Vagna sittdelen i vagnen??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Två Barnsmamma81

Vagna sittdelen i vagnen??

Inlägg av Två Barnsmamma81 »

Hejsan!
Vi ska om ca två veckor börja kura våran son som nyss är fyllda 7 mån. Han kommer att ha en till två sovpass i vagnen då hans äldre syster ska lämnas och hämtas på dagis. Men nu kommer min fundering...
Han har växt ur liggdelen på vagnen och har nu sitdelen som har fullt liggläge. Kruxet är bara att han är ju inte vänd emot mig... Kan jag ändå vagna på korrekt sätt fast utesluta ryggtrycket? Han är även fast med sele i vagnen.

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med lite tips här så jag kan börja kura med stort självförtroende :-)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Vagna sittdelen i vagnen??

Inlägg av Acnaib »

Hej kära du, och välkommen hit!

Tror du att det skulle finnas möjlighet att ni genomför kurens (iaf) tre första dagar då inte syster ska till dagis. Eller kan hon kanske vara hemma från dagis? Antar att en förälder är hemma, så han kanske kunde få lite "semester" under kuren?

Jag tror nämligen att du ska genomföra kuren i säng. Det är ju nattsömnen som man "börjar " med, eller hur jag ska uttrycka mig. Ni börjar ju kuren på kvällen, inför natt 1. Då tycker jag att lillkillen ligger bäst i sin säng.

Sen får ni välja, ska lurarna vara i vagn, alltid (iaf alltid i början av kuren, tills det sitter)? Ja, då kurar ni i vagnen. Jag tror inte det blir några svårigheter att han är vänd åt fel håll, det ni får lägga krutet på är ju att han stannar i vagnen ;) Min lilla Ronja var expert på att ta sig ur, redan från 5 mån :lol:
Så kör ni i vagn, så lägg tillrätta, solfjäder, vagna, skak i handtaget som avslutning, lämna med ramsa. Ja du vet säkert.

Jag tror det blir svårt att få dagslurarna att sitta om lilleman måste sova till eller från dagis. Kanske går det annars lägga om tiderna. För han ska sova i stillastående vagn. Man vagnar och lämnar. Somna ska han ju göra när vagnen står still. Och det gör den ju inte till eller från dagis. Senare, när det sitter som det ska. Då kan män lägga älsklingen några minuter innan man ska gå. Då hinner lillen somna och sen kan man gå. Skulle det vaknas, ja då stannar man och låter somna på nytt i stillastående vagn.

Man fastnar så lätt i att de små bara sover när vagnen rör sig, och det vill man ju inte ;) [-X
Så, semester för Syster är det allra bästa!

Jag personligen hade valt att köra kuren rätt och slätt i sängen, med båda barnen hemma från dagis eller liknande. Men det är för att jag tycker att det är lättare att ha de små "krånglande" älsklingarna i en rymlig spjälsäng där de kan fara runt bäst de vill ;) Sen, när de sover alla lurar och nätter som de ska, då hade jag introducerat vagnen, och då behövs, enl. mina erfarenheter ingen vagning mer.

Det viktigaste är att du gör det som du tycker känns bäst. Du ska inte testa hit och dit, utan du bestämmer hur du vill genomföra kuren, eller vart, och sen gör du det utan att tveka eller fundera på huruvida det blir rätt eller fel.

Vad tror du?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Två Barnsmamma81

Re: Vagna sittdelen i vagnen??

Inlägg av Två Barnsmamma81 »

Hej Bianca!
Tusen TACK för ditt fina och långa svar =)

Nja ha henna dottern från förskolan blir tyvärr uteslutet då hon precis har avslutat sin inskolning på sin nya förskola, vi flyttade vid årsskiftet och hon fick ny plats först nu...
Så jag vill inte ha hemma henne nu direkt men annars hade det absolut varit ett alternativ.
Det får nog bli så iså afll att jag får lägga om hans schema och försöka ha honom vaken vid lämning och somna honom när vi kommer hem igen.

Ska sätta mig redan ikväll och kolla över detta :D

Tack återigen för ditt svar. Och jag känner mig säkrare i att ha kvar sittdelen till honom.

Trevlig helg!

//Therese
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"