15månaders, behöver hjälp med schemaläggning

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
klarasmamsi

15månaders, behöver hjälp med schemaläggning

Inlägg av klarasmamsi »

Hej!

Jag söker mig hit igen för vi behöver hjälp! Vi har fått så fin hjälp förut så jag hoppas på er visdom igen! :D Två saker....

1) Klara, nu 15 månader, kurades vid 7 månader. Då sov hon 3 dagslurar och 12h på natten utan problem. Sedan ett bra tag tillbaka är vi nu på 2 dagslurar. Fungerade fint. Det som nu hänt är att natten alltid slutar runt 5- eller 6-tiden (oavsett när hon blir lagd och somnar). #-o
Vi har försökt med en dagslur (så att hon är så trött att hon måste ta ut hela sitt övriga sömnbehov på natten), men icke! Det har gått någon enstaka gång, men hon är rejält trött och jag har inte haft ork att hålla henne vaken. En gång somnade hon i sin stol under lunchen och då hade jag inte hjärta att fortsätta hålla henne vaken förbi fm-luren.
Grovschema (eller "schema" är fel och säga, "så här brukar det bli" är bättre rubrik.... :oops: )
6:00 Upp, frukost
9:00-10:20 Fm-lur
11-12-snåret Lunch
14:00-15:20 EM-lur
15:30 mellanmål
17:00 middag
18:00 nattslurk/bad/skojs
19:00 läggning
(Somnar runt 20)

(ungefärliga tider och dygnets totala sovtimmar varierar mellan runt 11-12h)

Oroar mig för att hon sover för FÅ timmar. Trodde att Klara, 15 månader, skulle sova drygt 13h.

2) Hon äter såååå dåligt. :cry: Anledningen till att jag väntar med lunch så länge är för att hon inte är intresserad tidigare. Vi har problem med alla måltider faktiskt (utom frukosten). Förut var det bara mjölkersättning och välling som garanterat gick ner men efter senaste magsjukan fungerar inte det heller. Pga detta känns det inte rätt att inte ta upp henne när hon vaknar kl 6 och skriker. DEN mjölkflaskan går ner FORT!

Nu när både sömn och mat krånglar önskar jag mig visa ord mer än nånsin. Jag vet inte hur vi ska styra upp detta. Gissar att det snart är dags för en dagslur och att det på något sätt borde vara lämpligt att flytta dagssömnen till nattsömn och att detta är hennes sätt att visa det för oss, men VAD ÄR ETT BRA UPPLÄGG och HUR GÅR JAG TILLVÄGA? Och varför sover hon bara 12h? Kortar jag ner dagslurarna sover hon ju ännu mindre. Eller ska jag tro att det är övergående?

Vh
Klaras mamsi :heart:
cissii

Re: 15månaders, behöver hjälp med schemaläggning

Inlägg av cissii »

Hej!

Generellt kan man säga att barn(och vuxna) sover sämre när dom sover, om dom sover för lite. :D
Tror inte heller man ska hänga upp sig för hårt på exakta sömntimmar enligt normen, så länge det är på plus sidan.
Min dotter sov nog två timmar "för mycket" hela sitt andra levandsår. Inga problem där.

Om jag var du, skulle jag börjat med att korta första luren till 45 min. 12 tim+ 45 min + 1,20 tim = ca 14 tim.
Om du känner dig osäker på att låta henne ligga vaken på morgon pga hunger. Så lägg henne kl 18 på kvällen, så får du ändå ihop timmarna där. Sen kan du skjuta fram godmorgontiden till en mer mänsklig tidpunkt, så fort dina egna hungervargar är ur bilden.

Vad äter hon? Jag har precis lagt om min egen kost och blir helt plötsligt hungrig jätteofta. Kanske finns det något du kan ändra där?
Hur ser resten av dagarna ut? Social delaktighet och utevistelse tex?

Mvh Cecilia
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
klarasmamsi

Inlägg av klarasmamsi »

Hej Cecilia, tack för ditt svar!
De senaste dagarna har vi varit ute HELA dagarna och lekt. Nattsömnen har de två senaste nätterna blivit 12h(!) och då har hon klarat sig till mitt på dagen och då bara tagit en lur (ca 1h). På kvällen har hon somnat på 5 minuter! I kväll åt hon också som en HÄST till middagen.
Hon har varit sjuk under våren och vi har därför varit inne och ganska isolerade under perioder. Jag tror att all frisk luft och allt skojs i det fina vädret har styrt upp det här! Jag håller tummarna för att det fortsätter och det där du skrev med social delaktighet och utevistelse var precis vad som behövdes!
Tack igen!
Vh Klaras mamsi :D
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "