Hjälp m sömn bla m en 6-veckorsbebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Carin1

Hjälp m sömn bla m en 6-veckorsbebis

Inlägg av Carin1 »

Hej!
Vi har fått en liten kille som föddes den 12e April och alltså snart är 6 veckor. Nu har vi problem med hans sömn..jag lider av sömnbrist och får aldrig riktig djupsömn resp för få timmar, och jag och bebisen blir båda jättetrötta på dagtid, han gnäller så fort man lägger honom ner i babysitter el dyl, måste bära hela tiden..
Det värsta är nätterna, det är jättesvårt att få honom att somna, jag har gett honom ersättning 60ml, nattammat vid sängkanten, han sluter ögonen, jag rapar honom, lägger ner honom i vagnen. han verkar somna i början, vaknar sen efter 5min ca och börjar gny o gnälla, om jag inte gör ngt så stegras det till panik, jag vagnar kort, precis så han blir tyst, och lite till, efter 5 min är vi tillbaks igen, jag vagnar igen, han blir tyst genast o princip, så håller det på så i 1-3 timmar, helt sanslöst!
Då han äntligen somnat sover han ca 2-4h, jag ammar honom då, sen är det dags igen att somna om, och så är vi där igen, dvs tar huur lång tid som helst att somna om för honom.
Jag känner att jag behvöer lite stöd o hjälp härifrån då jag verkar göra fel, han är sååå gnälllig dagtid då han ej sover, resp så är han himla svårsövd.
Jag har inte börjat m SM ännu,då han ju är rätt liten, men försöker få lite rutiner utifrån hans egen cykel. Funderar på att börja m SM på allvar på Måndag, men behöver som sagt hjälp m vagning o sövning etc.
Han är väldigt skrikig stackarn... :(
Hur länge ska jag stå o vagna och hur många såna här turer?? När ska man ge upp?? Jag blir mentalt knäckt då jag tror att han somnat, står o väntar ett tag, för att han sen gång på gång vaknar till igen...orkar inte mer nu :shock:

Jag trodde jag skulle fixa detta själv då jag ju har 2 innan, men de är ju så olika de små liven och denna lille kille verkar vara rätt knepig m sömn etc som sagt.
-håller på att bli knäckt av detta, och känner dåligt samvete att jag inte orkar med så mkt och har så dåligt tålamod m de andra syskonen då det blir såhär, så vore glad för lite hjälp här på forumet. [-o<
Hälsningar Carin
Mamma till lille Tim 061102, kurad i Gastsjö 22-26 Mars-07
och Tims goa lillasyster Elise född 091013 samt lillebror Viktor född 110412
younikawa

Re: Hjälp m sömn bla m en 6-veckorsbebis

Inlägg av younikawa »

Hej!

Jag tror säkerligen du kommer få mer konkreta råd från andra håll, men vill skriva lite till dig.

Stort grattis till lillkillen!

Tia var verkligen precis lika svårsomnad som din lilla när det begav sig. Nu i efterhand tror jag definitivt allt berodde på att hon var både övertrött och väääldigt hungrig. Att den lilla vaknar efter bara 5 min, trots att han somnat låter för mig som att han vill ha mer att äta. Hur ser era mat/sömntimmar ut nu på ett ungefär?

Tycker absolut du ska gå in för att testa SM, men tänk på att det inte sitter på en gång....du och killen måste successivt hitta er rytm och trygghet i schemat. Tänk också på att runt 7-8 veckor kommer en ökningsperiod och under dessa perioder fungerade inte SM alls för oss. Och eftersom ni inte påbörjat SM ännu, hade jag nog väntat till den är över.

Ser också att du kurat den äldsta, men har du även BB? Den var helt fantastisk för oss under tuffa perioder. Den boken är lite av ett mindfullness lexikon.

**Youni**
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Carin grattis till en lillebror, vilken lycka. Även om du har svårt att njuta av det till fullo nu när det är fullt upp och sömnen är skral.

Kan mannen i ditt liv hjälpa till lite på nätterna, att vagna så du får sova lite? Det som kommer lösa knuten är mer mat, mer mat och ännu mer mat.

Problemet är att det är svårt att få tillräckligt med lugn och ro för att amma riktigt ordentligt när man har fler småttingar som behöver hjälp och uppmärksamhet. Du skrev att du fyllde på med ersättning, kanske ska du fylla på efter fler mål under dagen. Det är ju dagens sammanlagda intag av mat som påverkar sömnen.

Och sen gäller det att inte ha dåligt samvete för allt man inte hinner med för man hinner inte med mycket mer än det allra livsnödvändigaste i din situation. Att tro sig om mer skapar bara en massa stress.

Nu vet jag inte hur ni bor men jag har ammat vid sandlådan, ute i trädgården, ja överallt där de andra barnen kunnat roa sig och jag kunnat sitta "ifred" med uppsikt över alla. Sen har städning och allt annat som jag önskar att jag hunnit med fått vänta. Det kommer tid till det med så småningom. :)

Nu är ju lillebror inte mer än 6 veckor gammal och då är man nybörjare på livets bana, tagga ner, du kommer att hamna på rätt spår. Mata mer och hjälp till sömn om det behövs. Men var medveten om att det nu är en ökningsperiod på intågande och att dina andra småttingar inte mår dåligt av att titta på tv om det skänker dig en stunds lugn för att mata lite mer.

Jag har alltid, för att det ska funka här hemma, väckt småttingen efter 2 tim sömn. Då har det gått fort att få in dem i rytmen med 2 tim sömn och 2 tim vaken, även om vakenpassen i början blivit kortare.

Så kämpa på, ha målet för ögonen och ge Tim en stor puss på näsan från mig.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tova

Inlägg av Tova »

Hej! Låter väldigt jobbigt det där, det är otroligt påfrestande att inte få sova! Du gör det mycket bra som kämpar på och tids nog får du nog belöning för mödan.

Själv har jag också en sexveckors här hemma samt tre äldre barn och jag har haft turen att alltid ha bebisar som sover hyfsat på natten. God sömn med snabb påfyllning av mat var tredje timme ungefär. Detta kan bero på barnen själva men det skulle även kunna bero på hur jag har tänkt och gjort (eller troligtvis kanske en blandning), så jag tänkte dela med mig av lite tips som jag tycker har fungerat mycket bra för oss. Kanske gör du redan allt detta men förhoppningsvis finns det kanske något som kan hjälpa en liten aning...

Så här kommer mina tips för lugna nätter:

1) Massor av mat och stimulerande vakentid under dagen! Sammanlagt 7-8 timmar tycker jag verkar fungera för de minsta. Matning i flera omgångar enligt standardmodellen vid varje vakenperiod och även mycket ögonkontakt, prat, leenden och fokus på bebisen, så mycket som den lilla orkar med...

2) Vaket ordentligt när man är vaken och sova ordentligt när man sover. Inget halvsovande och halvdåsande i famnen eller så. Väck upp eller söv ordentligt om den lilla dåsar.

3) På natten har jag gärna bebisen i sängen eller i en egen säng alldeles intill. Jag tycker att den lilla verkar sova bättre då, alldeles nära sin mamma. Men här råder delade meningar, det är jag medveten om.

4) Mat så fort den lilla börjar vakna nattetid (förövrigt även på dagen). Jag ammar bebisen liggande eller sittande i sängen, utan att tända någon lampa eller stöka på med något. Inget prat, knappt någon ögonkontakt. Sen proppa i den lilla så mycket det bara går, med rappauser. Sen inget blöjbyte (om det inte är tvunget förstås, då bara snabbt i sängen), den lilla läggs ner bredvid mig eller i sin egen säng.

