärmad i vårt sovrum trots total mörkläggning och att vi smyger in i mörkret och lägger oss? Ljudmässigt blir det ju ingen skillnad tänker jag och är det mörkt så är det väl? I och med att det är en rätt kort period det gäller (förhoppningsvis endast en månad) känns det fånigt att behöva köpa massa extra grejer till den avskärmningen. Å andra sidan har jag ännu inte kommit på hur mörkläggningen ska ske av vårt rum. Det är svårt att få in frisk luft och kunna mörklägga samtidigt. Jag får fundera lite till på hur det här ska gå till.

Ja, hur läkarna tänker i den här frågan är ett mysterium. Jag har berättat både för bvc och för en kompis som är läkare att vi kör med fasta tider osv och det tycker de bara är bra. Däremot har jag än så länge inte sagt något om AW för jag är ganska säker på att det skulle bli annat ljud i skällan då. Först när kuren är avklarad och vi verkligen är i mål kommer jag att berätta det. Men då kommer jag att skrika ut det. :wink:

Roligt att du nämner just palsternackan. Det enda jag har kvar hemma nu är just palsternacka och både jag och sambon har varit väldigt frågande till om sonen verkligen kan tycka att det är gott. Det gör ju inte vi. Då skippar jag definitivt den idag och går och köper lite burkmat tills jag hinner mosa själv. Dessutom tycker han bättre om burkmaten än om min hemlagade. Svider i mammahjärtat men vadå, huvudsaken är att han äter.
Det svåra tycker jag är att veta när han är nöjd. Det är ofta gnäll vid bordet men ibland gnäller han för att han är trött och inte vill ha mer och ibland för att vi är för långsamma med att hiva in maten i munnen. 8) Igår åt han mycket mer än vi hade väntat oss så medan sambon för fulla muggar öste in morot (han hann inte få upp maten på skeden förrän det började gnällas efter mer) fick jag springa som ett pendeltåg fram och tillbaka med ny värmd mat.

Lite fler funderingar:
:?: I SHN står det att när lille Gustav läggs första kvällen ska han omedelbart buffas. Gäller det även om han är lugn och glad när han läggs eller endast om han genast börjar skrika/gnälla? Vår son är ju i stort sett alltid nöjd när vi lägger honom och lämnar rummet, känns liksom lite fånigt att börja buffa då. Å andra sidan är han kanske inte nöjd om han inte får nappen.

:?: Jag har inte riktigt förstått när solfjädern ska användas. Är det som ett steg istället för buffning eller efter buffning? Går det att solfjädra över huvud taget på rygg? Jag har de sista dagarna försökt mig på tillrättaläggning och så en mycket lätt solfjädring som markering men det blir han fly förbannad av. Är det övergående så att jag bara ska fortsätta med tillrättaläggning och markeringstryck?

:?: Sonens säng står så att ljuset från hallen faller in på den när man öppnar dörren (finns tyvärr ingen möjlighet att ställa den någon annanstans i sovrummet). Bör vi släcka i hallen när vi ska gå in till honom? Jag menar framför allt under kuren men även annars.

:?: Är det någon som har tips på någon tråd där förutsättningarna inför kurning varit lite som i vårt fall, dvs ungefär samma ålder och inte totalt kaos innan kur? Gärna någon där händelseförloppet beskrivits ganska detaljerat natt för natt. Jag letar naturligtvis runt lite själv också, men om någon kan komma på en tråd så vore det ju trevligt att få läsa lite om vad som kan hända.

Nä, nu måste jag springa och köpa mat tills sonen vaknar. Här ska ätas! :D
M april -13
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för dina varma ord :heart:
emla skrev:Under vägens gång har det blivit alltmer likt BB och SHN eftersom jag märkt att kompromisserna inte fungerat helt. Jag ångrar dock inte detta eftersom det gjort att det hela tiden har känts bra det jag gjort och att det känns som "min" metod.
Där har du Attityden av Självklarhet =D> Vårda den ömt!
emla skrev:Det känns helt enkelt inte bra med mage och jag kommer inte att kunna låta honom vara ifred tillräckligt, ens med larm. Om han, när han sedan kan, vänder sig själv från rygg till mage kommer han att få ligga kvar.
Låter utmärkt. Magkänslan är lika viktig som magläget, om man säger :lol: :!: :lol: (Försumma inte magläget under vakentiden bara, helst ett rejält pass vid varje mål med allt vad därtill hör.)
emla skrev:Jag hade gärna haft larm men fungerar det när man har kudde?
Ja då. Man lägger en sensorplatta under madrassen. (Babysense ii tycker jag personligen är enklast och bäst.)
emla skrev:Sonen ska snart få ett eget rum, det måste bara renoveras klart först. Måste han vara helt avskärmad i vårt sovrum trots total mörkläggning och att vi smyger in i mörkret och lägger oss? Ljudmässigt blir det ju ingen skillnad tänker jag och är det mörkt så är det väl?
Ljud stör honom inte, men minsta synintryck sätter igång lilla barnahjärnan. Och har ni verkligen så beckmörkt att ni inte ser handen framför er :?:

