Hej,
Jag har en snart ettårig kille som inte sover så värst dåligt, men som inte kan somna/somna om själv, och tycker det är morgon vid 4-5 tiden. Storasyster var också en earlybird, men nu känner jag att min prins och jag behöver tryggare sömn. Pappa ska läsa boken och förhoppningsvis nappar även han på kuren.
Dock har jag lite frågor:
1. Ska jag solfjädra eller buffa? Han är ju på gränsen, och jag har buffat tidigare (med varierad framgång). Stor kille på 11.5kg, finns det ett bättre val för stora barn?
2. På dagen sover han nästan alltid i vagnen. På morgonsömnen (och nästan alltid på eftermiddagen) vaknar han efter 30min. Jag brukar ta en sväng i förebyggande och då sover han 1.15 ca. ska jag fortsätta med det i början så det blir ordentlig sömn på dagen, eller ska jag vagna/ramsa?
3. Vår guldklimp ska opereras inom en månad, är t ex 3 veckor för tight tid för rutinerna att sätta sig? Förra gången sov han bara halvtimmar i en vecka dagtid eftersom vi inte kunde gå ut med vagnen. Dessutom sov han i min famn i 3 veckor och åt bara nattetid, och blir det så igen så får vi ju göra om allt.
4. Jag har läst i en annan tråd att barn i denna ålder tar längre tid på sig att bryta vanorna och att man ska tänka ”två stycken dag ett”. Stämmer det?
5. Så här har jag tänkt schemat, som (förutom morgondelen) är hyfsat likt det som vi kör idag:
• 06.15 vakna för dagen + välling
• 07.30 Frukost med familjen gröt/yoghurt
• 9.00 sova 45 minuter
• 11.00 Lunch
• 13.00 Välling
• 13.30 sova 1.5 tim
• 16.30 Middag
• 19.00 Sova
Några kommentarer på det?
Tack på förhand för hjälp!
Min prins har svårt att somna och vaknar tidigt!
Min prins har svårt att somna och vaknar tidigt!
Mamma till Prinsen född 10-06-02
-
ilindstrom
Re: Min prins har svårt att somna och vaknar tidigt!
Hej och välkommen!
Eftersom det här är en dublett så låser jag den.
hälsningar
Ida
Eftersom det här är en dublett så låser jag den.
hälsningar
Ida