5) Om protester skulle uppstå försöker jag först med mer mat. Vaken och lugn bebis som inte vill sova får ligga intill mig i mörkret i sängen och upptäcka att det är jättetråkigt på natten.....Detta medan jag vilar intill, utan att göra något egentligen. Om bebisen skriker försöker jag ändå att göra så lite som möjligt, förutom att ge mer mat. Detta för att inte skapa någon så-här-måste-det-vara-om-jag-ska-sova-vana... Jag satsat då i stället i första hand på mer mat och mer vakentid dagen efter.

6) Bebisen ska helst inte lämna sin sovplats under natten tycker jag. Inte gå runt och bäras, inte byta blöja på skötbordet, inte sitta i fåtölj och amma. Natt försiggår bara på ett ställe, det tycker jag verkar bli lugnast för barnet.

7) Och slutligen, och nu vet jag att många inte håller med, napp! Jag har haft barn som både använt och inte använt napp och jag föredrar absolut nappanvändare. Kanske vill den lilla bara snutta lite efter amning och kan då komma till ro på grund av sin napp. Men detta är en smaksak...

Ja, ungefär så gör jag och jag hoppas verkligen att du kan ha nytta av något så att du får lite lugnare nätter! Lycka till och meddela gärna hur det går!
Fyra fina barn: -99, -01, -03, -11
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :)

Vilken bra sammanfattning Tove! Jag lägger till en länk till ännu en så att du har ännu mer att inspireras av Carin :) . http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887 den finns på vår favoritsamlingssida här http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070 där det finns så mkt bra att ta del av.

Stor styrkekram till dig! Du kommer fixa det här alldeles perfekt :thumbsup: . (Och du. Våga lita på att du kan lugna så att liten kan få sova. Du har gjort det förr :) )

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej igen mina vänner! :)

Tack för era råd och att ni vill hjälpa här, detta forumet betyder såå mycket för så många, bla mig :wink: och jag är så glad att det finns då det känns som jobbigast.
Susan, va kul att höra från dig, jag ska försöka tagga ner lite :shock: :wink: o avvakta iallafall tills han blir 2 månader då jag ser om det blir någon förändring. Sen har jag kört på m mer tillägg, iallafall i 2 omggr på kvällen, vid 20 resp 22, + sen amning från ena sidan.
SM, visst är det så att man i praktiken ger dem mat ca varannan timme?
Tova, tack för jättebra råd!! Jag har börjat försöka införa lite av dessa punkter, verkar helt klart vara vettiga råd.'
Det är nog, som ni säger, även klokt att vänta m att införa SM tills den sista ökningen av matbehovet, dvs vid 2 mån, sen ska jag börja införa den.

Nimrah, superba länkar, ska printa ut dem så fort jag laddat skrivaren :wink:
Som sagt, tack för att ni finns här o vill hjälpa o stödja, är ju så viktigt,

Nu hoppas jag på en bra natt inatt o att det går åt rätt håll, jag håller er uppdaterade :)

PS: liten fråga bara, han är ofta trött vid 19-20-tiden, ska jag lägga honom då istället för att hålla honom uppe till 22-23-tiden, trots att han inte är fyllda" 2 månader ännu? vad passar bäst?

Kram på er!! :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Carin1 :D Grattis till sonen! :heart:

För mig var SM ovärderligt frân start dâ jag helt enkelt tolkade det som i vilken ordning allting hände, utan att tänka alltför mycket pâ tider. Sâ jag tycker helt klart att du kan börja SM:a lite redan nu utan nâgra pretentioner pâ klockren 2-2.
Jag blev lugnare av att veta att jag gav min bebis precis allt han kunde tänkas behöva under vakentiden, vilket gjorde mig mycket tryggare i läggningarna. Lite i taget föll allt pâ plats.
Carin1 skrev:SM, visst är det så att man i praktiken ger dem mat ca varannan timme?
Sâ skulle jag inte uttrycka det riktigt... :wink: Säg att lilleman vaknar klockan tolv och fâr mat frân första bröstetx2. Sen är det vakentid med blöjbyte och diskussioner och annat och när killen börjar krokna sâ erbjuder man bröst nr2 x 2. Detta räknas som ett mâl. I början brukar det ta ungefär 1.5 timme. Lilleman läggs dâ ca 13.30 och sover till typ 15.30. Och fâr mat igen när han vaknar, alltsâ cirka 3.5 timme efter förra mâltiden (NB tiderna är bara lösa exempel).
Frân cirka tvâ mânader sâ satsar man pâ att hâlla själva ätandet inom en timme och sen fyller man pâ med (passiv) social delaktighet under resten av vakentiden (som dâ brukar vara kring tvâ timmar). Sover sen lillan tvâ timmar pâ det sâ blir det mat ungefär var fjärde timme, vilket brukar passa de flesta magar. :D
Carin1 skrev:PS: liten fråga bara, han är ofta trött vid 19-20-tiden, ska jag lägga honom då istället för att hålla honom uppe till 22-23-tiden, trots att han inte är fyllda" 2 månader ännu? vad passar bäst?
Jag skulle nog lägga honom när han börjar bli trött, även om det innebär nattmâl. Övertrötthet blir lätt en bov och visar lilleman tendenser pâ att vilja ha natt tidigt redan nu skulle jag nog bara tacka och ta emot. Skönt med lugna kvällar efter säkerligen ganska intensiva dagar med de (smâ :wink: ) storasyskonen :heart:

:heart:
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej igen,
Strulkväll igen...hrm, (+ att jag förra natten sov tot 5h, uppdelat på 2+2+0,5+0,5...)testade att lägga honom 20.00 då han var trött, hade gett ersättning (NAN 1)innan, han vaknade efter 20min, (skulle jag vagnat då??)tog upp honom och sen var karusellen igång igen, dvs sk kvällstrasslet...ammade o bytte, ammade o gav ersättning vilket jag blandat till själv men verkar konstigt nog mer blaskig" än då jag köpt de dyra 200ml färdigblandade. jag gav 100ml(3st skopor som det står). Han sätter i halsen o det kommer för mkt, han blir irriterad. Man riktigt hör hur det bildas luftbubblor i lilla maggen på lillen :roll: ska köpa den där flaskan "Dr. nånting. Är den bättre?

Jo Sarisparis, tack för tipsen :) fast ang SM, om lillen vaknar 12.00 och får mat i 2omggr från bröst1, sen är vaken m umgänge, byte etc, kroknar vid 13.30 och jag då ger sk påfyllning" från bröst nummer 2, i 2 omggr, och denna vakenhet dvs "mål" tar 2h, så har man ju faktiskt gett mat var 2a timme, sen sover han 14.00 tom 16.00, sen mat igen, då blir de ju i praktiken att man ammar såpass ofta ändå, eller har jag fortf det om bakfoten? :wink: Ska man inte se påfyllningen innan läggning som matning?
Hur vet jag att han eg får i sig rätt mäng mat dagtid då jag ammar?

Iallafall, idag så sov lillen 3,5h i sträck på dagen, mellan 10.30-14 ca, påverkar en så lång dagslur sömnen på natten?

jag har som sagt inte börjat m SM ännu, avvaktar lite till då jag väntar på krisen vid 7-8mån, vi brukar sova lite extra på morgnarna ofta, det är då jag tar igen liite av sömnen iallafall, dock upphackat. så vi kommer upp vid 10-11-tiden) om jag sen ska börja m lite SM, så tror jag det skulle passa honom att han kanske vaknar vid 8-9tiden, han är ofta trött på förmiddagarna, sen brukar han sova längre vid 12-tiden, fast är lite olika. finns det något schemaex som skulle kunna passa att gå efter/ha som mall vid 2mån?
Nä, nu ska jag gå o lägga mig, han verkar faktiskt somnat ordentligt nu =D> :wink:
Kram på er!
Susan, jag ger Tim en puss från dig :wink: :heart: han är underbart charmig men också superjobbig ibland, trotsålder nu verkar det som
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:heart: Det var ju så otroligt länge sen jag fick förmånen att träffa unge herr Tim men han var ju en godbit redan då och är säkerligen en alldeles underbar trotsig liten man vid det här laget. :)

