Omkur vid 21 månader

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Kimchi
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 12:09
Ort: Seoul

Omkur vid 21 månader

Inlägg av Kimchi »

Pust. Vår son sover verkligen uselt. Han har i stort sätt alltid gjort det. Han är vad man kallar överlevnadsbarn/high need/extra känslig vilket innebär att han behöver extra allt förutom sömn verkar det som. Vi lyckades kura honom på 3 dagar när han var 10 månader och det höll sig i en månad. Därefter flyttade vi och stannade hos mina föräldrar i en månad. Sedan dess har det varit omöjligt. Vi har testat ett antal gånger men det slutar med att jag ger upp och har tagit över honom i vår säng. Jag vet. Helt fel!

Nu är jag dock redo igen och ska ta mer hjälp härifrån. Min man jobbar mycket och länge, vi bor i USA så jag har egentligen ingen som kan hjälpa mig med nattpassen.

Vår son går på dagis från 8-12 fyra dagar i veckan, han äter frukost, lunch, snack och middag samma tid varje dag. Vi har alltid haft läggdags kl 19, men de senaste månaderna har vi haft problem med middagsluren som brukade infalla mellan 12.30-13.30 då jag hämtade honom från dagis. Ibland vill han hellre promenera 30 minuter hem från dagis själv.. och ska inte sova i vagnen. Somnar han inte på vägen hem så somnar han inte alls.. förrän han stupar kl 16.30, då jag låtit honom sova i 20 min.. Allt är upp och ner här hemma och han vägrar allt som har med sömn att göra. Ibland vaknar han 5 gånger per natt och skriker, trots att han ligger brevid mig.

Idag har jag ställt in spjälsängen i hans rum igen. Nu är det dags att ändra på detta. Snälla, hjälp mig på vägen!
Juli 09. Kurad vid 10 månader
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Omkur vid 21 månader

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Se till att läsa, läsa och läsa så att du är förberedd upp till tänderna. Speciellt om du ska fixa det själv. Bestäm er för ett schema som passar ert liv.

Han behöver ca 13,5 timmar sömn per dygn. Vanligt är 12 h natt och 1,5 timme på dagen. (För en tröttis passar 14 h/dygn med 2 timmar dagvila bättre).

Många barn som vaknar och skriker på nätterna är övertrötta. Som det ser ut nu så sover han alldeles för lite.

Vissa sover i vagn men det kan bli svårare när de blir lite större för det blir lite trångt. Här hemma har vi alltid haft långlur i sängen men du vet bäst vad som passar er.

Tänk också på att vakentiden på eftermiddagen oftast brukar vara lika lång eller längre än den på förmiddagen. De flesta barn orkar mer då. Alltså inte vila för nära natten.

Läs på och hör av dig om du behöver hjälp.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Kimchi
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 12:09
Ort: Seoul

Re: Omkur vid 21 månader

Inlägg av Kimchi »

Tack för ditt snabba svar! Jag ska läsa och läsa boken om och om igen innan jag börjar. Idag har vi gjort rollspel med Musse Pigg och ramsat och haft oss med mörkläggning skratt till gonattt och morgonskratt. Han var måttligt intresserad, men alltid gav det väl någonting.

En fråga angående schemat. Vi går alltid upp kl 07. Dagis 8-12 och därefter vila. Jag kan inte riktigt tidigarelägga vilan tidigare än 12.30. Och det känns också väldigt hastigt att så fort jag hämtat på dagis så är det bums i säng. På dagis har de "quiet time" mellan 12.30-14.30. Har funderat på att ha honom där över vilan, och låta honom komma till Dagis lite senare. Men, just nu vet jag inte.

Vad tycker ni om detta schemat:

Vakna 07.00
Frukost 08.00
Lunch 11.30
Sova 12.30-14.00
Mellis 15.00
Middag 17.30
Bad 18.00
Välling och bok 18.30
Skratt till Gonatt 19.00

Det där med att skrika när han vaknar.. det har han ALLTID gjort och jag har förstått att det är vanligt bland överlevnadsbarn. Det är så hjärtskärande att höra det varje gång och jag tror det är därför vi kom i den dåliga vanan att samsova när han var yngre. Det är vad han helst vill, men det funkar inte för någon i familjen.
Juli 09. Kurad vid 10 månader
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Omkur vid 21 månader

Inlägg av SusanD »

Hej, jag undrar vad det innebär att vara ett "överlevnadsbarn", har aldrig hört uttrycket tidigare?

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "