Funderingar i förväg

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Thezz_82
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 12 jun 2011, 14:38
Ort: Falkenberg

Funderingar i förväg

Inlägg av Thezz_82 »

Har läst igenom boken Sova Hela Natten nu och känner inte riktigt igen mig i beskrivningarna. Vi är inte helt förstörda, går runt i konstant trötthet eller har ett barn som äter dåligt och är gnälligt. Hon är snarare en riktig liten solstråle och äter som vad som känns som en helt normal fyramånaders bebis. (känner mig inte riktigt i "målgruppen") Hon sover snällt och fint nästan enligt klockan på dagarna, men det är nätterna vi skulle vilja få bukt med. Nu till mina funderingar:
* Måste man börja mornarna redan klockan sju verkligen? De flesta schemaförslag jag hittar börjar sju och vi går inte upp förrän nio-halv tio på dagarna. (morgonpigg är inte min melodi)
* Måste mattiderna hållas enligt punkt och pricka? Det krockar lite med "friamningen" som jag har anammat. Vi har dessutom precis i dagarna börjat presentera lilltjejen för gröt så några större mängder av annan mat än bröstmjölk äter hon inte än.
* Som våra dagar ser ut just nu så går vi upp ca 9-9.30, somnar gör hon vid 11 och sover till 12. Vaken till ca 14-tiden och sover till 15. Vaken till 17-18tiden och sover en timma och sen är hon vaken tills jag går och lägger mig på kvällen. (för närvarande ammar jag henne tills hon somnar, och så sover hon i våran säng). Äter gör hon när det passar henne, inte på fasta tider. Det smidigaste måste väl vara att arbeta fram ett schema som är ungefär som hennes redan ganska fastställda sov-schema?

Om min sambo nappar på förslaget (gav honom boken idag) så tänkte vi börja kura henne om en knapp månad när han går på sin semester. Då kommer hon vara 5 månader och säkert äta mer av annan föda än bröstmjölk.
Nåväl, det var några av mina funderingar (kommer säkert flera när det börjar dra ihop sig). :)
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Funderingar i förväg

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit! :heart:

Jag skall svara på dina frågor. Vill först bara säga att man inte behöver vara helt under isen för att kura enligt SHN. Vi kurade bort vår napp och vårt kvällsmål när vår dotter var 4.5 månader. Hon sov sina timmar före och efter kuren, bara inte hela nätter och med en sömnstörare i form av nappen då. :wink:
Måste man börja mornarna redan klockan sju verkligen? De flesta schemaförslag jag hittar börjar sju och vi går inte upp förrän nio-halv tio på dagarna. (morgonpigg är inte min melodi)
SHN är utarbetat av Anna W FÖR barnen, efter deras vanor och behov. Och vi är många som kan skriva under på att en 12-timmars natt fungerar bäst 19-07, barnen tenderar att sova morgontimmarna bättre om de läggs vid 19 på kvällen, eller tidigare också för den delen. Att du har dina behov är ju fint... En annan aspekt i SHN är att det är ett långsiktigt sätt att leva sina dagar och skall hålla flera år med enbart mindre justeringar. Normalt går man ju upp vid denna tid före jobb eller dagis på sikt.
Måste mattiderna hållas enligt punkt och pricka? Det krockar lite med "friamningen" som jag har anammat. Vi har dessutom precis i dagarna börjat presentera lilltjejen för gröt så några större mängder av annan mat än bröstmjölk äter hon inte än.
ÄVen när det gäller mat är de små vanedjur, inte minst lilla magen behöver sina tider för att kunna bearbeta maten, vila mellan målen och framförallt bli redo för kommande omgång som skall passera. Bra för matsmältning och näringsupptag med andra ord. Detta gäller extra myckt då fast mat skall in i systemet. Det bästa är att kura när mer fast mat är introducerat, det är få barn som håller sig mätta en 12 timmars natt på enbart BM.
Som våra dagar ser ut just nu så går vi upp ca 9-9.30, somnar gör hon vid 11 och sover till 12. Vaken till ca 14-tiden och sover till 15. Vaken till 17-18tiden och sover en timma och sen är hon vaken tills jag går och lägger mig på kvällen. (för närvarande ammar jag henne tills hon somnar, och så sover hon i våran säng). Äter gör hon när det passar henne, inte på fasta tider. Det smidigaste måste väl vara att arbeta fram ett schema som är ungefär som hennes redan ganska fastställda sov-schema?
Hur ni har det nu behöver inte alls styra hur ni har det sen... De som är "under isen" av sömnbrist skapar en tillvaro som de vill ska gälla oavsett tider innan. Det jag och vi brukar rekommendera är att man skapar en tillvaro som man sedan kan hålla - länge, med endast småjusteringar allteftersom de blir äldre och sover mindre.

Vi finns här att ventilera med under vägen. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Funderingar i förväg

Inlägg av Anna09 »

Ett tillägg:

Läste nu att AW svarat en annan mamma så här: (citerar henne)
Han får ju sina tolv timmar natt och dem kan man lägga hur som helst - fråm midnatt till 12 på dagen, om så skulle vara Skämt åsido ( ) - små barn gör som vi lär dem,
En liten rättelse till det jag själv skrev ovan... :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Thezz_82
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 12 jun 2011, 14:38
Ort: Falkenberg

Re: Funderingar i förväg

Inlägg av Thezz_82 »

Tack för ditt otroligt snabba svar :)
ÄVen när det gäller mat är de små vanedjur, inte minst lilla magen behöver sina tider för att kunna bearbeta maten, vila mellan målen och framförallt bli redo för kommande omgång som skall passera. Bra för matsmältning och näringsupptag med andra ord. Detta gäller extra myckt då fast mat skall in i systemet. Det bästa är att kura när mer fast mat är introducerat, det är få barn som håller sig mätta en 12 timmars natt på enbart BM.
Om vi inte hunnit så långt i mat-introducerandet utan bara har bytt ut ett mål mot riktig mat, vilket mål är bäst att ge riktig mat på så hon ska stå sig under natten?

Hur är det med (sövande) vagnspromenader? Ska man söva först och promenera sen?
Theres, mamma till en tös född 7/2-11
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Re: Funderingar i förväg

Inlägg av Emma80 »

Hej Theres!

Om du bara ska ge ett mål med "riktig" mat så hade jag valt middagen. Sen får du se om det verkligen räcker, kan ju också vara värt att vänta någon extra vecka med att kura så du slipper på hungervargar som stör kurandet.

Om du vill att hon ska kunna somna själv i vagnen så rekommenderar Anna att du låter henne somna och går iväg efter 10 minuter.

Lycka till!
:D Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"