Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Inlägg av Sarisparis »

aso skrev:Safaritexten är så träffande!!! Läser och känner att "precis så är det"!
Precis! :D En annan av mina absoluta favoriter är kapitlet Säkerheten i Internationella Sova Hela Natten, läs! Och sâ hela Barnaboken... Du kommer att ha fullt upp med läsning den närmaste tiden! :lol:

Ser framemot framtida rapporter! :D

:heart:
aso

Inlägg av aso »

Vi har haft PREMIÄR för magläge, sova i vagn och larm ikväll - och nu sover lillprinsen sin skönaste sömn. Väntar med spänning på om han sover över den förfärliga 45 minuters skarven som gjort oss sömnlösa...tror han sover över för han ser väldigt rofylld ut där han ligger.

Tack för alla svar och tips och inte minst uppmuntran!

Så över till några frågor som jag gärna vill bolla med någon mer rutinerad än oss rookies till föräldrar:

:arrow: När Z är vaken 2 timmar hur bör jag fördela måltiderna under den tiden? Ska väl helst äta inom 1,5 timmar, är det med andra ord bäst att sista halvtimmen av vakentiden är "matfri"? Ikväll la vi honom med en extra slurk i magen utan att för den saks skull söva honom, han fick själv somna in. Känns förnuftigt att inte göra övergången för hård utan gradvis vänja honom vid att somna vaken utan att sekunden innan ha fått mat. Vad tror ni? Så över till själva insomningen, ikväll la vi ner honom, la honom tillrätta och vagnade sedan tills han kom i ro. Vågade inte chansa på att han skulle skrika igång sig - han är ju van att somna vid bröstet... Och så somnade han fint själv efter det. Tror även här på en mer flytande övergång, dvs vagna mindre och mindre för varje gång. Är förstås rädd för att lägga krokben och hamn i diket så jag hoppas på lite feedback :wink:
Men nu har han precis sovit över 45 minuter skarven - VILKEN LYCKA!!!
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
aso

Inlägg av aso »

Goaste lilla ungen har bara vaknat 2 ggr inatt - YIPEEEEEEE :lol: :lol: !

Magläge gjorde susen för både det ena och andra redan första natten, magontet har avtagit markant och han sover så mycket mer rofullt att man blir tårögd! Och så sover förstås både jag och sambon oändligt mycket bättre när vi märker att han har det bra och att vi vänt på situationen så vi har tagit styrningen igen. Och larmet gör att man kan slappna av på ett helt annat sätt!

Stackars alla de mammor som får information från "diverse håll" om att bebisen ska få lov att bestämma själv över mat och sovtider och dessutom absolut ska ligga orolig och svårsomnad på rygg och flaxa med armarna och ha magont, det är upplagt för maratonammning, olyckliga föräldrar och vakennätter om du frågar mig. Är så oändligt tacksam för att ha blivit tipsad om SHN och detta forum =D> :P !

Nu är planen vidare att sikta mot 2-2 på dagen och proppa honom full med mat och så får vi se vad som händer med sovtiderna på natten? Inatt vaknade han 01 och 04, spännande att se vad han kommer ta sig för den lille :wink: .

I mitt förra inlägg skrev jag att vi kör lite "mjukstart" med somna-själv-vaken och han verkar svara väldigt bra på det, så då fortsätter vi väl på den vägen...jag får helt enkelt lita på min magkänsla tror jag (även om den fått sig en törn av vaken-nätterna...).

Något problem med sysselsättning har jag definitivt inte finns hur mycket läsning som helst i SHN och Barnaboken och nu märker jag att man har gott av att läsa texterna flera ggr...ska kolla in det avsnitt du nämner Sarisparis :) .

Så en helt annan fråga - jag helammar och har inte pumpat något alls, verkar ha gott om bra mjölk för Z har lagt på sig rekordmycket, var liten och mager när han föddes trots 2 veckor "extra" i magen och nu har han riktiga mys-gosiga runda bebiskinder. Han gick upp 400 g på 4 dagar när han var som mest i hungrig... Verkar som överlevnadsångesten börjar ordna till sig nu. Om jag nu skulle vilja få "ledigt" från en matning och skulle vilja att sambon matade ett mål i flaska är det försvarligt att göra det nu vid 5 veckors ålder? Vill inte ställa till det med ammningen, men vore fint att kunna vara lite flexibel någon enstaka gång. Om jag pumpar när ska det pumpas? Bör jag pumpa regelbundet och frysa in för framtida behov? Har inte hunnit läsa på alls inom detta område :shock: .

Är en glad mamma som riktigt längtar efter att den lille ska ha sin vakentid, tänk att det kan bli så stor skillnad i hur det känns på bara en endaste natt. Otrolig fantastisk lycka att slippa ha ångest över att få honom att somna själv!!!

Ha en fin dag och tack för att ni finns alla mammor som läser och svarar :D !
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D
Grattis! Så bra dere er ! :D Og lillemann da !! :D

Anng innsovingen så ser det jo ut til å gå veldig bra. Man behøver jo litt tid til å venne seg til noe nytt, men han tar det jo med glede :heart: :heart: Dere passer vel på å slutte å vagne innan han sovner? Prøv ut hvordan reaksjonen blir om dere legger han uten vagning, hør av evt gråt - kanskje han bare gnøler før han finner rette sovestillingen? Om dere føler at det er riktig, så vogner dere som påminnelse.
Med vår andre bebis vognet jeg litt for mye, tror jeg, jeg var litt stressa og ungen skulle sovne på sekundet... (!) Men dette vil dere kjenne etterhvert som dere får erfaringen og lytter med konstruktivt til evt gråt, hvilke spørsmål det er egentlig.

Anng pumping. Pump helst om morgen/formiddag, da er melken som best. Kanskje du kan pumpe etter måltidene, så får brystene bra med tid til neste måltid igjen.
Nå kan du mate på i 1,5 t som du gjør. Til natten kan man gjerne gi en nattslurk presis innen man legger lillen!

Litt i full fart fra meg. du får sikkert andre gode tips på veien også !

Alt godt til dere! Nyt av hverandre!
:heart: :heart:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Vilken härlig läsning! Bra jobbat!

=D> =D> =D> !

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
aso

Inlägg av aso »

Hej igen,

Nu har vi haft 2 bra nätter på rad med 2 nattmål 01 och 04. Fick lite trubbel igår kväll dock då han efter 1 1/2 timmes vakentid blev stuptrött och vi försökte då lägga honom i tron att han varit uppe lite för många timmar under dagen (han har tidigare varit väldigt morgonpigg och ganska kvällstrött). Blev illvrål och en unge som vägrade sova - hur tusan ska man kunna vagna när barnet precis hela tiden lyfter huvudet? Har provat med en extra hand som varligt men bestämt trycker ner huvudet vid varje vagntag (enligt instruktionsvideo) men han lyfter på huvudet fortare än kvickt?? Blev igår tämligen hysterisk och vi tog till sist upp honom... visade sig att han inte alls var sovtrött utan nog bara hade ett så kallat kvällstrassel för han var vaken ytterligar 1 1/2 timme efteråt. Men enligt Barnaboken så ska de ju inte vilja äta under kvällstrasslet men Z har alltid strålande aptit? What to do? Buffa till en 20 min vila? Mer mat? Ungen äter som en häst och var under kvällspassets 3 vakentimmar inte nöjd med varje bröst bara 2 ggr...ska man undvika att mata mer än 2 ggr på varje bröst??

Så till detta med måltiderna och somna själv - om han är vaken 2 timmar ska man då göra detta inom 1 1/2 timme:
1. mata när han precis vaknar
2. rapa
3. mata igen samma bröst, rap
4. blöjbyte
5. umgänge
6. mat igen andra bröstet
7. rap
8. påfyll, rap
...och så har man 1/2 timme vakentid kvar och då blir det mer umgänge?
När han då börjar bli trött blir han förstås gring och då blir det kalabalik med läggningen, inte bra att lägga honom när han gråter? Ska vi få honom i säng medan han är på gott humör? Hur VAKEN ska han vara när vi lägger honom för att somna själv, ska man spana efter trött-tendenser eller bara lägga honom oavsett när det gått 2 timmar?

Supertacksam för svar!!! aso
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Jeg er ingen ekspert på kveldstrassel, har aldri helt forstått meg på det :) men når vi har hatt litt bøk på kvelden har mer mat hjelpt på humøret. Det er ikke på noen måte feil å tilby brystet flere ganger under måltidet! Ungen skal bli proppmett, og da må man tilby til ungen er uninteressert i mere mat. Noen tar seg kortere, andre lengre slurker. Jeg husker at jeg gjerne vllle vite hvorlenge jeg skulle amme lillesøster, men det finnes det nok bare svar på hos barnet som skal bli fornøyd og mett (men ikke bruke brystet som napp heller!)
Jeg har hatt det med å true i det uendelige, men slik kan man jo ikke holde på for mye heller, da blir mor og barn litt sur, men kan man få i en slurk eller to ekstra er det bare bra. Blir han ikke mett på ammingen (visst du synest at det blir altfor lenge) kan du kanskje fylle på med litt morsmelkerstatning visst du vil.
Kanskje er det en såkallet økningsperiode nå? Jeg ville nok ha tilbydd mat til den lille var fornøyd. Da vil også produksjonen øke med etterspørselen.

Prøv å finn din form på standarmodellen. Se på modellen som noe å utgå fra, og se på ungen hvor mye mat han vil ha og hvor mye sosialomgang han orker. (FØR han blir altfor trøtt.) Kanskje ser dere tegn på at det nærmer seg legging? Se mer på ungen enn på klokken, prøv å ikke stress med tiden slik. Men er klokken der og ungen pigg, legg likevel. Det vil han ta imot. (Kanskje vil dere få spørsmål fra omgivelsene, men etterhvert vil dere sikkert også få kommentarer på hvor glad killen er i våkentiden sin!!)

Anng vogning i "kveldstrassel" eller hva det nå var. Jeg tror jeg ville tilbydd mer mat, og siden kanskje lagt ungen for en 5 minlur dersom behovet var der.

Jeg må si det er veldig bra jobbet av dere. Lillen har tur som har dere !

Alt godt!
:heart: :heart:
aso

Inlägg av aso »

HJÄLP - behöver akut svar på några frågor innan ATTITYDEN alldeles flyger sin kos! Har frågat tidigare men behöver mer input - snälla någon?

(Z är 6 veckor)

:arrow: När man lägger barnet i vagnen och det RESER PÅ HUVUDET samtidigt som det skriker kan man bara sätta igång och vagna då? Känns som att lilla huvudet studsar upp och ner och det vågar jag inte tillåta??? Har provat med tillrätta läggande och en påminnande hand mellan varje men han lyfter på huvudet direkt??? Detta sätter käppar i hjulen och slutar med att jag tar upp honom!!!

:arrow: Z är vaken 2 timmar åt gången - ska jag mata inom 1,5 timme och sedan låta honom vara vaken sista halvtimmen utan mat??? Vi har fastnat i något slags extra-slurks-träsk, där jag ger honom mat precis innan han ska sova i tron att jag inte får honom att somna annars... Han vill ju alltid ha mer mat när jag erbjuder???

:arrow: Ersättning? Upplever emellanåt att han inte blir proppmätt på kvällarna, blir en massa suttande men jag får inte känslan av att han är proppmätt. Kan man prova med att ge ersättning i tillägg? Magen är inte riktigt igång som den ska än och han krystar/stånkar massor så jag är orolig att han kanske får mer trubbel om jag börjar med ersättning också?

:arrow: När han vaknar är det ALDRIG med ett skrik/gråt utan alltid stånkandes som om han behövde bajsa/få ut luft, svårt att veta när jag ska ta upp honom? Så småningom leder det alltid till gråt men det kan ta lååååång tid särskilt på natten, ska jag låta honom hålla på eller ta upp alternativt prova vagna om han egentligen ska sova längre?

