En gång till!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
nlp

En gång till!

Inlägg av nlp »

Hej!

Jag har en son som snart är 18 månader. Han kurades vid 4 månaders ålder med fantastiskt resultat. Sakta men säkert har sömnen glidit oss ur händerna, verktygen har inte praktiserats ordentligt och till slut har han sovit ganska mycket med oss i vår säng. Jag har fått nog av detta och bestämt mig för att kura om honom. Jag har känt mig nervös för att han är så stor nu och hänger med så mycket mer än förra gången. Det blir så mycket värre när han står och skriker efter mamma..

Ikväll la jag honom vid vanlig tid och det har väl gått bra. Han vrålar som en stucken gris, skitarg när jag går ut från rummet. (Jag läste i SHN att man kan sätta sig utanför dörren, med dörren på glänt så han ser mig, men verka sjukt upptagen. Det gjorde jag ikväll.) Efter ca 10 minuter har han hakat upp sig och kräks nästan, så jag går in, lägger till rätta, solfjädrar tills han slappnat av och ramsar ut. Givetvis flyger han upp som en fjäder när jag gått ut, och jag sätter mig återigen utanför dörren. Efter ca 7 minuter tystnar han, då bekräftar jag, vilket han reagerar direkt på. Sen gör vi om bekräftelsen och hans reaktion 4 gånger till innan han tystnar "på riktigt" då jag kan bekräfta en sista gång. Hur många gånger ska jag bekräfta när han tystnat? Jag har bara kört ramsan*två gånger nu..

Snälla ni underbara, era svar på andras trådar som har hjälpt mig så mycket tidigare, är det något jag missar?

/Liv
Susanne G
Kontakt:

Re: En gång till!

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vad bra att ni ska ta tag i sonens sömn igen. :D
Det kommer gå fint det här, han/ni behöver behöver bara putsa upp minnet lite.

Har ni inte använt verktyg på länge så tycker jag att ni ska köra kuren rakt av som att det vore första gången. Då gäller att gå in och lägga tillrätta och eventuellt solfjädra/buffa första natten.

Han är alldeles för liten för att du bara ska sitta utanför dörren. Det gör man på äldre barn. Han behöver lugnas av er med solfjäder och tillrättaläggande.
Han ska inte skrika i 10 minuter så att han kräks. Inget trevligt sätt att somna på.

Bekräftelsen är x 4. Skriker han upp sig så får du bekräfta igen nästa gång han lugnar sig. Bekräftelseramsan är det sista han ska ha med in i sömnen. Det är den som betingar honom på ramsan.

Läs på lite mer och peppa dig själv så kommer detta gå galant.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
nlp

Inlägg av nlp »

Hej!

Jag är ledsen att jag inte återkommit, livet är hektiskt ibland :) Det har gått bra, väldigt bra. Du hade så rätt i att verktygen kommer tillbaka, vi behöver bara påminna honom. Han har vaknat några gånger på kvällarna, men det har funkat bra med ramsorna. Jag blir lika chockad varje gång :) Han kan fortfarande gå igång på bekräftelsen ibland, men jag antar att det blir så med lite äldre barn.

Ikväll har varit den bästa hittils, jag gick in och la honom, och inte ett pip efter min ut-ramsa. Men hur ska jag göra då? Ska jag bekräfta även om han inte låtit någonting alls?

Både jag och min sambo är helt fascinerade av att detta funkar så bra, igen! Nu är tryggheten och attityden fast förankrad!

/Liv
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej där!Bra jobbat av er. Attityden betyder allt. :D

Kör bekräftelse i två tre kvällar för säkerhetsskull. Han verkar kunna det här.

Håll kvar vid detta nu och skulle ni köra i diket igen så vet ni att ni fixar det snabbt igen. Grabben vill ju sova. :wink:

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "