Kissnödig mitt i natten

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
nilam

Kissnödig mitt i natten

Inlägg av nilam »

Hej

Har för ca 4 månader sedan kurat storasyster som är 3 år o 3mån för hon kom till oss på nätterna.

Nu sover alla gott i var sina sängar men hon kan fortfarande komma 0-3 gånger per natt, ibland säger hon ingenting, ibland är hon kissnödig, jag går tillbaks med henne till hennes säng eller :oops: bär henne, det är först en trappa ner och sedan en halvtrappa upp, är det där jag gör fel :?:

När hon är kissnödig, är det bara en grej att säga tex som vissa gör innan läggdax för att förhala läggningen :?:

Hon protesterar aldrig när jag bär tillbaka henne hon lägger sig i sin säng och jag går därifrån, hon somnar på studs och sover till 07-07.15

Det är ju synd om barnet som inte får sin sammanhängda sömn, (lite om mamma oxå :oops: ) men hur ska jag hjälpa henne :?:

//Nilam
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
mia75

Inlägg av mia75 »

Rasmus är fem år nu och han går nästan alltid upp och kissar en gång per natt. Han sköter det dock helt själv och ibland hör jag honom inte ens. Jag har svårt att neka till att gå upp och kissa så länge det rör sig om en gång och inte flera. Det händer att även jag blir kissnödig på natten och jag skulle inte vilja somna om då utan att få kissa först. Det är mina åsikter... :roll: :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, mia75 :D Här är verkligen också en nattkissare... :oops: :oops:

:D Snyggt jobbat, nilam. Pris och beröm :lol:

Nu är hon ju en gammal dam och ska kunna sköta sitt kissande själv. Gör det möjligt för henne, med ledljus, pall vid toaletten etc, vad hon kan behöva.

Men hon vaknar ju inte för att hon är kissnödig, utan hon blir kissnödig för att hon vaknat; därför är det den sammanhängande sömnen vi ska eftersträva här.

Och då ska du inte bära henne (och givetvis inte tillåta henne att krypa ner i sängen hos dig utan hugga henne direkt, pigg och alert som du givetvis är mitt i natten :lol: ). Ta henne vid handen - hon ska vara medveten om proceduren - och promenera tillbaks henne till hennes säng och säg en tjatig ramsa: "Man sover så gott i sin egen säng, man sover så skönt på natten i sin egen säng", typ, några gånger medan ni går i era trappor. Gärna femton gånger, som en raspig grammofonskiva :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "