Elias snart 6 månader, kurstart 8/4.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
younikawa

Re: Elias snart 6 månader, kurstart 8/4.

Inlägg av younikawa »

MIA!

Vad fint att se att det går framåt och vad fint ni jobbar. Jag blir så glad för era framgångar. Följer tråden och håller mig uppdaterad.

Kramar
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
MariaOliversMamma

Inlägg av MariaOliversMamma »

Ja jag undrar ju också hur det går för er, sover han gott varenda natt nu??
Oliver född 2010 kurades vid 5 månader :heart:
Elliot född 151126 ska kuras inom kort! :D
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej hej!

jo, han sover gott varenda natt nu. :D

det är många nätter sedan jag behövde ramsa. han fixar ev uppvak själv.

men vaknar nästan alltid för tidigt. brukar höra honom lite till och från från kl 06. ibland somnar han om ibland inte. tar upp tidigast 6.45. då är han minsann glad att se mamma och tutten!

de tidiga mornarna gör att jag drar mig lite för att flytta tillbaka storasyster selma in i rummet. elias kommer troligen väcka henne och då är hon ju inte sen på att börja prata.... skulle väl iofs vara ganska gulligt och mysigt sätt för dem att vakna på men jag föredrar att de sover båda två till 07. hmm, tål att tänkas på.

och igår hade vi barnvakt. min lillasyster var här och passade alla tre barnen. och läggningen av lillkillen gick galant! maken och jag var och inspekterade det nyöppnade IKEA varuhuset här i stan. trevligt!

två tänder har kommit därnere. och lillkillen fyller ett halvår idag och det föll sig så att han även har namnsdag! mitt lilla solsken!

långluren efter lunch har han skarvat på i princip hela förra veckan. men somnar om med lite buff och sover då till jag väcker. det tar sig väl så smoningom.

morgonluren är lite knivig. jag märker att om han sovit bra ända in på morgonen så är han inte trött kl 09. han behöver 2,5 timmes vakentid. vilket gör att han bara hinner med en 20 minutare där istället för 45 som tänkt. men så får det väl vara. jag kan inte flytta fram den luren heller för han måste sova igen kl 12 för att hinna med sin långlur innan dagishämtning av storasystrarna.

så, det var lite uppdatering från oss.

kramar!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och härlig läsning! =D>

Kom bara ihåg att alltid - ALLTID - ramsa 4 jätteglada verser UT från rummet efter varje läggning, dag som natt. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

här hemma har det blivit strul.... :evil:

visst, han är sjuk. magsjuka med hög feber. men det är på bättringsvägen. bara lös avföring och 38 i feber nu. ammar mer än vanligt och han äter naturligtvis mindre fast föda.

men problemet började innan magsjukan. han är svårsövd. och nu har det förstås blivit ännu värre.

igår tog läggningen 45 minuter med skrik och buff som inte tar.

nu på morgonen protesterade han igen. arg! efter att försökt med ramsan i 10 minuter gick jag in. tänkte att ok buff funkar inte, jag tar till solfjädern. efter 10 minuters vrål tänkte jag att jag ska inte ge mig. nu står jag här till han somnar. efter 50 :P minuter somnade han. han skrek konstant och vred sig som en ål. mest arg. han hade fått i sig både bröstmjölk och lite gröt. dessutom knappt någon feber då han hade fått febernedsättande på morgonen.

vi alternerar mellan lurar inne på mage och ute i vagn. ofta blir fm luren inne och lunch- och em luren ute i vagn. jag hjälper honom till ro i vagnen. vagnar som svar på hans frågor. eller tar en kort sväng med vagnen på tomten tills han blir lugn och stannar sen så han får somna stillastående. någon gång har det hänt att jag bara kunnat lägga ner och gå med ramsan och han har somnat! det är ju dit jag vill. min selma somnade alltid så! så smidigt. (blir lite irriterad när det inte funkar så med lillprinsen).

har funderat en del på att dra ner till två lurar. han kanske protesterar för att han inte är tillräckligt trött när jag lägger? känner att vi är lite på gränsen. han behöver ju kunna vara vaken dryga tre timmar för att dagarna ska gå ihop med två lurar.

idag sover han 19-07 (06.30)
mellan kl 9-10 sover han 20 minuter alternativt 45 om han hinner somna.
12-13.30 1,5 timme
15.45-16.30, 45 min

om jag skulle byta till två lurar är det lämpligt att behålla 15 sovtimmar per dygn? tänkte i så fall 12+1,5+1,5.

/lilla mia
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Till 7 mån (är ni nära kan man ju ändra, men helst inte förrän uppföljningsveckan är slut) så är det 14,5 tim sömn/dygn som gäller.

Då är ett hett tips för 2 lurar 12+45+2 (för piggisar 1,5)

Glöm inte att ge lite stoppande mat för magen när ni nu börjar med mat igen. Typ äpple, blåbär, ris, rån, rostbröd, banan.

Ge inte lösande mat just nu, utan ta det när magen är ok igen.
Lösande är: päron, katrinplommon, grönsaker, Kiwi.

Lycka till nu, och grattis till din solfjäder!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

jag behöver lite inputs. ](*,)

problem ett, tidiga mornar: det var nu 1 månad sedan vi kurade elias. han har sovit till 07 nån gång annars har jag varit nöjd med 06.30 då han har fått hållas till 06.45. men halv sju mornarna är också lätträknade. han vaknar mellan 5-6! INTE OK!!!

oftast vaknar han ledsen, ibland arg, ibland pratar han och ibland gnäll och gnöl om vart annat. som mest har han skrikit i 1,5 timme med några kortare uppehåll. har testat pangramsa och inget mer. testat att påminnelseramsa, och testat att buffa vilket fungerar ibland (han somnar om till strax före sju) men oftast blir han bara mer arg.

problem två, vändningscirkus; han rullar över på rygg och sparkar sig fast i ena hörnet eller lyckas kravla sig upp längs kortändan. en natt gick larmet :roll: . han har somnat om några gånger på rygg men vaknar strax igen.
jag har valt strategi att snabbt gå in och vända och ut utan ramsa. (som att han vänder sig själv). innan vargtimmen funkar detta toppen och han sover ett par timmar till innan han vänt sig igen (i sömnen?) och vaknar. jag har varit uppe två gånger under natten senaste veckan och vänt honom över på mage. :evil: sen från fem då är det ju ljust utanför rummet så han märker när jag öppnar dörren och kommer in. :( och ja, det har blivit för mycket trafik in i rummet på sistonne. men jag vet inte hur jag ska hantera de evighetslånga timmarna på morgonenen???

det är liksom inte ok att vakna 5 i det här huset. dessutom delar han rum med selma och jag fattar inte hur hon kan sova vidare. men det gör hon uppenbarligen. själv är jag ju vaken från det att han vaknar och då ligger jag vägg i vägg och tycker han skriker alldeles förfärligt högt....

men det känns heller inte ok att han ligger och skriker så länge. han behöver ju sin sömn. men jag vet inte hur vi ska komma till rätta med det här. hoppas varje kväll att det ska vända av sig självt och bli en bättre natt/morgon. och så vaknar jag arg som ett stucket bi morgonen efter och tyvär genomsyrar dessa känslor jag får på morgonen hela dagen sen. och att få avbruten nattsömn spär ju på det dåliga humöret, för både mamma och pojken.

och på detta har vi bytt schema. (men de tidiga mornarna har funnits med hela tiden sedan många veckor (månader!) tillbaka. fast han har vaknat runt 6 tidigare. kl 5 som det ofta är nu har blivit sen vändningscirkusen började för en vecka sedan.... jag har valt att behålla 15 timmars sömn så han har 12+1,5+1,5 just nu. och problemet som var innan att han inte somnade in utan protester är borta. han somnar fint nu på ett par minuter och sover också hela passet ut och gärna mer om han får! (inte konstigt med tanke på hans nattaktiviteter).

problem 3; han är trött framförallt mitt på dagen mellan lurarna.
han sover nu 9.30-11 och 14-15.30. men han börjar bli gnällig och trött redan vid 13. innan när han hade tre lurar så var han pigg och alert i upp till 2,5 timme. så jag trodde inte att 3 timmar skulle vara ett problem. men det är det. känns inte bra att hålla honom på sträckbänken den sista timmen innan sovning igen. bytte schema i helgen som var.

vet inte hur jag ska göra. gå tillbaka till tre lurar? öka på fm luren till 2 timmar ett par dagar för att se om han blir piggare? vi får också lägga halv sju (pga trötthet) istället för sju som är tanken.

förstår ju att allt detta hänger ihop på nått vis. dessutom har han ju varit magsjuk för en vecka sen diaarreérna upphörde för tre dygn sedan så jag tänker att tröttheten kan bero på det också??? nattammade i tre nätter pga hög feber och dåligt matintag under dagen.

långt inlägg..... sorry!

/lilla mia

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej lilla mia!

Då ska vi se om du kan få lite input... :-k :D

tidiga mornar: Använd inte marginalkvarten, det blir aldrig bra i långa loppet.
Ledsen= åtgärda med hurtig betryggande ramsa.
Gnäll och prat= ingen åtgärd. I med dina öronproppar och försök sov själv.
Arg= Säga sin mening får man och går inte att åtgärda. De blir bara mer förbannade. Verktyga inte ett litet argt bi. :wink: Invänta KRIS.

Men om nu detta blivit en dålig vana att vakna tidigt kan du hoppa in vid minsta pip och buffa honom tills han blir sömning ( här gäller tålamod, du kan inte gå innan du nått ditt mål- pömsig ska han vara innan du går) och sedan ramsa ut. Gör detta EN GÅNG och sedan gäller is i magen. Att låta tystnaden få ge honom besked framöver. Du kan inte ligga där och lyssna då blir den lilla människan bombarderad av din överkoncentration. Och det stör. :wink: Stå tillbaka i förtroende. :heart: :heart:

Vändningscirkusen: en klassiker. 8) Har du läst här?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

Öva på dagen. Hjälp så lite du kan och så fort gossen har kommit runt så ska du: =D> =D> \:D/
Öva åt båda hållen. Fr rygg till mage och fr mage till rygg. Då kommer han klara saken själv på natten och du kan stå tillbaka i förtroende för du vet att han kan själv.

Övertröttheten hjälper ju inte nattsömnen som du märkt. Så mer sömn på schemat ordineras. Om du tar 3 lurar igen eller förlänger fm-luren är upp till dig. Men håll nogsamt på tiderna när du väl bestämt dig, som du vet. :wink:

Så lillen var krasslig ett tag och fick då inte heller sin välbehövliga sömn och då har hans marginaler naggats i kanterna så det är viktigt att du nu återgår till ordning och reda. 8)

När du bestämt schemat så glöm inte att du har 5-min powernap i rockärmen. Använd den istället för att lägga en halvtimme för tidigt. Så att tiderna verkligen sätter sig i hans kropp.

Värme! :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Och glömt inte SKRATTET :!: Så otroligt viktigt :!:
Kör ett mega-skratt till go'natt inför för nattsömnen. :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mia! :D

Jag tittar in bara för att fylla på med två små historier om Bebbo: :wink:

Bebbo börjar sova hela natten
Det var ju samtidigt som Selma så det kommer du ihåg. Bebbo var ett halvår rätt precis och var säker sovare förutom just den sista förargliga timman på morgonen. ](*,) Och felet visade sig vara 1) hunger; och 2) vanan att det hände massa saker på morgonen när han började låta. Så boten blev när jag övergick till havrevälling till kvällsslurken, klippte sönder flasknappen så att han fick i sig ÄNNU mer av den, och slutade störa honom på morgnarna. För På Natten Händer Ju Ingenting. Och händer det något så är det inte natt längre... bevisligen. :mrgreen: Här är länken ifall du vill nostalgiläsa lite: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &start=120

Bebbo och magsjukan
Det här hände när Bebbo var lite större än Elias är nu, typ ett år. Han hade en fullständigt gräslig magsjuka som varade i en hel vecka. Mot bättre vetande hällde jag i honom välling för att det var det enda han ville äta, men det gick rakt igenom med fibrer och allt (majsvälling lär vara snällare mot sjuka magar). Han var fullständigt utslagen och kunde inte stå på benen, det var hemskt. :cry: Så jag tog som målsättning att få i honom nån stoppande mat per måltid (förutom vällingen): en halv banan, en liten portion ris etc. Och när han äntligen blev bra åt han som en varg i typ 2 veckor. Helt vansinniga mängder, det fanns verkligen ingen botten i honom överhuvudtaget! :shock: Jag antar att han behövde kompensera för all mat han inte fick i sig under sjukdomen.

:idea: Kontentan av dessa små historier, och poängen jag ville komma fram till, är eg så här: Halvårsbarn är redan i normalfallet sjukt hungriga. Och efter en magsjuka kan de vara ännu hungrigare. Så jag tror att det som kan fattas i ert fall är att få ett optimalt matintag att sammanfalla med extremt tydliga signaler om att det inte är morgon före kl 7. (Hur ställer du dig till väckarklocka?)

