Träning 2011!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
chokladkaninen

Re: Träning 2011!

Inlägg av chokladkaninen »

Tack för uppmuntran Sofiapia! :D Och jag håller med om ditt budskap till inger också - det är ju snarast en fjäder i hatten för dig att ha ett barn som är så snabbt att han springer ifrån dig....:lol: Jag ser ibland folk som är ute och joggar och har en 4-5-åring som trampar med på en liten cykel med eller utan stödhjul, och då tänker jag att det där är effektivt och trevligt använd tid. Så där ska jag ta med min dotter också när hon börjar cykla - tränar är nåt man gör tillsammans, och det är skoj, typ. :wink:

Den här veckan, 3 pass:
Måndag: löpning 6 km, 37 min. Det var på mjukt underlag och jag har inte känt av benhinnorna efter det. Så det klarade de uppenbarligen. :thumbsup:
Onsdag: simning, 1,5 km. Tog en hel timme och var riktigt tungt den här gången, blä!
Söndag: cykling, 50 km, 2h 30 min. Det är rätt långsamt cyklat (=20 km/h vilket tydligen är nåt slags grundtempo när man beräknar cykelavstånd och sånt) men det positiva är att jag höll samma tempo som vanligt trots att det var en längre runda.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Bra kämpat tjejer :thumbsup:

Denna vecka har det blivit fyra pass
Mån: styrka ök
Ons: Intervall cross
Lör: ME
Sön: Springa 9 km

Har sänkt min km/tid med 40 sek sedan min första springtur för säsongen. Ligger just nu på strax över 6 min/km. Förstår inte hur jag har legat på 5 min/km för några år sedan (ja ok före barnen, kanske för sju-åtta år sedan) Då sprang jag milen under timmen utan större ansträngning :shock: :D . Vi får se i sommar, känner mig nämligen i riktigt bra form nu, mycket tack vare variationen i träningen. Styrketräning I love.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Vad duktiga ni är :D

6 pass:

må: ME pass+plankor
ti: kettlebellpass+plankor
ons: cirkelträning med bl.a utfall, armhäv, plankor
to: intervall+plankor
lö: backintervall+plankor, armhäv
sö: kettlebellpass+plankor,armhäv

vad skönt att träna igen :) Och härligt att träna korta intensiva pass. Samtliga pass denna vecka har varit 20-30 min långa. Har inte mera haft ont i foten så jag vågade mig ut och springa några korta intervaller. På veckoslutet var vi på sommarstugan och där var det myckte utejobb. Ett träd hade fallit så det var massor av grenar som skulle städas bort. Och mycket vass att städa bort från stranden. Det är bra träning det också, var helt slut efteråt :wink:

Älskar också styrketräning, Linda :) Köpte just en 20 kg :shock: kettlebell åt mig. Har en på 8 kg och har tänkt att jag ska skaffa mig en 12kg och en 16 kg. Nu hade de 20 kg på erbjudande i en butik så jag köpte den nu. Den är tung att swinga med, inga 100 på raken ännu för mig :wink: Ska nog ännu skaffa de andra kulorna också. Är helt förtjust i kettlebell just nu :D
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Veckans pass blev 4:

må: styrka axlar, biceps, bröst+ben
ti: intervall+plankor, armhäv
ons: styrka triceps, rygg, rumpa+plankor
to: backintervall+plankor

Körde 20/40 intervall som du brukar Linda. Härligt jobbigt :) Har du gjort det på crossen eller ute? Jag sprang ute, har ingen cross eller löpband. Backintervallen gjorde jag så att jag sprang upp och gick ner en backe på ca 100m 20 gånger Båda intervallena gick på 20 min.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Usch...en dålig träningsvecka, men tyvärr inget jag kunde styra över då magsjukan från h-vetet kom på besök...

Det började bra i alla fall:
mån:joggade 5 km
tors:ett riktigt SUPERpass! Lastade och körde (96 kg åt gången) 3 pallar pellets på skottkärra in i huset och lastade av. I 2 hela TIMMAR.

Men sedan på natten till fredag började jag spy och höll på hela fredagen. Sov/spydde/sov/spydde
Matt som attan under lördagen, började kvickna till så pass på kvällen att jag faktiskt satte mig på motionscykeln i 40 min.
Men i morse kom det från andra änden och är helt urlakad... :cry:
Hade tänkt mig ett pass idag, men det bara GÅR inte, är helt yr... :cry:

Så - 3 pass.
Imorgon börjar ny vecka - nya tag!

Men TILDA!!! :shock: 20-kilos?? Får vi snart se dig i Miss Fitness eller vad de kvinnliga bodybuildarna nu heter eller? :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:lol: Haha, jag måste nästan prova detta med kettlebells som ni PR:ar! :D
Anna, vad är det för fasoner att sätta sig på motionscykeln när man har kräkts hela natten?! :shock: Vet hut, [-X och se till att bli ordentligt frisk innan du tränar igen - att orka med vardagen är en sak, men att utmana sig extra för att bygga ny kapacitet (vilket ju faktiskt är vad man gör när man tränar :wink:) är en helt annan.

Jag har flängt runt en massa den här veckan men bara två pass som kan räknas som riktig träning:
Tisdag: Blodomloppet med kollegorna, 5 km löpning på 32min 48s (brukar ju inte vara så exakt i min tidtagning men har man chip så.... :D). Mitt allra första motionslopp, och skoj hade jag! :thumbsup:
Torsdag: Simning - jag hade laddat för att simma 2 km men hade nåt retsamt i halsen som kittlades när jag djupandades så att jag fick massor av hosta; jättestörigt, jag fick stanna och hosta efter varje längd.... ](*,) Så det blev bara en långsam och mesig km.
....Och sedan fick jag punka på cykeln, så de cykelpass jag tänkt mig lördag och måndag brann inne. :^o Istället packar jag flyttkartonger i massor.

:cry: Cykeln försökte jag med ringa framgång laga, så nu blir det reparatör. Men pga alla helgdagar och vår flytt på tisdag blir det tidigast på onsdag - och sedan är tjejvätternrundan på lördag! :shock: Så det är nog bara att acceptera att jag har träningscyklat färdigt nu. :roll: Men jag försöker komma ut på nån träning av nån sort nästa vecka mellan flytten och loppet i alla fall, kanske en simtur eller löprunda på onsdag eller torsdag. För nu känns det i ärlighetens namn som att jag har tränat lite för lite inför Tjejvättern. :mrgreen:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej

Tilda: 20 kg :shock: :D wow. Jag har en 12 kg, den funkar bra i swing och benböj, men skulle nog kunna gå upp till 16 i swing. 20 kg ligger liite längre bort...
Jag kör mina 20/40 på cross. Värmer upp i 2 min, sedan 18 min intervaller och sedan nedvarvning i 2 min. Får nästan blodsmak, men det är veckans roligaste träning (förutom styrkan då :lol: )

anna: hur tänker du [-X Vila nu, gärna några dagar extra efter magsjuka.

Chokladkaninen: Klart du ska testa kettlebell. Jag är helsåld. Funktionell styrketräning, hela kroppen involveras, du kan kombinera kondition med styrka eftersom pulsen går upp rejält i vissa övningar (swingen t ex) När är tjejvättern? Hejar på dig.

Fick till 3 pass i veckan. Lite för lite, men ok ändå
tis: intervall 20/40
tor: styrka nk
sön: sprang milen. Klarade mig nästan under timmen, 61 min. Kändes tungt första halvan, men fick ny energi runt 6 km och ökade på tempot.

Kram
:heart:
Linda
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Veckans träning :(
0 pass, har varit bortrest och inte fått in ett enda pass. Tur att det är ny vecka nu då.

Jag sällar mig till skaran som skäller på dig anna! Inte ok!
Chokladkaninen, lycka till med Tjejvättern! Hoppa över träningspasset i veckan och ladda benen istället. Lita på att du har tränat tillräckligt och resten gör du på attityd och vilja!
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:shock: Men förlåt då... :oops: :shock: 8-[
Jag har vilat sön-mån, är definitivt piggare nu.

kram anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Vilade någon extra dag i början av veckan och kom igång på onsdagen sedan. 4 pass:

Ons: joggade 5 km
tors:Poweryoga 45 min
lör:motionscykel 40 min
sön:joggade 5 km

kram anna
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

va bra att du är frisk,anna :)

förra veckan 5 pass

må: mammaexpress pass+plankor
ti: intervall 20/40+plankor
ons: mammaexpress pass+plankor
sö: 2 pass, jogging 45 min på eftermiddagen, kettlebell pass på kvällen

Hur gör ni på semestern? Tränar ni eller tar ni paus? Vi har 4 v semester om en månad. Kommer inte alls att träna lika mycket då. Vi ska vara i Spanien en vecka och efter det på sommarstuga. Tänkte inte släpa med mig kettlebells eller hantlar :wink: men ett sånt där gummiband man kan träna styrka med tar jag med mig,tar ju inte stor plats. Sen blir det säkert lita jogging och styrka med kroppsvikt, armhävningar, dips osv. 4 veckor är ändå lång tid så kan inte vara så länge helt utan att träna :)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tilda, flitig som alltid! :D

Jag kommer träna, men känner även att jag inte kan "kräva" av familjen att få ta den tiden på samma vis. Har ju kört 5 pass/vecka ett tag, men strävar efter 3-4 på semestern. Vi åker en vecka till Rhodos, där finns luftkonditionerat gym som ska utnyttjas :wink: . På Sverigetripparna åker joggingskorna med! Gummiband är ju en bra idé! Det åker nog med också!
Tänkte trigga sambon som gått upp i vikt en hel del, så kanske kan vi ta något pass ihop!
kram anna
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej :D

Skönt att du är frisk anna. Bra vecka :thumbsup:

Tilda: bra vecka som vanligt du också.

Jag fick till 3 pass
tis: Intervall 20/40
ons: styrka ök
lör: ME

Ingen löpning i söndags, var för varmt (över 30 grader) och jag var för trött efter en lång uppesittarkväll på lördagen med goda vänner.

Jag kommer främst att gå pw och löpträna på semestern. Vi är på resande fot hela juli, bl a två veckor hos mina föräldrar i skåne. Där finns det även cross, boll och hantlar om jag vill variera mig. Jag är beroende av att röra på mig, så några pass/vecka kommer det att bli. Kommer också att ta med mig gummiband, perfekt för lite snabbstyrka.

Kram
Linda
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Veckans träning:
tis: ben på gym
sön: rygg, axlar och triceps

Två pass är en bit ifrån godkänt, men jag körde riktigt hårt så jag känner mig hyfsat nöjd ändå.

Jag brukar vara rätt så duktig på att hålla igång träningen eller tom öka lite på sommaren. I år blir det nog lite sämre eftersom jag inte kan jogga, som annars funkar var man än är. Jag trivs inte med att jogga redan tidigt i graviditeten, så nu efter v 18 blir det nog ingen jogging. Jag får hålla mig till crosstrainer, men det bygger på att jag kommer iväg till gymmet eftersom jag inte har någon själv. Funkar dessutom lika dåligt som kettlebells att ta med på resa :) Tänkte kanske investera i kettlebells, även jag inspirerad av er andra. Om jag känner att träningen hemma verkligen ger något så kanske det kan öka antalet pass, då det är svårt att hinna till gymmet. Ska spana in mammaexpress och vad de kostar på nätet.

Hur gick det med Tjejvättern, Chokladkaninen? Skönt att du är frisk anna, och riktigt bra tränat ni andra!
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Är du gravid Sofiapia :shock: :D Dt har jag helt missat. Grattis :heart:

Smyger bara in igen för att gratulera och att informera att MammaExpress är helt kostnadsfritt på Olgas hemsida
http://www.mammafitness.se/se

Passar bäst efter förlossning dock, det är korta med intensiva pass, där du får både styrka och kondition i ett.

Kram och grattis igen
:heart:
Linda
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"