Alla dessa träsk

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Trummispappan

Alla dessa träsk

Inlägg av Trummispappan »

Hej alla vardagshjältar som engagerar sig att hjälpa små (och stora) i detta forum!

Vi har två töser, en kurad och en som är i standarläge men som vi har lite frågor om.
Den kurade sover som töser ska men den lilla som är född 25/2-11 sover både bra och dåligt.

Vi har följt standardmodellen från födsel när det gäller mat och tösen växer så mycket att vagnen blivit trång så att hon inte kan ligga med armarna uppåt. Hon är över standardkurvorna i längd och har kläder som är 2 storlekar för stora för hennes ålder. Första frågan blir:

Kan man lägga i vagnen för att sedan flytta över till spjälsängen?

Hon är jättglad, nyfiken och aktiv när hon är vaken och vill vara vaken hela tiden. Det är väldigt sällan det blir läggningar utan något knussel. Det har inneburit att vi har fastnat i vagnträsket. Det måste vagnas vid varje läggning och vid varje skarv. Det har eskalerat till att bli ganska ofta för att sömnen ska bli sammanhängande.
Natten har hittils varit en fröjd, hon tog bort det första nattmålet själv och har ätit en gång per natt ett bra tag nu. Hon brukar somna mellan 20:00 och 21:00 och sova till strax efter sex på morgonen då hela världen ler mot henne och hon mot hela världen :heart:

Då hon frågar har vi använt vagning och i vissa fall buffning för att klargöra att jo det ska sovas. När hon inte frågar utan bökar utan att komma till ro lyfter hon överkroppen och dreglar så att det blir väldigt vått. Sedan vrider hon huvudet fram och tillbaka i det och har ännu svårare att komma till ro, och då vagnar man för att det inte ska bli en stor pöl där man ska ha ansiktet när man sover. Hon har aldrig haft napp och har sugit lite på händer och fingrar när det har krisat men den senaste tiden har ett bitbehov infunnit sig istället och allt bits på.

För att komma ur vagningsträsket så testade vi husljud istället och märkte att dammsugaren var ett fantastiskt hjälpmedel :roll: :idea: men det har eskalerat till att sammanhängande sömn inebär dammsugare + vagning i skarvarna :^o. Nu till frågan:

Hur vänjer man av små vid alla dessa verktyg och maskiner som skapar ro och befäster lugnet i deras unga själar istället?

Trummispappan
Livia 080531 Kurad vid 8 månader, Isabelle 110225 Standardmodellerad från start
Clara Cecilia

Re: Alla dessa träsk

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Ja, jag skulle flytta över till spjälsäng så föräldrarna inte kan vagna :lol: !
Lite blött på kinden kan man gott somna med (Och sen kan de ömma smyga in och dra bort det extra vikta lakanet som ni har vid huvudgärden :D )

Sen frågar jag - vad äts det och när sovs det?
Skarvar och insomningsproblem i denna ålder beror ofta på

:arrow: hunger (oavsett klädstorlek, vi pratar Mättnad)
:arrow: övertrötthet

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
videunge

Inlägg av videunge »

Hej och välkomna! :D

Grattis till lillan! :heart:

:idea: Först en liten praktisk sak. Bra att du skriver när skruttan är född, men om du går in under kontrollpanelen och sen under profil så kan du skriva in det som signatur så följer hennes födelsedatum med automatiskt i varje inlägg du skriver vilket gör det mycket lättare för dem som hjälper. :D TAck!

Har du barnaboken förresten? Annars rekommenderas den skarpt! Det står jättemycket bra.