Sedan tjänar avskärmningen ett psykologiskt syfte också - barnet får en skön hemkänsla av ett eget ostört, fredat utrymme, ett rum i rummet. Och det även om inte hela sängen skärmas av. Bolagret har lätta, billiga treviksskärmar (och det är ju inte heller så svårt att göra en själv, för den som inte har tummen mitt i handen). Det är ingen dålig investering - man kan använda den länge framöver, vid ensamleken t ex och överhuvudtaget när barnet behöver vara i fred.
emla skrev:Ja, hur läkarna tänker i den här frågan är ett mysterium. --- Först när kuren är avklarad och vi verkligen är i mål kommer jag att berätta det. Men då kommer jag att skrika ut det. :wink:
Haha, då måste du skvallra :wink: :lol:
emla skrev:Roligt att du nämner just palsternackan. Det enda jag har kvar hemma nu är just palsternacka och både jag och sambon har varit väldigt frågande till om sonen verkligen kan tycka att det är gott. Det gör ju inte vi. Då skippar jag definitivt den idag och går och köper lite burkmat tills jag hinner mosa själv.
Jag säger tack å lilla barnets vägnar \:D/
emla skrev:Dessutom tycker han bättre om burkmaten än om min hemlagade. Svider i mammahjärtat men vadå, huvudsaken är att han äter.
That's my girl. Huvudsaken är att han äter! Men mammas mat slår ut det mesta om hon lär sig tryffera den rikligt med de gamla pålitliga läckerheterna (äkta) smör och vispgrädde... Utom i frukten, peståss, bör kanske tilläggas :mrgreen:
emla skrev:Det svåra tycker jag är att veta när han är nöjd. Det är ofta gnäll vid bordet men ibland gnäller han för att han är trött och inte vill ha mer och ibland för att vi är för långsamma med att hiva in maten i munnen. 8)
Tröttheten kommer ju att kuras bort så det bekymret slipper vi. Men väldigt, väldigt vanligt är det att man - barnet - tröttnar på att det tar sådan evinnerlig tid att få maten i munnen :!: Folk - ömma föräldrar - är alldeles för försiktiga av sig (i regel) och för långsamma och framför allt för SNÅLA. Uttrycket "smakportioner" är vilseledande i sig och bvc:s rekommendationer om en tesked hit och två dit gör inte saken bättre. Ungen behöver MAT, mycket mat, mer mat och ännu mera mat, och fort ska det gå :lol: (Se kanske "Nyheter i rutinerna" i BB om fast föda till små femmånaders.)
emla skrev: :?: I SHN står det att när lille Gustav läggs första kvällen ska han omedelbart buffas. Gäller det även om han är lugn och glad när han läggs eller endast om han genast börjar skrika/gnälla?
Nej, det gör det inte, peståss. (Man får tänka på att Gustav väl överhuvudtaget aldrig hade blivit lagd förut, i egen säng och utan mamma som sövande tutte... så han fick säkert omedelbart slag :shock: ). Man behöver ju inte lugna ett lugnt barn. Här är det läge för UT med den trevliga, glada och nöjda bekräftelseramsan x4 :-({|=
emla skrev: :?: Jag har inte riktigt förstått när solfjädern ska användas. Är det som ett steg istället för buffning eller efter buffning? Går det att solfjädra över huvud taget på rygg?
Handpåläggning kan du ju alltid använda, om du känner att det verkar vara läge. Ryggliggare kan man solfjädra med ett mjukare men fortfarande statiskt tryck med ena handen på övre bröstkorgen (akta halsen) och andra över pannan/huvudet - alternativt låren/benen.

Vid kris skulle jag dock hellre buffa. Bara för att jag tycker det är enklare att lugna en ryggliggare så, mera handfast om man säger O:)

