Kan nån hjälpa till med lite vägledning?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Violen

Kan nån hjälpa till med lite vägledning?

Inlägg av Violen »

Hej,
Jag började sova-hela-natten-kura min 8-månader lilla Vidar igår och är just nu inne på andra natten. Har sedan tidigare försökt med 5MM. Metoden fungerade bra i några veckor men efter en sjukdomsperiod så bet den inte längre och av min självklara attityd fanns inget kvar. Hörde av en vän att hon lyckats få sina barn att sova med Anna Wahlgrens SHN-metod och började därför läsa på. Jag och min sambo har båda läst boken och jag även en del på hemsidan. Vi bestämde att den 24 april var ett lämpligt startdatum. Vidar har sedan tidigare lärt sig somna på egen hand men han har aldrig sovit en hel natt utan amning. Nu är vårt mål med kurandet att han sover nätterna igenom i egen säng, utan avbrott för amning, och att han har regelbundna tider för mat och sömn på dagarna.

Igår natt vaknade han första gången 04.07 och jag gick direkt in och la tillrätta, buffade och gick ut med ramsan så snart han lugnat ner sig och tystnat. Därefter följde drygt två timmar av tillrättaläggande, buffande, ramsande, påminnelseramsande, bekräftelseramsande - till hög klassisk musik - men den lilla tokungen vägrade sluta gråta, hulka, hosta, snörvla och skrika. O my god vad jag fick spänna käkarna för att hålla uppe attityden. Oroar mig nu så himla mycket över hur denna natt skall gå. Läste på forumet i nån tråd att längre än en timme skall barnet inte behöva gråta i sträck den första natten. Jag kände mig så misslyckad när jag läste det. Vad gjorde jag för fel? Själv misstänker jag att jag kanske buffade för dåligt och för kort. Till råga på allt så tror jag han somnade av ren utmattning när jag buffade honom sista gången. Då hade han gråtit i över två timmar och jag tog då till lite extra tid vid buffningen, gick inte ut med ens han lugnat sig utan stannade kvar och buffade en stund extra. Gick sedan ut med ramsan, denna gång utan gråt. Väntade en stund och lämnade sedan en påminnelse-bekräftelseramsa x 4. Därefter sov han i ca 35 minuter innan det var dags för väckning. Är detta normalt?

Tacksam för lite uppmuntran och vägledning!
Violen
Mamma till två underbara pojkar födda
september 2008
augusti 2010
Emma80

Re: Kan nån hjälpa till med lite vägledning?

Inlägg av Emma80 »

Hej Violen och varmt välkommen :heart: !

Jag hänger inte med på vilket kurdygn ni är inne på, var det så att ni startade kuren den 24:e? För att kunna hjälpa måste vi veta, så vi får bolla fler tankar när du skrivit tillbaka.

Har du sett filmklippet där Anna buffar? [url]http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... fjader[url]

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Violen

Inlägg av Violen »

Hej Emma och tack för svar!
Jag har haft fullt upp med mitt kurande och internet krånglade under några dagar, därav mitt sena inlägg. Dessutom fastnar jag lätt i att läsa alla bra trådar som finns redan :D

Vi började att kura på söndagkväll den 24 april. Första dagen är då alltså måndag den 25 april. Nu har vi genomfört själva kuren och är inne på uppföljningsveckan. Nu somnar Vidar på bara några minuter vid kvällsläggningen, 2-7 minuter. Dagarna däremot fungerar inte lika bra. Han sover ute i vagn och på rygg, det har alltid fungerat tidigare men jag börjar nu inse att jag måste vidta åtgärder - magläge och mörkläggning och sluta vagna. Har förstås försökt att inte vagna under kurningen men blivit toknervös över att han aldrig somnar och inte förstått hur jag ska agera då. Utan någon dagsömn orkar han ju aldrig till kl 19.

Har även funderingar kring vårt schema men förstått att man inte får ändra något under de första 4-5 veckorna. Schemat ser ut som följer:
7 väckning i egen säng och därefter amning i min säng
8.15 gröt
9.15-10 morgonlur 45 min
11 lunch
12-14 middagsvila 2 timmar
15 amning
17.30 middag
18.30 gröt och nattslurk/amning
19 nattinatt

Jag har en 2,5-årig son som schemat anpassats efter. Han går på förskola tre dagar i veckan mellan 9-14. Därför måste dagslurarna förläggas till vagnen utomhus.

Tack på förhand / Ylva
september 2008
augusti 2010
Violen

Inlägg av Violen »

Hej igen!
Nu har tvivlet slagit till. Hallå... kom tillbaka attityd! Ju mer jag läser på forumet desto mer osäker känner jag mig. Tyckte ju att jag var påläst och säker innan vi drog igång. Min funderingar just nu:
- Hur länge ska jag tillämpa solfjädern vid kris? Som det är nu - både vid läggning och kris så kränger han nått oerhört och vill inte alls ligga still. Blir för det mesta bara mer upprörd. Jag börjar känna mig utmattad av hans gråtande och tycker att som det nu påminner lite för mycket om 5mm, men jag är livrädd för att vänja honom vid att ständigt bli buffad. Vad göra?
- Jag inser nu att jag troligen gjort fel vid dagslurarna. Han somnar på rygg i vagnen men ofta 20 minuter efter utsatt tid. Då låter jag honom oftast sova 15 minuter extra. Men på så sätt förskjuts hela schemat. Tiden mellan lurarna blir på så sätt inte två timmar ens. Har jag förstått det rätt om jag alltid tar upp honom samma tid, dvs kl 7,10 och 14, oavsett vilken tid han somnade in?
Kram och tack för att ni finns!
september 2008
augusti 2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Du har inte läst boken, Internationella Sova hela natten, utan går efter miljoner (nåja) trådar på forumet, förstår jag :?: Det är lite vanskligt, som du ju också har förstått. Man blir lätt förvirrad, därför att det är så många olika barn inblandade och så många olika specifika situationer, och så många ömma föräldrar och snart sagt lika många ömma hjärtebarnskontrollanter och svarare och andra föräldrar... Det blir helt enkelt lätt för mycket och ofta nog - naturligt nog - motsägelsefullt.

Så jag skulle önska att du ville läsa boken först och främst. Att du gick till själva källan :!: Det är alldeles nödvändigt att man förstår själva filosofin, teorierna bakom det hela, och inte hänger upp sig enbart på verktyg och redskap. Sova hela natten-kuren är så oändligt mycket mer än så. När du tycker du rör dig i femminutersmetodens träskmarker är du väldigt, väldigt fel ute :shock: Ingen tar starkare avstånd från den än jag, törs jag påstå.

Du säger att du gjort själva kuren och är inne på uppföljningsveckan, men du buffar fortfarande och har honom dessutom på rygg på dagarna (men inte på nätterna :?: ) och att du "förstås försökt att inte vagna under kurningen men blivit toknervös över att han aldrig somnar och inte förstått hur jag ska agera då". Det är rörigt, förvirrat och osäkert, minst sagt. Och det känner förstås lilla barnet direkt och svarar med samma mynt, dvs stegrad oro.

När man kurar - om man nu bestämmer sig för att verkligen göra det - gäller det att vara så påläst och INFÖRSTÅDD med just teorierna att man, när man väl börjar genomföra kuren, vet exakt vad man gör och VARFÖR. Det är nämligen precis det man ska överföra till barnet, om man vill hjälpa barnet till det varenda liten unge - i likhet med varenda människa av kött och blod - ber om: fysisk och faktisk säkerhet till liv och lem.

Så får jag be dig att införskaffa boken och läsa dig lugn och insiktsfull :?: Lilla barnet kommer att tacka dig, tro mig :lol: Med tvättäkta LÄTTNAD =D>

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Violen

Inlägg av Violen »

Hej Anna och tack för ditt svar!
Du har så rätt - jag är rörig, förvirrad och osäker. Med egna ord ett vrak. Men jag jobbar på bättring - bland annat genom att följa dina råd gällande SHN :)

Den bok jag läst utan och innan är andra upplagan av SHN. Vad jag förstår nu är att jag måste följa råden i Internationella SHN, den är därför beställd.

Jag vill även passa på att berätta att mycket har blivit bättre sedan vi påbörjade kurningen. Insomningen går snabbt, få uppvak under natten, matlusten har kommit igång och jag har generellt sätt en gladare unge. Men det har tagit sin lilla tid.

Jag uppskattar att du skrivit en så utförlig bok med tydlig vägledning. SHN har STORA skillnader i jämförelse med 5MM - ledsen om jag gjorde den jämförelsen.

Allt gott!
Violen
september 2008
augusti 2010
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"