Kura med reflux/magont?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
LinaStina

Kura med reflux/magont?

Inlägg av LinaStina »

Hej,

Blev medlem här när storasyster skulle lära sig att sova hela natten 2007 men behövde aldrig ställa några frågor då hon i princip löste saken på egen hand 3½ mån gammal. Nu när lillebror har passerat 4 mån och nätterna snarare blivit sämre än bättre behöver jag däremot er hjälp!

Lillebror är en liten kille som tyvärr fått diagnosen reflux :( . Det innebär för hans del att han i princip alltid har en rap "på tvären" och att magsyra åker upp och ner i halsen på honom titt som tätt dygnet runt. En del av det onda har försvunnit med hjälp av medicinering och mjölkfri ersättning (slutade amma helt för någon vecka sen) men resten får enligt läkare väntas ut och växa bort. Nätterna nuförtiden präglas av många uppvak, alltifrån 2 (en mycket bra natt) till 10 st på 12 h. Han får oftast flaska 2 ggr men ibland bara 1. Vissa uppvak inleds med gnäll och hanteras lätt med buff eller bara hand på ryggen. Andra inleds med vrålskrik och kan inte buffas bort lika lätt (oftast får han mat vid dessa tillfällen).

Jag är väl medveten om att mätta barn sover gott (storasyster bevisade detta), att dagschema är ett måste och att man sover bäst på mage med larm. Vi gör allt detta med undantaget att lillebror inte så lätt proppas full med mat pga sin reflux.

:?: Jag är fast besluten att köra SHN med lillebror men osäker på när det är lämpligast att göra det. Är SHN vettigt att köra när några av uppvaken beror på smärta och när lillebror inte är proppmätt?

Tacksam för kommentarer! Har läst mycket på forumet men inte hittat så mycket om magont och kurande (men mycket annat matnyttigt!).
Storasyster 061228
Lillebror 101229
ilindstrom

Re: Kura med reflux/magont?

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit!

Jag har ingen egen erfarenhet av reflux, men jag har ett barn i min närhet som drabbats. Han fick en ersättning som blev som gele i magen och bildade som ett lock om jag fattat det hela rätt. Kanske är det den ni fått?

Sover er lille på mage? För när de vände honom till mage så fick han färre sura uppstötningar och började sova bättre.

Min spontana tanke är att för att man ska kunna kura så behöver barnet vara friskt. Om du är säker på att han vaknar av att han har ont så tror jag inte att han är redo för att kuras, men så fort ni får ordning på det så kan ni köra igång.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Kura med reflux/magont?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Här är en tråd på en mamma som kurat med reflux. Den är lång men väl läslig!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... lit=reflux
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"