I vilket fall som helst så har ni tiden med er - för snart nog kommer han att ha ätit ikapp efter magsjukan och bara vara "normalt" absurt halvårshungig... :lol: och då räcker det ju med att få beskedet om när morgonen börjar på plats för att fnurran ska lösa sig.

Hoppas att denna lilla fundering är till någon nytta för er. :D
kram! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

FÖRSTA 12 TIMMARSNATTEN utan en endaste liten åtgärd!!! \:D/
vi vaknade hela familjen av väckarklockan kl 07! :shock: :D (som vi använder även för elias).

tack för alla kloka och bra svar! nu har jag att gå tillbaka till om inte denna fina trend skulle hålla i sig.

igår. jag bestämde mig för att proppa i honom mat. han åt och åt och åt. (tex lunchen. 9 iskubstärningar med mat, smörgås, banan, clementin och lite gröt).

så boven i dramat var nog hungern. även i detta fall. fast jag ska inte ropa hej ännu. men glad är jag iaf! såklart.

kramar! :heart:

Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

VIsst är det härligt när man hittar DET. :D Bra jobbat!!! =D>

Du är alltid välkommen hit för pepp och råd - anytime!

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

säg den lycka som varar mer än en natt? :(

jag trodde verkligen det vänt. att poletten trillat ner. det var sån jätteskillnad mot hur nätterna varit den senaste tiden.

men en natt (vilket iofs var toppen för nu vet jag ju att han kan) blev det. nu är vi tillbaka i de gamla mönstret igen. 2-3 uppvak- vändningar på natten och sen vaknar han mellan kl 5-6. gnyr, skriker och somnar om om vart annat. eller håller låda hela tiden tills jag ger upp.

jag fortsätter att proppa i mat och håller tummarna för att det är förkylningen han drabbats av som strular till det lite extra nu.

han har iaf kommit in i det nya schemat med två lurar. den klara blicken i ögonen är tillbaka. och han är glad och tillfreds för det mesta. skrattar och gympar på under vakentiden!

när kan man börja servera plockmat bara? typ makaroner, korv och grönsaker? han tuggar i sig det mesta nu och vill alltid ha nått eget att plocka med samtidigt som jag matar.

sov gott ni som får! förhoppningsvis blir det min tur med snart.

kram!

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Hoppas att ni fått till nätterna nu. Annars kanske ni ska backa bandet något och sätta ramsan igen, om ni känner att ni inte riktigt når fam med den.

Angående plockmat så har mina varit runt åtta månader när de börjat plocka i sig både det en och andra.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

ett tag sen jag skrev nu. det rullar på här men det finns problem. jag har duckat tillräckligt länge nu känner jag. men ibland förvånar han oss med att ha en KLOCKREN DAG och då går jag på hoppet och försöker glömma strulet som kommer igen dagen efter.

problem ett; tidiga mornar- fortfarande! oftast runt 6. gnyr, gnäller. somnar inte om på ramsan. oftast ger jag upp mellan 06.30 och 06.45. :evil:

problem två; han somnar inte smidigt för natten. han protesterar tills vi kommer in och buffar sömntung eller till sömns. väljer vi det förstnämnda kan vi hålla på och springa in och ut 30-45 min innan han somnar eftersom han skriker så fort han märker att vi slutar buffa. och skriker till vi kommer tillbaka. väljer vi att buffa till han somnar så gör han det på första vändan vi går in. alltså BUFFNINGSTRÄSK! (men somnar vid enstaka tillfällen utan protest :?: )

problem tre; han skarvar på långluren. i princip varje dag. ibland får vi honom att somna om och ibland får vi stå och dra vagnen till sovtiden är slut..... VAGNINGSTRÄSK! (och ibland orkar jag inte det så då får han bara 45 minuter istället för 1,5).

schemat:
07 godmorgon, ammas
08 gröt
09.30 sova 45 min
11.30 lunch
13.30 sova 1,5 timme
15 mellis
17.30 middag
18.45 gröt (går inte i många skedar)
19.00 godnatt

nu känner jag att det är dax att kliva ur träsken vi trampat in i. (och sluta skylla på förkylningar, tandsprickning, dålig matdag, värmen- ja ni fattar) tänker mig en minikur. är det rätt väg att gå tror ni?

ja, just ja. han sover båda lurarna i vagn ute på rygg. det är ju smidigt om vi vill iväg på dagarna nu när flickorna har sommarlov! men möjligen borde jag lägga långluren inne igen- men upplevde det svårare att få honom att somna om i skarven när han vaknade...

KRAM!

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"