Tips för liten Olof

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
videunge

Re: Tips för liten Olof

Inlägg av videunge »

Ok, vi behöver tankehjälp! ](*,)

Dagen har varit strulig med sömnen. morgonens lur blev 20+20+20, middagen 45+20+45 och kvällsluren 20+45 med vagning.
känner mig som en riktig trasselmamma... :(

alltså totalt mer sömn än igår...men.han kommer ju inte förbi 45 någon gång och ibland inte ens 20 min. vad göra? :?:

direkt på morgonen ville han inte äta så mycket utan åt mest på "påfyllningen" var vaken knappt 1.5h somnade i princip vid maten.
:?: försöka att lägga ännu tidigare? vad tror ni. samtidigt vill jag ju "hinna " få i maten och om han inte äter när han vaknar...? :-k

han har ändå kännts lite lugnare idag än senaste dagarna när jag väl lägger och buffar. när han lugnat sig förut har han sovit max 5 min och sedan varit svårare att lugna. skriker upp sig. började även protestera mot att bli lagd.. och det vill jag ju inte :oops: så min tanke var att om vi backar tillbaka til läget att få mat så fort han vaknar för att liksom bekräfta det...
samtidigt som jag egentligen vill dra ut på tiden mellan målen så vi kommer i fas, och nu blir det ju väldigt tätt bitvis...men jag vill ju inte ha en förtvivlad skrutt heller...

snälla älskade gubben, SOV!

försöker fylla vakentiden med kul saker, lek med storasyster, titta på saker, gå ut...brukar ge påfyllning när han börjar knorra och sedan lägga. han brukar vara vaken ca 1.5. sen kan det tilläggas att han äte länge och det tar ialla fall 30 min. sen är han med i typ 30 min och sen blir det "tankning. tankar? tänker att om jag skulle lägga ännu tidigare så skulle han ju inte hinna vara med knappt.

vagnen strular också. förut har han verkat kunna sova var som helst men han har väldigt svårt att komma till ro i vagnen och på kvällspasset vaknade han efter redan 20 min.

förresten ang vagning/buffning har vi örsökt att sluta när han är lugn och gå. Fel tänkt? om vi lägger honom kan han somna själv efter lite av den varan, ev en omgång till. men i skarvarna skriker han upp sig. har då buffat tills han nästan slutit ögonen. då går det att gå, men han vaknar oftast snabbt. vagnen är värst. då skriker han upp sig när man slutar. borde jag vagna tills han verkligen somnar? vill ju gärna att han skall få sova ute, både för att han mår bra av det och för att det är praktiskt.

har funderat på om han skall ha bara en 45 min på morgonen och låta målen komma tätt för att han har svårt (uppenbarligen) att få i sig tillräckligt. vad tror ni?

just nu bara snurrar det i huvudet.

i natt sov han 7h =D> sen var det trassligt. ville inte äta och då kunde han ju inte sova heller. till slut fick jag i honom maten och han somnade men det tog en timme.

sen rör det ju till det när han får i sig dumheter och kräks och får ont... :(

snälla hjälp mig att tänka. kan nog behöva en styrkekram också...

kram på er :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

God morgon!

natten i natt blev betydligt bättre än i går. :D lillen vaknade och ammade som vanligt och precis som igår vägrade han flaskan efter typ 10 ml. vad nu då? vet ju hur mycket det minst går åt..det där går det inte att sova på. kom fram till att han svalt en massa luft. energiska försök att rapa. försökte med maten igen-samma visa.
då fick mamma nog pch plockade fram en gammal hederlig nappflaska med lite sug i som inte går så fort. Och vips! visserligen med rappauser men 140 ml senare gick det att lägga skrutten. :D

tog likadan flaska till frukost och fick återigen i ungefär så mycket. tack för det gamla hederliga nappflaska. jag tycker om dig :heart:

lillen sover nu sött och har ialla fall klarat sig förbi 20 min. :D

skall vi försöka få till bra rapning bara. Lillen satt bara och skrattade åt mina försök och då komer storasyster in och lägger huvudet på sne och säger " KAN inte du rapa barn mamma?" lägger en liten hand på lillebror som genast klämmer ur sig en gigantrap :shock: ...får väll bli hennes jobb då :wink:

kram på er! :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
videunge skrev: Lillen satt bara och skrattade åt mina försök och då komer storasyster in och lägger huvudet på sne och säger " KAN inte du rapa barn mamma?" lägger en liten hand på lillebror som genast klämmer ur sig en gigantrap :shock: ...får väll bli hennes jobb då :wink:
Japp! Låter som en lysande idé! Två flugor i samma smäll där - bra rap och att få vara rejält behövd. Be henne om hjälp! :-D

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

tycker vi ger en applåd till lille Olof som för första gången skarvade aldeldes själv flera gånger och kom upp i 2h på middagssömnen!
:D =D> vagnades över skarven på morgonen, men det gick! =D>
Storasyster var med och lade och se "sov nu. Du behöver det så vi kan leka sen" Var väl det som lockade kanske :D :wink:

fas nu har han fått i sig nått dumt igen...morr

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Clara Cecilia

Hej,
pussa Olof på näsan och beröm!

Allergier och intoleranser är ett trassel och gör livet riktigt jobbigt emellanåt.
Bra jobbat av er att kämpa med hans sömn och att undersöka vad, exakt, som skapar problem. Berätta för honom vad ni upptäcker- både nu och framöver - så förstår han (så liten han är) att ni jobbar för hans bästa.

:heart: :heart: :heart:

Clara
videunge

Inlägg av videunge »

Tack Clara! :heart:

Pussar är levererade. :D
Idag är tyvärr en "salamidag...pust. stackars :( Magen gör ont och kräks.

Men igår var det så jag var tvungen att skratta. Mamma var i vagningsträsket men det var sonen som hjälpte mig ut. :shock: vagnade vid middagsluren men han började grymta argt varvid jag slutade och gick och ungen somnade :shock: . Han försökte alltså säga : men gå då, så jag kan sova, stå inte där och håll på!
förlåt lilleman, du kan ju själv... =D>

:?: Men är det någon som har tips på hur man kan få honom att äta mer? vi har visserligen lite svårt att ha koll då vi ammar också, men det känns som att han får i sig lite knort och då sover man inte lika gott som man kan.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Clara Cecilia

videunge skrev: :?: Men är det någon som har tips på hur man kan få honom att äta mer? vi har visserligen lite svårt att ha koll då vi ammar också, men det känns som att han får i sig lite knort och då sover man inte lika gott som man kan.
Vad erbjuds idag? Meny? Hemlagat eller burk? Kryddning? :D
:heart:

Clara
videunge

Inlägg av videunge »

Hej allihop!

Clara, han är bara dryga 2 månader... :D så han får vänta lite på mammas goa mos. den som väntar på något gott... 8)
menyn består just nu av nutramigen. (mjölkfritt tillägg) +att jag ammar ur ett bröst vid start av varje mål.

som det ser ut nu så äter han rätt länge. kan ta allt mellan 30-60 :shock: min. FÖRSTA omgången. förut när han dessutom skulle ha mycket påfyllning så blev det mest äta... på ett mål får han i sig runt 120 ml men ibland bara 80-90. Det kan vara så även om han inte ammat. tror för övrigt inte han får ut så mycket den vägen. känns som om det finns mindre och mindre :( men det är en annan sak) nu får han påfyllning men han äter då inte så mycket. har ju nyss ätit länge.

vi har testat MAMs flaskor (som han gillade skarpt som liten) men han verkar komma i otakt med dem, dvs han sväljer massa luft och sätter i halsen. Det trots att det är minsta nappen som egentligen är tänkt för bröstmjölk. prövade att byta till tvåan som är märkt 2mån+ men den har han bara lyckats med någon gång. annars sätter han i halsen direkt och sväljer så mycket luft att det gör ont i magen och han blir ledsen.

De flaskor som för tillfället funkar bäst är Dr browns samt en liten traditionell flaske utan ventilation som är tänkt för bröstmjölk och har ytepyttigt hål. med dessa kan det dock ta upp till en timme att mata typ 100 ml. Har funderat på om man verkligen skall hålla på att mata så länge, men han äter, men långsamt. bryter man när han verkar stanna så måste man mata igen om en kvart typ.

till saken hör att dom gånger han verkligen har ätit mer så har han varit nöjdare och haft lättare att sova. :D

kvällstid blir han ofta jättetrött, har en besvärlig skarv så det blir lite lite sömn och då går det superlångsamt att äta. Sen är han ju som ni vet en känslig liten mage efter allt allergistrul och vi har det supertrassligt ibland när han får i sig något dumt men jag funderar i alla fall. Vi skall ju ändå mot de bra dagarna när han må bra. så har någon en ide så säg gärna till.

kram på er! :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Clara Cecilia

Hej!

oj förlåt! det känns som ni varit hos oss ett tag så jag glömde kolla datum, förlåt! :oops:

Vad gäller tiden och matningen så tänker jag så här- ni har en massa trassel med allergier och magen. Ta nätt och mjukt - det kan vara trassligt nog ibörjan, särskilt om man bara är 2 månader :oops: Låt honom ta en timme på sig eller mer, kolla igen om några veckor om en större napp kan fungera.

Äter han bättre helvaken eller direkt från sömnen? För vissa har det funkat bra att ta upp och gå direkt på flaskan/bröstet i princip sovandes.

