Hej Nu behöver vi sista hjälpen.
Vi har vår lilla dotter på 10 månader som har varit väldigt lätt. Det har inte varit några större problem med att få henna att somna. eller att sova hela natten. Allt har gått väldigt smidigt. Så pass smidigt att jag är osäker på om ramsan sitter "där den skall".
Idag - Efter natt sluken så behöver vi inte ramsa eller buffa. Hon är vaken när vi lägger henne ner, lägger henne tillrätta på mage. Hon bökar lite ca 1 minut sedan sover hon. Hon bara somnar och soven fram till kl 5. Men sen vaknar hon. (troligen vargatimme). Men nu vill hon inte somna om.
Om man är snabb in lägger till rätta på magen buffar och ramsa lite så tystnar hon dirket men så fort vi lämnar rummet så reser hon sig upp och skriker (vill inte bli lämnad) in i rummet igen och lägger till rätta igen ramsa och buffa. Men det "biter inte på henne. Skall vi låta henne skrika? (1-3 minuter) eller skall vi vara snabba in igen med ramsa och buffning?
Så frågna är vad gör vi med det sista för att få henne sova till 6:30.
(Hon lägger sig 19:00, på dagen sover hon lite för lite ca 1,5 timme)
MVh Hans
Sista hjälpen vid kl 5???
-
Hans Wihlborg
- Kontakt:
Re: Sista hjälpen vid kl 5???
Hej Hans Wihlborg och välkommen hit!
Ramsa när ni lagt den lilla människan tycker ni ska göra oavsett. Jämt.
En ramsa vid varje läggning. Natt som dag. Och känns det tjatigt kan man ta bara en vers. Så har hon ALLTID med sig den.
För att kunna hjälpa bättre önskar jag att du skriver ned ert schema. Att få för lite sömn gör att barnen sover sämre. Bättre att lägga lite tidigare med marginalkvarten om det krånglar med sovandet.
Glöm inte skrattet till varje läggning. Det kan också göra underverk.
Vargtimmen kan vara lite knölig att jobba bort. Men det går!
Läs här under "tidiga morgnar" och se om ni kan välja en strategi som ni kan hålla er till.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621
Värme!/Luvisen
Ramsa när ni lagt den lilla människan tycker ni ska göra oavsett. Jämt.
För att kunna hjälpa bättre önskar jag att du skriver ned ert schema. Att få för lite sömn gör att barnen sover sämre. Bättre att lägga lite tidigare med marginalkvarten om det krånglar med sovandet.
Glöm inte skrattet till varje läggning. Det kan också göra underverk.
Vargtimmen kan vara lite knölig att jobba bort. Men det går!
Läs här under "tidiga morgnar" och se om ni kan välja en strategi som ni kan hålla er till.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621
Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
-
Hans Wihlborg
- Kontakt:
Hej
Schemat är följande
Vakna 05:00 (Men vi försöker få det till att vara 06:00-06:30)
Välling 06:10
Frukost 08:45 - 09:00
förmiddagslur 09:30 ca 45 minuter (Hon vaknar själv, ibland sover hon längre)
Lunch 12:00
eftermiddagslur 14:00 ca 45 minuter (Hon vaknar själv, ibland sover hon längre)
Mellanmål 15:00
Middag 17:30-18:00
Bada 18:30
välling 19:00
Sover 19:10 Det är bara att lägga henne ner så somnar hon. Sedan sover hon oftast hela natten.
Detta är schemat vi försöker hålla (Som även vår dotter följer, utom morgon vaknandet). Problemet är att hon vaknar kl 05:00 och vill inte somna om.
Jag har läst SHN om och om igen, samt sett dvd. Men hittar inte hur vi skall göra med sista biten. Har full koll på alla övningar, buffning ramsa solfjäder mm.
Hon vaknar kl 05:00 ställer sig upp i sängen och skriker (hon skriker inte av rädlsa utan mer var är ni kom och plocka upp mig). Vad skall vi göra?????? Behöver ett handgripligt tipps
MVH
Hans
Schemat är följande
Vakna 05:00 (Men vi försöker få det till att vara 06:00-06:30)
Välling 06:10
Frukost 08:45 - 09:00
förmiddagslur 09:30 ca 45 minuter (Hon vaknar själv, ibland sover hon längre)
Lunch 12:00
eftermiddagslur 14:00 ca 45 minuter (Hon vaknar själv, ibland sover hon längre)
Mellanmål 15:00
Middag 17:30-18:00
Bada 18:30
välling 19:00
Sover 19:10 Det är bara att lägga henne ner så somnar hon. Sedan sover hon oftast hela natten.
Detta är schemat vi försöker hålla (Som även vår dotter följer, utom morgon vaknandet). Problemet är att hon vaknar kl 05:00 och vill inte somna om.
Jag har läst SHN om och om igen, samt sett dvd. Men hittar inte hur vi skall göra med sista biten. Har full koll på alla övningar, buffning ramsa solfjäder mm.
Hon vaknar kl 05:00 ställer sig upp i sängen och skriker (hon skriker inte av rädlsa utan mer var är ni kom och plocka upp mig). Vad skall vi göra?????? Behöver ett handgripligt tipps
MVH
Hans
Hej och välkommen säger även jag!
Som det är nu så sover hon ju endast knappt 12 timmar per dygn enligt det schemat du skrivit ovan.
Det är på tok för lite, hon behöver 14 timmar fram tills runt året, sedan 13.5.
Det finns olika strategier kring morgontimmarna. "Övningarna" som du beskriver Annas verktyg är inte till för att fixa till detta "problem" om inte KRIS föreligger. Och det gör det väl inte?
Har du läst tråden du fick av Luvisen?
Kan du skriva hur ni hanterar dessa tidiga uppvak?
Du säger att hon ropar att hon vill komma upp - kan hon redan prata såpass?
Skojar bara... det är en vanlig föreställning, många föräldrar förutsätter att alla barn vill ur sängen så fort de ställer sina frågor. Så är det INTE, hon behöver en utarbetad strategi för att få hjälp. Den strategin tänker ni ut i FÖRVÄG och sedan när den sitter benhårt i era hjärnor så INFÖR ni den utan att se tillbaka eller darra på manchetten.
Men svara gärna på mina frågor ovan så vet vi hur vi skall gå vidare.
:thumbsup:
Som det är nu så sover hon ju endast knappt 12 timmar per dygn enligt det schemat du skrivit ovan.
Det finns olika strategier kring morgontimmarna. "Övningarna" som du beskriver Annas verktyg är inte till för att fixa till detta "problem" om inte KRIS föreligger. Och det gör det väl inte?
Du säger att hon ropar att hon vill komma upp - kan hon redan prata såpass?
Men svara gärna på mina frågor ovan så vet vi hur vi skall gå vidare.
:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -