Träning 2011!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Träning 2011!

Inlägg av SusanD »

Jag kastar mig in i denna otroliga tråd där alla ni hurtfriska människor härjar. Tyvärr hör jag inte till er skara utan mer till den lata gruppen av befolkningen, vi som föredrar att ligga på soffan med en bra bok istället för att jogga i skogen.

Men nu är Linus snart sex månader gammal och det har blivit hög tid för mamman att komma igång och röra på sig. Eftersom jag vet att jag är den lataste av de lataste har jag tagit kontakt med en träningscoach på Friskis och Svettis. Måste ha någon som piskar på mig och det mötet var värt varenda krona för min del.

Jag fick med mig två övningar hem och i morgon är det dags för vår andra träff då jag ska få mitt träningsprogram. Det blir en dag på Friskis och Svettis, gjorde premiär idag på ett Box-pass med min kompis Nina. Pust vad vi slet ont, gissa om vi kommer ha träningsverk i morgon. Men kul var det och trötta blev vi.

Sen ska det vara ett styrketräningspass i veckan tillsammans med barnen där jag kan använda mig av dem som tyngder. Har ju barn i flera storlekar och viktklasser så jag kan ju variera mig lite. Och så ett konditionspass, får jag tag på en cykel så blir det nog det till att börja med. Springa kan jag inte men min fantastiska träningscoach, (som också har fyra barn men de är äldre än mina och i två kullar om man så säger) har lovat att vi så småningom kommer dit också. Min dröm är att kunna springa och tycka att det är härligt och bli så där härligt lycklig som Mannen min blir när han varit ute på en runda.

Målet med min träning är i första hand att må bra, riktigt bra och få ork att göra med alla roliga saker i mitt liv. I andra hand vill jag få bort de sista bebiskilona och strama till kroppen något.

Så nu ger jag mig in i detta äventyr och det ska bli spännande på många plan. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Nämen HEJ!! :D
Och VARMT välkommen in i tråden! :D
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Nejmen hej, susanD, vad kul att du är med! :thumbsup:

Sofiapia: jag hade också missat att du är gravid! :oops: Då är det klart att det är vettigt att lyssna på kroppen och känna på dagsformen ännu mer än vanligt. Jag har gillat att simma under båda mina graviditeter, och promenera har funkat ända in i det sista. Och under andra graviditeten upptäckte jag yoga - det har jag ju fortsatt med efteråt för det är så sjukt skönt att få hjälp att balansera upp sig lite... :lol: Jag hade en jättebra bok med lite anpassade yogarörelser som hette Yoga for pregnancy and beyond.

anna: Du är ju själv en peppare så du får tåla att vi grälar på dig om du inte är snäll mot dig själv! :lol:

Tjejvättern gick bra! Det var närmast optimalt väder (mest mulet och strax under 20 C) och rätt ont i baken och i höftböjarna och låren fick man ju, men det lade sig ändå snabbare än vad jag trodde. Jag cyklade mina 10 mil på min lilla 7-växlade cykel (det hade varit bra att ha några växlar till dock, jag låg mest på 7:an och trampade på så mycket jag orkade och folk med racercyklar bara gleeeeed förbi.... :lol:) på 4h 32 min (hade räknat med 5h så det gick ändå rätt fort) och hade mycket trevligt på vägen, stannade i alla depåer och drack blåbärssoppa och käkade bullar....8)

Östergötland är rätt platt så den enda större backen var Omberg och den var förbi nästan innan man hade hunnit lägga märke till den, och sedan var det nedförsbacke där den lilla blå cykeln skramlade sig upp i 40 km/h! :shock: Och sen stod det en polis och stoppade trafiken när vi svischade över en stor väg, det var också roligt. :D

Så cykeltävling var mycket skoj och helt klart något jag kan tänka mig att göra om. :D

I övrigt har jag inte tränat så värst mycket den här veckan, utan bara flyttat... fast jag var faktiskt ute och cyklade en halvtimme i torsdags för att prova cykeln efter att ha fått punkan lagad. Och den här veckan blir det nog också på sin höjd 2 pass.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Nämen Sofiapia!! Ska du ha bebbe??? Jag har också missat... :oops: Men eftersom ALLA i tråden verkar ha missat det så kan du inte ha berättat det här...? Eller? Jag är bara inne i kackelforumet nuförtiden, så jag hänger inte med på de andra forumen.
GRATTIS!!! :D Mår du bra??

Chokladkaninen: Vilken PRESTATION!!!! =D> =D> =D> =D>

kram anna
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Grattis chokladkanin =D> =D>

Och grattis Sofiapia :D jag visste inte heller.

Välkommen med SusanD :D

4 pass denna vecka:

må: styrka axlar, biceps, bröst och ben+plankor
ti: intervall 20/40+plankor, armhäv
ons: styrka triceps,rygg och rumpa
lö: backintervall+armhäv, dips, plankor

Nu har jag köpt 12kg och 16 kg kettlebell. Så nu har jag alla jag behöver :) Kommer ännu att nästa vecka att göra mammaexpress och intervaller. Har haft ett 5-veckors program med varannan vecka ME och intervaller och varannan styrketräning och intervaller. Efter nästa vecka blir det kettlebell, längtar... :D , och intervaller. Sen blir det så i 2 veckor tills semestern börjar.

Linda, har du gått utbildning för kettlebell? Jag har inte men funderar på att gå på hösten. Har hittat mycket övningar på youtube, många bra instuktörer har lagt ut videon där. Men det är så viktigt att man kan tekniken rätt. Svårare än jag trodde. Tänkte att jag gjorde rätt, men sen då jag tittat på vissa videon så märkte jag att t.ex clean gjorde jag fel. Så ni som funderar på att skaffa kettlebell, var noga med att lära er rätt teknik. Annars är det ett helt underbart redskap att träna hela kroppen, jag är helt såld på kb :D
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Bra jobbat Tilda! :D

5 pass blev det för mig! :D
Tis: poweryoga 45 min
Tors: motionscykel 40 min
Fre:Poweryoga 45 min
lör: joggade 5 km
sön:Motionscykel 50 min

kram anna
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Veckans träning:
tis: bröst, biceps på gym
lör: rygg, axlar och triceps
sön: ben på gym

Ja, gravid är jag :D . Är trött, och det botas ju bäst med träning. Kräks gör jag någon gång ibland och illamåendet har inte helt gått över ännu. Känner mig gravid helt enkelt :) Jag kör vidare på gymmet och kanske lägger till lite gravidyoga mot slutet. Det var skoj sist. Flåset är inte det bästa så något konditionspass skulle inte sitta fel. Fler än SusanD som är lata :)

Välkommen SusanD! Jag föjer din tråd med glädje, så när jag läste att du börjat träna var jag på väg att bjuda in dig här, men du hittade ju hit helt själv. Skoj! Hitta en rutin som du kan hålla och bli inte för ambitiös i början. Viktigare att man tar i ordentligt när man väl tränar. Fundera inte så mycket på motivationen just nu. Senare kommer man över en tröskel då man blir beroende och märker att man saknar träningen om man skulle missa den. Belöningen kommer när man känner sig piggare och friskare med träning än utan.

Grattis Chokladkaninen, kanonbra jobbat =D>

Jag har fått en instruktion i kettlebells. Många gym har en gratis första introduktion. Det är lite teknik för att få rörelserna rätt. Det är sant att det passar nog bättre till efter graviditeten. Blev sugen på att få ett gravidträningspass upplagt av Olga. Ett som jag kan göra när jag inte kommer iväg till gymmet. Hon hade inte så mycket fokus på gravidträning vad jag kunde hitta i sin blogg eller bland övningarna på nätet.
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Bra tränat tjejer :thumbsup:

Jag har inte gått ngn kb utbildning och vågar mig inte heller på avancerade övningar än. Swing känns basic och där tror jag att jag har rätt teknik, även rodd, benböj och axellyft känns ok. Jag skulle gärna gå en utbildning, och ska nog försöka göra så till hösten. Är också såld och vill mer.

Denna vecka
mån: löpning 1 mil
ons: intervall 20/40
lör: ME
sö: löpning 1 mil, och jag sprängde entimmesgränsen. Kmtid på 5:55, så det var precis :mrgreen: :lol:

På lördag är det bröllop och dop, får se om det hinns med någon träning kommande vecka. Jag kanske behöver ut och jogga bort lite stress och nervositet på torsdag eller så :wink: Vi ska ha ett litet bröllop, bara föräldrar, syskon och deras barn, men hjälp vad det ska fixas ändå. Inbjudningskorten har anna gjort. De är så fina, och alla har kommenterat dem, och hur fina de är. Kan bara hålla med.

Kram alla
:heart:
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
chokladkaninen

Nämen Linda, ska du gifta dig!? Grattis! :heart:
Och vad snabbt du springer.... :thumbsup:

Bra jobbat den här veckan Anna, Tilda och Sofiapia också! :D
Jag har bara fått till 2 pass, som jag förutsåg :roll: - kanske skulle jag lyckas lite bättre om jag ställde mina förväntningar lite högre...
Torsdag: simning 2 km (nog första gången nånsin jag har simmat så långt, det var jobbigt!), 1h15min.
Söndag: joggning 3 km, 20 min + yoga 20 min.

Det känns lite mesigt att springa bara 3 km (hann ju knappt bli varm!) men sån är min nya strategi för att benhinnorna ska hålla: jag har klarat 5-6 km i veckan för nåt tag sedan, så då håller jag samma veckodistans men delar upp den på två tillfällen. Och sedan ökar jag den, och när jag kommer till 2x6 i veckan kanske jag splittar den igen så att det blir 1x6 km och 2x3km för att sedan fortsätta öka. Hur låter det, ni som är springvana?

Nu har jag ju Vansbro i juli (snart! :shock:) och sedan är den sista klassikergrejen Lidingöloppet (1 mil men backigt) i september. Och det är faktiskt den jag oroar mig mest för. :oops:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack snälla allihopa för ert varma välkomnande. Det värmer kan jag säga och peppar vilket verkligen behövs.

Denna vecka har jag klarat av två pass;
Mån; box på FoS
Ons; yoga på FoS

Gudars skymning vilken träningsvärk jag hade i precis hela kroppen efter box-passet. Barnen hade jättekul och bad mig ideligen att plocka upp saker från golvet eller hjälpa dem med något dödsviktigt där jag absolut var tvungen att sätta mig på huk. Sen skrattade de när jag knappt kom upp. Busungar.

Skulle ha träffat min träningscoach i tisdags men hon lämnade återbud, vi har nu bokat en träff på tis istället och då ska jag få mitt träningsprogram. Spännande värre.

Yogan var jag väl inte så där jätteimpad av, lite för långsamt för mig men samtidigt väldigt nyttigt. Kroppen gillade det och speciellt alla, av träningsvärk, förvärkta muskler som fick tänja ut sig ordentligt. Trivsamt men inte mer kan jag väl sammanfatta det hela.

I morgon blir det box-pass igen och jag ser faktiskt fram emot det även om jag vet att det gör ont efteråt. Men det gäller verkligen att masa sig iväg så träningen blir en vana som är svår att klara sig utan. :roll: Undrar om det någonsin kommer inträffa.

Grattis till bebisen i magen Sofiapia. :heart:

Ska du gifta dig Linda! Vad häftigt, grattis säger jag och kramar om dig ordentligt.

Chokorabbit - coolt Tjejvättern, jag är djupt imponderad.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

För att ha ett mål med träningen har jag nu anmält mig till midnattsloppet i Göteborg den 27 augusti en mil långt.
Räcker som utmaning för mig som springer långsamt och inte har någon teknik.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Hur gick midsommarfirandet för er? Vi var på landet med mina systrar med familjer. Lugnt och skönt :)

Och grattis Linda :D Hoppas ni hade ett härligt bröllop och dop :)

4 pass träning:

må: mammaexpress+plankor
ti: intervall 20/40
ons: mammaexpress+plankor
fre: backintervall

nästa vecka och några veckor framåt blir det kettlebellträning.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Hur var bröllopet Linda? Regn i brudkronan?

Bra Inger, att ha ett mål! :D

Härligt jobbat Tilda! :D

5 pass för mig denna vecka:
tis joggade 5 km + situps
tors stavgång i slalombacken 3 varv upp och ner =50 min, sedan kom åskan.
fre poweryoga 45 min
lör motionscykel & situps 50 min
sön Pilatesmix 1 tim

kram anna
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej hopp vilken slö och härlig vecka jag har haft. :)

Mån: ett boxpass på FoS

Sen har jag gått promenader med hundarna men jag har haft sällskap med mig så det har blivit ett lusigt tempo och kan inte med bästa vilja räknas in under kategorin träning.

Dessutom fick min träningscoach ryggskott så inte heller denna vecka blev det något möte. Nu hoppas vi på kommande vecka så att jag kan få mitt träningsprogram och sätta fart.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
chokladkaninen

Bra jobbat, tilda och anna! :thumbsup:

SusanD, det gäller liksom att hålla motivationen uppe, annars brukar det hela rinna ut i sanden. :wink: Så försök göra någon träning på egen hand så att du inte gömmer dig bakom instruktörens tillgänglighet eller brist på den samma - det behöver ju inte vara så avancerat, men en liten powerwalk eller joggingtur följt av några situps eller för all del lite tungt trädgårdsarbete brukar man kunna klämma in. Fast jag har ju läst om hur dina dagar ser ut.... :D

Inger: :thumbsup: för midnattsloppet! :D För mig gör det hela skillnaden att ha lopp att se fram emot - det ger hela motivationen och får träningen att övertrumfa en del andra önskemål man har. Vilket ju i sin tur brukar leda till att man orkar med de andra sakerna också. 8)

Jag har tränat den här veckan:
Tisdag: simning, 1,5 km
Torsdag: jogging, 4 km
Fredag: cykling 12 km med barn på pakethållaren
Lördag: simning, typ 1 km på öppet vatten

Hade räknat med en joggingtur igår också, men det försvann i en trevlig social samvaro.... :D Får väl bli ikväll istället!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"