Hur mycket sömn behöver barnen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
oreiro

Hur mycket sömn behöver barnen?

Inlägg av oreiro »

Hej, har en son på nästan 7 månader.
Undrar när man ska ta bort sov -kvällspasset(visst är det den man tar bort först?)och när man ska ta bort morgonpasset?
Hur gamla måste de vara?
Mamma till en son född oktober 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Hur mycket sömn behöver barnen?

Inlägg av SusanD »

Hej,

runt 7-8 mån har vi tagit bort em-luren. Barnen har då sovit 12 tim natt, 45 min på fm och 2 tim mitt på dagen. I början drar man ner em luren från 45 min till 20 min för att sen ta bort den helt.

När barnen är ett år brukar fm luren falla bort, ibland kan det behövas en 5-minutare för att hålla humöret uppe men ganska snart försvinner den med.

Men sen finns det tröttisar som tarvar mycket mer sömn än andra och då håller man helt enkelt kvar lurarna längre. Så man får naturligtvis utgå från det egna lilla barnet.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
oreiro

Inlägg av oreiro »

Tack Susan för svaret. Börjat fundera på om jag ska ta bort em luren, har märkt att han sover bara 2 lurar, i bästa fall...
Varför kan man inte ta bort förmiddags luren först?
För det är sällan nu för tiden han sover på förmiddagen, mest sitt 2 timmars passet mitt på dagen och eftermiddags passet.
Mamma till en son född oktober 2010
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej :-)

Man kan göra som man vill, men de flesta börjar med att plocka bort från "slutet" av dagen. Kanske för att man vill att barnet ska vara så trött som möjligt när det är dax att gå och sova inför natten...jeg vet faktiskt inte :wink:

Vi hade ingen fm-lur åt vår mellantjej när hon var 9 mån, däremot hade vi en em-lur på 20 min. Det var bara så vi hade lagt upp det helt enkelt. En del barn är tröttare på fm och en del på em. Vår minsting som snart blir 11 mån har däremot kvar sin fm-lur (45 min) och em-luren (20 min) togs bort vid 10 mån eftersom han strulade så mkt med den och vi oxå upplevde att det är bättre att han får sömn på fm eftersom han är tröttare då.

Bara man håller sig till antalet rek minuter så är det ju lugnt :-)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"