Och det där med bröstet - jag lovar, det blir folk av dom även om dom får flaskan, bra folk tom! Det viktigaste är att man blir mätt. :heart:

:heart: :heart:
Clara
videunge

Inlägg av videunge »

Tack Clara :heart:

Bra med påminnelse att ta det lugnt ibland. "glömmer" det själv ibland då han växer och utvecklas så fort :heart: Är också lite blandade känslor till amningen som jag så gärna skulle ha velat fungerade samtidigt som jag märker att han mår bra ändå. skönt med lite påminnelse om att det går ändå. tack Clara! :heart:

:idea: Tänkte ge en lösning som ialla fall delvis fungerar. i fall det är någon mer som tampas med samma sak. Funderade på vad det var som var så bra med de flaskor som fungerar för oss. Det var inte bara flödet som var litet. nappens FORM spelade roll. Testade Avents flaska i natt (när han bara är hungrig och inte övertrött och annat strul) Den nappen är rund precis som de han gillar. kan inte säga att så speciellt mer gick i men det gick fortare och knodden slapp ha nattmål i en timme (tog nu 30 min inkl byte :D ) på det sättet blir det ju mer natttid att sova på för lillen. Sen föredrar han den andra när det strular men det är ett steg.

vi försöker ta det lugnt. Skall försöka göra lite "schemaändringar" (är ju inget riktigt fast schema men nästan. har ju våra marginaler som ni vet) lilla kotten blir helt övertrött på kvällen så vi skall försöka med 2+2+1.5 (11) har fått sova 45 i slutet men det räcker inte. nattsömnen är ju lite trasslig med många småuppvak pga näsan så jag tror att än så länge får han inte alla timmar där till godo så att säga. att försöka ta en powenapp mitt i fungerar tyvärr inte då lilla kotten ju framförallt är hungrig också och bara blir ledsen om man försöker få honom att sova då. bättre att försöka sova längre innan i stället tänkte jag.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

lite av en trasseldag idag. Svårt att få i maten ordentligt. efter mycket trugande blev det inte mer än ca 100ml till frukost och något liknande nu även om inte påfyllning är gjord än...
sömnpasset blev 45 min långt, sen vaknade han, låg och gnölade en stund sov 5 min vagnades sov 5 till. låg och gnölade mer. tog upp efter 1,5h. blev då bara ledsen när han skulle få mat. Bar runt en bra stund innan vi kunde sätta oss och äta. och efter massa trugande alltså bara 100 ml. och då var det 2,5 timme sen frukosten avslutades.

försökte att idag inte ge påfyllning prescis innan sömnen och han fick mat inom 1h och 15 min. svårare att söva och vaknade som sagt, men av hunger? ville ju inte ha så mycket mat heller. :?:

samtidigt ville jag ju försöka få till att han äter i början av passet. innan har han ju inte ätit så mycket och sen nästan lika mycket till påfyllning och så kommer dagen i otakt framförallt på em när han är lagom hungrig när det är dags att sova sista passet. ](*,)

nu har jag ju alltså på en timmme bara lyckats få i ca 100 ml igen.. hur skall vi göra tycker ni? :?: känns ju galet att försöka få att sova på bara 100 ml också... :oops:

kan tilläggas att i natt blev det två nattmål. ett kl 01.30 då han åt rejält, först ammade och sedan 140 ml och sög rejält. inte som han kan göra på dagen när han småsuger länge istället.
sen blev det ett mål vid 05 också, inte lika stort.
några iddeer?

kramar från oss :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

7,45h i natt i sträck och fick väcka på morgonen efter marginalkvart!!! tjoho =D> =D>

varti fri från allergi i går och det märktes på matintaget. + att jag upptäckte ömma järngreppet (ja jag vet att det är sent men jag tänkte bara på det som något för dem som ammar :oops: ) fungerade super!!! lillen låg lugnt och åt. efteråt stod små ögonen i kors och han log. helt totalt slapp i kroppen ala potatissäck med ett leende i hela ansiktet. SÅ skall en mätt och nöjd bebis se ut. sen dess har han bara velat sova, men han får sina marginaler :heart: :heart: :heart: :sleep:

kram på er
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

och så var vi en matvägrande kräkande prickigkorv igen...suck! :(
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och så går det upp och sen så går det ner....

Stackars lilla prickigakorv-unge. Men det låter ändå som i det stora hela så fungerar det ganska bra för er.

Vad det gäller matningen så hade jag hållit mig inom timmen och sen hjälpt honom till sömn för att därefter påbörjat ett nytt mål. Magen behöver få vila och hungern behöver få växa till, om du matar på med sömnslurkar så blir det till sist ett himla snuttätande, ingen ordning alls alltså.

Så bra att du hittade ömma järngreppet, det känns som om de små blir lite tryggare att äta i lugn och ro när man håller dem kärt och ordentligt.

Förresten så tycker jag att du jobbar på väldigt bra, lugnt och fint trots att det hela tiden strular med allergierna. Bra jobbat!

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

tack Susan D för fina ord! :D vi kämpar på så gott vi kan. Jag ger i princip inga sovslurkar utan lillemannen får upp till 1,5 tilmme på sig att äta ibland även om jag försöker sikta på att först komma ner till 1,15 och sen till 1. detta helt enkelt för att ha äter så långsamt.

de dagar han har fått i sig dumheter måste jag tyvärr småäta lite helt enkelt för att annars skulle han få i sig så lite att han inte kan sova och då kommer han inte i fas till nästa mål heller. däremot har jag kommit på att om jag försöker få i så mycket som möjligt så kommer han tillbaka snabbare. annars sover han så då ligt att han blir övertrött och då funkar det ännu sämre.

kram på er!:heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"