Ett tips för din lilla ryggliggare, något att nästan likna vid en solfjäder:
:arrow: Stoppa om honom med ett lakan som är så rejält tilltaget att ändarna går nästan runt madrassen, om du förstår vad jag menar. Dra åt ordentligt, under de små armhålorna, och stoppa om slätt och stadigt, för att inte säga hårt. Det blir som en lindning. Ett sådant välomstoppat, oflyttbart, statiskt tryck över lhela illa kroppen ger honom en känsla av fysiskt skydd - av ett "skal" över mjukdelarna (tänk sköldpadda). Sitt eget lilla skal - ryggraden och revbenen - ligger han ju på :P
emla skrev:Jag har de sista dagarna försökt mig på tillrättaläggning och så en mycket lätt solfjädring som markering men det blir han fly förbannad av. Är det övergående så att jag bara ska fortsätta med tillrättaläggning och markeringstryck?
Tumregeln är att en "fly förbannad" liten älskling ska få svära klart i fred. Han är ändå inte mottaglig för den hjälp han inte ber om. Han kan bli sur för att du lägger dig i och misstror honom om att kunna somna själv, vilket han ju bevisligen kan. Hans manliga stolthet, hmhm, kan bli djupt kränkt #-o

Så lägg tillrätta, exakt likadant varje gång, som en signal till lilla barnahjärnan at all aktivitet upphör och det är dags att sova, och ge honom en smällkyss i stället, kanske lite magkittel avslutningsvis, inte vet jag - bekräfta glädjen, helt enkelt \:D/ Men snabbt ska det gå (allrahögst två min för läggning). Och satsa sedan det verkliga krutet på Ramsan, den magiska. Se Verktygslådan - öva högt och noga :!: Det är den som är själva magin i SHN-kuren, själva tricket och hemligheten :-({|=
emla skrev: :?: Sonens säng står så att ljuset från hallen faller in på den när man öppnar dörren (finns tyvärr ingen möjlighet att ställa den någon annanstans i sovrummet). Bör vi släcka i hallen när vi ska gå in till honom? Jag menar framför allt under kuren men även annars.
Ja. Alternativt ha en liten röd lampa i hallen tänd när ni öppnar. Små barn tycks associera enstaka röda små lampor till natt. Snällt nog.

Annars löser ju en lätt flyttbar vikskärm det problemet :idea:
emla skrev: :?: Är det någon som har tips på någon tråd där förutsättningarna inför kurning varit lite som i vårt fall, dvs ungefär samma ålder och inte totalt kaos innan kur? Gärna någon där händelseförloppet beskrivits ganska detaljerat natt för natt. Jag letar naturligtvis runt lite själv också, men om någon kan komma på en tråd så vore det ju trevligt att få läsa lite om vad som kan hända.
Vi ska hoppas någon ser och tipsar, någon som är bättre bevandrad än jag i det omfångsrika trådbeståndet [-o<

emla

Inlägg av emla »

Oj Anna, är du lika mycket datornörd som jag är? :wink: :D
Tumregeln är att en "fly förbannad" liten älskling ska få svära klart i fred. Han är ändå inte mottaglig för den hjälp han inte ber om. Han kan bli sur för att du lägger dig i och misstror honom om att kunna somna själv, vilket han ju bevisligen kan. Hans manliga stolthet, hmhm, kan bli djupt kränkt
Det är precis så det känns! Jag ger honom nappen, snutten och drar upp filten varpå han själv vrider huvudet och sluter ögonen. Så här har vårt tillrättaläggande varit hittills. När jag sedan lägger tillrätta kroppen och/eller en solfjäder, om så bara någon enstaka sekund, vrider han genast upp huvudet och spärrar upp ögonen och börjar skrika. "Va f*n håller du på med morsan?!" liksom...

Magläget ligger han ofta i dagtid. Det är en stark liten gosse som lätt håller upp huvudet och hela överkroppen på raka armar. Det har han kunnat sedan han var under 2 månader men den sista tiden tycker han att det är roligt också. Men det är ju så förbaskat roligt att vända sig till rygg så det gör han rätt ofta. Och ligger och övar på att vända sig till mage (inte riktigt där än men snart så), och det får väl vara okej ibland?
Ljud stör honom inte, men minsta synintryck sätter igång lilla barnahjärnan. Och har ni verkligen så beckmörkt att ni inte ser handen framför er
Nä, det har vi inte. Jag måste som sagt få till mörkläggningen innan kuren och får välja den sort som blir enklast och billigast eftersom det är provisoriskt. I hans rum har jag redan löst det.

:?: I vissa perioder har dagsvilorna fungerat problemfritt när han väl somnat, andra perioder har det varit lite problem med 45-minuters-skarvarna. Eftersom det är min mamma som ska hjälpa mig med dagarna under kuren vill jag göra det så enkelt som möjligt för henne. Är det "tillåtet" att gå ut och promenera under dagslurarna för att han inte ska vakna och beklaga sig i skarvarna? Alltså att han somnar som vanligt stilla men att hon sedan går ut med honom efter 10 min?

:?: Finns det något sätt att efterlysa någon annan som tänker kura samtidigt som jag? Hade varit lite roligt att ha någon att skriva med när man sitter uppe och vakar.

Återigen, tack Anna! :heart:
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Kom på några saker till :oops: :

Solfjädern skippar jag eftersom han tydligen tycker att den är onödig. Men även tillrättaläggandet som beskrivs i SHN blir han sur av. Innan har ju vårt tillrättaläggande varit att lägga honom ordentligt på kudden, lägga snutten över bröstet mot örat så att han kan gosa ordentligt, ge nappen och dra upp täcket. Är det okej att fortsätta ha det så här? Förutom nappen då så klart!

Vid läggningen på kvällen har både pappan och jag varit delaktiga hittills. Pappa lägger honom enligt ovan och säger sedan god natt och pussar, därefter kommer jag och säger god natt och pussar och sedan ramsar jag mig ut. Är detta okej eller bör det endast vara en som är med vid läggningen och den andre säger god natt ute i soffan där han får kvällsslurken och buset? Blir vi låsta så att båda måste vara med?

Under kuren, är det då ok att låta honom sova under marginalkvarten i slutet av de två längre vilorna om det tar tid att somna eller om han vaknar och har lite svårt att somna om? Eller är det bara efter avslutad kur och uppföljningsvecka som det är ok? Och samma sak i början av vilorna, är det ok att under kuren lägga honom en kvart tidigare om han är supertrött?

Har jag förstått det rätt att han vid 45-minutersvilan alltid ska läggas exakt på tiden och ska tas upp exakt 45 min senare oavsett när han somnade? (Såvida han inte skriker just då.)
M april -13
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen säger jag! :D

Jag skall försöka vara på dina frågor. Grattis till ett bra beslut att fixa till det där sista till den goda sömnen.

Lätt mörkläggning: AW tipsade om att spraya vatten på rutan med blomspruta och sen stryka alu-folie - vattentätt beckmörker tydligen... ursäkta göreborgsvitsen... :roll: När vi är borta t ex brukar jag tejpa fast alu-folie med maskeringstejp längs fönsterfodret, funkar också, lite mer meckigt att ta bort och sätta dig. Testa du AWs vattenidé. :)

Läggningen: behåll den ni har, utan napp då som du skrev, varför ändra ett vinnande koncept bara för att, tänker jag...? Jag kanske har missat det, men skall han sova på mage med larm? (rekommenderas av AW enligt SHN, även om vissa kör på rygg eller sida, det är attityden som avgör)

MEN - kanske att en och samma person kör läggningen, från buset i soffan och framåt. För att inte bli "låsta" eller att tveksamhet mellan er uppkommer vid själva läggningen. Sedan när sovningen är säker och frågorna borta, då kan ni säkert köra tillsammans ibland.

Marginalkvartar är till för att användas, efter de fyra kurdagarna tycker jag att du kan smyga in det vid långlurarna - rätta mig och jag har fel här... :oops: För 45-minuterslurar gäller att hålla tiderna, MEN om han skulle somna10 minuter före du skall ta upp - ge honom då 20 minuter, så har du ändå hållit dig inom marginalkvarten. Daglurarna tar oftast lite längre tid att sätta sig. Huvudsaken är att du inte börjar kompensera, dvs förskjuta mer än kvarten för att "ta igen" förlorad sömn.

Att din mamma hjälper dig är ju kanon! Visst kan hon lugnt rulla iväg med vagnen efter 10 minuters sömn, helt rätt tänkt här. :thumbsup: Om han ändå skulle vakna under promenaden, be din mamma läsa om verktygen, tänket och förklara lite hur du vill att hon skall lösa det i så fall. Det har jag gjort med min mamma, hon har hjälpt oss mycket med Ester, särskilt i början och då ville jag att hon skulle vara intunad på SHN hon också. Det har funkat superbra. :)

Det enklaste sättet att hitta folk som kurar nu är att antingen lägga ut en efterlysning på Kackelforum, eller att kolla runt bland trådarna här på detta Kurforumet. Det startar nya kurningar här varje vecka. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MiaTherese

Inlägg av MiaTherese »

Är det någon som har tips på någon tråd där förutsättningarna inför kurning varit lite som i vårt fall, dvs ungefär samma ålder och inte totalt kaos innan kur? Gärna någon där händelseförloppet beskrivits ganska detaljerat natt för natt. Jag letar naturligtvis runt lite själv också, men om någon kan komma på en tråd så vore det ju trevligt att få läsa lite om vad som kan hända.

Hej!
Jag har läst tråden TUSEN frågor ex. Hålla sig vaken hela natten och det är en spänande kur-resa att följa. Jag har dock bara hunnit till s. 9 i tråden så jag vet ännu inte slutet. Lite spännande läsning när de små har somnat :) . Jag fick svar på några av mina frågor i den tråden. Själv hade jag tänkt kura i förra veckan men efter att han fått ett fast mat- och sovschema somnar han helt plötsligt själv på kvällarna och i egen spjälsäng på dagen. Tidigare har jag rullat vagnen tills han somnat. Så nu har jag blivit lite velig om jag ska kura eller inte. Jag har helt plötsligt lediga kvällar och han vaknar "bara" två gånger per natt vilket jag tycker är ok. Men jag ska följa din tråd då vår son är 5, 5 månader. Lycka till!!!! :mrgreen:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Anna09 :heart: Briljant =D>
emla skrev:Oj Anna, är du lika mycket datornörd som jag är? :wink: :D
:D Haha, det vill jag ju inte påstå, peståss! Utan min suveräna ordförande TorsMamma, forumadministratörerna, hemsidesfixarna, hjärtebarnskontrollanterna och SHN-diplomaterna skulle jag stå mig slätt. Jag kan bara skriva, och det är vad jag gör. Men visst, jag är överdjävul för forumet sedan 2003, men ensam vore jag hjälplös :roll:
emla skrev:Men det är ju så förbaskat roligt att vända sig till rygg så det gör han rätt ofta. Och ligger och övar på att vända sig till mage (inte riktigt där än men snart så), och det får väl vara okej ibland?
Okej på alla vis :lol: Ta honom i handen bara, då och då, och fös lätt över honom på mage, när han kämpar. Inte hela kroppen, bara som en liten puff så att han tror att han har gjort det själv (vilket han då snart kommer att kunna).
emla skrev:Jag måste som sagt få till mörkläggningen innan kuren och får välja den sort som blir enklast och billigast eftersom det är provisoriskt.
Då har du ett gott råd från Anna09 :!:
emla skrev:Eftersom det är min mamma som ska hjälpa mig med dagarna under kuren vill jag göra det så enkelt som möjligt för henne. Är det "tillåtet" att gå ut och promenera under dagslurarna för att han inte ska vakna och beklaga sig i skarvarna? Alltså att han somnar som vanligt stilla men att hon sedan går ut med honom efter 10 min?
Klart det är "tillåtet"! Det finns ingen anledning att göra det svårare för sig än nödvändigt. (Och när är det nödvändigt :?: :lol: )
emla skrev:Innan har ju vårt tillrättaläggande varit att lägga honom ordentligt på kudden, lägga snutten över bröstet mot örat så att han kan gosa ordentligt, ge nappen och dra upp täcket. Är det okej att fortsätta ha det så här? Förutom nappen då så klart!
Aspelut. Och i stället för nappen, ge honom en smällkyss. Och odla ramsan :wink: :lol: Häng inte kvar, bara. Det är det viktigaste. Det är inte han som ska bekräfta för er att ni gör rätt. Det är ni som ska bekräfta, i ert lugna, självklara förtroende för honom, att HAN gör rätt :P
emla skrev:Vid läggningen på kvällen har både pappan och jag varit delaktiga hittills. Pappa lägger honom enligt ovan och säger sedan god natt och pussar, därefter kommer jag och säger god natt och pussar och sedan ramsar jag mig ut. Är detta okej eller bör det endast vara en som är med vid läggningen och den andre säger god natt ute i soffan där han får kvällsslurken och buset? Blir vi låsta så att båda måste vara med?
Det luktar lite överkoncentration här :shock: Läggningen ska inte ta mer än högst två minuter. Hinner ni med att pussas båda två under den tiden är det ju inga problem, men betydligt viktigare - tycker jag - är att ni stormar in tillsammans på morgonen och jublar och tjoar, när den nya dagen ska börja :lol: På kvällen är det meningen att man ska överlämna barnet åt sömnen, och inte trycka på lilla vederbörande sin egen personliga (störande :oops: ) närvaro.

:D Tack, MiaTherese :heart: Då följer du med Emla på äventyret? Underbart =D>

emla

Inlägg av emla »

annawahlgren skrev: Det luktar lite överkoncentration här Läggningen ska inte ta mer än högst två minuter. Hinner ni med att pussas båda två under den tiden är det ju inga problem, men betydligt viktigare - tycker jag - är att ni stormar in tillsammans på morgonen och jublar och tjoar, när den nya dagen ska börja På kvällen är det meningen att man ska överlämna barnet åt sömnen, och inte trycka på lilla vederbörande sin egen personliga (störande ) närvaro.
Vi hinner absolut pussa honom båda två på mindre än två minuter. Det är ju pussar det handlar om, inga långtradare à la högstadiet. :wink: Men till kuren gör vi nog så att vi tar det bara en åt gången för att inte fastna i att båda måste vara med.

Tyvärr kan inte pappa vara med på morgonen. Han sticker hemifrån före kl 6. :( Skulle vi ta morgon då får sonen för lite timmar på natten alternativt skulle han ju få lägga sig innan pappa kommer hem på kvällen. (Pappan är alltså borta 13 h per dag, tufft att pendla men så är det när vi vill bo där vi gör.)

