Lämpligt dagsschema för sexveckors?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tova

Lämpligt dagsschema för sexveckors?

Inlägg av Tova »

Hej!

Jag är nyfiken på vad ni har för tankar om lämpligt dagsschema för en sexveckors liten Edith. Hon är gärna vaken tidigt men trött under hela förmiddagen och betydligt piggare under eftermiddag/kväll. Hon blir dock lätt övertrött framåt kvällen om hon inte har sovit ett ordentligt pass under eftermiddagen. För närvarande är hon vaken sammanlagt ca 8 timmar under en dag, vilket alltså gör ungefär 16 timmars sömn.

Vore intressant att höra hur ni skulle ha försökt lägga upp det hela?
Fyra fina barn: -99, -01, -03, -11
chokladkaninen

Re: Lämpligt dagsschema för sexveckors?

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Tova! :D

Välkommen hit! :D

Det brukar vara en god idé att vänta med det fasta schemat tills bebisen har hunnit bli 2 mån. Dels för att det lätt blir prestationstänk och schemahets när man har fasta tider, och tillvaron är onekligen lite skakig i början med en bebis, så då är det enklare för alla att hålla lite lägre krav och låta tillvaron flyta lite mer. Dels för att det kommer en ökningsperiod vid 6-8 veckor som är ganska tuff för vissa och riskerar att ändå ställa det noga uttänkta schemat på ända... :wink:

Det låter jättebra med ung 8h vakentid - det är vad Anna rekommenderar för en 2-månaders. Så tills du känner att ni är redo för ett fast schema kan du sträva mot att hålla 2h vaken - 2h sömn, som Anna beskriver i Barnaboken. Och när du märker att det börjar funka oftare än inte, och du får till fasta morgontider och fasta kvällstider på det, kommer du att ha fasat in ditt schema, utan större ansträngning. :D

Du kan också läsa kapitlet om Hugo, 2 mån. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Tova

Inlägg av Tova »

Tack så mycket, både för svar och för välkomnandet! Jag är mycket glad över att ha hittat denna sida, trodde nämligen att jag var i stort sett ensam om att köra "annawahlgrenstyle" nuförtiden...Men så var det ju verkligen inte!

Detta är mitt fjärde barn och jag håller helt med om att det inte är speciellt lyckat att spika schema för tidigt. Faktum är att jag inte brukar använda mig av fasta tider de första månaderna utan i stället försöka hålla tre sovstunder per dag och sammanlagt ca åtta vakentimmar. Det har funkat utmärkt med de andra barnen. Dock har denna lilla dam nu uppvisat tydliga tendenser att bli rejält övertrött på kvällen, ett problem jag inte har hat med de andra. Så det jag var mest nyfiken på nu egentligen är hur ni skulle ha tänkt kring det, bortsett från att föra in en liten lur vid sista målet, för det är redan gjort.

Skulle ni välja att ha en lång sovsund om två timmar på eftermiddagen och sedan avslutande vakenpass om tre timmar (inklusive lur) som då avslutas vid halv tio ungefär, utefter våra tider? Eller hellre försökt med kortare sovstund om 45 minuter eller 1,5 h och i stället göra kväll tidigare, vid åtta kanske? Båda varianterna verkar fungera för den lilla än så länge, möjligtvis att hon har lite närmare till att "bryta ihop" efter den kortare sovstunden. Men å andra sidan så får hon ju då en tidigare kväll, vilket kanske är bättre i längden... Hur tänker ni?
Fyra fina barn: -99, -01, -03, -11
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Tova och välkommen hit! :D

Grattis till ett fjärde litet underverk! :heart:

Hur har det gâtt de senaste kvällarna? Jag skulle nog ha hängt pâ om damen visat tendenser pâ att vilja ha tidigare kväll. Runt tvâmânader är det mânga smâ som lutar ditât.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"