Schema oc h börja med sm

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Emelliesföräldrar

Schema oc h börja med sm

Inlägg av Emelliesföräldrar »

Hej! Vi är föräldrar till Emellie som är 10 veckor idag. Vi har den senaste månaden försökt följa att schema för att strukturera upp Emellies dagar så att hon ska sova bättre på nätterna och för att göra kvällarna bättre, innan vi började så var det kaos varje kväll. Tills nu har det fungerat rätt så bra men nu går det inte längre. Schemat vi har följt har sett ut såhär:
7-8.30 vaken
8.30-10.50 sova
10.50-12.50 vaken
12.50-15.10 sova
15.10 - 17.10 vaken
17.10-19.30 sova
19.30 - ca 21.00-22.00 - natt
vaknar ca 01-02 och ca 03-05 för mat och ev byte.
Vi har haft väldigt svårt att få henne att sova under dagen, vi har inte lyckats att vagna henne utan vi har fått åka bil, gå på promenader eller lägga oss med henne sovandes på bröstet, hon har kunnat ligga i vagnen på balkongen ibland men nu vaknar hon hela tiden. Det har fungerat tidigare men nu vägrar hon att somna nästan hela tiden. Hon vaknar också tidigare på morgonen, mellan 06-07, Vi vågar inte ha henne på mage så hon får sova på rygg. Vi undrar om vi ska ändra hennes schema, vi har tänkt att följa schemat för två månaders bäbisar
eller om vi ska gå direkt på tre månader, hon är ju redan 2 1/2 månad?
Så jag undrar om hur vi ska lägga upp schemat? Hur en matperiod ska se ut på en timme, förstår inte riktigt hur ni menar?
Oj oj, det här blev långt, jag kommer säkert komma på ännu fler frågor men jag vore väldigt tacksam om jag får hjälp med dessa så länge.
Min Emellies födelsedag är den 14 feb 2011
LindaVega

Re: Schema oc h börja med sm

Inlägg av LindaVega »

Hej och välkommen hit!

Naturligtvis bestämmer ni själva över sovläget, men magläge är sömnbefrämjande och många, många barn sover så mycket bättre (och längre) på mage. Fundera!

Jag skulle gissa att det handlar om (mer) mat när det vaknas för tidigt. Förutom sovläget då. Hur gör ni när hon ska sova? När hon vaknar? Matar du efter standardmodellen?

Jag skulle avvakta med schema utan hellre få till en bra rytm enligt standardmodellen med 2-2 som utgångspunkt. Eventuellt lägga tidigare på kvällen- då många bebisar börjar bli kvällströtta runt 2-3 månader. En tremånaders behöver 15.5 timmars sömn och om ni har 12 timmars natt ska ni fördela ut 3.5 timmes sömn på dagen- tex 45-2-45.

Matperiod på en timme betyder att man matar bröst 1, rap, påfyllning bröst 1 och sedan skötning, umgänge en stund. Inom en timme erbjuder sedan man påfyllning från bröst 2. Sedan stänger man köket till nästa gång. Sista delen av vakenpasset får bebisen hänga med i din värld. Inte så noga vad ni gör, bara hon får vara med. Öva magläge på golvet är också kanon.

Hoppas du har fått lite svar. Återkom
:heart:
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Emelliesföräldrar

Hej! Tack så mycket för ditt svar. När hon ska sova så matar jag henne och hon somnar vid bröstet (eller nästan somnar),därefter bär jag över henne till hennes egna säng. Hon brukar somna vid 21. Därefter vaknar hon ca1-2 och därefter mellan 3-4.30, hon får då mat och rapas. Därefter lägger jag henne i hennes säng och antingen somnar hon eller så får hon somna i sängen med oss ( oftast sista vakentiden). När hon vaknar innan 7 så försöker jag få henne att somna om i min säng, hon får oftast hålla ut till minst 6.30, sedan får hon mat från ett bröst, rap och mer mat från samma bröst. Därefter umgänge och skötning och därefter andrabröstet och sedan sova med mig i 2.20 Tim. Hon vägrar somna själv så jag måste ligga med henne och det kan ändå vara en kamp ibland. Vad är skillnaden mellan att sätta ett schema och att få in rutiner? Vad anser du om schemat vi har haft? Har vi för många/ långa sovpass?Vi skulle vilja ändra det så att hon somnar 20 istället för 21, behövs en kvällsslurk vid 22 då? Hur lägger jag in maten om allt ska ske inom en timme? Hon brukar ju äta i början av början och slutet av vakentiden. Hon är även rätt så svår att få i mycket mat, hon går upp i vikt som hon ska men det är svårt att truga i henne mer och få henne proppmätt, då bara skriker hon. Tacksam för hjälp!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej,

Har du läst om standardmodellen?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Nu är hon äldre än två månader, men jag föreslår ändå att du läser på så att du verkligen förstår tankarna bakom standardmodellen. Det handlar inte bara om tider som ska hållas utan om ett förhållningssätt och hur man kan sköta sin bebis. En hörnsten är att kunna somna tryggt på egen hand t ex. Före dess måste man vara fullproppad med mat och haft en meningsfull vakentid.

Din lilla bebis vägrar ingenting, utan ni kan enkelt lära henne att somna in och sova gott på egen hand. Jag lovar.

Vad gäller era tider så funderar jag på att sovpassen inte följer de klassiska sömncyklerna dvs 45-1.5-2 el 2.5 timme. Är det någon särskild anledning till att det är 2 timmar och 20 min t ex?
Som jag skrev ovan så är ett vanligt schema för en tremånaders
12-45-2-45, men det går såklart bra med 11 eller 11.5 timmes natt också. Anpassa sömnen på dagen efter längden på nattsömnen.

Jag har gett mina mat i sömnen vid 22.00 för att förlänga natten, på det har de sovit fram till 03-04 vid 3 månader. Det gör man som man vill med. Jag har tyckt att det har varit skönt att fylla på innan jag går och lägger mig istället för att vakna för nattmål någon timme senare.
Linda
Emelliesföräldrar

Tack för svaren! Vi har gått igenom standardmodellen och ska tänka öven schemat :)Vi har beställt barnaboken men inte fått den än så vi har bara läst sova hela natten samt lite forum när vi satte schemat. Att våra sovtider blev 2.20 berodde på att vi trodde att alla sovstunder behövde vara lika långa, så när vi bestämt natten dividerade vi den sovtiden som återstod, men det ska det helt klar bli ändring på :) vi undrar lite när vi ska börja amma, är det direkt när hon vaknat eller ska man vänta ett tag? Hon är ju hungrig när hon vaknar men kommer hon kunna sova om det är en timme mellan den sista matningen och då vi lägger henne?

Mvh/ Danne och Katia
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej

Vad bra :D Tänk på att det ska gå 3.5-4 timmar mellan starten på varje mål. T ex första målet pågår mellan 7-8, då påbörjas nästa mål tidigast 10.30. Om hon äter ordentligt så blir hon så mätt att hon "håller" sig till nästa mål. Runt tre månader har mina slutat med påfyllning och har ätit hela målet i ett svep, de är ruskigt effektiva på att äta snabbt i den åldern (är min erfarenhet iaf)

Det är alltså inte nödvändigt att målet startar precis efter sömn när hon börjar bli lite "äldre" , särskilt om man förlänger natten och har lite mindre sömn på dagen.
Linda
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"