Än så länge lyckas jag inte så bra med att göra en glad god morgon. Sonen bryter ganska ofta ihop när jag väcker honom men antar att det ordnar till sig efter kuren när han fått sova mer på natten. Men han är ju vansinnigt hungrig redan nu när han vaknar så jag har svårt att se hur man ska hinna busa lite innan han äter. Efter maten är det däremot glatt och trevligt. Är det ok med ett jättesnabbt glatt god morgon som sedan fortsätter efter maten?
annawahlgren skrev: Och odla ramsan Häng inte kvar, bara. Det är det viktigaste. Det är inte han som ska bekräfta för er att ni gör rätt. Det är ni som ska bekräfta, i ert lugna, självklara förtroende för honom, att HAN gör rätt
Vi hänger definitivt inte kvar. Efter pussarna börjar jag säga ramsan men är ute ur rummet innan första versen är avklarad. Från att vi kommer in i sovrummet tills att vi båda är ute tar definitivt mindre än 2 min.

Jag har redan provat aluminiumfolie på ett fönster vi har inåt hallen. Det funkar super även om våra gäster i helgen trodde att vi odlade marijuana. :lol: 8) Så jag tar nog det på de andra fönstren också. Problem uppstår ju först om det är så pass varmt att vi måste ha fönstret öppet. Men då tycker jag det borde bli problem med tyger och så också eftersom de i mitt huvud inte släpper in tillräckligt med luft... :-k

Trevligt med sällskap MiaTherese, jag har nu läst din tråd också. Och tack för tipset om "TUSEN frågor...". Jag har läst hela tråden idag. :D Slutet känns inte så aktuellt just nu pga åldersskillnaden men vägen dit var spännande och la några bitar på plats i huvudet.

Tack för svaren båda Annorna! :wink:

De senaste två nätterna har inte varit bra. Det har varit många uppvaknanden och svaren som sonen fått på sina frågor har varit "på natten måste man äta för att kunna somna om..." :oops: Jag har inte velat ingripa så mycket nu före kuren och därför inte buffat eller så men har insett att om vi fortsätter så här så är det ju risk att vi kommer ha ett par uppvak i timmen när det är dags att kura och då kommer det förmodligen att bli ännu tuffare då. Så redan i natt ska jag faktiskt buffa om han vaknar "för tidigt". Mer än två gånger ska man minsann inte behöva äta om man är 4,5 månad gammal, även om man är okurad.

Redan imorse insåg jag att jag måste sätta stopp för det här och när han vaknade lite mer än 1 h före morgon så buffade jag och ramsade och det var inte så svårt att få honom att somna om som jag hade väntat. Han vaknade visserligen ett par gånger och var riktigt ledsen men somnade om så fort jag gav honom nappen och ramsade.

Hoppas nu att jag inte förstör något inför kuren genom att göra så här. :? Det jag tänkte mig var att buffa till lugn och sedan ramsa. Antar att ingen hinner svara mig innan jag lägger mig om 10 min så jag får bara hoppas att det är det rätta att göra. 8)

Pga de dåliga nätterna har det varit en trött pojke på dagarna. Minsta sak har fått honom att bryta samman. Vad hemskt det är att se sin vanligtvis så tåliga, positiva bebis så förstörd. Tänk att en del har det så jämt! Nu är jag ännu mer motiverad till att kura i alla fall. Det här är ju barnmisshandel om något!
Enda fördelen har varit att dagslurarna fungerat perfekt. Han somnar omedelbart och vaknar av sig själv när jag är på väg till vagnen för att väcka honom och jag har mötts av ett leende. :heart: Men det är ju inte svårt att somna om man är supertrött...
M april -13
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

emla skrev: Tyvärr kan inte pappa vara med på morgonen. Han sticker hemifrån före kl 6.
Då ska han ju absolut vara med jättemycket på kvällen :wink: Med busande och skrattande under hela före-läggning-timmen. Och pussandes peståss vid överlämnandet åt sömnen :lol:

You can't have it all. Where would you put it :?: :lol:
emla skrev:Än så länge lyckas jag inte så bra med att göra en glad god morgon. Sonen bryter ganska ofta ihop när jag väcker honom men antar att det ordnar till sig efter kuren --- Är det ok med ett jättesnabbt glatt god morgon som sedan fortsätter efter maten?
Visst, ingenting att vänta på. Hiva upp ungen i luften bara och skratta och se glad ut, och så mat på direkten.
emla skrev:Redan imorse insåg jag att jag måste sätta stopp för det här och när han vaknade lite mer än 1 h före morgon så buffade jag och ramsade och det var inte så svårt att få honom att somna om som jag hade väntat. Hoppas nu att jag inte förstör något inför kuren genom att göra så här. :?
Nej då, man gör som man tycker känns bästast och det är du ju bevisligen bra på. Men en regelrätt kur ger honom hans fulla nätter och det är ju vad han behöver. Som vi alla.
emla skrev:Pga de dåliga nätterna har det varit en trött pojke på dagarna. Minsta sak har fått honom att bryta samman. --- Tänk att en del har det så jämt! Nu är jag ännu mer motiverad till att kura i alla fall. Det här är ju barnmisshandel om något!
Ja. Det kan man verkligen tycka. Med rätta.
emla skrev:Enda fördelen har varit att dagslurarna fungerat perfekt. Han somnar omedelbart och vaknar av sig själv när jag är på väg till vagnen för att väcka honom och jag har mötts av ett leende. :heart:
Underbart! Så kommer det att bli över hela linjen. Lilla älsklingen. Han blir den vackraste blomman på jorden :-({|=
emla skrev:Men det är ju inte svårt att somna om man är supertrött...
Jo, det är ju det det är. Vi vill inte ha honom supertrött, övertrött, ledsen. Vi vill ha en glad pojke hela vägen :wink: :lol:

emla

Inlägg av emla »

Igår bestämde jag alltså att det inatt enbart skulle bli mat vid två tillfällen, kl 2 och 5 som det har varit tidigare. Resten av uppvaken skulle buffas.

Jag misstänkte att det skulle bli fler uppvak än förra natten och även att de skulle ske tidigare. Och mycket riktigt, redan innan jag hade hunnit somna vaknade han och grät. Jag gav honom nappen, och skulle precis börja buffa när jag upptäckte att han ju faktiskt tystnade. Så jag la över honom täcket och sa ramsan varpå han somnade! :shock: Oj då, det här var enklare än väntat. Ett bra tag bökade han runt och det lät som om han skulle vakna upp igen men efter en liten stund hörde jag hur han sjönk ner i djupare sömn. Jag kommer faktiskt inte ihåg hur många gånger han vaknat under natten men det har varit lika lätt hela tiden att få honom att somna om. Ett par gånger har jag inte ens lyckats få in nappen utan det har räckt med tillrättaläggande och ramsa. Mat fick han vid 2 och halv 6.

Nu kör vi så här några nätter och ser åt vilket håll det går. Går det bra ska jag försöka skjuta på första amningen så att vi förhoppningsvis bara har en kvar när det är kurdags.
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Senaste två nätterna har det bara varit 1 nattamning! Yeeehaaa! :D And we're back on track! Det kommer att bli SÅÅÅÅÅ bra det här!
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Skrev ett jäääääättelångt inlägg som nu försvann. :evil: På ett sätt tur för er för då blir det en kortare och mer strukturerad variant som kommer nu. :lol:

En vecka till kurstart och jag börjar bli lite orolig. Jag hoppas ni kan hjälpa mig att bli av med orosvargarna som är:

1. Nappen:
Nu har vi det mha nappen ganska bra men vi vet att nappen måste bort för att vi ska nå ända i mål. Det går ju inte att backa på rätt sätt med napp. Men vi frågar oss hur svårt det kommer att vara, hur länge det dröjer och hur mycket jobb som krävs för att vi ska komma tillbaka till där vi är nu (fast utan napp så klart)? Vet att det beror på oss men vi vet ju inte hur vi reagerar. Det kommer att bli svårt att ta några steg tillbaka först och eventuellt få det sämre än vi har det nu. Nu behövs ju inget buffande eller vagnande.
Hur brukar första dagen efter nappborttagandet vara? Har de redan glömt nappen då eller kan det bli lite extra kämpigt då också?

2. Vargtimmen:
Nu äter sonen bara i vargtimmen. Eftersom det då inte är så långt till morgonen är jag inte längre orolig över att ta bort nattamningen (även om jag faktiskt kommer att sakna den, det är ju så mysigt). Men jag antar att det därför kommer att bli en del problem med just vargtimmen ett tag framöver. Eftersom jag förstått att det är rätt svårt att komma tillrätta med detta och de verktyg som kan användas då (husljud,pangramsa följt av tystnad mm) inte känns lika bekväma för mig som de andra gör detta mig lite orolig.

3. Tidig morgon:
Redan nu vaknar R ofta lite för tidigt men han är inte pigg och glad och vill upp utan gråter och somnar lätt om mha nappen. Är det ändå stor risk att han börjar vakna för tidigt och vill upp i/efter kuren?

