mamma med trotsproblem

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
videunge

mamma med trotsproblem

Inlägg av videunge »

Hej alla goa människor!

Vi är mitt i den "underbara" trotsen och den tär hårt på tjejen emellanåt och på oss föräldrar också. I mitt huvud finns mängder med frågor som snurrar. försöker läsa runt lite både här och i BB men jag behöver lite tankehjälp... :lol: hoppa gärna i VART som helst och säg vad som kan bli bättre. det skulle jag verkligen uppskatta.

Dom värsta utbrotten kommer när hon är trött och det är ju inte så konstigt känns det som. Bara det att det lätt blir ond cirkel för att utbrotten hindrar henne från att få sova...

Vi kan ta i går som exempel. Vi busade och skrattade till godnatt som vanligt, men när maken la henne i sängen, så sa hon "nej! vill inte sova!" han gick med ramsan bara. sen var cirkusen i full gång. studsade upp ur sängen. när hon kom ut till dörren möttes hon av " det är natt, gå och lägg dig. lugnt från pappa. om hon sen vägrar (vilket hon gjorde) så brukar vi lugnt säga "då stänger vi dörren så länge" det har förut fungerat bra. hon har varit arg en stund, öppnat själv, samma ord att det är natt och hon har krupit i säng och vi har ramsat. Ofta har vi uppreppat ett antal gånger men det har lugnat sig. men det blir nu värre och värre...

hon kan ta sak efter sak ur rummet och slänga ut. säger man att hon nte får ha den så kan hon säga "bra" och fortsätta med nästa sak... :shock: efter en stund kan hon dock vilja ha dem tillbaka, bara för att när hon fått den kasta ut den igen.. hur göra?

det där med att kissa är svårt tycker jag. hon har blöja på natten och hon kissar alltid precis innan hon lägger sig. Vi har varit konsekventa på att en gång räcker. vaknar hon sen får hon givetvis kissa igen, en gång. sen hänvisar vi till att hon har kissat. det har hon köp till slut. förut. nu kan hon skrika att hon tänker kissa i blöjan i stället. när vi har bara bett henne gå och lägga sig. sen vill hon byta blöja. kastar ut den kissiga. känns som en underhållningsgrej. hur skall vi göra? i går slet hon av sig blöjan och kissade på golvet i stället. fick torka upp själv. rev sönder blöjan för att hon ville ha en annan. hur skll jag göra här? hon behöver ju blöjan om det inte skall vara blött i sängen?

Det som gjorde mig mest ledsen var när hon började skrika att hon ville ha ont. efter att jag sagt att vi måste akta hennes fingrar när vi skulle stänga dörren. "du skall klämma mina fingrar vrålade ungen. nej sa jag vi skall inte klämma min älsklings fingrar. non försökte klämma dom själv i dörren. några gånger fick jag tag på dörren och hindrade henne. då skrek hon rakt ut att jag skulle släppa dörren så hon kunde få ont. flera gånger klämde hon sig innan jag han. då grät hon lite men gick mot sängen bara för att nästa sekund göra samma sak igen. när jag fick tak i dörren började hon i stället slå sin arm mot väggen eller dörren.. hjälp vad skall jag göra? Sa så gör vi inte! tog om hennes arm och klappade. Man är snäll, så här.

i går natt höll vi på i 2h efter att hon vaknat och skulle kissa. jag blev frustrerad för att jag till slut inte visste vad jag skulle göra. hon slet av sig kläder. ville ha andra, ville dricka...några gånger röt jag i när hon började slåss och kasta saker. att nu räcker det! så gör vi inte.
till slut lät hon annorlunda, mer ledsen och ville kissa. tog fram pottan, hon satte sig och jag bara höll om henne och hon satt och snyftade i famnen en stund. när hon var färdig tände vi snabbt för att hitta nattlinnet och byxorna. hon tog på sig själv och kröp efter uppmaning i säng. kom ett par gånger till men lugnare och mer som några sista frågor. sen somnade hon. puh.

Vissa dagar är det väldigt mycket KAAAn inte! Du ska! läste lite och inser att jag nog gjort aldeldes fel :oops: har ignorerat henne efter att jag sagt att hon visst kan. om jag förstår det rätt är det bättre att säga Oj då och sedan bara titta vad som händer eller? titta och vänta? inte ignorera alltså. har jag fattat rätt?

oj vad långt det blev :oops: men jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig.

Idag har jag en liten solstråle, men det brukar väl vara så att efter kaoset kommer ett litet lugn... :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Susanne*

Re: mamma med trotsproblem

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Beklagar att du fåt vänta på svar. Är nog skolavslutningstider för alla. :D Samma här men lite tankar i all hast.

Förstår att det är lite rörigt för tillfället. Trotsen kan ha den effekten innan man hittar ett förhållningssätt. Ja efter också förstås.

Lite allmänt så vill jag rekommendera dig att läsa under Favoriter, både under trots/förhållningssätt och barn som slår sig. Där har vi samlat alla go'bitar på ett ställe. :D

Trötthet gör ju allt värre så det gäller ofta att förebygga och lägga i tid - inte när för trött.

Gällande läggningen så är det vara att vara konsekvent, saklig, lugn och svara på samma sätt på hennes frågor. Lättare sagt än gjort. :wink: Är lite osäker på hur du menar om stänga dörren? Förvisning ska vara just förvisning och saklig i den att man kan inte vara som folk om man inte kan bete sig som folk. Det ska inte vara ett straff. Se andra delen i Barnaboken - fostran...etc.

Slänga ut saker blir ju lätt en maktkamp. Jag hade låtit det slängas ut med ett ojdå och gått vidare i livet. sedan får man städa efter sig. Sakligt.

Potta bredvid sängen. Om blöja slängs av låt henne somna utan och ta på sedan.

Dörren och ont. Raringen är upp och ner och gissningsvis ni med. Bryt. Lyft ut. Flytta situationen. Säg att ingen slår någon. Etc.

Läs och fundera och kom gärna tillbaka med tankar.

Kram
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"