Schema ändring?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nathalie Ragnarsson

Schema ändring?

Inlägg av Nathalie Ragnarsson »

Hej igen!
Vill börja med att berätta att lilla prinskorven sover hela nätterna, 11,5 timme :) Det är såå skönt, hade glömt hur det är att orka med att göra saker om dagarna!
Dagslurarna, som vi hade problem med förut, gav vi upp ett tag och han fick sova i vagnen, men det funkade inte i längden och vi tröttnade på att han inte sov ordentligt ändå.. Men nu har vi kurat honom på dagarna i sin säng och han somnar på ca. 5-10 min :)
tack för all hjälp och för alla bra tips! <3

Nu till min fundering: Sonen närmar sig 8 månader om ca. 1-1,5 vecka och jag undrar om vi ska ändra något i schemat? Ex. sömn & mat?

Schemat vi har nu ser ut såhär:
7.30 vakna
8.00 äta välling
10.00 sova
11.00 vakna och äta gröt
13.30 sova
14.30 vakna och äta mat + efterrätt
16.30 sova
17.30 vakna och äta välling eller gröt
19.45 äta gröt
20.00 sova natt

Han har börjat vägra välling ibland och då får han gröt istället, tänkte om vi kan böra ge honom lagad mat två gånger om dagen istället för en gång?

Tacksam för hjälp!!
/Nathalie
frk Carlsson

Re: Schema ändring?

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Nathalie,

en 8-månaders kan absolut äta 2 mål lagad mat/dag :thumbsup: . Kör på bara. Ge gröt och/eller välling till frukost, mellis samt "nattslurk". Om intresse finns så är det lämpligt att introducera plockmat oxå, det kan öka motivationen till att äta :wink: Jag har gjort så att vår son har fått käka sin burkmat först och sen sitta med oss andra när vi äter middag och då har han fått sitta och plocka med bitar, t ex korv, köttbullar, klyftpotatis etc. Nu på sommaren så brukar ju melonskivor av alla de slag vara enormt uppskattat!

Jag ska kika lite på schemat... :-k

7.30 vakna
8.00 äta välling
10.00 sova (förslag: 45 min)
11.00 vakna och äta gröt
13.30 sova (förslag 1.5 tim, läggs lite tidigare , kanske 12.30 el 13, senast,?)
14.30 vakna och äta mat + efterrätt
16.30 sova (kortas ned till 20 min)
17.30 vakna och äta välling eller gröt
19.45 äta gröt
20.00 sova natt

mina synpunkter:
- ni behöver absolut inte vänta med frukost till 8, utan den kan med fördel ges direkt man har klivit upp och vaknat till ...småttisar brukar oftast vara ganska så vrålhungriga efter en hel lång natt.

- han bör få ca 14.5 tim sömn/dygn vid 8 mån, så i ert fall behöver ni stryka lite sömn på dagtid.mitt förslag är att ni börjar nalla av em-luren...korta ner den till 20 minuter till att börja med. då får ni dessutom en ganska så lång vakenstund innan han ska gå och lägga sig kl 20.

-i övrigt tänker jag såhär: fm-luren kan göras om till en 45-minutare, och luren efter lunch till en 1.5-timmes. :!: den luren kanske behöver läggas lite tidigare dock eftersom han ska sova sen en sväng på em :wink: när jag säger så utgår jag bara från hur jag, och många andra, haft det och vad som står i boken :wink:

:arrow: vid 9 månader sover de flesta barn bara 2 lurar/dag, så då blir det dax att stryka em-luren helt och hållet. om ni upplever att det blir för länge för honom då att vara uppe till 20 så får ni väl ta er en funderare om ni ska byta läggningstid och låta honom gå och lägga sig tidigare helt enkelt.

- ge "lagad mat" till middagen ist för välling el gröt (men det har jag ju redan sagt :wink: ). ni skulle kunna lägga middagen lite tidigare än 17.30 oxå...men det där är en smaksak...

- ge lagad mat till lunch oxå...jag hade nog gett den kl 11 och sen gett ngn form av mellis (gröt, välling, macka) 14.30

Ok, bara mina synpunkter, ni gör ju såklart det som passar er bäst! :heart:

Mvh Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"