Hej!
Jag har en dotter på lite drygt 4 månader som jag tänkte börja kura då hennes nätter har blivit supertrassliga. Hon vaknar mellan fem och tio gånger på en natt och många gånger somnar hon inte om utan att jag tar upp henne och ammar. Självklart så tär ju detta på både mor och barn, så nu vill vi få ett slut på detta trassel och har bestämt oss för att kura.
Från början hade jag tänkt att lilla tjejen skulle bli ett SM-barn och har verkligen kämpat för att få det att fungera, men jag har antagligen inte haft rätt inställning och attityd och därför har jag inte lyckats särskilt bra med det. Sömnen (speciellt dagsömnen) och matningarna har varit de stora problemområdena.
Nu skulle jag gärna vilja ha lite tips på hur jag ska komma ur den onda cirkeln som vi har hamnat i. Så här fungerar matning och sömn för tösen:
Jag har aldrig kunnat truga då det blivit högljudda protester varje gång. Dessutom händer det att hon mitt i målet (speciellt vid frukosten) släpper bröstet och gallskriker och vägrar äta mer. Detta trassel har medfört att vi inte lyckats införa fasta tider för målen och det är något jag hemskt gärna vill ha.
Sedan till sömnen. På nätterna har hon sovit bra med två nattmål fram till för två veckor sedan när hon började strula. På dagtid har hon alltid strulat. Hon sover sällan mer än 30 minuter åt gången, ibland längre. Känner dock inte alls igen mig i de naturliga sömnpassen som AW beskriver. När jag försökt införa schema förut så har jag stått och vagnat som en tok (hon har dock alltid fått somna om själv) för att passen ska bli längre, men hon har aldrig tagit till sig det. Vad har jag gjort för fel?
Eftersom hon inte sover längre stunder och trasslar vid matningarna så vet jag inte riktigt hur jag ska lyckas införa ett schema. Alla tips och råd mottages tacksamt.
Vill dock tillägga att damen är tjock och frodig så det känns inte som att hon fått för lite mat förrän nu när hon kommit upp iden åldern då de behöver mer än bröstmjölk.
Mat- & sömntrasslare
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Mat- & sömntrasslare
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
-
frk Carlsson
Re: Mat- & sömntrasslare
Hej Norahs mamma!
Varmt välkommen hit
.
Vet du - det allra bästa är att du/ni läser igenom boken "Internationella sova hela natten" av Anna Wahlgren på korsen och tvären och tar ställning till om du/ni tycker att SHN-filosofin är ngt som passar er. För oss tog det ca 2 v att läsa, förstå och diskutera innan vi bestämde oss för att kura vårt mellanbarn 2009.
I SHN-boken står också en hel del om den sk "Attityden av självklarhet" , dvs den inställning man måste ha för att kunna ro detta i hamn. Har man den så klarar man bl a av att följa ett schema. För äta är lika självklart som att sova.
SHN är inget man "prövar" eller kör ett litet tag för att "se hur det funkar", utan man kör så det ryker och viker inte ner sig för fem öre
Om du/ni efter att ha läst boken känner att du/ni är redo att kura så finns vi här om frågor uppstår
Önskar er varmt lycka till!
/Sanna
Varmt välkommen hit
Vet du - det allra bästa är att du/ni läser igenom boken "Internationella sova hela natten" av Anna Wahlgren på korsen och tvären och tar ställning till om du/ni tycker att SHN-filosofin är ngt som passar er. För oss tog det ca 2 v att läsa, förstå och diskutera innan vi bestämde oss för att kura vårt mellanbarn 2009.
I SHN-boken står också en hel del om den sk "Attityden av självklarhet" , dvs den inställning man måste ha för att kunna ro detta i hamn. Har man den så klarar man bl a av att följa ett schema. För äta är lika självklart som att sova.
SHN är inget man "prövar" eller kör ett litet tag för att "se hur det funkar", utan man kör så det ryker och viker inte ner sig för fem öre
Om du/ni efter att ha läst boken känner att du/ni är redo att kura så finns vi här om frågor uppstår
Önskar er varmt lycka till!
/Sanna