Kura 8 månaders, lite frågor först

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bellan

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av Bellan »

Tack Anna för svaret :mrgreen:
Låter ju helt lågiskt att bara lägga henne :wink: , precis som hemma. Jag sydde ju faktist en special kudde till hennes liggvagn när hon var liten (för hon ville ju sitta när hon var vaken, nyfiken som hon är) så den kan jag använda igen :D. Skulle du rekommendera att använda sele när hon ska sova :?: Hon kan ju ställa sig upp... :-k .
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra!

Kan bara tala för mig själv - jag har aldrig någonsin använt sele i något sammanhang över huvud taget. Det kräver ju tillsyn förstås och den tycker jag man måste ha - och har - ändå. (Fast inte om man hemfaller åt den bisarra idén att ha barnvagnen framåtvänd med suffletten som en annan brandvägg bakom vilken man inte ens ser llilla barnet, än mindre står i kontakt med vad som händer och inte händer, peståss :shock: )

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej Bellan!
M har sovit sååå gott i vagnen ända tills jag började med en lur om dagen, det var också i samma veva som han började vända sig och stöka på i vagnen. Vid något tillfälle när jag inte hade 100% koll, ställde han sig på alla fyra och höll på att tippa vagnen baklänges.... Men när han väl sov, så sov han ju och då låg han still, tills han vaknade och ville vända sig..... Sen hade jag sele på honom för jag lämnade alltid honom att somna själv. Får du tag i en flatbottnad, bred vagn och har koll på vagnen hela tiden är det nog ingen fara att vara utan sele. Dagens vagnar har ju en tendens att vara lite smalare och smärtare. M sover fortfarande i vagnen ibland om det krävs, men då blir det sällan mer än en timme åt gången, sen vill han ha mer plats och puta med rumpan i vädret. :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej Jenny!
Tack för det du skrev. Vi har Emmaljunga vagn, numera med sittdelen i eftersom hon inte sover i vagnen :wink: fast den är stor och rymlig. Jag letade länge innan vi hittade en med stadiga och rörliga hjul (fram) som hade sittdelen vänd åt rätt håll (mot den vuxne). När hon sover i säng rör hon sig mycket innan hon somnar och jag får ofta vända på henne när näg jag går in. Sen ligger hon alltid och pratar 10-15 min innan hon somnar, så då hinner hon ju vrida på sig ;)
Tjejen har fått sova i vagn 2-3 gånger och då har hon sovit 40-60 min men det har alltid varit något ljud som väckt henne. Fast jag har ju inte vagnat henne, bara lagt henne och sagt ramsan och mörklagt så det kanske är därför. Sele har jag inte använt, jag har ju hela tiden haft koll på vagnen... och hon sitter alltid väldigt still när vi är ute och går ( ;) jag är en sån där mamma som pratar mycket med min bebis så jag tror att hon gillar att åka vagn eftersom jag berättar om allt ;) )

Om jag hade gjort något med kuren annorlunda så hade det varit att jag hade valt att vagna en av vilorna. Helt enkelt för att jag nu efterår skulle vilja haft det verktyget och rätt attityd så att dottern kan sova lugnt och tryggt i vagnen när som helst.

Hur mår du? Jag tänker med nr 2 på väg? Ska du köra SM på en gång? Vad mysigt med en liten bebis :mrgreen: Våra godingar har ju blivit så stora.
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Då har vi äntligen tagit tag i att ändra schemat (nu när alla är friska). Hon ska bara sova en vila och första dagen gick bra :D . Hon visade att hon var lite trött vid kl 10 men så fick hon vara med och laga mat och fixa lite så hon höll sig ganska glad. Det var meningen att hon skulle sova kl12.15 men somnade nästa i maten så hon fick lägga sig kl 12. Vet att vi egentligen inte ska använda marginal kvartar när vi kör dom här 10 första dagarna :wink:
Så nu får vi se hur det blir i morgon. Jag tror/vet att hon kommer sova till kl 07 :mrgreen: (Det har hon inte gjort på ett tag nu :( )

Nya schemat (vi fick ändra lite med mattiderna också):
07.00 God morgon
07.15 välling och frukost
11.15 lunch
12.15-13.45 vila 1 1/2 h
14.15 mellis
17.15 kvällsmat
18.50 vällilng
19.00 God natt

Vi ändrade mattiderna för att hon tar ca 45 minuter på sig vid lunch och middag nu när hon äter själv. Och vi behövde mer tid mellan kvällsmat och natt-vällling och även mellan mellis och kvällsmat för att hon ska vara hungrig.
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Vi har stött på ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa #-o . Vi började ju ändra schemat för 4 dagar sen (jag vet att man ska köra 10 dagar ;)) och hon sover till 07 på mornarna nu men hon är så jätte jätte trött och orkar inte vara vaken dom långa passen som det blir när vi bara har en vila. Hon blir övertrött och hyperaktiv och när vi sen ska lägga henne så blir hon ledsen och gråter (även de av övertrötthet) :cry: både innan lunchen och när vi lägger henne för kvällen.
Hur ska vi göra :?: Ska vi fortsätta med det nya schemat eller ska vi komma på någon annan lösning med vilan? Det känns som att den stämmer med 13.5 h sömn/dygn men ska vi gå tillbaka till 2 vilor? Dom nya tiderna för lunch, mellis och kvällsmat fungerar bättre och hon äter mer nu när det är längre tid mellan måltiderna men hur skjutton gör vi med vilan/vilorna :? #-o :(
Är såååå tacksam för svar [-o< [-o< [-o<
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Nu har jag hunnit kolla på scheman på favoriter-länken....
13.5 timme verkar ju funka när vi tänker hur länge hon behöver sova. Men hur delar vi upp det :?:
Mina tankar går så här:
19-07 med vila 10-10.45 och 14-14.45 (när lägger vi mellis då?)
19-06.30 med vila 9.30-9.50 och 13-14.30 (men då blir det också sent mellis)
Finns det några andra alternativ :?:
Är det någon som har haft ett liknande schema? Eller haft liknande situation?
Alla tankar och erfarenheter är till jätte stor hjälp [-o<

Idag fick hon en extra lur på morgonen för hon är helt hispig, kan inte fokusera på nått och är bara så uppe i varv :cry:. La henne 09.40 och kl är 09.53 nu och hon har inte somnat än (ska upp 10.00). Hur ska vi få det att blir bra #-o ?
/Bellan
Liten, nyår -18
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Hon är nu 13 månader va? Kan vara lite ett-årsfrustration, det hade vi mycket utav. Det som är nyckeln är massor av social delaktighet och utevistelse. 8) Kom bara ihåg solskydd på bar hud.

Gällande schemat, måste du ha två lurar? Vi hade en lång lur mitt på dagen, efter lunchen. Sen körde vi mellis efter den vid 14.30-tiden. Samma som vi gör nu i princip. Vi hade då 11.5 + 2

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack för ditt svar Anna :D
Japp hon är 13 månader om två veckor. Skulle också kunna tro att det är frustration om det inte var så att det kom 1 dag in i nya schemat plus att hon är så trött att hon kan sitta och bara stirra ut i luften (helt borta i tanken- blick) och är jätte hängig under ögonen och gnuggar sig trött i ögonen (som hin brukar göra innan vilan, så det är inte allergi ;)) Hon är så där nyfiken och jätteaktiv som hon var innan vi började kura henne (övertrött)
Vi måste inte ha två vilor, jag hade velat ha en, men hon verkar inte klara av att hålla sig igång hela dagen på en vila :? Själv tycker jag att 11.5+2 eller 12+1.5 verkar bra. Hur ser ert schema ut? Vi har diskuterar fram och tillbaka här hemma idag (sambon jobbar hemma idag) och jag velar medan han säger "det är väl bara att ta två vilor ett tag till och gå upp 6.30" (11.5+20+1,5 blir det då)...

Allt började ju strula ett tag innan hon var sjuk (då hon fyllde 1år) och när hon var sjuk fick sova mer på dagarna (som ställde till det ännu mer :( ). När hon blev frisk åt hon dåligt (drack jätte lite välling på kvällen) och vaknade tidigare på morgonen (runt 06). Sen dess har hon vaknat tidigare och jag har tänkt att hon behöver mindre sömn... men jag kanske har haft fel. Det kanske bara berodde på vällingen :? :?: Nä, jag fattar inget och vet inte hur vi ska göra. Och jag vet att vi MÅSTE bestämma oss och bara köra på det!!! Det här schemat med en vila kl 12.15 funkar inte... men hur ska vi göra istället?

Tror inte det beror på utevistelse eller delaktighet för vi är ute mycket, efter frukost, innan och efter lunch och på eftermiddagen. Delaktighet får hon också mycket av disk, tvätt, matlagning... Det enda vi inte har är ensamlek :oops:

Ja, hur ser ert schema ut Anna? Jag är också fundersam på varför det är så jätte svårt att väcka henne efter 20 minuter? Och varför hon tar tid på sig att somna, speciellt runt kl 12.30 (det var det som stulade innan hon blev sjuk. Då la vi henne 12.30 och hon somnade inte förrens 13 på andra vilan.)

Fortfarande jätte jätte tacksam för alla tankar och åsiker [-o<
/Bellan
Liten, nyår -18
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej. Jag skulle köra en 2 timmars mitt på dagen o förlänga natten tills hon kommit ikapp sig. Lägga 30 tidigare ett tag.

Vårt schema var 19 - 07 sen lur 12-14. När hon blev lite äldre kostade vi natten o väckte 06.30.
//Anna
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack Anna för ditt svar :D
Menar du att vi ska lägga henne 18.30 och sova till 7.00 och vila 12-14? Eller 19.00-7.00 och 12-14? Hängde inte riktigt med :oops:
/Bellan
Liten, nyår -18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag kan säga att det tog nog M nästan en månad att anpassa sig till det nya schemat... Han visade en del trötthetstecken vid 10.00 men det gick som sagt över med mycket utevistelse, eftermiddagen var oftast inga problem för oss. Nu funkar det finfint. Han lägger sig 12.00 och får sova tills han vaknar (blir oftast 1.30-1.45 h), men som längst till 14.00 då jag väcker honom (någon enstaka gång till 14.15) om han varit riktigt trött.... Sen har vi lite flextid vid läggningen, 19.00-19.20, och han sover sen hela natten till 7.00. En del är ju tröttisar och kanske behöver 2 vilor....... men jag tycker du ska prova ett tag till med en. Totala sömnmängden finns ju där och jag vet att i alla fall M uppskattar en lååång, skön vila i sitt svala rum på dagen. :D :sleep: :sleep: :sleep: Han blir grinigare :evil: med 2 kortare, och så är det ju smidigare med en... :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

hon "skall" ju ha 13.5 timmar på sitt schema - men i trötta perioder kan man mycket väl lägga 30 minuter tidigare än man brukar på kvällen. Det är det jag menar, jag var säkert luddig. :oops: :wink:

Sen hur du lägger tiderna är upp till dig. En tvåtimmarslur på dagen har passat oss eftersom jag jobbat hemma sen E föddes. Men om du vill ha längre natt och en 1.5:a på dagen går ju det lika bra.

Kom ihåg att det tar MINST 3+7 dagar att införa ett schema - och nu när hon är över 1 år kan du räkna med minst 2-3 veckor före du utvärderar fullt ut. Fram med attityden bara skall du se!

Och minns att du kan bjuda på en 5-minutare om det verkligen kniper - det påverkar inte schemat i övrigt, gör det inte till nån daglig grej bara.

:thumbsup:

Lita på din känsla gällande din prinsessa, den är alltid rätt. 8)
//Anna
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack för stödet :heart:
Visste inte att det tar längre tid när dom blir äldre, det var bara att veta :D
Vi har beslutat att låta henne sova 2 vilor ett tag till 20+1,5 och 11,5 på
natten. Vilorna blir som innan men natten lite kortare, allt som allt 13,5 h.
Så med attityden på plats så kör vi :mrgreen:
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej Jenny!
Såg ditt svar efter mitt förra inlägg. Som jag skrev ska vi köra som förut ett tag till men dra ner på natt sömnen. När vi ska ändra till en vila ska jag komma ihåg det du skrev. Förmodligen tar det nog bara om en månad eller så, fast än så länge är hon lite för trött för att orka så långa vakenpass. Såg att du är klar kuras, grattis till en underbar sömn för Manfred. Och tack för ditt stöd :heart:
/Bellan
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"