4. Eget rum:
Vi har trots allt bestämt att R ska sova i sitt eget rum i och efter kuren. Det mesta är färdigt och resten får vi ta allt eftersom. Det känns bara dumt att han ska få ytterligare en förändring sen. Men jag är rädd att jag kommer att bli superorolig och vilja springa in och ut i rummet hela natten för att se så att han har täcke på sig, att han inte blivit kidnappad och att han lever. Andningslarm är köpt men jag vet inte om jag kommer att lita tillräckligt på det ändå. Nu är jag så van att höra honom när jag vaknar till på natten. Kommer att vara så konstigt att inte kunna göra det sen.

Och så lite andra frågor:
:?: Är det troligt att han vaknar oftare än vanligt första kurnatten (iom att nappen tagits bort och att han sover i ett nytt rum, och att det alltså inte var som vanligt vid läggdags)?

:?: Om det är så att han flera nätter före kuren sover 5-6 h i sträck i början av natten, är det då ok att jag sover dessa timmar och sedan är vaken resten? Menar då att jag ställer klockan en stund innan han brukar vakna så att jag är vaken när han börjar fråga.
M april -13
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej Emla!

I väntan på svar från experterna så fliker jag in med mina erfarenhet som jag fått från vår kurning spm påbörjades för en dryg vecka sedan. :D
Det kommer att bli svårt att ta några steg tillbaka först och eventuellt få det sämre än vi har det nu. Nu behövs ju inget buffande eller vagnande.
Hur brukar första dagen efter nappborttagandet vara? Har de redan glömt nappen då eller kan det bli lite extra kämpigt då också?
Min erfarenhet är att nappen verkligen glömdes bort på en natt. Den är verkligen inte saknad av någon i hushållet. Vi använde nappen som propp :oops: Men inte längre! [-X Vi trodde att det skulle bli kämpigare att bli av med den. Men nope, nappen är borta, väck, glömd och begraven :D Vi putte in ännu mera social delaktighet på schemat, då försvann det där "gnället" som nog snarare var uttryck för uttråkhet, meningslöshet över tillvaron etc.

Vargtimmar och tidiga morgnar, verkar ju tyvärr vara något som man får köpa som en del av processen. Vi har ibland lite för tidiga morgnar, runt klockan sju när vi har bestämt att morgon startar klockan 8. Jag har faktiskt inte gjort så mycket åt det hela. Nån upplysningsramsa har jag gjort och sedan inte gjort nåt mer. Jag är trött och lat klockan 7 på morgonen :wink: Skämt och sido, det övergripande budskapet är fortfarande klockan sju, att på natten händer det ingenting, så man kan lika gärna somna om en stund :lol: Nu i det senaste märker jag att hon vaknar senare och senare. Runt halv 8, då ligger och hon gnolar och pratar och grejar, Det får man ju lov till att göra. Tänk inte för mycket på de eventuella strulen som kan komma. Vi har tex inte haft så mycket vargtimmestrul (kanske kommer , men då får det göra det 8) )
Redan nu vaknar R ofta lite för tidigt men han är inte pigg och glad och vill upp utan gråter och somnar lätt om mha nappen. Är det ändå stor risk att han börjar vakna för tidigt och vill upp i/efter kuren?

Min upplevelse är inte att min tjej vill upp. Hon vill sova som alla andra människor på tidiga morgnar/vargtimmar. Hon hade bara inte kläm på hur det skulle gå till. I och med kurningen så kommer din R också att få kläm på hur man gör när man sover ( och framförallt hu rman gör när man somnar om)
Andningslarm är köpt men jag vet inte om jag kommer att lita tillräckligt på det ändå.
Andningslarm är mycket trygga och känsliga. I lördags när fadern hade natten själv med skruttan gick larmet tre gånger. Hon låg i en lite för stor säng som han inte boat in ordentligt :lol: / Kan också avslöja att skruttan sov som en stock igenom det hela.
Är det troligt att han vaknar oftare än vanligt första kurnatten (iom att nappen tagits bort och att han sover i ett nytt rum, och att det alltså inte var som vanligt vid läggdags)?
Vår tjej hade färre uppvak redan första natten.
Om det är så att han flera nätter före kuren sover 5-6 h i sträck i början av natten, är det då ok att jag sover dessa timmar och sedan är vaken resten? Menar då att jag ställer klockan en stund innan han brukar vakna så att jag är vaken när han börjar fråga.
Jag hade samma fundering innan kuringen. Jag kan avslöja att jag sov flera timmar den första natten. MEN tror man ska vara lite försiktig. Första natten ska man förmedla LUGNET. Då är det ju verkligen dumt om eldvakten lyckats somna så djupt att han inte märker om elden dött eller är på väg att sprida sig! Så jag kan ju inte rekommendera det. Men precis som du visste jag när den lilla guldklimpen tenderade till att vakna.

Kramar till er och lycka till med kurningen. Ta på dig dom här 8) så kör ni!
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"