Välling

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Luvisen

Välling

Inlägg av Luvisen »

En lite fråga till...Ingen brådska.

Jag bara undrar hur länge man ger barn välling...

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D

Så länge de vill ha den 8)

Mina barn har varit väldigt olika - fyra år för den som åt längst och knappt ett år för den som ratade det tidigt. Jag vet barn som äter välling långt upp i skolåren (ja, inte i flaska då :wink: ). Så länge barnet och du vill, helt enkelt!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:D Låter bra!

Men säg mig. Bebis får välling kl 7 och sedan äter vi frukost tillsammans kl 8.15. Kan man foga ihop dessa mål? Och i så fall när kan man börja testa det?

Och nattslurksvällingen kör man oxå med tills de inte vill ha, eller?

Luvisen
SM rookie
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Vi har precis tröttnat på vällingen här - ja, inte barnen egentligen utan jag och Fader Chokladkanin. :roll: Vi tycker att den är dyr och tveksamt nyttig. 8) Storasyster slutade med kvällsvälling vid ca 1,5 år och med morgonvälling vid knappt 2 - men sedan ville hon ha kvällsvälling igen när Bebbo började få det.... :D

Så nu har vi ersatt kvällsvällingen med banan - det vill de inte alltid ha men vi frågar alltid, ifall de skulle behöva lite påfyllning. Som allt annat tog det 3 dagar att implementera. :wink: Vi har 1,5 paket välling kvar så Lillebror fortsätter med morgonvällingen tills de är slut. Men han brukar ändå äta frukost med oss också, så han får väl helt enkelt äta lite mer av ägg, filmjölk, havregrynsgröt eller vad vi nu serverar sedan när vällingen är slut. För mig är det mest en fråga om att så länge de är små och despo-hungriga på morgonen är välling snabb behovstillfredsställelse. Men när de kan vänta på att man hinner laga frukost och byta blöja utan att bryta ihop behövs den knappt längre. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
cillus

Inlägg av cillus »

Jag kan ju säga att jag åt välling upp till högstadiet. Dock ur tallrik och det var havremustvälling, med macka i..:-)
Jag kan ibland tycka att det är gott med en kopp havremust idag med.:-)
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

När vi pratade om detta i fikarummet på jobbet så konstaterade en jobbarkompis att hennes 95-årige morfar fortfarande äter välling till frukost. Precis som Cillus i tallrik eller mugg. Så vi insåg att diskussionen mer handlade om nappflaska, liksom. :D
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Torpsara skrev
Så vi insåg att diskussionen mer handlade om nappflaska, liksom.
:lol:

Cillus skrev
Jag kan ju säga att jag åt välling upp till högstadiet.
Så då finns alla varianter, tydligen. :wink: Härligt med mångfald!

Chocklad kaninen skrev
För mig är det mest en fråga om att så länge de är små och despo-hungriga på morgonen är välling snabb behovstillfredsställelse. Men när de kan vänta på att man hinner laga frukost och byta blöja utan att bryta ihop behövs den knappt längre.
Ja. så har jag också resonerat. Det är fortf en del överlevnadsångest härborta så den ska dämpas omgående med välling på flaska! Men jag ska kolla efter "tecknet" när han slutar att vara tokhungrig om morgonen. Då först slår jag ihop 1 och 2 frukost :D . Så får han välja om han vill ha välling eller ej :lol:

Nattamålet låter jag stå så länge liten behagar. Banan verkar ganska bra grej när han trappat ner på intaget på kvällen :P

Tackar tackar!/Luvisen
SM rookie
Luvisen

Re: Välling

Inlägg av Luvisen »

Jag tar upp min gamla tråd för att rapportera till mig själv. 8)

Så här blev det:
1½ år gammal Bebis: Slut med morgonvälling. Despo-hungern försvunnen.
2 år gammal Bebis: Slut på kvällsvälling. Cold turkey. Vi tyckte det fanns bättre grejer att ge plus att den började komma i vägen för sund aptit dagtid på alla mål. :wink:

/Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"