Ska börja ikväll! Behöver lite hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Saruz

Ska börja ikväll! Behöver lite hjälp!

Inlägg av Saruz »

Jag har läst boken flera gånger men ju mer jag funderar på detta desto mer funderingar dyker upp haha. Har tänkt börja kura min 6-månaders ikväll men kom på att vi ska resa bort till svärföräldrarna i helgen och då blir det natt 5 och 6 där. Funkar det eller ska vi avvakta med att börja kuren? Man vill ju gärna köra igång snart eftersom vi har det så jobbigt nu.

Och vill bara ha bekräftelse på om jag tänkt rätt eller fel :) Ikväll kör jag alltså 4 gånger ramsa när jag lagt honom tillrätta och sedan när han håller på att somna så kör jag 4 gånger bekräftelseramsanramsan? Om han sedan protesterar och frågar, ska jag då köra påminnelseramsan igen och sedan bekräftelseramsan återigen när han håller på att somna.

Har letar massor i boken men hittar inte det. Efter kuren på 4 dagar + uppföljningsveckan, är det då meningen att man ska kunna lägga ner dem i säng/vagn, dra ramsan x 1 (eller x4?) och så somnar de. Eller ska man bara säga en bekräftelseramsa då OCH göra tillrättaläggande då också?

Kommer barnet kunna somna på rygg eller mage då? Vårt problem är ju att vi inte har råd att köpa någon ny vagn och han har växt ur liggdelen och måste därför använda sittdelen där han inte kan ligga på mage :( Funderar mycket på hur detta kommer gå.....

Hälsningar Sara
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Ska börja ikväll! Behöver lite hjälp!

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Jag förstår att du är otålig, eftersom saker och ting är så pass jobbiga - för er alla, inte minst lilla barnet :shock: - och jag vill inte vara någon glädjedödare :cry: Men jag undrar ändå om du inte skulle vänta tills efter helgen!

De fyra första dygnen OCH uppföljningsveckan bör vara helt lugna, eftersom Sova hela natten-kuren, som kräver sin tid och sin koncentration, innebär ett stort och seriöst arbete, som bör påverkas så lite som möjligt av splittrande faktorer utifrån.

Tänk dig att du ska ta körkort och är ute och övningskör, och så sitter körskoleläraren bredvid dig och babblar på om allt möjligt annat, om sitt privatliv, om vad som står i tidningen, om vad du ska göra i helgen :?: osv osv. Du skulle lätt tappa fokus, om man säger :roll:

Använd tiden till att läsa boken på det sättet. Fokuserat. Med sinnena öppna. Även om du säger att du läst den utan och innan är jag ledsen över att behöva konstatera att du nog inte förstått tillräckligt, eller på rätt sätt, vad det hela handlar om.

:arrow: Börja om med Lathunden, där ser du processen beskriven - och hur det hela tiden handlar om att LYSSNA, att bygga upp en kommunikation med barnet, en dialog; alltså inte bara räkna ramsor och ägna sig åt "teknik"!

:arrow: Fortsätt med Verktygslådan. Där ser du att du måste ÖVA på ramsan exempelvis, innan, och inte på barnet. Inte har du gjort det :?:

:arrow: Fortsätt därefter med Safarin, som förhoppningsvis ger dig förståelse för hur BARNET har det (och vill ha det).

:arrow: Gå sedan till Lugnet och Säkerheten, så att du får en känsla av den helt avgörande Attityden av Självklarhet, som är själva bakpulvret i SHN-kakan :wink: :lol:

Och så läser du om igen, från pärm till pärm... med dina då helt nya ögon :-({|=

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Jag hade också svårt att förstå en del saker i boken. Vår dotter började kuras 1 januari och det tog ett bra tag för MIG (och min sambo) att fatta allt så det tog tid för dottern att sova bra. Så läs och läs ännu mer, då kommer du få rätt attityd och den är jätte jätte viktig. Ibörjan känns det som det är tekniken som det handlar om men det är attityden. Och visst behöver man kunna verktygen men attityden är det som ditt barn känner av och den är det allra viktigaste :mrgreen:

Så det jag gjorde för att tillslut förstå till 100% vare att att läsa massa här på forumet. Det finns en sök-funktion, använd den. Slå på alla saker du inte riktigt fattar (det är fler än du som haft frågor) och läs flera olika svar, tillslut kommer du förstå. Och läs boken många gånger till också.

Hoppas jag kunnat hjälpa till lite :wink:
Lycka till! Snart snart kommer hela familjen få sova hela natten :sleep:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Hur gick det för dig? Började du kura? Hoppas att det gick bra i så fall och hör av dig om du behöver hjälp :D

Det där med ramsan: det står "ramsa x4" i boken och som jag förstår det betyder det ramsans 4 verser, för ibland lägger man till extra verser. Ibland ramsar man x8 dvs 8 verser.
(Sov så gott vi ses om en stund, sov så gott vi ses om en stund, sov så gott vi ses om en stund, sov så gott vi ses om en stund = min dagramsa x4)
Sen det där med bekräftelseramsan och påminnelseramsan, det handlar både om när man ska ge den ramsan och även uttalet av orden. Kolla det i sök-funktionen så får du säkert bättre förklaringar ;) för det här behöver man träna på innan. Vi gjorde felet att uttrycka oss lite "tycka synd om" i början när vi fattade det och ändrarde det till ett "å vad det är skönt för dig att få sova" gick det såååå mycket bättre med ramsan.
Hoppas jag har kunnat hjälpta till lite ;)
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"