Hjälp! Började kura i natt!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ajmaja

Hjälp! Började kura i natt!!

Inlägg av ajmaja »

Då var jag här igen! Kurade min nu 3-åriga dotter då hon va 6 månader. Nu e de dax för lillsyrran som blir 6 månader om 2 veckor. storasyster buffa jag men lillasyster har jag valt att vagna då de va smidigast att slippa flytta runt på spjälisen. Hon somna på 20 minuter i går kväll o sov till 5.10 sen somna hon inte om Blev riktigt förbannad så fort jag släppte vagnen. Försökte ramsa utanför men hon blev bara mer o mer arg. Så fort jag vagna lugna hon sig men så fort jag släppte blev hon vansinnig!!! Skulle ha natt till 6.30 men tog upp henne 6.10 fort för att hon inte skulle skrika igen. Får ju henne lugn men hur ska jag behålla de när jag släpper vagnen??
Tror ni att man kan vila ögonen lite utanför hennes rum i natt eftersom hon sov hela natten i natt eller ska jag räkna med att de blir jobbigare?
Kan jag hoppa till buffning i natt i stället för o se om de fungerar?

Snart dax för daglur. Tänkte ha detta i vagn oxå. Ska de oxå va i ett mörkt rum eller i dagsljus?
Hoppas på hjälp! Tack på förhand!
barn nummer fyra ska sova
frk Carlsson

Re: Hjälp! Började kura i natt!!

Inlägg av frk Carlsson »

Hejhopp!

Jag tänker såhär - nu är ni ju i kurens första två dygn, och då gäller ju "regeln" att barnet ska lugnas omedelbart det hör av sig och att det ska "svaras" till sömns. Med andra ord så ska du ju vagna henne tills hon är på gränsen att somna om igen. Börjar hon gråta el skrika när du slutar så får du ta upp det igen för att visa vad det är som gäller.

Man kan ju få stå LÄNGE (45 min-1 tim) och buffa el vagna dessa första dygn, just för att de inte riktigt förstått vad det är som gäller än. Och det tar ju flera dagar innan ramsan börjar etableras oxå, så ha inte för höga krav :wink:

Kör på såhär nu idag och inatt och imorgon. In och Vagna, om det är det du har bestämt dig för att göra, vid minsta lilla fråga.Och ge dig inte förrän du är säker på att hon håller på att somna in, kanske t om HAR somnat in. Sen ramsar du dig ut ur rummet och sedan ger du bekräftelseramsan utanför dörren ett tag efter det.På så sätt så börjar du ju smyga in ramsan istället för att bara utsätta henne för den helt plötsligt.

Får du en reaktion på det så måste du direkt tillbaka och börja om.

:!: Ramsa utanför dörren sparar du ett dygn till, det är att ställa för höga krav på henne nu att hon skulle kunna förstå vad den betyder.Det kommer :)

Betyder det att hon tar sin sömn i vagnen framledes alltså? Dygnet runt?

:!: F rom natt nr 3 så slutar du ju att vagna. ska hon somna i stillastående vagn, och ramsan ska bli det som tar över istället (blir det kris får du ju solfjädra istället), men som sagt - här och nu är det direkt svar på en fråga som gäller, och det svaret ska vara konkret och handfast.

Enl vad jag fattat så ska dagslurarna under kuren och uppföljningsveckan helst tas i mörkt rum alt att man lägger ett mörkt skynke över hela vagnen om de ska sova ute. Detta för att hjälpa kroppens klocka att sammankoppla mörker med sömn. Sen när de blir säkra sovare kan man ha lite dagsljus som sipprar in i rummet om man vill. Jag har alltid bara kört på kolsvart och helt stängd dörr, även dagtid.

Jag märker att jag upprepade mig en hel del om det där med vagningen, men jag hoppas att budskapet framgick :wink:

Mvh Sanna
ajmaja

Inlägg av ajmaja »

Känns som om hon inte lyssnar på ramsan alls. Men när hon väl somna i går på tredje natten sov hon hela natten igen! Har nog inte fått ramsa tillräckligt mycket så hon fattar kanske då hon redan sover hela natten bara hon somnar?
ajmaja

Inlägg av ajmaja »

Nu e jag på 5 dagen o hon har sovit hela nätterna sen andra natten! Härligt! Ser att hon är mer glad o nöjd oxå. Men vi har fortfarande problem vid läggning. Hon gnäller o gråter i bland arg. Håller på mellan 7-25 minuter. Om hon somnar 10 minuter senare ska man låta henne sova 10 minuter längre då eller ska hon väckas enligt schemat?
Är glad att hon sover så bra men de skär i hjärtat när hon e så ledsen :(

Jag har själv skött hela kuren. Ska bort i morgon kväll. Kan min man natta då o rams om hon skulle vakna eller e de för tidigt o låta han göra det?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra det går för er låter det som.

Du kan alltid använda marginalkvarten på lurarna om hon somnar tex. 10 minuter sent.

Absolut kan pappan lägga och ramsa den lilla. Bara han är påläst.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"