8 månaders älskling - inne på 4a natten - men vad händer??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Luvisen

Re: 8 månaders älskling - inne på 4a natten - men vad händer

Inlägg av Luvisen »

Hej igen! :D
Hon har haft hosta i flera månader och rinnande näsa. Så dessa sista dagar beror det nog mest på att hon bara hostar och snorar och har svårt att andas,
Kör "löksoppan"! Den är kanon, tycker jag själv. :mrgreen: Anna W har skrivit om den i sin förträffliga Barnaboken. Man tar rå gul lök. Delar varje i typ 4 bitar. Bry dig inte om att skala. Lägg i en skål och häll över kokhett vatten. Ställ in skålen under sängen precis innan läggning. På morgonen gör du en ny sats om älsklingen fortf är rosslig och snuvig.
känns deppigt eftersom vi inte har haft ett enda problem med natten förut. Allt har sedan vi börjat gått så smidigt. Och det är svårt att tänka hur jag ska göra när man väcks sådär runt 1-3 på natten. Behöver nog en lathund på dörren...=)
Ja, tänk om det fanns en lathund som alltid fungerade...eller en knapp som man kunde trycka på så blev allt bra. 8) Men det gör det ju inte! :( Här gäller det att jobba på! :P

Ett rejält gapskratt till varje läggning ordineras.

Ramsar man och liten svarar med att svära (gorma rejält och bestämt) då ska man inte verktyga mer, arga barn kan inte verktygas- det blir bara pannkaka. Vänta. När barnet blir lesset går man in och buffar/ ger en solfjäder, vilket som, spelar ingen roll och lugnar barnet först. Ha inte bråttom utan vänta till ni når det målet, därefter så inväntar ni att barnet är sömntungt. Då först ramsar ni ut. Hinner barnet somna gör det inget heller. Ramsa bara ut. Skulle barnet börja gråta precis när ni ramsar ut så forts ramsa tills den tar. Sedan gör ni mindre vid nästa uppvak om det kommer ngt sådant.

Är det till ngn hjälp? Hoppas det.

Värme! :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

åh tack så mycket för fina tips. Är så ledsen just nu för att jag inte har lyckats reda ut detta utan att det verkar bli sämre. Känner mig som en hemsk mamma.. Min dotter har sedan jag lagt henne ikväll bara hostat och hostat. (så tack för tipset med löksoppan) Ska prova imorgon. (man ska alltså låta den stå i rummet över natten.)

Nu känner jag mig full av ny energi och jag ska definitivt prova det du skrev. Tror att problemet är att vi gått in för tidigt, när hon bara är superarg, får vänta längre nästa gång. Det är så jobbigt bara när man vet hur dålig hon är också. Och när hon bara ropar mammamammmamamma! känner mig så hemsk, ögonen vattnas bara jag skriver det.

Vi har också just nu hundra grader i lägenheten pga den härliga värmeböljan som råder. Det hjälper ju förstås inte heller när det ska vara svalt i rummet. Freja har inget fönster i sitt rum som man kan öppna utåt. Bara intåt i lägenheten..

Tack för allt stöd vi får! Det betyder hur mycket som helst! TACK TACK TACK!Kram
Lilla älsklingen Freja 20100704
Kurstart 20110312
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Är så ledsen just nu för att jag inte har lyckats reda ut detta utan att det verkar bli sämre. Känner mig som en hemsk mamma..
Du är inte hemsk! Du söker ju råd när du själv inte kan! :thumbsup:
Min dotter har sedan jag lagt henne ikväll bara hostat och hostat. (så tack för tipset med löksoppan) Ska prova imorgon. (man ska alltså låta den stå i rummet över natten.)
Japp! Det bildas ångor (luktar restaurang :!: :shock: ) som öppnar upp luftrören. När min son var jättehostig gjorde jag en färsk "soppa" till varje lur. :wink:

Innan han gick och la sig så "ångbadade" jag honom. Satte på varmaste på duschen, slog på full fart och stängde dörren. Gick och gjorde ngt mysigt med pojken medans vi väntade. När det var helt immig dimmigt inne i badrummet gick vi kvickt in och stängde dörren. Sedan hällde jag upp ett lagom varmt bad , gärna lite svalt nu när det är så varmt. Medans han satt däri så såg jag till att skölja undan allt snor, det tar sin tid. Det rinner ganska bra när det är varmt och ångigt. När hans näsa slutade rinna så visste jag att jag sköljt färdigt och då var det tork och lilla bodyn som gällde. Sen ned i sängen. Hääärligt! :P
Min dotter har sedan jag lagt henne ikväll bara hostat och hostat. (så tack för tipset med löksoppan) Ska prova imorgon. (man ska alltså låta den stå i rummet över natten.)
[/quote]

Ja, usch! Jag förstår preciiis! MEN småttingarna blir ju inte bättre av att man hänger hos dem, det bästa är sömnen så tänk så istället! :P

Jag har själv gjort det där misstaget att gå in för fort och verktyga en arg liten. Hua. Det blir struligt i 2 kvällar när man ska rätta till men på tredje blir det finfint. Det är som att dra bort ett otäckt plåster.

Lycka till nu!
Kram!/Luvisen
SM rookie
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Hej, nu var det ett tag sedan sist. Det har hänt mycket under en månad och sömnen för Freja har inte varit den bästa. Hon har under månaden som gått fyllt ett år, haft 3-dagars febern, ännu mera hosta (den verkar aldrig försvinna, utan dyker bara upp igen och igen) och nu har hon haft vattkoppor i en vecka och ännu är det inte över. Det känns som att det alltid är något. Men så är det ju med små barn.

Vårt schema just nu:

7.30 vakna
8.00 frukost
11.00 lunch
12.30-14.00 vila (1,5)
14.00 mellis
17.00 middag
19.00 bad
19.15 välling
19.30 sova

Följer en annan tråd här på forumet. Om Bellan och hennes dotter. Och det hon beskriver är precis det vi upplever här hemma. Att vår dotter vaknar tidigare på mornarna och sover kortare på vilan osv. Ja allt som hon beskrivit är detsamma för oss. Vi ska ta till oss alla råd Bellan fick och testa. Att lägga 30 min tidigare osv.

Man märker att man är i en skarv/1 årsstrul, ja vad det nu kan vara. För hon kan inte ha 2 vilor då strular allt. Men hon är också alldeles för trött nu. Ibland somnar hon i vagnen och det är omöjligt att väcka henne när det blir såhär. Hon somnar oftast runt 12. Någon vecka provade vi med 2 h på vilan 12-14, det funkade först men sen började hon vakna 13.15 och då blev det så långt till kvällen.

Hur gör ni på kvällen. Vi badar alltid först och sen välling. Tänkte att det var dumt eftersom hon blir sååå trött av vällingen och då är det svårt att få henne att skratta, alltså när hon nästan sover. Så ett tag funderade vi på att göra tvärtom. Bada sist.. men hon hatar att torka sig och få på sig blöja osv så då blir hon på så dåligt humör om vi gör det sist så då är det vsårt att få henne att skratta också..

Hmm.. ja det var nog det.
Kurstart 20110312
Elle

Inlägg av Elle »

Man kan alltid erbjuda juvelen en 5-minutare vid behov för att mota bort övertröttheten.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Tack för ditt svar,

vi har gett henne en 5 minutare varje dag denna vecka på fm. Hon har sovit perfekt på dagsvilan och sovit hela natten. Hon har vaknat lite tidigare någon dag, men bara legat och pratat för sig själv och så har jag gått in vid 7.30 som vanligt.

Igårnatt vaknade hon dock vid 4 och ville vara uppe, pigg som en lärka, lekte i sängen och pratade. När vi sa ramsan blev hon arg. NU sover hon och ska sova ungefär 45 min till.

Det ser ljusare ut iaf. MAn fortsätter på samma sätt och försöker att inte oroa sig, men tyvärr är jag nog den mest oroliga mamma nånsin. JAg oroar mig hela tiden, för allt. Att jag inte leker nog med henne, pratar med henne osv osv. Känner att jag hela tiden inte gör nog.. vet inte varför jag har blivit sån.

Men hon sover ju iaf! :D
Kurstart 20110312
Elle

Inlägg av Elle »

Kom ihåg att DU är den bästa mamman för just din juvel :heart: Om du inte har den redan så rekommenderar jag att du införskaffar Barnaboken. Den är guld värd!

:heart: Elle
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Har boken! Behöver nog läsa lite mera! :)

Tack så mycket för ditt pepp! Ibland behöver man få höra det från någon annan!

Kram :heart:
Kurstart 20110312
Elle

Inlägg av Elle »

:heart:
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Hej, nu är det såhär att vi har totalt förstört vår dotters goda sömn. Och det som gick så bra. Vi har gjort misstag efter misstag, men nu vill vi rätta till det! Vår dotter ska få sova igen. Problemet ligger i uppvaken. Hon somnar alltid till på kvällen när vi lägger henne. (men det är ju inte så konstigt så trött som hon är). Vi har väldigt svårt att få henne att skratta för hon är så trött. Hon vaknar varje hel eller havltimme hela kvällen och sedan när vi lägger oss tar vi med henne till vår säng där hon sover heeela natten till kl 5. :) Så inte riktigt heeeela natten va?! Som sagt vi har förstört kurandet helt.

Hon är ju 13 månader nu och då undrar jag lite bara hur vi ska gå till väga. Kan man köra en minikur? Börjar man då på dag 2 och kör den i två dagar osv eller hur var det?

Hon blir galen när man solfjädrar henne. Skriker vrider och vänder sig, är det jag som håller för "löst" eller på fel sätt? Läste att man hellre ska solfjädra än buffa när de är över året.

Vore tacksam för svar och vi sätter igång om en vecka! Vi får besök nu i en vecka och då vill vi inte göra något halvhjärtat!
Kurstart 20110312
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Jo och vår största oro och en stor del i att det blev förstört var att vår dotter fick tre dagars febern. Hon hade över 40 graders feber i 4 dagar. Hon sov hela dagarna och det gick inte att hålla henne vaken, (ville inte heller, för jag vet själv att jag helst sover när jag mår dåligt). Men på nätterna sov hon då jätte oroligt och vi gav henne alvedon när hon vaknade för hon hade såå hög feber på nätterna. Eller ja dygnet runt. Man var jätteorolig och tog upp henne på natten, när hon vaknade och inte somnade om, när hon var så ledsen för att hon var så sjuk.
Hmm.. ja då kunde man ta upp henne och så somnade hon så småningom och då la man ned henne så sov hon hela natten igen. En gång är ingen gång blev en gång flera gånger och till slut en vana. Och nu sover hon inte hela natten efter att man tagit upp henne. Såklart! Och jag vet ju detta.. mitt hjärta värker så när hon skriker så mycket och ropar mamma! Fast jag vet att sova är det hon mår bäst av!!! Arrrrh! Blir tokig på mig själv för att vi slarvade så mycket och tog sömnen för given. "Det kommer att bli som vanligt när hon är frisk igen".

Hur gör ni när de små är sjuka och är så pass sjuka att schemat inte går att följa. Eller att de vaknar så mycket på natten. Det är vi mest oroliga över för då tog lixom instinkten att vi måste ta upp och skydda vår dotter som är sjuk över. Alla tyckte vi var så knäppa som kan låta ett sjukt barn skrika så.. (vi var på semester hos släkten när detta inträffade).
Och vi alla vet ju att små barn är ofta sjuka och speciellt när de börjar förskolan. Nä nu ska jag lusläsa shn och bb igen!
Kurstart 20110312
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Verkar som att jag blivit övergiven.. :cry:

Ville bara meddela att vi nu är på banan igen. Förmodligen eftersom vi följt rutinerna hela tiden. Även om vår dotter fick sova med oss på natten.. usch vad tänkte vi med!

I fredags körde vi igång. Hon höll låda och vaknade ca 5-6 gånger fram till 00.30, sen sov hon tills vi väckte henne vid 7.30. Jag kände verkligen att vi kommunicerade. Hon frågade och jag svarade. Vid ett tillfälle dock så var hon superledsen och bara snyftade och snyftade. Då hade hon skrikit väldigt länge, kanske 40 min, och inget hjälpte, men då gick jag in (första och enda gången jag gått in) och solfjädrade. Då blev hon lugn och somnade, men vaknade och blev såklart arg när jag bekräftelse ramsade ut. Men det tog bara en till bekräftelse så sov hon. ¨

Igår la vi henne som vanligt och hon blev lite arg när jag gick ut, men jag bekräftade långsamt och väldigt "nu ska du sooooova såååå goooott" aktigt. Då tystnade hon och sov. Sen sov hon till 7.30. Då vaknade hon. Dagsvilorna har gått utmärkt.

tror att man måste påminna sig och läsa kapitlen säkerheten och lugnet då och då. Vi blev osäkra när hon var sjuk och då hittade oron dit och med det så sprang det ju vargar överallt.

Men nu är vi på banan igen som sagt!!
Ville bara tala om det!
Kurstart 20110312
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag är ledsen du inte fått svar på över 3 dagar. Jag ber om ursäkt och tror det beror på att många fortfarande går i "semester lunk" ett tag till.

den lyckliga nyheten är ju att "DU KLARADE DET"!!!

Nu är ni på bana och du använde solfjädern precis som man skall och som det skall gå till. Ibland löser sig saker på ett fantastiskt sätt. BRA JOBBAT!!! =D> =D> =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Verkar som att jag blivit övergiven..
Uj uj, det var ju trist att känna så. Här ska det finnas stöd men å andra sidan är det bra att inte få svar. Det hände mig också. Jag kände mig också ensam MEN sen kom glöden tillbaks- "JAG själv måste greja det här! Nu!" Sa jag till mig själv. Sagt och gjort blev det så med fint resultat. Precis som du fått erfara! DU klarade det helt själv! Bravo! =D> =D>

Nu har du fått ytterligare erfarenhet under bältet och vet nu att du kan SJÄLV. "Kan själv!" Som mången 2-åring deklarerar med en självtillit som är makalös. Så hoppas jag du känner nu!

Hoppas du ser ut så här: :mrgreen:

Värme och heja dig! :heart: /Luvisen
SM rookie
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Tack så mycket för ert stöd. Det klart alla har ju haft semester som vanliga människor, själv har man bara gått och varit ledig. :D

Det är helt makalöst hur det har fungerat på en gång. Jag har en helt annan känsla i mitt ramsande och mitt agerande. Idag vaknade hon på vilan och jag öppnade dörren lite och körde en pangramsa. Hon tystnade på en gång och fortsatte sova. Har aldrig hänt förut att hon somnat om om hon vaknat tidagare på en dagsvila. Inte om man ramsat iaf.

Ikväll la hon sig självmant i position och sa inte ett pip när jag jag sa godnatt. Hoppas att hon sover hela natten inatt igen, men gör hon inte det så är jag redo. Aldrig mer känna panik om hon vaknar. Vet ju hur jag ska gå tillväga. Vad jag kan göra.. På natten sover man och inget annat händer. Mamma är där ute och vaktar och motar bort alla vargar..

Har verkligen ett stort leende på läpparna. Får se om pappa fixar det likadant nu när han ska vara hemma! Men det går säkert kanon det också!

Kurstart 20110312
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"