NU är det dags för fasta rutiner hos oss!
Lilla V född 101012 har sovit bra sedan ca 8 veckors ålder. Från ca 3 månaders ålder har hon somnat på 5-15 minuter med ramsa*4, vi har alltså tagit lite inspiration från AW. Åt 1 mål nattetid (omkring kl.4-6) fram till 6 månaders ålder då vi även la av med amningen, det var snarare vi som bestämde att nu är det kvällsmål och sen ingen mat förrän frukost som gäller, och det funkade första natten.
Hon har haft ganska så fasta lurar på dagtid och inte varit jättesvår att söva. Hon sover alltid, utan undantag, på samma platser under dagen, säng-vagn-vagn. Men nu har det slagit om här.. insomnande på dagtid funkar okej men kvällarna har gått från 5 minuter till 1,5 h!!
Det är inga tänder på gång eller sjukdom så det här handlar bara om att hon börjar bli medveten om vad hon kan och inte, och vi som förvirrar, tror jag själv. (?)
Hon sover just nu i samma sovrum som oss då det inte verkar ha stört henne alls.
Jag vet att vi inte är tillräckligt tydliga och hon är medveten om det, så nu ska vi köra allt på en gång, eget rum, bort med nappen och minutiöst schema.
Vårt mål är fasta rutiner, bättre aptit och korta nattningar. Hon har ätit väldigt dåligt på senaste tiden men har både fått tänder och varit sjuk till och från.
I dagsläget har vi det ungefär såhär:
7.30 vakna
8.00 frukost
9.30 sova 1,5 h, här har det varierat stort 45 min-2 h
11.30 lunch
12.30 sova 45 min ute på promenad
14.30 middag
16.15 sova 45 min ute i vagn
17.30 kvällsmat
18.30 bad
vi har erbjuder flaska omkring 18.30-19.00 men det ratar hon
19.30 har hon tidigare somnat på stört men nu är vi framme på kl 21..
Hon sover dock gott hela natten, kan böka lite runt 6-6.30 men somnar ofta om (m.h.a napp..).
Jag vill ha feedback på hur vårt schema kan se ut och tips.
Vårt problem är alltså nattningen i första hand, sen vill vi strukturera upp dagen, det har blivit lite slarv med tiderna på sistone och det kanske är det vi betalar för nu. Hon skriker aldrig och har aldrig varit särskilt skrikig, nattningen nu är snarare evighetsgnäll och "hojtande"..
Och sen aptiten, det är mycket trugande..
I nuläget har hon sin långa lur på förmiddagen, jag har sett att de flesta har den mitt på dagen och det hade hon fram tills för ca 1 månad sedan. Bör jag ändra tillbaka den?
Nu är det dags, V 8 månader, tips & feedback mottages gärna!
Re: Nu är det dags, V 8 månader, tips & feedback mottages gä
Hej! Kul att läsa om er, har på känn att er kurning kommer gå riktigt smidigt så väl förberedda som ni verkar vara och redan en stabil grund. Kanon! Nu är hon ju inne i en känslig ålder så det finns mycket att läsa om 8-månadersångest här på hemsidan.
Två lurar är bra tror jag, 12 h natt och 2-2.5 h att fördela under dagen. Kanske en långlur på 1,5 h och en 45-minutare sen eller tvärtom. Där måste du känna vad som passar er. 4 mån + nattslurk på det så är det bara att köra igång. Om du googlar site:www.annawahlgren.com och sen skriver sökordet så får du massa träffar på schemaförslag.
Aptiten kommer ni med stor sannolikhet verkligen märka skillnad på, särskilt med den struktur ni får och att måltiderna inte drar ut på tiden mer än ca 30 min.
Skriv igen om du inte fick svar på dina frågor!
Emma
Två lurar är bra tror jag, 12 h natt och 2-2.5 h att fördela under dagen. Kanske en långlur på 1,5 h och en 45-minutare sen eller tvärtom. Där måste du känna vad som passar er. 4 mån + nattslurk på det så är det bara att köra igång. Om du googlar site:www.annawahlgren.com och sen skriver sökordet så får du massa träffar på schemaförslag.
Aptiten kommer ni med stor sannolikhet verkligen märka skillnad på, särskilt med den struktur ni får och att måltiderna inte drar ut på tiden mer än ca 30 min.
Skriv igen om du inte fick svar på dina frågor!
Re: Nu är det dags, V 8 månader, tips & feedback mottages gä
Stort tack för ditt svar och dina tips!