En sak jag funderar lite på är om ni har något schema och hur detta i så fall ser ut? det blir ju lättare för liten att förstå att det är dags att sova om tiderna ser likadana ut från dag till dag liksom. Det skulle göra det lättare att fundera med er om ni kunde skriva ner det om det finns något :D

Spontant verkar det som lite kort natt men ni kanske vill ha det så? och mycket sömn på dagen i stället. Ibland kan liten också vara övertrött om det är svårt att lägga. HUr länge är hon vaken i stöten? Jag hade ett mycket övertrött barn som verkade vägra sova tills jag insåg att han helt enkelt var för trött för att somna och det var därför det strulade :shock:

Vad står på menyn? Smaskig mat i mängder bodar ju gott för god sömn liksom utevistelse :wink:

Ang att det blir blött, har du testat knepet med flervikt lakan i huvudänden på sängen? bara att vika undan en sida om det blir blött.

skarvar och läggningar då. Vakta som sagt på övertrött. se till att lilla magen är proppmätt. Våga sen LITA på att ungen kan och villl sova. Det märks i attityden. 8) Behöver hon besked är det kort och konsist sådant.

Du kommer att få fler svar men det är alltid något att börja med :wink:

kram från mig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

Oj Hej
såg inte ditt inlägg Clara... ja ja ju fler kockar desto bättre forum :wink:
kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Absolut!
Och ditt innehöll så mycket mer :heart: :heart: :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Trummispappan

Hej Clara och Videunge!

Som vanligt i detta forum får man snabba svar och det känns alltid så himmla tryggt. Ena riktiga vargjägare är ni. Jag själv kunde inte svara eftersom dammsugaren helt sonika plockades bort från och med nu och vagning stod på kvälssschemat.
videunge skrev:Jag hade ett mycket övertrött barn som verkade vägra sova tills jag insåg att han helt enkelt var för trött för att somna och det var därför det strulade
Varför jag började vagna var för att vi var inne på 4:e vakna timmen och då hade hon getts möjlighet att somna själv i ungefär 45 minuter utan att komma till ro. Hon ÄR övertrött och det är för att vi har vant henne vid att det gungar när man ska somna.
videunge skrev:Behöver hon besked är det kort och konsist sådant.
Jag blir lite ställd här och jag gissar att det är precis som du säger med kort och koncist speciellt när man ska vänja av vid vagning men samtidigt står det att för lite mindre barn ska man vagna tills att de nääästan somnar. Dessa två går inte ihop just nu förutom om hon har varit vaken i över 4 timmar som ikväll. Då gjorde jag korta och koncisa besked, (jag gissar dock att de var för täta men jag ville inte att hon skrek upp sig med ännu mer vaken tid.)
videunge skrev:Har du barnaboken förresten?
Absolut! Man blir förundrad över hur rätt hon har och hur viktiga detaljerna är.
videunge skrev:En sak jag funderar lite på är om ni har något schema och hur detta i så fall ser ut?
Clara Cecilia skrev:Sen frågar jag - vad äts det och när sovs det?
Det som äts är bröstmjölk och det äts tills att det tar stopp. Vi funderade också på om det kan vara för lite mat så vi har provat ersättning utöver bröstmjölk men det har inte varit intressant över huvud taget, inte ens med trugande. Tiderna vi har satt är:

06:30 Mat
08:30 - 09:15 Sova (45 min)
09:15 Mat
10:30 - 12:00 Sova (1,5 h)
12:00 Mat
13:30 - 15:30 Sova (2 h)
15:30 Mat
17:30 - 18:15 Sova (45 min)
18:15 Mat
20:00 Sova natt till 06:30 (10,5 h)

Ska även sägas att i den vakna tiden mellan mat och sova fylls på med mer mat.
Sammanlagt 15,5 h sömn

Idag ca: 12,5 h sömn med dammsugning, vagning och allt vad man gör för att små ska sova.
Clara Cecilia skrev:Lite blött på kinden kan man gott somna med (Och sen kan de ömma smyga in och dra bort det extra vikta lakanet som ni har vid huvudgärden
.
videunge skrev:Ang att det blir blött, har du testat knepet med flervikt lakan i huvudänden på sängen? bara att vika undan en sida om det blir blött.
Dubbelvikt med ett extra örngott ovanpå. Blöta pussar får man. :)
Gissar på att ni tyckar att man överfokuserar en smula här :oops:

videunge skrev:Först en liten praktisk sak. Bra att du skriver när skruttan är född, men om du går in under kontrollpanelen och sen under profil så kan du skriva in det som signatur så följer hennes födelsedatum med automatiskt i varje inlägg du skriver vilket gör det mycket lättare för dem som hjälper. TAck!
Hon heter Isabelle och finns med i min signatur hoppas jag. Annars har det blivit trassel vid uppdateringen av signatur.

Jag är ganska säker på att pluttis är övertrött och det är därför man anstränger sig så mycket för att hon ska sova. Men om jag tolkar er, barnaboken och den egna intuitionen rätt inrättar sig sömnen snabbare och man:

:arrow: Backar en smula (en knäckebrödsring ungefär)
:arrow: Bereder sig på protester
:arrow: Inför ändringen och fösöker befästa den inom de tre dagarna + uppföljningsveckan det normalt tar för små att förstå ändringar
videunge skrev: ju fler kockar desto bättre forum
Tack för många kockar.

Trummispappan
Trummispappan

Ingen dammsugare idag.
Har vagnat tills hon är trött i kroppen och slutat låta och sedan gått ut. Försöker vara utanför minst lika länge som jag vagnat. Det blir en del trafik men hon somnar inte medan vagnen gungar i alla fall.

Jag har precis avslutat 3:e läggningen och hon har sovit de timmar som en liten ska sova. Varje läggning har tagit kortare tid och det har varit mindre trafik.

Kort och koncist tillsammans med nääästan sova är inte där än men inte långt ifrån heller.

Hon har inte lugnat sig själv än. Så fort hon sätter igång att gny och böka vet jag att jag kommer att få vagna. Det går inte i vågor heller utan bara uppåt i platåer. Det kanske ger sig när hon fattat galoppen, eller att galoppen uteblir snarare.

Några tips eller idéer, eller håller jag takten som jag ska?

Alla timmar ska med idag. Punkt slut

Trummispappan
Trummispappan

Det krävdes mer vagning under kvällen och när hon skulle sova för natten var det svårt att hitta tillfälle att smita ut. Hon jobbade upp sig så fort jag gick. Men så plötsligt var hon vaken och bökade men jobbade inte upp sig utan vred och vände på sig och gjorde så i ca: 10 min. Sedan blev det frågor igen. När vagningen inte tog som den gjort tidigare idag tänkte jag att det måste i mer mat i den lille.

In med förstärkning och reserver. Tanka fullt i den lilla magen och tillbaka i vagnen. Ingen vagning, ingen buffning, bök och gnöl i en kvart och voila. Nu sover hon. Hoppas natten går som den brukar.

Hmmmmm. Märker att jag får självförtroende genom att vara här på forumet. Attityden stärks genom att jag skriver här. Det här går bättre än förväntat.

Gonatt från Isabelle

Trummispappan
Trummispappan

Idag är det inte lika bra. Isabelle går från 0 - 100 på sekunden och att avvakta blir väldigt svårt. Eftersom hon varvar upp väldigt fort tar det längre tid att lugna ner och kort och koncist blir halvlångt och förlängt. Jag tycker det är svårt med avvägningen kort och koncist gentemot nästan sova.

:?: Vilket är viktigast då man ska rätta till sina misstag, kort och koncist eller nästan sova?

Trummispappan
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Trummispappan! :D

Grattis till den lilla nya! :heart: Vi är nog många här som kan skriva under på det där om att man får bättre Attityd bara genom att skriva på forumet. :wink:
Trummispappan skrev: Det som äts är bröstmjölk och det äts tills att det tar stopp. Vi funderade också på om det kan vara för lite mat så vi har provat ersättning utöver bröstmjölk men det har inte varit intressant över huvud taget, inte ens med trugande. Tiderna vi har satt är:

