Snart dags att kura 5,5 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MiaTherese
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 21:38

Snart dags att kura 5,5 månaders

Inlägg av MiaTherese »

Hej alla därute, jag är ny i detta forum. Nu har jag läst boken och ganska mycket på detta forum och är sugen på att börja kura vår lille son som är 5,5 månader. Jag är taggad men jag vet inte hur jag ska kunna övertyga min man som tycker det är tramsigt med ramsa. Hoppas kunna övertyga honom helt innan fredagkväll då jag/vi kör igång. Jag har gjort ett schema som jag smygstartat med i dag. Jag kör honom i vagnen tills han somnar/somnar om. På nätterna har jag hittils ammat honom för att få honom att somna om då inget annat har hjälpt. Jag har precis slutat amma på dagen då han inte blev mätt. Har lite funderingar innan jag kör igång. Är schemat ok? Har försökt anpassa så att det funkar med hämtning och lämning på dagis kl 9-14.

7.00 morgon
7.30 gröt. Går det lika bra att ge välling? Är det för lång tid att vänta på frukost. De kanske är utsvultna när de vaknar?
9.15 sova i vagn ute 45 min.
11.00 lunch (mat)
12.00 sova i vagn ute 1,5 h.
14.20 gröt
16.00 sova i 45 min. inne i vagn. Kan man ändra sedan så att de får sova i spjälsäng.
17.00 Mat. Vet inte vad som passar riktigt då jag måste börja laga mat till vår 3,5 åring, men tror att detta blir bäst.
18.30 Välling. Kan man ge välling i samma rum som han ska sova?
19.00 sova

Min natt-ramsa som jag funderar på är:
God natt, god natt sov så gott!

Min dagramsa:
Dags att vila, sov så gott!

Är dagramsan för lik nattramsan? Måste man ha en dagramsa eller kan man vara utan ramsa?

Jag har koll på hur man gör med nätterna men är lite osäker på dagarna. Jag tänkte använda vagn ute på de första två lurarna. Kan man ändra i höst att han får sova inne på lur nr. 2 när allt sitter som det ska?

Skrattet till godnattet gäller väl enbart inför natten, ej på dagen?

Kommer säkert mer funderingar i morgon. Det här med buffning och vagning blir inga problem. Jag är mest orolig över hur jag ska ta igen sömnen som jag missar. Vilken natt kan man sova i sin egen säng igen?

Tänkte skicka iväg man och dotter till farmor och farfar de första två nätterna så att jag kan kura i lugn och ro.

Mycket tacksam om någon vill svara på detta! :D
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Snart dags att kura 5,5 månaders

Inlägg av Luvisen »

Hej Mia Therese och välkommen! :P

Vad trevligt att ni tänker ge er goding den rikliga och djuuupa sömnen! :thumbsup:

Jag har kikat på ditt schema. SMåttingar ska ha sin välling/gröt/bröstmjök bums då de vaknar så jag skulle lägga in en 2:a frukost vid 8-tiden för att kunna ge lunch vid 11.

När allt sitter fint kan man välja att ge lurar i vagn eller spjälsäng och när de är större och bara har 2 lurar så ger man dem i sängen då de oftast kräver det men det kan hända att de kan ta kortare lurar (max 45) i vagn även när de är över året.

Ang middag så undrar jag om ni inte alla kan käka tillsammans kl 17.30. :mrgreen: Tänk på saken.
Kan man ge välling i samma rum som han ska sova?
Nej. Ta soffan vetja! :D

Ramsorna ser finfina ut. :thumbsup:
Måste man ha en dagramsa eller kan man vara utan ramsa?
Ja, man måste ha en dagramsa.
Skrattet till godnattet gäller väl enbart inför natten, ej på dagen?
Jo, på dagen också. Inför varje läggning ordineras skratt.
Vilken natt kan man sova i sin egen säng igen?
3:e.
Jag är taggad men jag vet inte hur jag ska kunna övertyga min man som tycker det är tramsigt med ramsa.
Det är han som är tramsig! :evil: :lol:

Lycka till! Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MiaTherese
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 21:38

Re: Snart dags att kura 5,5 månaders

Inlägg av MiaTherese »

Tack för svar :lol: . Min man är nu med på noterna när jag har förklarat närmare vad det hela innebär. Han hade t.o.m tänkt ta ledigt på måndag. Tyvärr måste han på en oplanerad resa med jobbet i nästa vecka så jag orkar inte kura helt själv. Funderar därför på att vänta till sista veckan på semestern. Tror att vi kommer att ha svårt att hålla schemat under vår ledighet, fast det är väl bara en inställningsfråga antar jag.

Nåväl, sedan vår lilleman har fått bättre med mat och gröt sover han redan bättre. För tredje kvällen i rad har han dessutom somnat på egen hand och det har aldrig hänt tidigare i hans snart 6 månaders liv. Vaknar dock oftast inom 1 h., men då har han fått vatten och han har somnat om själv efter lite bråkande. Det är väldigt varmt i hans rum men vill inte öppna fönstret för då blir det ljust. Någon som har tips kring detta?

Boken har dessutom hjälpt mig att försöka lyssna lite mer på hans skrik/prat och inte trycka in nappen på en gång. Lusigt att vi inte kan lyssna på de små liven utan direkt trycka in en propp i munnen på dem.

Känner mig lite mesig att vi inte kunde dra igång kurandet men det beror väl även på att jag hoppas att han ska börja sova bättre nu när han lärt sig somna själv på kvällen. Dessutom ska man ju ha rätt attityd.
MiaTherese
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 21:38

Re: Snart dags att kura 5,5 månaders

Inlägg av MiaTherese »

Ju mer jag läser ju fler frågor får jag, men det är väl normalt antar jag. Tänkte fråga på nu så att jag känner mig helt säker när vi sedan kör igång. Så här kommer några funderingar:

:?: När kan jag börja använda mig av kvartarna för att förlänga dagsluren ifall han somnar sent? Ska jag använda kvarten på luren som är 1,5 h. eller väljer man som det passar? Visst var det 45 min. lurarna som man måste hålla exakt på tiden, läste något om detta i en tråd?

:?: När jag ger välling brukar jag säga "nu är det natt och nu ska du sova". Detta säger jag ibland även när han har svårt att somna om. Hade inte tänkt använda denna "ramsa", men det kanske är bra eftersom han redan är bekant med detta?

:?: Hur pass bra kan de stänga av öronen på dagen? Vi ska renovera efter sommaren och jag är orolig att han inte kan sova för att det är byggjobbare här.

:?: Kan jag ge vatten på natten om han har svårt att somna om, typ som en solfjäder. Detta har funkat några nätter, men då har det å andra sidan varit väldigt varmt i några dagar.

Tack igen för svar senast!
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Re: Snart dags att kura 5,5 månaders

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen från mig med :O)

Jag hade försökt göra det så svalt som möjligt innan läggdags, kanske med korsdrag och bara vädra ut lite innan det är lägg dags. Sen ställt in en fläkt i rummet och på med så lite kläder som möjligt såklart Ge lite extra vatten dagtid när det är varmt. Att ge vatten på natten är lite vanskligt har jag märkt, blir väldigt lätt en dålig vana snarare än ett verkligt behov. Men känn av, du vet hur det har varit under dagen med dricka och kan avgöra vad som behövs.

Kvartarna kan du använda direkt, självklart ska du följa schemat till punkt och pricka i början, men med kvartarna avses att få till luren så att barnet väcks i en tid när sömnen är mer ytlig. Så om han ska sova 45 min och det tar 13min att somna så klockar du bara 45 min från det att han somnade. Om det däremot tar längre tid än 15 min att somna så får du korta av luren till närmsta naturliga sömnintervall så du inte rubbar schemat för mycket. Ex, ska sova 45 min, tar 20 min att somna. Klocka då en 20-minuters lur. Hoppas du är med på vad jag menar :O)

Jag hade tagit en ny ramsa och kört alla förändringar på en gång.

Mina sover sig igenom både bilmaskin och borrande, så det kommer säkert gå bra!

:D Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"