Jag har haft Bambino flaskor och Mam flaskor. Den senare varianten är ju med dubbel botten som ska hindra att ungarna drar in luft, alltså ska det inte bli något vacuum i flaskan. Men för mina småttingar ha det verkligen inte spelat någon roll vilken flaska de druckit ur medan andra lovordar Dr.Browns flaskor.

Nan 1 - 90 ml vatten och tre skopor blir 100 ml färdig ersättning och den är lite tunnare än den färdiga på tetra tycker jag. Har du den nappen som har minst hål? Och så prova på att han nästan sitter upp när du matar istället för att ligga ner.

Naturligtvis kan du inte veta hur många ml han får i sig när du ammar, det enda man kan göra är att amma tills paltkoman inträffar, då är det fullt i magen.

Jag börjar väldigt tidigt med att väcka efter två timmars sömn dagtid för att få ordning på nätterna. Sen orkar småttingar inte vara uppe 2 tim i början, det är helt ok, då lägger man och så tar man upp efter två timmar igen. Så har jag gjort med alla mina, strävat efter 2 tim vaken och 2 tim sömn men alltid väckt efter att de sovit 2 tim. Däremot har jag aldrig varit så engagerad i att hålla dem vakna, att lägga dem på rygg på golvet eller nakna på ett skötbord för att de ska kvickna till skulle jag aldrig göra. Däremot smeker jag på kinden, pillar lite på hakan eller lilla foten och håller lilla handen för att det inte ska somnat totalt under amningen.

Vid två månader har våra levt efter följande tider;
7 väckning mat
9-11 sova
11 vaken mat
13-15 sova
15 vaken mat
16-18 sova
18-21 vaken mat, bad, nattslurk
21 sova natt
nattmål någon gång under natten.

Må gott nu hela stora familjen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Carin1 skrev:Jo Sarisparis, tack för tipsen fast ang SM, om lillen vaknar 12.00 och får mat i 2omggr från bröst1, sen är vaken m umgänge, byte etc, kroknar vid 13.30 och jag då ger sk påfyllning" från bröst nummer 2, i 2 omggr, och denna vakenhet dvs "mål" tar 2h, så har man ju faktiskt gett mat var 2a timme, sen sover han 14.00 tom 16.00, sen mat igen, då blir de ju i praktiken att man ammar såpass ofta ändå, eller har jag fortf det om bakfoten? Ska man inte se påfyllningen innan läggning som matning?
Hur vet jag att han eg får i sig rätt mäng mat dagtid då jag ammar?
Det jag tycker är sâ underbart med standardmodellen är att man slipper fundera pâ millilitrar och minuter, man erbjuder allt man kan i en given ordning och vet dâ med sig att barnet fâtt precis sâ mycket som möjligt av allt som behövs. För mig gjorde det underverk för mitt eget lugn, en nog sâ viktig ingrediens i alltihopa. Genom att ta en paus (byte, umgänge...) efter första bröstet och sen fylla pâ med andra sâ ökar man ytterligare chanserna att uppnâ paltkoma, vilket brukar vara det allra bästa för god skön sammanhängande sömn sedan. Och dâ har man kommit lângt pâ vägen till njutning för alla inblandade.

Du kommer att hitta ditt eget sätt att standardmodellera, det är ju en modell, inte en strikt bruksanvisning.

SusanD har som vanligt bidraget med en rad klokheter, inspireras! (och kolla gärna in Linus röda trâd om du inte gjort det redan, njutning i dess renaste form!)

Hoppas att ni fâr en lugnare kväll ikväll.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"