06:30 Mat
08:30 - 09:15 Sova (45 min)
09:15 Mat
10:30 - 12:00 Sova (1,5 h)
12:00 Mat
13:30 - 15:30 Sova (2 h)
15:30 Mat
17:30 - 18:15 Sova (45 min)
18:15 Mat
20:00 Sova natt till 06:30 (10,5 h)
Jag skulle vilja föreslå några ändringar som kan göra tillvaron lite lättare för er:
:arrow: mat: är man nästan 4 mån gammal och stor för sin ålder så blir man förmodligen inte riktigt mätt på bara BM längre. Och då är det inte ersättning som ska till (längre :wink:) utan mat. Så våga mosa en banan och se hur det tas emot! :D
:arrow: schemat: Om man har insomningstrassel skulle jag satsa på 3 daglurar och längre natt - det blir ju liksom en lur mindre att bråka om, och så blir schemat mindre upphackat. Jag skulle också se över mattiderna och försöka få 3,5-4h mellan måltiderna. Priset för det blir ju att ni bara hinner med 4 måltider och en nattslurk, som då kommer tätt inpå middagen. Jag tänker t ex mat kl 07.00, 10, 13.30, 17.00 och nattslurk kl 18.45. Passande sovpass i så fall vore natt 19-07, morgonlur 8.30-9.15 (ett för långt första vakenpass tenderar att grunda för övertrötthet resten av dagen, är min erfarenhet), lunchlur kl 11.30-13.30, emlur 15.30-16.15 eller kanske lite senare - er senaste kvällslur nu ligger lite nära inpå kvällsläggningen och försvårar den förmodligen. Om hon inte klarar ett så långt vakenpass på kvällen (fast det gör hon nog om bara de andra sovpassen faller på plats så att hon får ut sina timmar! :D) är det bättre att fälla in en 20-min "extralur" nånstans under kvällen.
:arrow: ramsan: börja införa den om ni inte redan har den. Hon är alldeles strax tillräckligt stor för att ha den som huvudverktyg, och har ni smugit in den i förväg så är det bara att lyfta över henne i spjälsängen istället och börja ramsa den dag ni känner er mogna för det. 8)

Och här är lite bonusläsning:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lla-barnet
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Trummispappan

Vilket är det bästa sättet att börja med ramsan på?
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

ja du...bra fråga. I Shn boken ger ju AW förslag. Men ni har ju kurat stora tjejen vilket betyder att ni redan har en ramsa. :D Använd samma! Annars blir man bara förvirrad vilket barn man ramsar. :roll:

våra ramsor är i alla fall :

på dagen : Sooov så gott, liten stund.
på natten: God natt, god natt och sooov så gott

kanske liten inspiration. :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Vi brukar kalla det att "smyga in ramsan bakvägen", vilket går utmärkt att göra från att bebisen är liten:
Man säger ramsan varje gång man lägger barnet alternativt när barnet är lugnt och tyst ifall läggningarna är röriga. Det gör inget om barnet har somnat, bara hon får den med sig in i sömnen, som en bekräftelse på att just så skönt ska man somna. 8) Som en bekräftelseramsa utan att först ge beskedet, ifall jag talar SHN-språk. (Fast nån typ av besked ger du ju liksom ändå, bara inte i rams-form ännu. :mrgreen:)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
videunge

Inlägg av videunge »

Oj kära nånn :oops:

Var nog inte riktigt vaken när jag svarade :roll: ... svarade ju på fel fråga.
tur att chokladkaninen var vaken :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Trummispappan

Tack för alla tips!

Vi ändrade schemat så som vi fick förslag på att göra och det innebar tröttare barn vid sov och hungrigare unge vid mat.
Jag smög in ramsan precis innan hon somnade vilket gjorde att jag kunde använda den som redskap igår. Först i rummet och imorse utanför med resultat. Hon somnade själv till ramsan och det är ju finemang.

Sammanfattningsvis kan man säga att vi gått från vagna tela tiden till att vagna kort och koncist ibland ramsa och hon sonade själv senast. Detta på 3 dagar utan att vara ledsna.

Heja Anna och ni som hjälper!!

Trummispappan
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"