Bortsett från dagens frågor upplever jag en blandning mellan lycka och kaos - någon som känner igen sig?
Vi får till en sak och så strular något annat, tror att vi kommit in i en rutin och så skär det sig...

Inatt har han sovit 3 timmar mellan ammningarna vilket är ett klart framsteg. Vi har inte ens ett uns av schema än men kör mot 2-2 och SM så konsekvent vi kan. Någon som har input på hur vi kan börja strukturera upp tillvaron med tanke på kvällar och tid för läggning? Ser att det är en längre vakentid på kvällen i många scheman, ska jag sträva efter det?
Igår var han vaken 18.15 till 21.15 fick ordentligt med mat då (inte inom 1.5 timmar utan utspritt och en insomnings-slurk... :| borde vi styra upp detta på annat vis, blir en massa ammande?) Sen vaknade han och fick kort nattmål 12 och 03 - för att så "ta morgon" 06 och var då upp 2 timmar.
Dagen igår var kaos så vi tar nya tag idag och försöker köra konsekvent på 2-2...är ju hopplöst när han sover för lite och vi tar upp och ger mat för då kommer allt ur rytm och man vet inte om han är trött eller hungrig och vagning blir liksom fel...

Så otroligt tacksam om någon kan komma med tips :D :D :D !!!
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej!

Jag kommer inte med konkreta svar pa dina fragor, men en liten pepp.

Det AR skakigt i borjan. Ena dagen ar allt glasklart, nasta dag ar det inget som fungerar.
Har vagningen fungerat tidigare men slutat fungerat senaste dagarna? Har namligen for mig att vi hade en okningsperiod runt 6 veckor och da fungerade ingenting i verktygandet for oss. Den lilla ar helt enkelt for hungrig - och for trott for att ata. Det blir lite struliga dagar under okningsperioden, sa det ar bara att mata pa sa att mjolkproduktionen kommer igang.

Sen vill jag bar saga att den fantastiska gladjen snabbt utbyttes mot frustration och grat maaanga ganger for oss i borjan. Omstallning, hormoner och somnbrist gjorde att jag blev lite galen :) Man befinner sig i en emotionell bergochdal bana. Men det vander - jag LOVAR. Mitt enda tips just nu for att fa dagarna att kannas lattare ar att uppmarksamma det som varit BRA under dagen och inte det som strulat. Jag inforde ocksa ett slags mantra for mig sjalv...varje natt innan jag skulle sova plockade jag fram en bild av Tia leende/skrattande. Det fick bli mitt avslut for dagen - oavsett hur jobbig den varit och hjalpte mig manga ganger.

kramar
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
aso

Inlägg av aso »

Tuuuuuuuuuuuuuuuusen TACK younikawa och AMAMA - för pepp och goda råd ni ska veta att det VERKLIGEN HJÄLPER :) !!!
Här är det berg-och-dal-bana de luxe som sagt...
Men nu har min härlige man tagit styrningen och de senaste 2 sovpassen idag har han fått Z att somna med vagning trots att han varit väldigt högljutt frågande och "arg som ett bi" den lille krabaten - jag bara avlägsnade mig och lämnade över till maken vilket var succè :D . Jag stod i köket och ropade att jag vet att du fixar detta skatten, medan jag höll för öronen och hjärtat höll på att brista av all gråt från den lille. Men på mindre än 3 minuter var det över och Z sov sin sötaste sömn - YIPEEEE!

ERA FINA INSPEL GER NY ENERGI OCH NU HAR JAG KAVLAT UPP ÄRMARNA IGEN :) ! Jag fixade ju faktiskt natten helt själv med fina sovpass och ammningar så ingen vits att hänga kvar i gårdagens kaos!
Men med lite sömn och en massa hormoner och allt nytt blir man ju lite skakig i självförtroendet...

Nu satsar vi på att hålla 2-2 planen så vi får självförtroende i att han är mätt och trött när det är dags att sova och försöker hålla oss borta från allt "hatti-fnattande".

ÄR DET NÅGON SOM HAR INSPEL PÅ MITT FÖRRA INLÄGG TAS DET TACKSAMT EMOT :cry: :wink: :) ...
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, jag ska besvara dina frågor men först vill jag bara berätta att ditt lilla barn är bara 6 veckor gammal, då går ingenting på räls. Så är det bara. Räkna med att de två första månaderna är vingliga, det tar ett tag innan man får korn på hur man ska få ordning på sömn och mat. Och det gäller både mor, far och lilla barn. Stressa inte, se SM som en modell att luta sig emot, att följa, inte slaviskt, som en fin vägledning mot god sömn, god aptit och ett gott liv. :)
aso skrev: :arrow: När man lägger barnet i vagnen och det RESER PÅ HUVUDET samtidigt som det skriker kan man bara sätta igång och vagna då? Känns som att lilla huvudet studsar upp och ner och det vågar jag inte tillåta??? Har provat med tillrätta läggande och en påminnande hand mellan varje men han lyfter på huvudet direkt??? Detta sätter käppar i hjulen och slutar med att jag tar upp honom!!!
Sicken stark unge tänker man, det är bra! Mer mat skulle jag rekommendera, magen ska vara riktigt full för då orkar man inte med så mycket gymnastik när man ska sova.
Om nu magen är riktigt, riktigt mätt och lilla huvudet ändå åker upp så kan man antingen vänta tills lilla barnet lägger ner det och då vagnar man ifall det behövs eller så skakar man lite lätt i handtaget på vagnen och då brukar huvudet åka ner och bebisen lägger sig tillrätta.
aso skrev: :arrow: Z är vaken 2 timmar åt gången - ska jag mata inom 1,5 timme och sedan låta honom vara vaken sista halvtimmen utan mat??? Vi har fastnat i något slags extra-slurks-träsk, där jag ger honom mat precis innan han ska sova i tron att jag inte får honom att somna annars... Han vill ju alltid ha mer mat när jag erbjuder???
Du kan sluta med slurken innan det ska sovas, har du matat på ordentligt under 1,5 tim och rapat och matat lite till så ska det räcka.
aso skrev: :arrow: Ersättning? Upplever emellanåt att han inte blir proppmätt på kvällarna, blir en massa suttande men jag får inte känslan av att han är proppmätt. Kan man prova med att ge ersättning i tillägg? Magen är inte riktigt igång som den ska än och han krystar/stånkar massor så jag är orolig att han kanske får mer trubbel om jag börjar med ersättning också?
Vi har gett alla våra småttingar ersättning för att fylla på lilla magen. Först har de fått på sked men när de lärt sig tutta ordentligt med bröstmjölk har vi infört påfyllning på flaska.
Prova med lite Nan 1 och se hur magen fungerar på det.
aso skrev: :arrow: När han vaknar är det ALDRIG med ett skrik/gråt utan alltid stånkandes som om han behövde bajsa/få ut luft, svårt att veta när jag ska ta upp honom? Så småningom leder det alltid till gråt men det kan ta lååååång tid särskilt på natten, ska jag låta honom hålla på eller ta upp alternativt prova vagna om han egentligen ska sova längre?
En av de allra viktigaste sakerna för att trygga lilla barnet tycker jag det är att man väcker dem när det är dags för mat. Då sover de gott och behöver inte hålla reda på om det är dags för att vakna eller.
Är det på natten brukar jag ta upp vid först pip jag hör om det snart är matdags, att ligga och bli ledsen gör ju inte livet så kul.
aso skrev:Bortsett från dagens frågor upplever jag en blandning mellan lycka och kaos - någon som känner igen sig?
Vi får till en sak och så strular något annat, tror att vi kommit in i en rutin och så skär det sig...
Så här vingligt är livet i början och stundtals även framöver när det fortgår. Tänk inte i formerna strul utan mer "jaha idag blev det så här, då kan jag göra så här istället" så blir det lättare att bibehålla en god attityd och glädjen med småttingar.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Åhh, så fine svar fra SusanD. En klippe her på forumet!! :heart: :heart: Ta til deg.

