Lite funderingar kring social delaktighet

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Lite funderingar kring social delaktighet

Inlägg av Tessan »

Hej hej
Vad gör ni med era 6-7 månaders för social delaktighet? Jag har fått släpp. Tycker liksom inte att det räcker med att hon sitter i Bumbon och håller i diverse hushållsredskap när jag lagar mat eller sitter mitt i tvätthögen när jag viker tvätt. Det är inte alltid den högen finns heller juh. :-k

Jag har så svårt att komma på bra saker med henne!
Hon brukar sitta framför datorn med musen i handen också men som sagt, lite andra tips vore väldigt trevligt :thumbsup:

Tjoho så länge,
/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Tessan!

Här kommer lite saker som Herr Hugo sköter:

När jag bakar/lagar gröt så...

:arrow: håller Herr Hugo i decilitermåttet med båda händerna, så att jag kan hälla vad som nu skall hällas (han sitter i sin ikea-stol). Eventuellt kan man själv lite diksret hålla med, med en tredje hand...

:arrow: han har en egen träslev, med vilken han får blanda med. Jag håller kastrullen i hans höjd, och så blandar vi (rör om), handen om handen. (Detta alltså i det skedet då kastrullen inte står på spisen än.)

:arrow: Han ställer in timern på tre minuter och startar klockan, samt stänger av den... (handen om handen)

I tvättstugan:

När jag har sorterat färdigt tvätten i två högar "bär" han tillbaka sin hög sittandes i babysittern. Fast det får jag nu ge upp, han väger redan 10 kg... Får hitta på något annat där...

läser: vända blad

hoppas du fick lite ideér!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej :D

vi brukar bädda sängen varje morgon. Då flyttar hon runt och "hjälper till" att lägga täcket rätt osv.
brukar ta ca 15 min

vattna blommor är roligt
läsa tidning på morgonen
vi sitter också en del vid datorn :D
Jag brukar också ligga på golvet och läsa en bok. Då får hon göra lite som hon vill. Antingen läsa med mig eller pilla på något vid sidan om.
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Tack tack :P

Baka och vattna blommor. Mycket smart :thumbsup: \:D/
Ställa in mikron, inte ens tänkt på...

Ha ha, så bra. Nu är jag glad igen \:D/ :mrgreen:

Nu är det Anja på tv...
/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Jessinell

vi

Inlägg av Jessinell »

Hej!

Jag tycker också det är lite svårt att hitta på men här är lite tips från oss.

Vi borstar tänderna ihop. Det vill säga, Joar suger på sin borste medans jag borstar mina. I mellan åt för jag Joars hand mot vattensstrålen så att han kan få mer vatten på borsten. Gott! :D

När jag sitter vid datorn får Joar sitt eget tangentbord = miniräknaren

När jag diskar får Joar sitta brevid i sin stol eller i diskhon och "skölja" disken och sedan bär jag honom och den sköljda disken till diskstället.

Ibland hjälper han mig att knyta mina skor, dra upp min dragkedja på koftan eller att stänga väskan.

Ofta är han min danspartner eftersom det är NÖDVÄNDIGT för mig att dansa runt i lägneheten....
// J
Riddar Blå född maj 2005 (sovkurad vid 4,5 mån)
Vilda Pärlan född oktober 2006
malinls

Inlägg av malinls »

Hejsan!
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter...
Vi hade jättesvårt att få med vår lille bus-gosse med den sociala delaktigheten under hela hans första år (är nu 15 mån)! Kände oss misslyckade och undrade vad vi gjorde för fel. Han ville bara bli buren (var VÄLDIGT mycket sjuk första året). Men så en dag - helt av sig själv, tyckte vi, började sonen vilja diska, stoppa in kläder i tvättmaskinen, plocka in ren disk från diskmaskinen, slänga sina bajspåsar i slasken... WOW! Som om han under sitt första år bara inspekterat oss! Nu kan vi inte få någon hejd på honom; häromdagen la han in lite kläder i tvättmaskinen (jag stod med ryggen emot och vek tvätt), satte på 60 grader och startade! Kan tillägga att han blandade vitt och färgat... :D . Underbara kille! Min man och jag kommer heller inte undan med tandborstningen - sonen ska göra det ordentligt på oss!
/Malin
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"