Morgonproblem: Bökar, snurrar, vänder sig...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
jesaro

Re: Morgonproblem: Bökar, snurrar, vänder sig...

Inlägg av jesaro »

Usch vilken morgon. Lilla älsklingen vaknade 05.10 och var ledsen. Pappa pangramsade direkt och avvaktade och satte på musiken. Vid 06.15 kunde jag inte ligga kvar i sängen längre. Gick upp på toaletten och tog därefter en dusch. Han var vid det här laget så arg så arg. Skrek och skrek. Höjde musiken som stått på sedan 05.15 och då lugnade han sig och slocknade vid 06.30.

Åååå det är så frustrerande att morgon efter morgon mötas av samma mönster. Det är så tärande för hela familjen. Vad är det som gör att han vaknar så här varje morgon och varför ger det sig aldrig? Vad ska vi ta oss till? I skrivande stund vaknar han efter 30 minuter och är ledsen. Klockan är sju så nu är det dags att göra morgon.
Mamma till Ian född 100411
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vi hade jätteproblem läääänge med vargtimmen för vår äldsta. Men vi valde en taktik som vi kunde stå för och höll fast vid den. Helt plötsligt är de tidiga morgnarna bara ett minne blott och nu är det svårt att komma ihåg att det ens varit ett problem. Så håll ut så kommer ni få väldigt stabila nätter för all framtid.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
MoaS

Inlägg av MoaS »

Vi har samma problem med morgnarna och det där med tärande på familjen kan jag verkligen skriva under på. Men jag hoppas att det är som Emma80 skriver. Att det kommer att lösa sig. Det verkar vara bra att välja ett sätt som man hanterar morgnarna och hålla fast vid det. Och notera de små framsteg man kan se och glädjas åt allt som fungerar! Men just när man är mitt i dessa morgnar så skulle man ju kunna byta dem mot vad som helst.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Hur har ni det med vargtimmarna nu?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
jesaro

Inlägg av jesaro »

Hej Bianca!

Tackar som frågar :)

Sist jag skrev här på forumet var i februari och trots att det bara är tre månader sedan känns det som en evighet. Vår lilla kille mår toppen. I april fyllde han ett år och han har lärt sig att gå. Allt är så spännande och precis allt ska upptäckas. Det är härliga dagar för det mesta.

Vad gäller sömnen är det fortfarande lite si och så. Kvällsläggning går i vanlig ordning hur bra som helst. Han somnar i lugn och ro inom 5 minuter. Nu sover han också gott och tungt genom hela nätterna, men vargtimmarna krånglar till och från.
I februari bestämde vi oss för en tydlig och konsekvent metod, PANGRAMSAN. Den har vi kört så fort han vaknar. Efter drygt en månad lyckades han komma till ro efter pangramsan i vargtimman och somnade om och vaknade igen vid 07.00. Det höll i sig i drygt en månad. Nu är det tyvärr igång igen. Vissa dagar vaknar han strax efter 05.15, men för det mesta vaknar han 05.40. Trots pangramsa somnar han inte om. Han får ligga kvar tills det är dags att stiga upp vid 07.00. Med undantag för ett blöjbyte. Han bajsar alltid precis när han vaknar. Men det sker under tystnad och jag lägger därefter tillbaka honom i sängen. Han blir otroligt gnällig och trött dessa dagar och klarar knappt att hålla sig vaken fram till 12 då han sover middag till 13.30.
Glädjer mig åt att ungefär var tredje dag vaknar han 06.40.

Dagarna är precis de samma vad gäller sömn och mat. Sömnen inträffar alltid 12.00-13.30 och måltider har också sina fasta tider och kvällsläggningen kl 19.00 likaså. Så jag förstår inte riktigt vad som skiljer dessa tidiga mornar som spökar nu. Måste vara något han går igenom.

Är lite osäker på vad jag ska göra åt saken. Funderar på om jag kanske ska lägga in en fm sömn vid 9-tiden som han har haft innan. Bara 20 minuter, men endast då han vaknar så här tidigt. För att han ska må bättre. Men samtidigt vill jag inte hålla på och vela fram och tillbaka. För en tid sedan var han tydlig med att fm sömnen inte behövdes för honom. Så då tog vi bort den och det har funkat bra. (med undantag för dessa tidiga mornar som spökar nu)

Har du några tankar kring detta? Vad tycker du?

Tack för din tid!
Mamma till Ian född 100411
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Min erfarenhet är att det är vanskligt att lägga till sömn för att barnet går miste om den vid något annat tillfälle. Det gör bara att problemet cementeras. Så för att barnet ska sova som ni tänkt passar familjen så är det bara att köra stenhårt på schemat, börjar man freestyla kan man riskera den stabila grund man försöker lägga.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"