Forresten, det virker jo som at far fikser vogningen så bra. Det kan han jo fortsette med. Du fikser det snart også :D

Klem til dere!!
aso

Inlägg av aso »

God kväll :) !

Tack för fina svar Susan och fint att du poängterar att han är liten och att vägen bitvis ska vara lite krokig innan man hittar rätt! Det hjälper för att få mig på rätt väg att höra från någon rutinerad att det är så det är, som rookie kan man ju bli alldeles vilsen ibland och tro att man inte får till det alls :? :). Har varit en skakig period efter att han plötsligt inte ville sova på nätterna och jag insåg att vi måste hitta något att stötta oss mot för att få lugn i familjen - det var då jag hittade detta forum. Utan er feed-back och ert engagement, era utförliga svar och er hängivenhet hade jag aldrig "vågat" prova! Fy tusan så rädd jag är för att göra fel...man vill den lille allt gott och lite till. Och med det i ryggen vågade jag kasta mig ut i denna nya värld där föräldrarna tar styrningen och leder barnet på rätt spår :). För jag är helt övertygad om att Z får det bättre när han får allt det som SM innebär!

Med det sagt så har jag haft en härlig och glad liten kille under vakenpassen idag, han har varit i storform, jollrat, lekt och söker härlig kontakt - så detta med SM och vagning funkar och vi har lyckats få till det med gemensam insats här hemma, känns som en arbetsseger. Givetvis funkar inte allt och det blir små "bakslag" i olika former, men på det stora hela har vi kommit oss i rätt riktning och hittat något som både jag och min sambo verkligen tror på. Jag har vågat känna efter om Z är trött eller inte och så har vi justerat 2-2 med någon halvtimmes mer sömn och mindre vakentid i ena änden och ökat i andra, vilken fantastisk känsla att våga lyssna på sitt barn och sedan leda det på rätt väg :D . Läggningen går mycket bättre när vi är övertygade om att han är både mätt och förtjänar ett par timmars god sömn för att orka nästa vakenpass.

Då har jag skrivit av mig för idag :wink: !
God natt!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
så fint skrivet!
Susan är en Klippa - kolla in hennes tråd för den lille i familjen
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=23736
Full av inspiration och värme, kärlek och goda tips!

En liten fråga bara: har ni Barnaboken hemma? Den är det som allt här på forumet utgår ifrån med tillägg och tolkningar av egna erfarenheter. Om ni inte har den - skaffa bums! Den är en guldgruva för dom kommande 16 åren! :D :D

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
aso

Inlägg av aso »

Tack Clara :)! Barnaboken har vi, har dock inte hunnit läsa så mycket som jag önskat men är på G. Man får liksom läsa långsamt för det är så mycket bra inspel på varenda sida.

Lille Z somnar numer nästan av sig själv när vi lägger honom :D ! Jag som haft sån panik och ångest över det... :shock: :? . Nu ber han bara om en liten bekräftelse på att vi vaktar och gråten avtar så snart vi kört ett tag med vagnen och på natten somnar han av sig själv, en fantastisk lättnad :D !! Tack för era tips och inspel utan dem hade jag inte "vågat vänta ut honom" så han får en chans att försöka somna själv.

Vagningen funkar med andra ord fint - jag har dock lite funderingar kring nätterna. Ammar honom 2 ggr, ca 12/01 och 03/04 och så tar Z morgon från 06 vilket är ok. Men han bajsar alltid på morgonen och denna process kan börja redan vid 04, han ligger då och stånkar och stönar i vagnen (utan att börja gråta), i och med att jag redan ammat 2 ggr på natten och han inte är särskilt hungrig vid 03/04 ammningen vill jag ju helst inte ta upp honom för att amma. Det kan lätt bli att vi får ta morgon vid 05 för jag inte vill att han ligger och "kämpar". Känns inte bra att vagna heller i och med att han inte protesterar mot att sova utan faktiskt försöker uträtta något, utan att gråta. Någon som varit med om nåt liknande som har inspel? När brukar de få ordning på magen dessa små?

Kram på er!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"