Mindre kul i Aftonbladet

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Nimrah

Mindre kul i Aftonbladet

Inlägg av Nimrah »

Mindre kul i AB:
Som en gnällig treåring står han där, och tittar förorättat på kompisarna i sandlådan. Det är inte rättvist. Pappa, jag hade regeringsmakten fööörst!

Buhu, buhu.

Det är nästan så man längtar efter en politikens Anna Wahlgren – annars inte min favorit­pedagog – som kunde komma och styra upp lite. En femminuters­metod för förorättade stats­ministrar, kanske? Du får stå här och skrika dig blå ett tag Fredrik, jag går ut och stänger dörren så länge. Det kanske skulle leda till lite hyfs och disciplin.
Ur Karin Petterssons krönika om Reinfeldt idag

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledark ... 3185868.ab
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
emla

Re: Mindre kul i Aftonbladet

Inlägg av emla »

Tänk vilket drömscenario det vore om alla landets söndagsbilagor imorgon hade rubriken "Anna Wahlgren förespråkar INTE femminuters-metoden - små barn ska inte skrika sig till sömns utan somna glada och nöjda" på framsidan. :D

Det hade nog gjort att MÅNGA fler sökt sig till SHN, jag hade definitivt gjort det tidigare om jag vetat det. Jag tillhörde ju tidigare en av dem som trodde samma sak som reportern i reportaget. :oops:

Finns det ingen här på forumet som är chefsredaktör på någon stor tidning? :wink:
M april -13
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bedrövligt.

Tack Nimrah :heart: och TorsMamma :heart: som uppmärksammade mig!

Jag har skickat följande mail till Karin Pettersson med kopia till chefredaktören Jan Helin:

* * * * *

*Hej Karin,

I går i din ledare skrev du:

"Det är nästan så man längtar efter en politikens Anna Wahlgren – annars inte min favorit­pedagog – som kunde komma och styra upp lite. En femminuters­metod för förorättade stats­ministrar, kanske? Du får stå här och skrika dig blå ett tag Fredrik, jag går ut och stänger dörren så länge. Det kanske skulle leda till lite hyfs och disciplin."

Roligt, antar jag. Men jag begär en dementi.

Jag är väldigt trött på att ovederhäftigt kopplas samman med femminutersmetoden, som jag bekämpat med näbbar och klor från den dagen jag fick kännedom om den (den introducerades i Sverige av barnläkaren Eckerberg som nu gått i pension). Jag tycker att du, i synnerhet som politisk chefredaktör, borde hålla dig för god - eller för professionell - för att fara med oriktiga uppgifter ÄVEN om Anna Wahlgren. Att tycka är en sak, att påstå en annan.

För att råda bot på din okunskap förklarar jag här varför jag bestämt tar avstånd från femminutersmetoden. Ta dig en minut eller två att slå hål på dina fördomar:

(Ur min bok Internationella Sova hela natten, sid 36-37:)

"Principen för femminutersmetoden, som har sina rötter i 1940-talets USA - Controlled Crying Method, som den heter internationellt - är att spädbarnen får skrika sig till sömns, medan föräldrarna tittar till dem var femte minut och talar om att de är där.

Metoden lägger ansvaret på barnen själva att efter förmåga lugna ner sig.

Den kräver starka nerver hos föräldrarna, som förväntas sätta sig över de beskyddarinstinkter som manar dem att störta sina nödställda små till undsättning.

Barnen somnar mycket riktigt förr eller senare, eftersom deras skrikande inte leder till något annat än uppgivenhet och utmattning, så skrikmetoden fungerar - förutsatt att föräldrarna är mäktiga att legitimera sin passivitet inför barnets mer eller mindre hysteriska förtvivlan.

Femminutersmetoden har sina betänkliga brister:

1. Det obesvarade skrikandet skapar oundvikligen övergivenhetskänslor. För ett litet barn som inte kan överleva på egen hand betyder det livsfara att bli övergiven.

2. Den sömn, som följer på uppgivenhet, förtvivlan och psykisk utmattning, blir sällan djupt vederkvickande. Det gäller oss alla.

3. De allra flesta små barn som "botats" med skrikmetoden sover alldeles för lite. Föräldrarna måste matta ut dem redan i vaket tillstånd. Förståeligt nog vill alla helst slippa timmar av skrikande.

4. Den sömn, som barnen själva inte söker eller njuter, viker gärna för första bästa påfrestning som tandsprickning eller förkylning. Resultatet av Controlled Crying Method är därför sällan bestående. Femminutersmetoden får upprepas om och om igen."

Eftersom din ovederhäftiga och - ska vi säga tämligen oförskämda bild av din "inte favoritpedagog" nu nått x antal miljoner läsare, ber jag dig kvittera med att informera dig själv via MIN senaste krönika. Den är lång, men jag vågar tro att du finner den intressant, särskilt i de stycken som berör etablissemanget inklusive tredje statsmakten, media.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... onika-2011

Och så begär jag en dementi, som sagt. En RÄTTELSE med rejält stora bokstäver.

Tack,
Anna Wahlgren*

#-o ](*,) #-o

PS Tack, emla :heart: Har du sett att jag citerar oss i krönikan? :thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det kom ett snabbt svar från Karin Pettersson:

*Hej Anna,

Det är bara att be om ursäkt, illa påläst av mig som du påpekar. Jag ser till att det kommer en rättelse i tidningen i morgon.

Allt gott
Karin*

8)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

=D> Heja Anna, du är bäst helt enkelt! Gång på gång bevisar du att man ska stå på sig, annars är det andra som gör det. Kram till dig!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt Anna, vad snabb du var! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
helamig

Inlägg av helamig »

Underbart =D> =D> Anna, du når fler och fler. Kärleken och sanningen ska segra :D :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, ni kära :heart: :heart: :heart: för orubbligt och framför allt insiktsfullt stöd :P

Så sant, Mia. Står du inte på dig gör någon annan det :shock:

Tappa inte sugen, har fått vara mitt valspråk - världen är full av tappade sugar :cry:

Ett barn (själva professorn i estetik 8) ) som jag åt middag med i kväll visade mig att det finns "bilder" bredvid ens namn på Google. Det visste ju inte jag. Och där hittade jag en massa bilder, och så kunde man klicka på sådana som inte föreställde en själv och då kom det fram saker... som t ex det här:

http://www.barntotal.se/aktuellt_barn/u ... s_till_bo/

Jag ska inte påstå att jag inte blir ledsen, fortfarande - men det jag kan säga är att jag har bestämt mig för att sluta gråta, sluta krypa ner i deppmörkret och vilja gömma mig för världen, som verkligen tittade konstigt på mig när barnläkarnas och lydiga medias drev var som värst. Det var som om jag gick med en skylt om halsen där det stod BARNMISSHANDLARE. För att inte säga BARNAMÖRDERSKA - det stod väl på andra sidan skylten. Det fanns dagar, ja veckor, när jag inte vågade mig ut.

Idag är det annorlunda. Folk går fram till mig på gatan och tackar för "mina böcker" och säger "Du är min hjältinna" och "Stå på dig, Anna!" och "Det blev folk av min son tack vare dig". Och där står jag förbluffad och får tårar i ögonen av glädje. Och kramar om dem. Sista tiden har det hänt VARJE DAG, så fort jag gått utanför dörren. Det är helt otroligt. Så underbart fantastiskt.

Så någonting händer. Det finns ett civilkurage, det finns ett sunt förnuft, och det finns framför allt en vetskap hos s k vanligt folk, riktiga människor, om att jag både vill och KAN de små (och inte så små) barnens väl. Och att jag har en enorm tilltro till människans förmåga att ta hand om sin avkomma. Folk ("vanligt" folk)känner förtroende för mig därför att jag känner förtroende för dem, och för att jag vet vad jag talar om, som inte DE alltid kan formulera men också vet.

De här senaste åren har jag verkligen inte vetat hur jag skulle överleva. Det har varit för mycket. Jag är för gammal, för trött, för ledsen in i märgen (med min personliga historia). Inte har det blivit roligare av att jag fått klart för mig att ett av mina egna barn gjort gemensam sak med alla fördömare och skitpratare, inte minst på Familjeliv, men också i diverse andra offentliga sammanhang. Frigöra sig från sina föräldrar måste alla, och det sker sällan utan otrevliga förtecken. Det här barnet är snart 45 år, så det har varit en ovanligt sen och ovanligt otrevlig frigörelse. Men att detta sammanföll i tiden, dessa senaste år - det trodde jag faktiskt inte jag skulle överleva.

