Byta schema- tacksam för feedback!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Haleno

Byta schema- tacksam för feedback!

Inlägg av Haleno »

Hej!
Vi har kurat vår dotter för ca 6 veckor sedan, det mesta har funkat bra. Nu äter hon dock bättre & vi vill lägga om schemat så att lurarna passar bättre in när hon börjar förskola.
Idag ser schemat ut så här:
7:30 vakna + gröt (vaknar oftast vid 7 & har ofta bajsat)
9:30 välling
10:00-11:30 fm lur
12:30 lunch
15:00 välling
15:30-16:15 em lur (låter henne ofta sova till 16:30)
18:00 middag (lång middag äter minst en halvtimme)
19:30 välling
20:00 Sova

Vi tänkte ändra schemat till detta:
7:00 vakna (ev. sova till 7:15?)
7:30 gröt
9:30-10:15 fm lur
11:00 lunch
12:30-14:00 em lur
14:30 mellis ev välling
17:30 middag
19:00 välling
19:30 sova

Är lite orolig att hon inte kommer att somna så tidigt på em luren & att det är för många timmar till läggdags?
Vi vill dock att det nya schemat ska fungera länge nu. bortsett från att vi tar bort fm. luren vid 12 månader. Hon är nu 10 ½ månad.

Tacksam för svar

Tina
Haleno

Re: Byta schema- tacksam för feedback!

Inlägg av Haleno »

Hej igen : )
Någon som kan hjälpa lite med tiderna?`
Vi tänkte köra igång så snart som möjligt, men vill vara säker på schemat innan.

Mvh

Tina
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej Tina!
Jag är ingen expert men jag har en tjej som precis blivit 12 månader och vi kurade henne när hon var 8 månader, plus att jag jobbar som förskollärare :wink: så jag kanske kan berätta hur jag tänker.
Min tjej har haft ett schema som ser ut så här sen hon var runt 10 månader:
7 vakna
7.30 frukost
9.15-10.00 vila
11.30 lunch
12.30-14 vila
14.30 mellis
17.30 kvällsmat
19.00 godnatt
Och det har funkat jätte bra och jag vet att dom har vila ca kl 12-14 på dom flesta förskolor. När hon blev 11 1/2 månad märkte vi att hon fick för mycket sömn och vi har nu kortat ner förmiddagsvilan till 20 min och lagt lunchvilan kl 13-14.30 med mellis 15, funkar helt ok att ändra schemat för en period (för hon ska ju bara sova en vila egentligen nu när hon är 1 år).
Det kanske kan vara bra att veta att på min förskolan så har vi haft något enstaka barn som behövt förmiddagsvila under en period när dom var små och då har det barnet fått sova sin egen lilla vila i vagn ute- har funkat jätte bra :D

Hoppas att jag kunnat hjälpa till med något :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Tina,

jag tycker att det nya schemaförslaget ser jättebra ut :) Vår Sigge blir 11 månader den 9 maj och han har ett ganska liknande schema. Vi tog bort 20-minutersvilan på em för ca 1 månad sen och jag var lite nervis att det skulle bli för jobbigt för honom, men det har inte varit ngr problems alls faktiskt. Man får ju ge dem upp till 10 dgr att ta till sig det nya...

Enligt rekommendationerna så ska ju en 10-månaders inte ha ngn em-lur, och de här rekommendationerna är ju inte bara tagna ur luften utan det är ju så pass många som sett att det faktiskt funkar. Visst finns det barn som har olika behov - en del är tröttare på fm och en del på em, så man får ju såklart välja var man förlägger den lite kortare luren - men de ska vara endast 2 st i den åldern :)

Precis som bellan skriver så är det vila kring kl 12 på de flesta förskolor. Så att lägga in lunchvilan därnånstans är ett smart drag :mrgreen:

Hoppas det går bra för er!

Mvh Sanna
Haleno

Inlägg av Haleno »

Tack för svaren! Har beslutat för att ändra schemat om 6 veckor när hon blir 12 månader & då bara behålla lunchvilan. mellan 12-14 Ev lägga in en kort 20min vila på fm. om hon behöver det.
Då har hon ca 2½ månad på sig att anpassa sig innan hon börjar förskola.
Ha de bra & tack än en gång

Tina
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"