Hej!
Helt ny här.
Har ett problem...
Jag har en jättegod, sprallig tjej som egentligen är jättelätt att ha med att göra men jag börjar inse att hon har (vi har) problem med att lägga henne. Hon sover i regel nästan hela natten när pappa har lagt henne ca 18.30 vilket görs under protest och gråt men tar kanske 10 minuter. Vaknar 1 gång och får välling och somnar om och vaknar tidigt kl 6. Jag mamma har inte samma ork, då jag är hemma med henne och stora syster, och ger upp snabbt vid de försök att lägga henne då hon stor protesterar när jag ska försöka.
Hon sover i snitt kanske 1h på hela dagen. Somnar alltid i vagn men detta har blivit svårare och svårare för henne. Går definitivt inte inne i sängen. Igår sov hon 20 minuter från 11-11.20 trodde det inte skulle bli några problem för henne att somna men icke, tog säkert 30 minuter. och somnade 19.00.
Ett till problem är storasystern som är mycket krävande och inte tilllåter lillasyster att sova. Sover hon i vagnen så väcker hon henne och ger inte mig tiden att försöka få henne att sova.
Jag har lånat boken sova hela natten och börjat läsa men ju mer jag läser ju mer ångest får jag över att hon inte sover som hon ska.
Är verkligen detta något för oss tro eller är hon ett barn som inte behöver sova så mycket???? Orkar inte tillbringa hela dagarna med att försöka få henne att sova.
Vet inte vad mer jag kan säga.
Tacksam för någon slags respons.
13 månaders tjej som inte vill /kan sova på dagarna.
-
Sofias mamma
Re: 13 månaders tjej som inte vill /kan sova på dagarna.
Hej JoL och välkommen hit
. Att hon somnar dåligt och sover kort är troligtvis tecken på att hon är övertrött. Det låter konstigt, men kroppen fungerar så. Anna brukar säga att en 13-månaders behöver sova ca 13,5 timmar/dygn. Vill ni ha 12 timmars natt återstår 1,5 timma på dagen. Tröttisar kan behöva sova lite mer på dagen. Dessutom behöver hon absolut inte äta på natten nu, hon är en stor dam nu
.
Jättebra att du har boken, läs läs och läs så mycket ni bara kan. Läs även på hemsidan, det står mycket värdefullt här. Ni måste veta vad ni gör och kunna förmedla trygghet och en självklarhet över att man sover på natten (och dagen)
. Läs gärna på om Attityden på: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet
Angående storasyster, så har jag inte så mycket tips att komma med, men jag själv brukar ha med storasyster i skötseln av den mindre. Laga välling, mata, när hon var liten vagnade storasyster.. byta blöja osv. Kanske någon annan här har mer ideèr vad du kan göra gällande storasyster.
Läs på och fundera och var väl förberedd innan en eventuell kur startar. Sätt schema osv. Lycka till!

Om kuren är något för er vet bara ni. Att hon däremot behöver sova mer än hon gör står klartJoL skrev: Är verkligen detta något för oss tro eller är hon ett barn som inte behöver sova så mycket???? Orkar inte tillbringa hela dagarna med att försöka få henne att sova.
Jättebra att du har boken, läs läs och läs så mycket ni bara kan. Läs även på hemsidan, det står mycket värdefullt här. Ni måste veta vad ni gör och kunna förmedla trygghet och en självklarhet över att man sover på natten (och dagen)
Angående storasyster, så har jag inte så mycket tips att komma med, men jag själv brukar ha med storasyster i skötseln av den mindre. Laga välling, mata, när hon var liten vagnade storasyster.. byta blöja osv. Kanske någon annan här har mer ideèr vad du kan göra gällande storasyster.
Läs på och fundera och var väl förberedd innan en eventuell kur startar. Sätt schema osv. Lycka till!
Re: 13 månaders tjej som inte vill /kan sova på dagarna.
Hej och tack för svar.
Ja hon behöver sova mera hennes humör har börjat påverkas märkbart och det är inte kul att höra gnället och inte kul för henne att må som hon gör.
Hon sover i vårat rum, ska ge henne eget snarast och påbörja kuren.
Ibland somnar hon redan 18.30 så då har hon fått välling för att hon troligen är hungrig.
Tack för tipsen om att läsa om attityden, jag vet att jag är lite slapp på den fronten och måste bättra mig.
Stora syster är 3 år och varit/är väldigt mammig och klängig vi har haft det väldigt jobbigt med hennes trots. Den lilla är också hon väldigt mammig och klängig så jag känner ibland att jag inte riktigt räcker till därav mitt dåliga tålamod på kvällen/ natten.
Jag får väl återkomma vid ev start av kur.
Kram
Ja hon behöver sova mera hennes humör har börjat påverkas märkbart och det är inte kul att höra gnället och inte kul för henne att må som hon gör.
Hon sover i vårat rum, ska ge henne eget snarast och påbörja kuren.
Ibland somnar hon redan 18.30 så då har hon fått välling för att hon troligen är hungrig.
Tack för tipsen om att läsa om attityden, jag vet att jag är lite slapp på den fronten och måste bättra mig.
Stora syster är 3 år och varit/är väldigt mammig och klängig vi har haft det väldigt jobbigt med hennes trots. Den lilla är också hon väldigt mammig och klängig så jag känner ibland att jag inte riktigt räcker till därav mitt dåliga tålamod på kvällen/ natten.
Jag får väl återkomma vid ev start av kur.
Kram