Så jag vill tacka er. Alla er kära. Er som funnits i många år, er som tillkommit ganska nyligen, er som benhårt finns vid min sida i detta det största och heligaste som finns för mig och för er - de små (och inte så små) barnens VÄL.

Jag är stolt över min livsgärning. Jag är stolt över er. Jag är stolt över föräldraforumet. Jag är stolt över min oanfrätta kärlek till barnen och min tro på människan, stor som liten. Jag är så innerligen tacksam över att ni delar den tron med mig.

Vi leve :!: Hurra, hurra, hurra, hurra =D> :lol: =D>

Jag tackar er för att ni håller mig i handen. Jag håller er i handen. Vi bildar en stor, världsastor kedja av kärlek :lol: :heart: :-({|=
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Åh, Anna. :cry: :heart:

Jag vill bara krama dig (hoppas att jag får göra det en dag....!)

Jag vore inte den jag är idag utan dig. Du betyder så mycket för mig, min mamma, mina barn, min man - min familj. Det gör mig så ont att läsa dina rader.

Jag är så tacksam att du ändå, trots alla fula ord, förnedring och rent ut sagt trakasserier, ändå skrivit, hjälpt, drivit det här forumet och varit den du är.

Det är jag tacksam för så länge jag lever.

All kärlek

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Inte har det blivit roligare av att jag fått klart för mig att ett av mina egna barn gjort gemensam sak med alla fördömare och skitpratare, inte minst på Familjeliv, men också i diverse andra offentliga sammanhang. Frigöra sig från sina föräldrar måste alla, och det sker sällan utan otrevliga förtecken. Det här barnet är snart 45 år, så det har varit en ovanligt sen och ovanligt otrevlig frigörelse. Men att detta sammanföll i tiden, dessa senaste år - det trodde jag faktiskt inte jag skulle överleva.
:cry: :cry: :cry:

jag är så ledsen för din skull Anna.

:heart: :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Stilla

Inlägg av Stilla »

annawahlgren skrev: Vi bildar en stor, världsastor kedja av kärlek :lol: :heart: :-({|=
:thumbsup:

inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

annawahlgren skrev::D
Inte har det blivit roligare av att jag fått klart för mig att ett av mina egna barn gjort gemensam sak med alla fördömare och skitpratare, inte minst på Familjeliv, men också i diverse andra offentliga sammanhang. Frigöra sig från sina föräldrar måste alla, och det sker sällan utan otrevliga förtecken. Det här barnet är snart 45 år, så det har varit en ovanligt sen och ovanligt otrevlig frigörelse. Men att detta sammanföll i tiden, dessa senaste år - det trodde jag faktiskt inte jag skulle överleva.

:-({|=
Jag hoppas och tror att du reder upp detta med det barnet. Varje människa med verklighetsförankring vet att vid den åldern(jag blir själv 45 nästa år) är det inte ens självklart att ha föräldrarna i livet längre.

Allt mitt deltagande i detta.
Du är värd allt gott. :heart: :heart: :heart:
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
helamig

Inlägg av helamig »

:( :D :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
ab73

Inlägg av ab73 »

annawahlgren skrev: Jag är stolt över min livsgärning. Jag är stolt över er. Jag är stolt över föräldraforumet. Jag är stolt över min oanfrätta kärlek till barnen och min tro på människan, stor som liten. Jag är så innerligen tacksam över att ni delar den tron med mig.
All orsak har du att känna stolthet. Din livsgärning är unik och det arv du lämnar är storartat !

Mamma till fartfylld son född i dec 05
Bellan

Inlägg av Bellan »

Styrke kram till dig Anna!

Tänkte här om dagen att jag ångrar mig sååå att jag inte hade vettet att SM:a min dotter från början, jag hade ju boken hemma. Jag hade kunnat ge henne och oss en bra början från första dagen. Nu kurade vi henne när hon var 8 månade och är sååå evigt tacksamma till dig för att din kur räddade vår familj och vår dotter från ett totalt sammanbrott (när ingen annan kunde hjälpa). Vi har fått sömnen och vi har fått rutiner och vi har fått en tjej som mår så bra. Och det är tack vare dig :heart:

:heart: jag är så tacksam för ditt livsverk :heart:

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"