Hur stärker vi vår 6-åriga flicka, som säger att hon har dumma kompisar i skolan. Kompisar som säger dumma saker och som omringar henne. Fröken säger att det går bra, men att vår tös är lite blyg. Hon har en kompis i klassen som hon leker med ibland, men vår flicka kommer oftast i andra hand och även den här kompisen kan enligt vår flicka säga dumma saker, sucka och himla med ögonen när vår flicka säger något. Vet inte riktigt hur vi ska ta oss an problemet. Vi har föreslagit att hon bjuder hem kompisar, men den enda hon föreslår är den här kompisen, hon vill inte ta hem någon annan. Vi har också sagt att hon inte ska bry sig om de som är dumma utan gå därifrån.
Min egen erfarenhet säger mig att det är de som tar åt sig är de som blir utsatta. Jag blev själv tråkad ibland som barn, men det bet inte på mig. Jag ryckte på axlarna och såg det inte som något problem, då gick jag väl till någon annan och lekte i stället. Men den här styrkan har inte vår tös och jag vet inte hur jag ska kunna stärka henne.
Vår flicka har hamnat utanför i klassen
-
bibban2009
Re: Vår flicka har hamnat utanför i klassen
Sluta se din tös som en flicka som inte har styrkan att gå därifrån. Det har hon men hon behöver stärkas i detta. Jag tycker att ni ska pröva att spela rollspel hemma hur hon ska göra i de här situationerna , för att sedan följas upp. Hur gjorde du i skolan i dag när det blev så? Om hon glömde av rollspelet hur man kan göra kan ni spela det igen. Berätta för fröken också att ni övar på detta så att fröken i skolan också kan stärka henne i detta. Öva henne på att fråga om man får vara med och leka. Öva detta mycket i rollspel. Följ upp det på samma sätt.bibban2009 skrev: Jag blev själv tråkad ibland som barn, men det bet inte på mig. Jag ryckte på axlarna och såg det inte som något problem, då gick jag väl till någon annan och lekte i stället. Men den här styrkan har inte vår tös och jag vet inte hur jag ska kunna stärka henne.
Min personliga ¨åsikt är att det i övrigt är viktigare att ha en riktig vän att leka med på fritiden än drösvis med kompisar. Ni kan stärka henne genom att ta hem någon som hon går bra ihop med.
Sen tycker jag inte att du ska oroa dig för mycket över hennes situation när det gäller kompisar. Vi lever i en kompis hysterisk tid. Många människor har svårt att vara ensamma med sig själva. Det är en förmåga som vi glömmer bort är viktig när vi kallar vissa stora och små för väl blyga.
Alla har rätt att v ara precis som det är.