HJÄLP massa frågor om dagslurarna hoppas få svar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
tröttmössa

Hej igen

Inlägg av tröttmössa »

Nej vi tänker inte ändra något i schemat alls, vi kör stenhårt på dessa tider, vad skönt att höra att Du tyckte schemat såg bra ut, då behöver vi inte tänka på det mer. Vi är ute och promenerar innan em luren då vi precis kommer innan för dörren ca 14.00 och hon har vilan 14.15.
Hämtar på dagis strax innan 14.00. Men då ska jag tänka på att gå ut minst en gång till på promenad. Skrattat har vi gjort innan vila så det känns bra. Jag gjorde precis som du nämnde, solfjädrade henne en längre stund men hon som brukar lugnas rätt ok med den kämpade sig loss till stående om o om igen och jag vill inte hålla alldeles för hårt självklart. Men vi ska nog få till det, ska promenera en längre stund innan em vilan så hoppas vi på att den friska luften tar ut sin rätt när vi kommer hem. Tack min hjälpsamma "guru" :D
Lilla Aysha född 100704 ska vi nu börja kura, startdatum 110421, pappa startar de två första nätterna och mamma tar sedan följande två.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: HJÄLP massa frågor om dagslurarna hoppas få svar!

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :-D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
tröttmössa

En förtvivlad mamma på väg att ge upp..

Inlägg av tröttmössa »

Det skär i hjärtat att höra sin lilla tjej stå och gråta hysteriskt i spjälsängen, vi gör allt som står i vår makt, jag och pappa, vi har råpluggat boken, läst om och om igen, läst på forumet, frågat efter hjälp, vi har full tilltro till kuren båda två och vi har oxå förstått att det inte funkar på samma sätt för alla bebisar i början, bara för att vår dotter inte somnar snabbt o ogråtandes så är det inte dömt att misslyckas. MEN nu är klockan 21.14 jag har nattat lillan sedan 19.30, först en stadig portion gröt som alltid kl 19, sedan skönt bad, skrattet till go´nattet med både syster, mamma o pappa. Bums i säng, solfjädra ett par sekunder, tryck och ramsandes ut. Sedan dess har lillan gråtit hysteriskt varenda minut, hon lugnar sig de två ggr jag gått in (ett bra tag efter ramsa) lagt tillrätta bestämt och solfjädrat 4 min/ggn, hon ligger inte still dock hon svänger på huvudet från höger till vänster o vise versa, jag tar ett stadigare grepp, hon hulkar o gråter men lugnare TILLS jag går därifrån igen, stannar ingen lång stund, jag ramsar, hon ställer sig upp direkt o gråter hysteriskt, jag e rädd att hon kräks eller tuppar av. VAD e detta, vad ska jag göra vi har inga verktyg att lugna henne med förutom solfjädern och ramsan numera och inget får vår lilla älskling att lugna sig? Nu e båda jag o pappa helt förtvivlade vi har gjort allting enligt konstens alla regler och lyssnat o tagit till oss, tills idag har vi haft 100% tilltro till oss själva "vi ska ge vår dotter en skön trygg sömn". I natt sov hon för första ggn 11,5 h på raken (efter 2h skrik o hysteri) vi var såååå glada att det gick framåt, trots allt natt 6 igår redan. Och så idag på em luren grät hon hysteriskt i 45 min tills hela vilan var avverkad, sedan var hon så trött att jag för första ggn fick ge henne en 5 minutare i vagnen. Vill att vår dotter ska känna sig trygg, vi jagar ju bort alla vargar, VARFÖR blir hon så fruktansvärt ledsen? Flera av Er har tipsat att -nej nej hon ska inte skrika någon längre stund, men vi gör ju allt (min desperation är inget jag visar i lillans närhet då biter jag ihop o är stenhård o laddad) men nu bara strålar tårarna ner för kinderna, detta var vårt hopp att få lillan att äntligen få sin behövande sköna sömn. Och jag har inget jag kan trösta henne med när hon väl ligger där i sängen... Finns det inga föräldrar på forumet som har liknande upplevelse som oss? Anammar alla andra barn rutinerna på stört och lägger sig pang ned i lugn o ro o somnar, verkar konstigt!
Lillan är ju som sagt 10 månader nästa vecka o hon visar en hel del separationsångest när hon och jag är hemma på dagarna, kan detta vara ett av anledningarna?
Från en uppgiven o förtvivlad mamma
Lilla Aysha född 100704 ska vi nu börja kura, startdatum 110421, pappa startar de två första nätterna och mamma tar sedan följande två.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: HJÄLP massa frågor om dagslurarna hoppas få svar!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Du har helt rätt! ETt barn som gråter "hysteriskt" tuppar av. Och det vill vi ju inte ha.

Så när du väl bestämmer dig för att gå in, stanna och räkna till 200, när hon är lugn (vilket jag förstår faktiskt bara tar 4 min) så räknar du till minst 100 till. Hon skall vara jättelugn! Detta är ett superkrisverktyg som man kan använda och då står man hellre lite för länge än lite för kort tid. Detta kan man sen göra i en eller 2 dagar som man jobbar in ramsan igen. SEn måste man göra baksteg så barnet kan göra framsteg.

Hur går det med husljuden? Något hon föredrar?

Står du utanför och lyssnar på "hysterin" (nu förutsätter jag att detta är ett SANT HYSTERISKT barn, inget annat. Inget argt, inget ledsamt, eller någon som fastnat i sitt klagande, utan håller på att tuppa av. Det är det vi talar om här) så är det dags att göra så mycket väsen att barnet hör genom sitt skrik. Men har själv koll med ett öra samtidigt som man högt dammsuger eller gör andra ljud. MEN, blir det "hysteriskt" ja då går man in och solfjädrar, för länge. Hellre för länge en natt än för kort en natt.

SEN backar du. MEN, jag vill poängtera. Det är lyssna på frågan du skall göra och sen skall man svara "adekvat" på den. Så jag har svårt att tänka mig att det är från 0-hysterisk, vilket är mycket ovanligt. Utan det brukar låta lite olika.

Och jo, du är inte först med att ha dessa "trösklar" att ta dig över. Gör en sökning så kommer du få upp många som kurat i både en och 2 månader men till slut kommit i hamn. Och nästan varje gång har nyckeln varit hos föräldrarna och jo, den där hämska attityden.

Här kommer ett inlägg jag skrev när min son var 6 mån och vi hade lite bök på natten.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Sen tror jag du skulle uppskatta denna tråden. Läs hela är mitt tips.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24214
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"